Zeven moderne alternatieven voor WooCommerce

e-Commerce met toekomst

business, illustration, office-3080799.jpg

WooCommerce is een geweldig e-commerce pakket en menig webwinkelier heeft in het verleden al een goede start kunnen maken met e-commerce, omdat WooCommerce toch behoorlijk laagdrempelig is.

Toch is WooCommerce ook niet ‘alles’ en in deze blogpost wil ik een zevental alternatieven voor WooCommerce de revue laten passeren. Nu is het natuurlijk vrij eenvoudig om het internet af te zoeken op ‘e-commerce pakketten’ en een willekeurige selectie presenteren in een blogartikel, maar bij mijn selectie ben ik toch van een aantal belangrijke factoren uitgegaan.

Betaalbaar

Eén van de krachtige punten van WooCommerce is altijd geweest -en is het nog steeds- dat je als startende webwinkelier eigenlijk weinig risico loopt. WooCommerce is zeer betaalbaar. Kan -met uitzondering van de kosten voor je hosting- al geheel gratis starten, de plugins die ‘de gouden randjes’ aan je webshop toevoegen kan je installeren, naarmate je meer omzet maakt met je shop.

Toekomstvast

Ok, dat is een vage term, omdat je nooit weet welke pakketten door zullen ontwikkelen en welke een zachte dood zullen sterven. Met ‘toekomst vast’ denk ik dan ook meer aan de technologieën die gebruikt worden, dan aan hoe ‘zeker’ het is, dat de oplossing over 2-3 jaar nog steeds zal bestaan. De alternatieven voor WooCommerce worden dan ook meer beoordeeld op de technische oplossingen die zij bieden, dan op de zekerheid dat de software ook in de toekomst nog onderhouden zal worden.

Shop- en order API

En met betrekking tot die ‘toekomstvastheid’ is er natuurlijk één heel belangrijke eis: Wat de oplossing ook wordt, het moet op de één of andere manier geschikt zijn voor mobiel. Want als er één factor onzeker is voor de toekomst, is het wel, welke kant de ‘mobiele verkopen’ op zullen gaan, maar op basis van de huidige ontwikkelingen kunnen we wel verwachten, dat deze exponentieel zal groeien.

Je wilt dus niet alleen, dat jouw webshop ‘vindbaar’ is, maar ook, dat jouw shop op de ‘shortlist’ van jouw bezoeker komt. Dat jouw bezoeker een app voor jouw store installeert.

En om dat mogelijk te maken moet er op de één of andere manier een shop- en order api zijn, ofwel een mogelijkheid waarop een app kan ‘praten’ met jouw winkel en bestellingen kan plaatsen.

Flexibel

Niet iedere e-Commerce business is hetzelfde en werkt hetzelfde en een belangrijke factor voor een goed, toekomstvast alternatief voor WooCommerce moet dus inhouden, dat het product ook flexibel is.

Op basis van de laatste drie punten viel eigenlijk een groot aantal pakketten op voorhand al af. Mooi zo. Dat bespaarde mij weer het nodige onderzoek, want met betrekking tot de overgebleven oplossingen viel er heel wat te onderzoeken.

Magento

shopping cart, zinc plated, zinc-3980067.jpg

Eén van de meest bekende alternatieven voor WooCommerce is denk ik wel ‘Magento‘. In een grijs verleden heb ik zelfs nog oplossingen voor Magento geïnstalleerd en ik heb zelfs nog enkele Magento shops gehad -die ik later om heb gezet naar WooCommerce.

Het nadeel van Magento is echter hetzelfde, als het nadeel van WooCommerce. Het is een monolithische oplossing, die ook heel wat van de server waarop hij gehost wordt vraagt. Een ander nadeel is, dat maatwerk voor Magento relatief duur is. De manier om extensies te ontwikkelen voor Magento is namelijk een stuk complexer dan het ontwikkelen van plugins voor WordPress/WooCommerce.

De kracht van Magento de ingebouwde flexibiliteit. Zonder extra plugins (of extensies, zoals ze bij Magento heten) kan je een shop in meerdere talen met meerdere valuta realiseren. Ook een shop met meerdere ‘shopviews’ (vergelijkbaar met WooCommerce MultiStore) komt eigenlijk ‘right out of the box’.

