Alle begin is moeilijk, maar in ieder geval vergeet je zo niets!
Wanneer je begint met een website is er heel wat waar je aan moet denken. Allereerst is het natuurlijk belangrijk, dat je een goede strategie hebt. Zo’n strategie kun je bijvoorbeeld leren tijdens de e-commerce trainingen van WordXPression. Of je kunt je laten inspireren door één van de gratis e-boeken over e-commerce. Maar zelfs met een perfecte strategie, bestaat de kans dat je een aantal praktische zaken over het hoofd ziet. En om dat te voorkomen, heb ik een aantal belangrijke zaken voor je op een rijtje gezet.
1. Test de bestelprocedure
Niet is zo gênant als een eerste klant de bestelling niet af kan ronden door een foutje in de bestelprocedure. Voor je live gaat is het dus van groot belang, dat je deze procedure test. Welke onderdelen mogen in een grondige test beslist niet missen?
- Test de procedure voor iedere betaalmethode. Bestaat er voor de betaalmethode een ‘sandbox’ of een ’test account’, test de procedure dan eerst wanneer je gebruik maakt van dat test account, maar test hem uiteindelijk ook ‘live’, op het account waar je klanten ook op gaan betalen.
Kijk ook naar je bank-, creditcard of PayPal afschrift. Is de informatie op het afschrift in overeenstemming met wat je daar wilt hebben? - Als je gebruik maakt van kortingscodes (coupons), hoe werken deze? Geven ze de verwachte korting?
- Klopt het ‘check out’ scherm met betrekking tot de bedragen? Klopt de presentatie van de BTW met hoe je deze wilt hebben?
- Kloppen de belastingtarieven, kloppen de verzendkosten? Gaat het met bestellingen uit het buitenland goed met de BTW berekeningen?
- Kloppen ook alle bevestigingsmails en komen deze sowieso aan? Als ze niet aankomen, kijk dan ook eens naar mijn blogpost hierover.
- Heb je een koppeling met MailChimp, komen de gegevens dan ook in MailChimp?
2. Check je standaard pagina’s
Controleer of je Algemene Voorwaarden en je ‘Privacy Statement’ op de site staan. Denk eraan, dat je gegevens verzamelt, dus je moet rekening houden met de GDPR.
Naast de wettelijke pagina’s, vergeet in ieder geval niet de volgende pagina’s :
- Frequently Asked Questions
- Over mij / over ons
- Contactpagina met contactformulier.
- Homepage
3. Vraag een derde partij om een volledige content edit uit te voeren.
We hebben zo onze stijlfouten waar we zelf blind voor zijn. Het is dus altijd voor je live gaat goed om een vriend of kennis te vragen om eens kritisch naar je site te kijken. Een aantal belangrijke punten om op te letten:
- Stijlbreuk in het wel of niet gebruiken van de beleefdheidsvorm. Niets is zo amateuristisch als op de éne pagina de bezoeker met ‘u’ en op een ander dezelfde persoon met ‘jij’ aan te spreken.
- Spel en grammaticale fouten.
- Algemene leesbaarheid van je teksten.
4. Optimaliseer je afbeeldingen
Er zijn twee manieren waarop je de afbeeldingen op je site kan optimaliseren. De eerste manier is zorgen dat ze beter te vinden zijn in Google door bij het ‘Alt’ attribuut voor die afbeelding een zinvolle omschrijving in te geven. De tweede manier is door te zorgen, dat de juiste grootte op het juiste moment wordt geladen. Gelukkig voor jou doet WooCommerce dit laatste zelf al voor wat betreft de product afbeeldingen, maar zorg er ook voor, dat je voor de overige afbeeldingen niet ’te grote’ afbeeldingen laadt. Het kost je bezoeker extra tijd om je pagina te laden.
5. Zorg voor een goede meet-strategie
Zorg dat je weet wat je wilt meten en meet dit ook. Voor meer informatie zie ook mijn artikel over Key Performance Indicators. Wil je meer weten hoeGoogle Marketing Suite je dit allemaal kan meten, dan is de ” training zeker aan te bevelen.
6. Zorg voor een goede marketing plan
Veel webwinkels starten zonder enige plan rond de marketing. Wanneer je dat doet, dan is je onderneming gedoemd te mislukken. Zorg voor een goed marketingplan. Om je een idee te geven, waar je zoal aan moet denken, moet je dit artikel zeker ook eens lezen.
7. Test de contact pagina
Gebruik je een contact formulier op je contact pagina? Test dit dan goed. Komt de email niet per ongeluk in je spam aan? Persoonlijk adviseer ik je een formulieren plugin te gebruiken, die online ingevulde formulieren niet alleen verzend, maar ook opslaat, zoals GravityForms. Hierdoor gaat er nooit een formulier ‘verloren’, hoewel wat extra discipline nodig is, om iedere keer ook in de site zelf de formulieren te controleren.
8. Gebruik geen onnodige plugins
Plugins vertragen. En je wilt je bezoeker een optimale ervaring met je webwinkel geven. Gebruik dus geen plugins die niet daadwerkelijk iets nuttigs toevoegen aan je site. Loop regelmatig langs je lijst plugins en vraag je af of je die echt nodig hebt.
Tenslotte
Zoals je ziet, er is een aantal belangrijke zaken waar je rekening mee moet houden bij het live laten gaan van je webwinkel. Is je webwinkel al live? Heb jij nog tips voor toekomstige webwinkeliers, die hier niet zijn genoemd? Het zou fijn zijn als je die in het commentaar hieronder achter zou laten.