Je ziet het niet, maar het werkt wel – Zeven belangrijke technische tips
Wanneer je met een WordPress site begint, dan ben je in eerste instantie misschien vooral gefocust op hoe je site er uit gaan zien.
Maar naast het leuke smoeltje van je website, is het ook belangrijk wat zich nu eigenlijk onder de motorkap bevindt. Vandaar dat ik toch even zeven belangrijke technische tips voor jou naar voren wil brengen, om er voor te zorgen, dat je website het toch vooral goed blijft doen.
Tip 1: Zorg voor een XML Sitemap
Een ‘XML Sitemap’ is als het ware een plattegrond van je website, waardoor de zoekmachines jouw pagina’s makkelijk weten te vinden. Er is een aantal plugins voor WordPress beschikbaar wat voor jou deze sitemap automatisch aanmaakt, maar ook iedere zichzelf respecterende SEO plugin beschikt over mogelijkheden om deze sitemap automatisch te genereren.
Eigenlijk is een sitemap niet veel meer dan een lijst met alle pagina’s op jouw website informatie over de laatste update en de verwachting hoe vaak de pagina geupdate zal worden.
Op het moment dat je iets aanpast op je site, zal de plugin een seintje naar de zoekmachines sturen om te vertellen, dat er iets is aangepast. Het is aan de zoekmachines om te beslissen wanneer ze dit komen controleren.
Maar op deze wijze weet je in ieder geval zeker, dat jouw aanpassingen niet toevallig maar tijdig gedetecteerd worden door de zoekmachines.
Tip 2: Installeer minimaal één analytische tool
Als je niet weet, wat de tijd en energie die je in je site stopt ook daadwerkelijk oplevert, heb je eigenlijk geen idee waarmee je bezig bent. Wat levert je nu eigenlijk de meeste omzet op? Verkeer vanuit Facebook. Google zoekopdrachten, je affiliate programma of YouTube?
Vorig jaar vroeg een ondernemer mij te helpen met zijn YouTube campagnes. Hij had namelijk ontdekt, dat 40% van al zijn verkeer vanuit YouTube kwam en wilde hier nog meer verkeer vandaan halen.
Toen ik echter ging kijken naar zijn sitegegevens bleek er inderdaad wel ruim 40% vanuit YouTube te komen, maar minder dan 1% van zijn kopende klanten kwam hier vandaan. We besloten de tijd, het geld en de energie liever in een Facebook dan een YouTube campagne te steken.
Iets wat we niet hadden gedaan, als je onvoldoende meetgegevens hadden gehad, dan waren we misschien toch voor YouTube gegaan.
Als analytische tools kan ik je zeker Google Analytics, Matomo en een Facebook Pixel aanraden. Zelfs als je ze vandaag nog niet gebruikt ‘verzamelen’ ze in ieder geval al gegevens voor de toekomst.
Tip 3: Vul in ieder geval de ‘meta title’ en de ‘meta description’ van je blogposts en pagina’s in
Het maakt me niet eens zoveel uit hoeveel je effectief aan SEO wilt gaan doen. Maar iedere SEO plugin geeft je de mogelijkheid om een ‘meta titel’ en een ‘meta omschrijving’ in te vullen. Dat zijn de titel en omschrijving die je bijvoorbeeld bij Google ziet, wanneer je voorkomt in het zoekoverzicht.
Het is ook de informatie die zichtbaar wordt, wanneer iemand besluit jouw blogpost te delen via bijvoorbeeld Facebook.
Wanneer je deze informatie op een aantrekkelijke manier vult, dan is de kans groter dan mensen vanuit zoekopdrachten of op social media naar jouw site zullen klikken.
Tip 4: Zorg voor regelmatige updates van WordPress en je plugins
Ik heb dit vaker gezegd en ik kan dit eigenlijk niet vaak genoeg herhalen. Zorg voor regelmatige updates. Twee belangrijke redenen. De eerste reden is dat je, wanneer je niet update, vaak ‘open’ staat voor hack aanvallen. Iedere versie van WordPress en bijbehorende plugin bevat wel enige veiligheidslekken (zoals alle Internet software), maar deze lekken worden vrijwel altijd heel snel weer gedicht.
Update je niet, dan blijf je een risico lopen.
De tweede reden is de technische stabiliteit van je site. Op het moment dat alles ‘verouderd’ is, zal je met iedere nieuwe plugin die je toevoegt het risico lopen dat er iets misgaat, omdat die nieuwe plugin niet goed samenwerkt met ‘die oude troep’.
Update dus minimaal éénmaal per week.
Tip 5: Maak back ups
Serieus. Doe het! Het is een open deur intrappen, maar helaas krijg ik minimaal 4x per jaar een nieuwe klant die ‘spoed’ heeft omdat zijn of haar site is gehackt / gecrasht en er geen back up is.
Vaak is het mogelijk om de oude site weer in volle glorie te herstellen, maar soms moet er een compleet nieuwe site gebouwd worden.
Je wilt echt niet dat dat jou overkomt!
Tip 6: Test de snelheid van je site!
Hoe ervaren de bezoekers de snelheid van je site? Wanneer je bijvoorbeeld Matomo gebruikt, dan kan je zien hoe snel jouw website gemiddeld geladen wordt. Ook Google Search Console laat dit -met enige vertraging- zien. De laadsnelheid van je website is van groot belang voor hoe de bezoekers van je site het bezoek ervaren.
Als je dit zelf wilt controleren, log dan altijd eerst uit bij WordPress. Zolang je bent ingelogd als beheerder is je site altijd veel trager. Dit is omdat er op de achtergrond ook allerlei beheersfuncties en beheersplugins geladen worden.
Tip 7: Meld je aan bij Google Search Console
Dit is misschien wel de allerbelangrijkste tip uit het hele lijstje. Want Google Search console (voorheen Google Webmaster Tools) is een service van Google. Hierin kun je allerlei belangrijke zaken zien met betrekking tot je website. Wanneer je bovendien de ‘alerts’ instelt, krijg je ook berichten van Google, wanneer er iets gecontroleerd moet worden. Je hoeft dus absoluut niet dagelijk in te loggen. Belangrijke performance of vindbaarheid problemen worden door Google zelf aan je gemeld.
Nieuwe website?
Al deze functies maken deel uit van je nieuwe website, wanneer je jouw website laat maken in het kader van WordPress XPress. Of het nu een ‘gewone’ website betreft, een webshop of een online leeromgeving, voor iedereen is er de juiste oplossing.
Meer weten over WordPress XPress? Volg dan de links hierboven en neem contact op.