Bloggen is niet moeilijk, als je weet waarover te schrijven.
Heb jij het ook wel eens, dat je ineens niet meer weet, waarover je moet schrijven in jouw blog? Dat overkomt mij regelmatig. Een goede blog strategie, geduld en inspiratie hebben er echter altijd voor gezorgd, dat jij de door jouw verwachte blogpost op tijd krijgt. De beste blogonderwerpen zijn geen toeval, maar planning.
Maar hoe zorg jij ervoor, dat jouw publiek dit ook ervaart?
Onderwerp 1 : Een ‘how to’, ofwel een stap bij stap instructie.
Mensen zijn dol op handleidingen. Om de eenvoudige reden, dat het ‘je hand leidt’. Je hoeft je geen zorgen te maken, maar kan jouw probleem oplossen door stap voor stap de instructies te volgen.
Wat ik zelf heb gemerkt, is dat wanneer ik een handleiding post ‘hoe doe ik X of Y’, mijn blogpost spontaan gedeeld wordt in sociale netwerken.
Wanneer je bewust gebruik maakt van Gutenberg, kan je zelfs een ‘SEO bonus’ voor je handleiding krijgen, door het op de juiste manier te formatteren. In mijn (gratis) Gutenberg training vertel ik je hier meer over.
Maar waar kan je zoal over schrijven?
De beste blogonderwerpen kunnen eigenlijk gaan over ieder onderwerp binnen jouw vakgebied, waar je in een aantal stappen weer kan geven, hoe men een bepaald doel kan bereiken.
Onderwerp 2 : Publiceer een case-study
Als ondernemer heb je (hopelijk) klanten. En voor sommige van die klanten heb je iets unieks gedaan. Het kan zijn, dat je een website heb gebouwd met ongebruikelijke features, het is mogelijk dat je een bedrijf hebt gereorganiseerd, of dat jij -als ‘honden trainer’- een hond en het baasje dichter tot elkaar hebt gebracht.
Mensen met vergelijkbare problemen als in die case study vinden het heerlijk te lezen, dat zij niet de enigen met dit probleem zijn. En als jij ook nog aangeeft hoe jij kan helpen met het bereiken van de oplossing, mag je verwachten, dat een groot aantal lezers die de problemen herkennen contact met je op zullen nemen.
Onderwerp 3 : Vertel in een post over jouw fouten
Pobody is Nerfect. Iedereen maakt fouten en van fouten kun je leren. Maar de meest waardevolle fouten waarvan je kan leren zijn de fouten die anderen maken.
Het kost je niets, en het heeft een groot potentieel om eigen fouten te voorkomen.
Er is niets mis mee om in blogposts te schrijven wat je fout hebt gedaan in het verleden. Sterker nog, het schept een band met je lezers, want hoogstwaarschijnlijk heeft een aantal mensen op de dag dat je de blog post dezelfde fout gemaakt. De beste blogonderwerpen dealen met alledaagse menselijke ervaringen.
Er is echter één groot verschil. Jij hebt een oplossing voor de fout, terwijl jouw lezer zelf aan de slag zou moeten om die fout op te lossen.
Onderwerp 4 : Schrijf over de voor- en nadelen met betrekking tot een onderwerp
Beslissen is moeilijk. En beslissen wordt nog moeilijker gemaakt, omdat wanneer je zoekt op een bepaald onderwerp, je eigenlijk alleen informatie voor- of tegen lijkt te vinden.
Een blogartikel met betrekkelijk neutrale informatie over de voor- en nadelen zal daarom extra gewaardeerd worden.
Onderwerp 5 : Stel een lijst samen met veel gemaakte fouten in jouw vakgebied
Niemand houdt ervan fouten te maken. En voorkomen is beter dan genezen. Dus blogs die vertellen, waarom je een bepaalde fout toch beslist niet moet maken, kunnen zich in een hoge populariteit verheugen.
Op de tweede plaats staat mijn artikel over de meest gemaakte fouten bij het starten van een webwinkel. De beste blogonderwerpen vertellen over mogelijk te maken fouten… en hoe deze te voorkomen!
Kortom, mensen maken niet graag fouten en doen vrijwel alles om deze te voorkomen. Een blogartikel met in de titel de tekst ‘de meest gemaakte fouten’ kan zich vrijwel zonder uitzondering in hoge bezoeker percentages verheugen.
Onderwerp 6 : Schrijf een ‘vervolgverhaal’
Wanneer iets teveel is voor één blogpost dan knip ik mijn schrijfsel meestal op in drie stukken om het als drieluik te presenteren.
Dat drieluik is redelijk willekeurig. Wanneer je mij zou vragen waarom geen vier- of tweeluik dan zou ik jou het antwoord schuldig blijven.
