Haal meer uit je lijst met Mailchimp email automation
Twee weken geleden hebben we gekeken naar het segmenteren van groepen in Mailchimp. Deze week wil ik samen met jou kijken naar een andere krachtige feature van Mailchimp. Iets wat vroeger ‘de autoresponder’ werd genoemd, maar tegenwoordig onder de naam ‘Email Automation’ door het leven gaat.
(update 2017)
Tot voor kort was email automation alleen beschikbaar voor betaalde accounts. Maar sinds 2017 heeft MailChimp dit beschikbaar gesteld voor iedereen. De mogelijkheden zijn legio, maar ik zal je een paar voorbeelden geven.
Maar eerst Mailchimp email automation in het algemeen
Met email automation stel je berichten in die door een bepaalde gebeurtenis worden getriggerd. Om een voorbeeld te geven. Je kunt er voor kiezen om iemand een x aantal dagen nadat hij zich voor jouw lijst heeft ingeschreven automatisch een bericht te sturen. Maar je kunt verder gaan dan alleen een x aantal dagen. Ook selecties als ‘De eerste zaterdag volgend op 5 dagen na inschrijving. Of ‘x dagen nadat iemand is toegevoegd aan de groep (vul hier een naam in)’. Of indien je iemand vraagt zijn geboortedatum op te geven: ‘Op de dag van zijn verjaardag’.
Een gewone campagne wordt voor iedere abonnee op hetzelfde moment verstuurd. Mail door middel van email automation wordt echter getriggerd door een specifieke gebeurtenis. En daar kun je leuke dingen mee doen!
Een (mini-)cursus in plaats van een e-boek
Overkomt het jou ook wel eens, dat iemand zich inschrijft voor je nieuwsbrief, het gratis e-boek download en zich dan weer uitschrijft? En wat gaat er dan door je heen? Denk jij ook vaak niet, dat die persoon zich te kort doet, omdat hij zichzelf niet de kans geeft te ontdekken wat jij hem te bieden hebt?
Als je dat vindt, is het misschien een goed idee om het idee van een e-boek los te laten een korte cursus aan te bieden. Of een serie tips. Maar in plaats dat je alles in één keer geeft, doseer je het. Na inschrijving krijgt hij de eerste les (of de eerste tip) en daarna iedere x dagen de volgende. Op deze manier blijft iemand langer op de lijst staan, ontvangt in ieder geval ook enkele nieuwsberichten van je en krijgt de kans jouw blog te lezen.
De ‘snelle uitschrijvers’ zullen langer blijven… en wellicht jouw waarde ontdekken en helemaal niet meer van je lijst verdwijnen. Wil je het nog geavanceerder aanbieden? Op het moment dat ik midden op de dag een mailtje krijg met een link naar een les in een cursus kunnen er twee dingen gebeuren. Ik bewaar de link voor later en kijk er later naar, of ik bewaar de link voor later… en vergeet hem.
Op het juiste moment
En geloof me, het tweede overkomt mij vaker. Maar met MailChimp kun je die mail ook laten versturen op een moment dat het je gemiddelde geïnteresseerde beter uitkomt. Bied jij bijvoorbeeld een meditatieoefening aan, wat is er beter dan dit op de zondagmorgen, wanneer jouw doelgroep tijd heeft, te laten versturen. En zoals eerder aangegeven: Dit kan probleemloos met de MailChimp email automation!
Door via de automation jouw lessen te doseren, behaal je betere resultaten met je listbuilding.
Maar listbuilding is geen doel op zich.. Uiteindelijk wil je meer omzet. Maar ook dat is mogelijk met email automation.
De automatische aanbieding
In het gratis e-boek ‘Dertien maal Winst met Woo‘ heb ik je al het één en ander over segmentering, email automation en doelgroep gerichte benadering verteld, heel specifiek gerelateerd aan WooCommerce. Maar ook zonder WooCommerce is email automation goed toe te passen. Eén van de mogelijkheden is het segmenteren van je mailinglijst op basis van acties die een bezoeker op je site onderneemt. Op het moment, dat iemand een bepaald e-boek download, geeft hij eigenlijk aan interesse te hebben in een specifiek onderwerp. Door op het juiste moment (kort nadat de gemiddelde bezoeker het gratis boek doorgelezen zal hebben) kun je hem geheel automatisch een email sturen met een aanbieding voor een product of dienst van je, gerelateerd aan de inhoud van het boek.
Heeft iemand een product van je gekocht? Biedt hem enige tijd later een product aan wat eigenlijk ‘als vanzelfsprekend’ het product op zal volgen. Iemand die zojuist een printer heeft gekocht, zal over enige tijd inkt willen. Of iemand die net jouw introductietraining heeft gedaan zal binnenkort ook het vervolg willen doen.
Een aardigheidje meneer Sonneberg!
Tenslotte is er natuurlijk nog van alles ‘leuk’ te doen met de verjaardag van je lead of klant -als je dit vast legt. Een kaartje met de beste wensen is natuurlijk altijd leuk, maar er is meer mogelijk. Rond mijn eigen verjaardag ontvang ik altijd tientallen suggesties variërend van 5% korting bij winkel XYZ (Ben je serieus? 5%?) tot en met een gratis etentje voor de jarige als hij met minimaal 4 man aan tafel gaat in restaurant ABC. Of een gratis kaartje voor de Efteling, als ik met minimaal één betalende volwassene kom!
Er is niemand die korting op een website of een training van WordXPression als verjaardagscadeau ziet (de meeste mensen zijn op zo’n dag liever bij de familie en niet bij mij om aan hun website te werken… ) maar een dagje naar ‘iets recreatiefs’ of naar een restaurant is natuurlijk wel een mooie manier om een verjaardag te vieren. Een dergelijk aanbieding enkele dagen voor de daadwerkelijke verjaardag kan zeer zeker omzet verhogend werken.
Samenvattend
Email automation kan zeer zeker omzetverhogend werken wanneer het juist wordt ingezet. De tools die MailChimp biedt om ‘geautomatiseerde mail sequences’ op te starten zijn legio. Het is zeer zeker de moeite van het onderzoeken waard.