De reden, dat ik Magento echter in deze lijst opneem is niet, omdat ik persoonlijk zo gecharmeerd ben van Magento (spoiler: Ik ben het totaal niet), maar omdat Magento –net zoals WooCommerce– ook een krachtige API aanbiedt, waarmee je Magento eigenlijk als een ‘headless Magento’ kan gebruiken.

Met betrekking tot de toekomstzekerheid van het voortbestaan van Magento zit het waarschijnlijk wel ok. Magento is namelijk overgenomen door Adobe. Of dit op lange termijn ook invloed zal hebben op de open source versie van Magento… daar durf ik geen uitspraken over te doen.

Shopify

alternatieven voor woocommerce

Shopify is denk ik wel het meest bekende SaaS (Software as a Server) e-commerce platform ter wereld. En sinds enige tijd zijn ze ook in Nederland vertegenwoordigd. Shopify is ook één van de meest genoemde alternatieven voor WooCommerce.

Enkele jaren geleden schreef ik nog, hoe jammer het was, dat je voor Shopify extra betaal apps nodig had, wat Shopify een stuk duurder maakte voor Nederlanders. Dat is inmiddels geen probleem meer, want Shopify kan nu ook gewoon betalingen in Euro accepteren.

Een nadeel van Shopify is, dat het nogal prijzig is. Je begint namelijk met 29 dollar per maand, Wat Shopify echter niet vermeldt (nou ja, dat doen ze wel, maar het staat toch goed verstopt), is dat er ook een ‘Lite’ versie van Shopify is, die je slechts 9 dollar per maand kost. Hierbij krijg je wel een Shopify winkel, waar je al je producten in kan plaatsen, maar geen Storefront om ze op te verkopen. Kortom, je krijgt een webwinkel, zonder etalage.

Waarom zou je dat willen? Bijvoorbeeld omdat je je producten niet via een webshop, maar een app wilt verkopen. Of bijvoorbeeld, omdat je jouw producten wilt verkopen via een eigen -niet Shopify- website.

Shopify beschikt namelijk over een zeer uitgebreide GraphQL interface, waarmee je je producten op een niet-Shopify website aan kan bieden.

Dat kan je op lange termijn heel wat in de kosten schelen.

Addertje onder het gras is hier, dat Shopify het ‘Lite’ alternatief vrij onzichtbaar heeft gemaakt op de ‘gewone’ pricing pagina. Een tweede addertje is, dat je via Shopify lite -op dit moment- alleen per creditcard kan betalen. Wil je via een eigen website laten betalen, dan zal dit dus apart op je website geïmplementeerd moeten worden.

Shopify als ‘headless webshop’

Shopify is prima geschikt om als ‘headless webshop’ te dienen. Shopify heeft een uitgebreide GraphSQL API die het heel eenvoudig maakt om met Shopify te integreren.

Dit is overigens ook iets, wat je kan overwegen, wanneer je al een bestaande Shopify shop hebt en overweegt een tweede shop te beginnen met een subselectie van je producten. Het scheelt je heel wat in maandelijkse abonnement kosten indien je jouw tweede shop gewoon zou laten ‘praten’ met je andere shop.

Wil je meer weten over meerdere storefronts voor je Shopify Shop, een mobiele app voor je Shopify shop, of gewoon over het starten met je winkel op Shopify neem dan eens contact op.

Wanneer je begint met Shopify, dan kan je twee weken een winkel ‘gratis uitproberen’. Heb je meer tijd nodig om je webshop te evalueren, neem dan contact op met een Shopify Partner. Deze kan een ‘development shop’ voor je opzetten, die je langer kan gebruiken om uit te testen. WordXPression is zo’n Shopify Partner.

Vendure

Alternatieven voor WooCommerce

Vendure is mijn persoonlijke favoriet wat moderne, toekomstvaste webshops betreft.

In de literatuur zal je Vendure niet genoemd zien onder de alternatieven voor WooCommerce, maar Vendure heeft op dit gebied toch wel heel veel te bieden.

