Acht manieren om meer omzet per order te krijgen met WooCommerce

Meer omzet per order is altijd makkelijker dan meer klanten!

meer omzet per order

Wanneeer je een WooCommerce of een anderssoortige webwinkel hebt, vind je het natuurlijk nooit erg om wat extra omzet te kunnen maken. In principe zijn er drie manieren om jouw omzet te verhogen.

Verhoog je prijzen

Voordat je hier direct afwijzend op reageert, denk er eerst even rustig over na. Wanneer je een product hebt, wat algemeen beschikbaar is, dan is het verhogen van de prijzen niet het beste idee, maar als jouw product redelijk uniek is, is het verhogen van de prijzen een serieuze optie.

Probeer meer klanten te krijgen

Er zijn verschillende manieren om meer mensen naar je website te krijgen. In veschillende blogartikelen hier op de site kan je daar meer over lezen. Maar een bezoeker is niet direct een koper en een beetje afhankelijk van je product zul je merken, dat de conversie (aantal bezoekers wat ook koopt) behoorlijk laag kan lijken. Als je een conversie van 1% hebt -wat niet eens slecht is- moet je dus 100 mensen naar je site lokken om één nieuwe klant te krijgen. Bovendien is iedere manier om meer bezoekers te krijgen een methode van lange adem. Het lukt je niet van de één op de andere dag.

Laat je klant meer kopen!

De meest succesvolle manier om meer omzet per order (average order value)te behalen is jouw klant meer te laten kopen. Als hij immers een koopbeslissing heeft genomen, is het makkelijker hem meer te laten kopen. De beslissing wil ik kopen? is altijd moeilijker dan de beslissing voor hoeveel wil ik kopen?

Meer kopen kan op twee manieren: Er voor zorgen dat je klant regelmatig terug komt, of er voor zorgen, dat je klant in een enkele actie meer producten afneemt. En dit laatste is eigenlijk het eenvoudigst. Dat merk ik wanneer ik ‘even snel een boodschap’ ga doen bij de lokale supermarkt. Ik ga voor een pak koffie, maar ik kom met een tas vol producten thuis.

 1. Stel een drempel in voor ‘Gratis verzending’

Je ziet het vaak bij webwinkels : Boven een bepaald bedrag is er gratis verzending. Dit is natuurlijk om de klant te bewegen om net iets meer producten te kopen dan hij toch van plan was en zo de average order value te verhogen. Maar als jij nog geen gratis verzending aanbiedt, dan vraag jij je misschien af, wat een goed bedrag zou zijn om toch gratis verzending aan te bieden. Daar is een heel simpele truc voor: Bereken je gemiddelde bedrag per order, tel hier de verzendkosten bij op en maak het eerstvolgende ‘ronde’ bedrag de drempel voor de gratis verzending. Bijvoorbeeld, je hebt 1000 orders per maand met een totaal orderbedrag van 45.000 euro. Jouw gemiddelde bedrag per order is dan 45 euro. De verzendkosten zijn in jouw geval bijvoorbeeld 6,95. Het totale orderbedrag is dan 51,95. 75 euro is een ‘rond klinkend’ bedrag, dus je adverteert voortaan gratis verzending vanaf 75 euro.

Een nadeel van een drempel voor gratis verzending is echter, dat dit tot meer achtergelaten winkelwagentjes zal leiden in de praktijk.

2. Geef korting op een minimaal aankoopbedrag!

Heel eenvoudig: Geef een korting van een bepaald percentage op een minimaal aankoop bedrag. Door dit bovendien te staffelen, verleid je de bezoeker steeds meer te kopen. Voorbeeld ?

  • 5% korting bij een besteding over 1000 euro
  • 10% korting bij een besteding over 2500 euro

3. Geef altijd een einddatum voor een kortingsactie op… en geef deze duidelijk weer!

Heb je een kortingsactie? Zorg dat het duidelijk is, wanneer deze afloopt. Kopers hebben de neiging hun koopbeslissing uit te stellen. Maar een duidelijke einddatum aan een kortingsactie zorgt voor een ‘gedwongen’ beslissing.

4. Geef volumekortingen

Geef korting indien de klant meerdere exemplaren van hetzelfde product aanschaft. Er zijn verschillende plugins die je hierbij kunnen helpen. Lees ook het artikel over ‘dynamic pricing‘ om tips te krijgen hoe je meer omzet per order kunt krijgen.

5. Richt je upsell en je downsell goed in!

Zorg ervoor dat je upsell en je downsell goed zijn ingericht.

6. En vergeet de Crosssell natuurlijk niet!

Weet je nog het verschil tussen een up-, down- en crosssel? Dit wordt precies besproken in ‘Dertien maal Winst met Woo’, maar de crosssell is het onder de aandacht brengen van gerelateerde producten.

7. Geef package deals!

Een package deals is eigenlijk het grote broertje van de crosssel. Probeer niet alleen een camera te verkopen met accessoires, maar geef zelfs korting als de klant de camera met ‘bijbehorende’ accessoires koopt! Order bumps kunnen je helpen dit te realiseren.

8. Biedt een stimulans voor een volgende aankoop aan!

‘Krijg een tegoedbon van 25 euro bij een minimum besteding van …’ Je bent het vast wel vaker tegen gekomen. Hier stimuleer je de klant niet alleen om meer te kopen, maar ook om nog een naar je winkel terug te komen, om die tegoedbon te verzilveren.

Acht eenvoudige tips. De meeste kun je zonder extra plugins of andere extra inspanningen probleemloos implementeren in jouw webwinkel. Eenvoudige tips die de gemiddelde waarde per order kunnen verhogen. Maar wanneer je het implementeert, controleer ook, of het bij jou ook het gewenste resultaat heeft

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Meest populaire blogposts
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Voeg je koptekst hier toe

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 

Bezoekadres
Eperweg 135 (op afspraak)
8072 PL Nunspeet

Postadres
Aardoliestraat 14-I
7553GT Hengelo

06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Gratis e-Boek: Een Goed Converterende Webshop

Realiseer de omzet die je verdient!

Deze post rapporteren

Wanneer deze post niet meer relevant is of verouderde informatie bevat, zou ik het op prijs stellen wanneer je dit door wilt geven., zodat ik dit eventueel bij kan werken. De persoonlijke gegevens die je hieronder invult worden alleen gebruikt om de mail te versturen en zal niet voor marketingdoeleinden worden gebruikt.