Maar een ‘vervolgserie’ heeft een aantal voordelen.
Allereerst, maak je jouw blogpost niet te lang, waardoor je de aandacht van de bezoeker verliest.
Als tweede voordeel geef je jouw bezoeker een reden om terug te komen.
En tenslotte, wanneer iemand bijvoorbeeld deel 3 van jouw drieluik bezoekt, wil hij meestal ook meer weten over de overige delen. Dus hij klikt door… en verlaagt daarmee jouw bouncerate. De beste blogonderwerpen zorgen ervoor, dat je lezer terug blijft komen.
Onderwerp 7 : Vier het leven!
Je hebt altijd wel iets te vieren.
- Bestaat jouw website 5 jaar?
- Heb je vandaag jouw 100e blogpost geplaatst?
- Verwacht je deze week jouw 10.000e commentaar?
- Ben je jarig?
- Is gisteren jouw kindje geboren?
Vier het! En doe het met een aanbieding of cadeau.
Toen ik 50 werd heb ik een groot feest gegeven. Daarbij werden alle lezers van mijn blog (toen zo’n 3000) uitgenodigd. Ik moet eerlijk zeggen, dat ik blij was, dat er maar zo’n 30 kwamen… maar het was toch leuk om deze mensen in het echt te ontmoeten.
Het zal je weinig verbazen, dat dit mij ook een aantal nieuwe opdrachten heeft opgeleverd.
Onderwerp 8 : Schrijf een FAQ of Q&A.
Mensen hebben vragen. En niets is zo fijn als door te krijgen, dat jij niet de enige bent met die vragen. Bovendien, is Google dol op FAQ’s.
Ik heb je over mijn twee meest populaire blogposts verteld. Maar wist je dat nummer 5 een FAQ is? En sinds ik deze gepubliceerd heb, trekt deze al heel veel verkeer.
Wanneer je een eigen FAQ wilt publiceren in een blogpost, denk dan aan de volgende regels :
- Zorg ervoor dat de letters FAQ zowel in je pagina titel als in de titel van je blogpost voorkomen.
- Publiceer de vraag altijd als een koptekst. Liefst H3 of H4. Beëindig de vraag met – hoe logisch – een vraagteken.
- Beantwoord de vraag altijd in een paragraaf zonder verdere kopjes.
Op deze manier is een FAQ niet alleen makkelijk leesbaar voor mensen, maar zal ook Google deze graag lezen.
Onderwerp 9 : Verwerk commentaren in andere posts tot een nieuwe, samenhangende post
Vaak kunnen er interessante discussies in de commentaren op je posts ontstaan. Het probleem is echter vaak, dat deze discussies zelden gelezen worden (uit metingen weet ik dat slechts 20% van de bezoekers doorleest tot de commentaren) en dat soms de samenhang tussen de commentaren ver te zoeken is.
Heb je in je commentaren een werkelijk interessante discussie, gebruik de vragen en antwoorden dan als inspiratie om een compleet nieuwe blogpost te schrijven.
De beste blogonderwerpen zijn gebaseerd op werkelijke ervaringen van jouw lezers!
Onderwerp 10 : Deel een recept!
Nee, ik ben niet gek geworden en ik maak ook geen grapje. Maar als het onderwerp van jouw blog zich er voor leent, heb jij er enig idee van hoeveel mensen op recepten zoeken?
Ik moet eerlijk toegeven, dat ik geen recept kan bedenken, wat ook maar enigszins gerelateerd is aan WordPress, maar wanneer jij een blog hebt over een meer ‘lichamelijk’ onderwerp, dan is het vaak vrij simpel om een serieus recept te bedenken.
Om gewoon wat voorbeelden te geven die nu direct bij mij naar boven komen:
Voor een blog over slapeloosheid: Tien ‘avond snacks’, waar je niet wakker van hoeft te liggen.
Voor een blog over afslanken: Zeven snelle snacks die nauwelijks gewicht in de schaal leggen.
Voor een blog over sporten: Met deze maaltijden heb je meer energie.
Tenslotte
Vind jij bloggen lastig? Op de site van WP Basistrainingen kan je je inschrijven voor de training ‘Bloggen met Power‘, een geweldige training voor iedereen die moeite heeft met bloggen, of met bloggen wil gaan beginnen.
Je leert hier een onfeilbare methode om voor jaren voldoende inspiratie voor je blog te hebben.
Dit artikel geeft een antwoord op onder meer de volgende vragen
- Wat zijn de beste blogonderwerpen voor mijn blog?
- Waarover kan ik in de toekomst schrijven in mijn blog?
- Hoe kan ik de beste blogonderwerpen voor mijn doelgroep bepalen?
- Wat is een goed onderwerp voor mijn volgende blog?