Om maar gelijk met het begin te beginnen. Vendure is een API-Only webshop. Wat wil dat zeggen? Wanneer je Vendure download, heb je eigenlijk nog steeds geen webshop, alleen maar een backend om een webshop te vullen. De ‘buitenkant’ van de winkel moet nog helemaal gebouwd worden. Maar voor je dit direct afdoet als ‘dit zal voor mij te duur worden’, lees even verder.

Vendure is een zogenaamde ‘headless e-commerce’ toepassing. Dat wil zeggen, dat je met Vendure een complete applicatie hebt voor het beheren van een webshop, maar zelf nog een shop ‘aan de voorkant’ moet (laten) bouwen.

En dat mag misschien een raar idee lijken, maar volgens Gardner, één van de belangrijkste partijen in het ‘voorspellen, wat kansrijk wordt op het Internet, is ‘headless e-commerce’ de toekomst. En naar Vendure gekeken te hebben (en hier enkele shops voor te hebben ontwikkeld) geloof ik zeker, dat Vendure een belangrijke rol zal gaan spelen in de toekomst. Maar ach… ik kan het mis hebben. Dat vertelde men mij tenminste in 2009 toen ik beweerde, dat WordPress een prima CMS was om websites te bouwen.

Voor wat de ‘achterkant’ van Vendure betreft zit je eigenlijk vanaf het begin al heel goed. De structuur is weldoordacht en Vendure kan heel goed ingezet worden voor allerlei moderne toepassingen.

Channels

Dit komt onder andere omdat je in Vendure verschillende verkoopkanalen kan benoemen. En dat is een stuk krachtiger, dan je wellicht op het eerste gezicht kan denken. Want alles… letterlijk alles… kan je koppelen aan zo’n verkoopkanaal.

Heb je bijvoorbeeld meerdere webshops, dan heb je maar één installatie van Vendure nodig en daarmee kan je de presentatie en verkoop van verschillende websites bijhouden. Allemaal vanuit één interface. Want per product kan je aangeven via welke kanalen (lees ‘in welke shops’) deze producten verkocht gaan worden. Jouw webshop is dus direct al ‘multi store’.

Aan de beheerszijde kan je ook per kanaal je gebruikers autoriseren. Dus een gebruiker die in shop 1 producten mag toevoegen, mag misschien in shop 2 alleen bestellingen afhandelen. Er is ook een verschil tussen ‘gebruikers’ (mensen die beheersbevoegdheden in het systeem hebben) en ‘klanten’ (mensen die kopen).

Multi Vendor

Vendure is ook een prima basis voor een ‘Multi Vendor’ shop. Je kan namelijk ook heel makkelijk iedere ‘vendor’ een eigen ‘channel’ geven. Jouw ‘vendor’ heeft dus zijn eigen product bestand, zijn eigen klantenbestand maar verkoopt wel onder jouw ‘paraplu’.

Ook kan je per kanaal een taal en/of valuta instellen, waardoor multi-language en multi-currency shops ook relatief eenvoudig te realiseren zijn.

Meer informatie over multi-store en multi-vendor en wat nu precies de verschillen zijn, vind je hier.

Betaalmogelijkheden

Wat minder ‘leuk’ van Vendure is, is dat er wel een prima interface voor betaalmethoden is, maar daadwerkelijke betaalmethoden niet zijn geïmplementeerd.

Mocht je interesse hebben in Vendure, hoeft dat voor jou echter geen probleem te zijn, omdat WordXPression voor de klanten een betaalinterface met Mollie en Stripe heeft ontwikkeld. Voorlopig is dit echter exclusief via WordXPression beschikbaar.

Wil je meer weten over een webshop met Vendure, dan nodig ik je van harte uit contact op te nemen.

MailChimp Open Commerce

Nog niet zo gek lang geleden heette ‘MailChimp Open Commerce‘ nog gewoon ‘Reaction Commerce’.

Reaction Commerce was een veelbelovend open source project om -opnieuw- een headless e-commerce omgeving op te zetten. Het project dreigde een zachte dood te sterven, maar werd op het laatst gered door MailChimp -je weet wel, de makers van het bekende Marketing Mail programma.

