Zo zorg je ervoor, dat je blog ook wordt gelezen!
Bloggen is natuurlijk een prima manier om meer bezoekers naar je website te krijgen. Toen ik in 2010 begon met mijn blog, was ik al blij met 20 bezoekers per dag. De meeste dagen kwam ik echter niet eens in de buurt van dat aantal. Inmiddels is mijn bezoekersaantal een beetje gegroeid. Volgens Google heb ik inmiddels gemiddeld 20.000 unieke bezoekers per maand. Een indrukwekkend aantal. Tekenend is echter, dat het grootste deel van mijn bezoekers komt via de blog. Wanneer ik kijk naar de populariteit van mijn blogartikelen, is er altijd een vier- of vijftal blogartikelen dat hoger scoort dan de homepage.
De meeste mensen lezen ook door. Het blijf niet bij één artikel. En dat komt omdat ik hier een bewuste strategie voor heb ingezet. En dat kan ik jou natuurlijk ook leren.
1. Zorg dat je tekst vlot leesbaar is
Niets schrikt zo af als een muur van tekst. De belangrijkste reden dat mensen direct ‘weglopen’ zodra ze een webpagina zien is tekst die er te massief uitziet. Zorg voor ‘lucht’ in je tekst. Heb paragrafen, witruimte, tussenkopjes. Wil je weten hoe je je tekst goed leesbaar maakt, dan moet je zeker mijn blogbericht hierover lezen.
2. Zorg dat je inline tekstlinks hebt.
Eén van de beste manieren om ervoor te zorgen, dat je bezoeker ook meerdere pagina’s zal bezoeken is suggesties te doen welke pagina’s hij zou kunnen bezoeken. Zoals je wellicht merkt, heb ik in vrijwel iedere blogpost een aantal links naar andere blogartikelen die te maken hebben met het onderwerp van de blog.
Dat doorklikken is om een aantal redenen heel gunstig voor je. Allereerst natuurlijk omdat een bezoeker die meerdere blogposts leest eerder terug zal komen. Of zich misschien zelfs inschrijft voor één van die gratis e-boeken die jij te bieden hebt.
Een tweede goede reden is je bouncerate. Google vindt het namelijk heel belangrijk, dat jouw bezoekers langer op je website blijven. En dat heb je natuurlijk heel goed voor elkaar, wanneer je bezoeker door blijft klikken naar andere blogposts.
Overdrijf het echter niet. Ervaring leert dat zo’n 4-8 interne links per pagina het best werken.
3. Gebruik ook externe links
Vroeger waren externe links niet echt voordelig voor je blog. Want Google had al die vervelende algoritmes om de ‘link juice’ en de page rank van je site en pagina’s te bepalen. En iedere link op je pagina verminderde mogelijk de link juice. De links naar jouw pagina’s waren weer wel goed.
Maar door geen links meer op je pagina’s op te nemen, ga je juist voorbij aan het hele idee achter het Internet. Het internet is immers bedoeld als één groot web van aan elkaar gelinkte pagina’s. Dus Google besloot ergens in 2012 deze linkregels te laten varen en meer te kijken aan wat jij het web te bieden hebt. Externe links worden sinds die tijd weer hoog gewaardeerd. En dat is bijvoorbeeld één goede reden om links naar andere sites op te nemen, indien van toepassing.
4. Gebruik sidebars
Het is goed om een sidebar rechts van je content te tonen. Deze zal wanneer de pagina op een telefoon of een tablet wordt getoond niet zichtbaar worden aan de zijkant, maar op desktop en laptop computers worden deze wel gewoon zichtbaar. En zo’n sidebar kan je prima gebruiken om mensen te ‘leiden’ naar content waar jij ze graag hebben wilt. Gebruik je bovendien een sidebar waarmee het mogelijk is om bijvoorbeeld per blog-categorie andere widgets te tonen -zoals bijvoorbeeld Content Aware Sidebars– dan kan je zelfs in context relevante sidebars tonen. Op deze manier verwijs je jouw bezoeker nog gerichter naar de plaats waar jij hem hebben wilt.
5. Gebruik een plugin om ‘related posts’ te tonen.
Er is een groot aantal plugins voor ‘related posts’, plugins die op basis van de inhoud, categorieën en tags andere relevante artikelen in jouw blog ‘er bij zoekt’. Na heel veel onderzoek en geëxperimenteer ontdekte ik, dat een plugin die deze artikelen ‘inline’ toont nog het meeste effect heeft. Dat is dan ook de reden, dat je in dit blogartikel rode balken ziet met titels van andere blogposts. Deze zie je dank zij de plugin ‘Inline Related Posts‘.
6. Gebruik een ‘floating menu’
Zo, je hebt nu een prachtige blogpost geschreven en jouw bezoeker leest deze helemaal uit tot het einde. Prima! Maar dan? Je wilt hem het liefst natuurlijk naar jouw product- of diensten pagina’s hebben zodat hij kan zien wat jij allemaal te bieden hebt. Door een ‘floating (of sticky) menu’ te gebruiken, je weet wel, zo’n menu wat de hele tijd bovenaan in de browser blijft staan, bied jij je bezoeker heel makkelijke opties om direct door te klikken. De meeste thema’s hebben ‘vanzelf’ al zo’n floating menu, maar als jouw thema het niet ondersteunt, kan je bijvoorbeeld kiezen voor een plugin als ‘Sticky menu or anything‘.
7. Vergeet de call to action niet!
En je wilt natuurlijk dat je bezoeker aan het einde van die blogpost wat doet. Een commentaar achter laten, een product bij je kopen (of tenminste je product pagina’s bekijken), in de telefoon klimmen en je opbellen of gewoon heel simpel zijn email adres achter laten voor de nieuwsbrief. Omdat de bezoeker aan je site niet helderziend is, is het aan het einde van je blogpost een prima moment om hem dat in een paar regels te vertellen.
Nu jij!
Zeven zaken die je beslist niet over het hoofd mag zien om een succesvolle blog te hebben. En zo schrijf ik iedere week een blogpost die jou en je onderneming verder kan helpen. Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je dan in op de nieuwsbrief en download gelijk één of meer van mijn gratis e-boeken. Of abonneer je via je browser. Wanneer je op de bel in de rechter benedenhoek op dit scherm klikt, dan krijg je automatisch een waarschuwing in je browser wanneer er weer een nieuwe blogpost is verschenen. Zo blijf je altijd op de hoogte!