Eén van de meest voorkomende vragen die ik krijg over bloggen is hoe ik nu eigenlijk na al die jaren bloggen -ik blog nu ruim 10 jaar voor WordXPression, nog steeds iets heb om over te schrijven. ‘Wilko, overkomt het jou nu nooit, dat je geen inspiratie voor je blog meer hebt?’
En… eerlijk gezegd, nee. Dat overkomt mij vrijwel nooit. Maar één van de belangrijkste redenen dat ik constant geïnspireerd blijf, is dat ik het nooit van het laatste moment af laat hangen.
Hier vertel ik meer over in mijn online blogcursus.
En één van die bronnen van inspiratie voor je blog is je eigen lezerspubliek.
Weet wat je vraagt – en wat je te bieden hebt!
Nu heb ik in een grijs verleden ooit eens een blogcursus gedaan van iemand die ik zeer respecteer. En hoewel ik van hem een aantal zeer goede adviezen heb gekregen, was één advies van hem wat minder zinvol.
Dat was namelijk om je blog te beginnen met een blogpost met de titel ‘Waarover zou je graag zien, dat ik schrijf?’
Op het moment dat je nog niets hebt geschreven is het namelijk voor jouw publiek heel moeilijk om op een dergelijke vraag antwoord te geven. En bovendien, het gevaar met het soort antwoorden wat je krijgt, is dat je altijd aan de oppervlakte zal blijven. Mensen moeten eerst weten wat je te bieden hebt.
Wacht nooit tot je geen inspiratie voor je blog meer hebt!
Het is eigenlijk ook een heel slecht idee om je publiek te vragen waarover je moet schrijven wanneer je geen inspiratie meer hebt. Want je wilt natuurlijk regelmatig schrijven en wanneer je ‘inspiratie is opgedroogd’, ben je eigenlijk al te laat met je vraag.
Want wanneer je kwalitatief goed werk wilt leveren met je antwoord, dan zal je toch na moeten denken, hoe je die blogpost gaat schrijven. En werkdruk is voor de meesten van ons een slechte bron van inspiratie.
Nee, die vraag die stel je lang voor je geen inspiratie voor je blog meer hebt. En dat kan je op een aantal manieren doen.
Wat ik zelf regelmatig doe, is aan het einde van een blogpost te vragen of mensen in de commentaren willen schrijven, wat ze specifiek meer over dat onderwerp zouden willen weten.
Mijn ervaring was echter al snel, dat dit niet helemaal zo werkte als ik hoopte. Ik kreeg hier wel antwoorden op, maar eigenlijk maar heel weinig.
Daarom ben ik later overgestapt naar een andere strategie.
Vraag het je lezers … in de meest gelezen posts!
Wanneer ik een nieuwe blogpost schrijf, dan is het altijd maar afwachten wat de mensen ervan vinden. Sommige blogposts slaan aan, andere wat minder. That’s life.
Maar wanneer ik terugkijk op een compleet jaar, een compleet half jaar of zelfs maar een kwartaal, dan kan ik meestal vrij goed zien welke blogposts het goed doen en welke niet.
De posts die het namelijk goed doen, zijn de posts die ook na twee weken nadat ze gepost zijn nog steeds veel worden gelezen.
Het verschil tussen Google en een nieuwsbrief…
Wanneer jij op een artikel komt, omdat je klikt op een link in mijn nieuwsbrief, of op een link in een browser bericht, dan doe je dat, omdat ik je iets aanbied. En dat is natuurlijk allemaal heel erg aardig van mij dat ik dat doe, en wanneer je regelmatig op die links klikt, dan vind je waarschijnlijk mijn aanbod ook heel waardevol, maar jij wordt niet gestuurd door een vraag.
Kom je via Google, dan is het echter een heel andere zaak. Op dat moment heb je weinig met mijn planning te maken, jij stelt een vraag en Google vertelt jou, dat ik misschien het antwoord heb. Laten we -om het eens actueel houden- dat je Google net verteld hebt, dat je geen inspiratie voor je blog meer hebt.
Jij leest mijn artikel en je hebt direct het gevoel, dat jouw vraag hier toch voor een groot deel wel wordt beantwoord. Jij blij! En onderaan het artikel gekomen, zie je, dat ik je vraag om mij te laten weten, waar ik nog meer over kan schrijven.
Je zat altijd al met een aantal andere vragen, dus je maakt gelijk van de gelegenheid gebruikt om die door te geven.
Valsspelen?
Wanneer ik merk, dat bepaalde blogposts het goed doen in Google, dan pas ik het einde van die blogpost af en toe aan. In plaats van welke Call-to-action die er daarvoor stond, plaats ik een nieuwe call-to-action waarin ik je vraag waar ik nog meer over kan schrijven.
Het aardige is, dat de mensen die hierop antwoorden vaak mensen zijn die nog niet op mijn mailinglijst stonden.
De vraag in de nieuwsbrief stellen
Heel af en toe vraag ik de lezers van mijn nieuwsbrief ook gewoon, waarover ze graag meer willen weten. In zo’n geval houd ik het heel algemeen. Ik vraag dus bijvoorbeeld niet waarover ze met betrekking tot een specifiek onderwerp meer willen weten, maar heel algemeen. Vaak koppel ik dat aan een poll.
Waar het me in zo’n geval vaak niet om gaat (maar iedere specifieke inbreng is welkom) is op in detail de onderwerpen te horen, maar om een indruk te krijgen welke ‘hoofd onderwerpen’ mijn trouwe lezers het meest waarderen.
En laten we eens een keer wat nieuws proberen
En sinds kort is er een compleet nieuwe manier waarop de lezers van mijn blog aan kunnen geven over welke onderwerpen ze nog meer willen weten. Je ziet dit rechtsboven op deze pagina. En op vele andere blog pagina’s. Een knop waardoor je uitgenodigd wordt jouw vraag te stellen. Druk je op die knop, dan komt er een pop-up waarop je jouw vraag in kan geven.
Gaat het werken? Geen idee. Als ik iets geleerd hebt in tien jaar succesvol bloggen, is dat succes het resultaat is van het blijven uitproberen van ideetjes… en evalueren wat het oplevert.
Lees je dit artikel en je ziet de knop niet? Dan kan dat twee oorzaken hebben. Je leest dit op je telefoon (dan wordt de knop niet zichtbaar), of in de loop der tijd is gebleken, dat die knop toch weinig opleverde.
Jouw succes met bloggen vergroten?
Wil je jouw succes met bloggen vergroten? Dan moet je zeker eens een kijkje nemen bij mijn online blogcursus. Ik laat je stap voor stap zien hoe ik van de WordXPression blog één van de meest gelezen blogs over WordPress in het Nederlands taalgebied heb gemaakt.