Open Commerce is heel modulair opgezet. Je zou eigenlijk kunnen zeggen, dat Open Commerce niet veel meer is dan een grondplaat, waarop je jouw eigen bouwwerk van LEGO kan gaan maken, gebruik makend van alle bouwsteentjes die Open Commerce je aanbiedt. Wanneer je bijvoorbeeld alleen maar een online catalogus wilt, en helemaal geen behoefte hebt aan klanten die online bestellen (je wilt dat ze naar de winkel komen), dan laat je gewoon het grootste deel van de plugins weg.

Net zoals bij Vendure, heb je er geen website bij. Je krijgt een ‘back end’ om je producten in aan te maken en de frontend zal je zelf moeten (laten) bouwen. Ook hier heb je daarvoor GraphQL tot je beschikking.

Wanneer ik Open Commerce en Vendure met elkaar vergelijk, dan heeft Vendure mijn persoonlijke voorkeur. Mede door de ‘channels’ in Vendure, die het mogelijk maken verschillende shops en shop typen uit één centraal punt te beheren.

Open Commerce biedt die mogelijkheden nog niet, maar het zou mij niet verbazen wanneer dit op termijn toegevoegd gaat worden.

En natuurlijk heeft MailChimp Open Commerce ingebouwde ondersteuning voor zowel de marketing mail als de transactionele emails via MailChimp.

Er is op dit moment nog geen ondersteuning voor ‘Europese betalingen’ zoals iDEAL, Bancontact en Sofort, maar dezelfde plugin die WordXPression gebruikt voor Vendure ‘doet het ook’ met Open Commerce. Dat is het voordeel van het gebruik van een universele interface als GraphQL.

OroCommerce

OroCommerce is misschien een beetje een vreemde eend in de bijt, omdat OroCommerce zich helemaal richt op Business to Business. Evenals MailChimp Open Commerce en Vendura is OroCommerce ook ‘headless’.

Naast de Open Source ‘Community Edition’ van OroCommerce is er ook een commerciële PaaS (platform as a server) versie beschikbaar.

Aangezien de meeste lezers van mijn blog de consument als klant hebben voor hun webshop, wil ik het hier laten bij het noemen van deze toepassing. Maar mocht je interesse hebben in een compleet e-commerce systeem met onder meer de volgende mogelijkheden

  • Meerdere contactpersonen per klant
  • Meerdere verkoopkanalen
  • Ingebouwd CMS
  • Verschillende prijsstellingen met doelgroep
  • Verschillende prijs staffels per product

dan moet je zeker eens een afspraak maken voor een korte demonstratie (via een videocall) van de mogelijkheden.

Spree Commerce

alternatieven voor WooCommerce

Spree Commerce is denk ik wel de meest bijzondere oplossing in dit hele rijtje. Niet alleen omdat ze voor dit soort toepassingen een wat minder gebruikelijke programmeertaal hebben gekozen (Ruby on Rails), maar ook omdat zowel headless als ‘full stack’ oplossingen biedt. Bovendien staat er een vrij grote community achter deze toepassing en is er al een aardige hoeveelheid integraties verschenen.

Ik heb er een dagje mee zitten spelen en het is zeker zeer de moeite waard om er serieus naar te kijken. Het enige wat mij er zelf van weerhoudt om dit serieus op te pakken is de achterliggende programmeertaal.

WooCommerce

Alternatieven voor WooCommerce

Wacht eens even. Was dit artikel niet over alternatieven voor WooCommerce? Hoe is het dan mogelijk, dat ook WooCommerce in het rijtje voorkomt? WooCommerce is ook heel goed te gebruiken als ‘headless ecommerce’ toepassing. Dit heb ik in een eerder blogartikel al eens uitgelegd. Natuurlijk denk je bij WooCommerce in eerste instantie aan een ‘complete webshop’, maar wanneer je WooCommerce in een ‘headless situatie’ gaat gebruiken, dan kan je met een ‘standaard woocommerce’ installatie al heel veel bereiken, waarvoor je anders kostbare plugins nodig zou hebben.

Meer weten over de toekomst van WooCommerce en wat WordXPression je hierin kan betekenen? Maak eens een belafspraak.

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Wees eens aardig en deel dit met je vrienden
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 
Imkersdreef 525
7328DG Apeldoorn
06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht