Bloggen – Er is maar één regel. En die is er niet!
Enkele jaren geleden heb ik een blogartikel geschreven over hoe vaak je moet -of mag- bloggen. Dit artikel was gebaseerd op een onderzoekje wat ik destijds onder klanten had gehouden. En hoewel het een aardige indruk gaf van de effectiviteit van iets had ik in dit artikel één grote fout gemaakt. Want waar het ook blijk van gaf, het gaf een blijk van de effectiviteit van het bloggen.
De eeuwige vraag
Vrijwel altijd wanneer ik samen met een klant een website maak in het kader van WordPress XPress krijg ik de vraag ‘hoe vaak moet -of mag- ik bloggen’.
Om eerlijk te zijn. Vrijwel niemand vraagt hoe vaak ze mogen bloggen. Voor de gemiddelde ondernemer er echt aan begint lijkt bloggen toch altijd een moeten te zijn.
En steevast verwijs ik mijn klanten dan naar het onderzoekje wat ik een aantal jaren geleden heb gedaan onder mijn toenmalige klanten.
Even los of de gegevens uit dit onderzoek nog geldig zijn -er is niets zo veranderlijk als het Internet- is er een ander belangrijk punt om bij stil te staan, wanneer je dit artikel nogmaals leest.
Het artikel stelde eigenlijk de verkeerde vraag. En het is dan ook niet verwonderlijk dat het antwoord ook niet helemaal juist is. De vraag die daadwerkelijk werd gesteld was ‘hoe vaak kan je ‘veilig’ mailen naar je mailinglijst’. Een -onterechte- assumptie bij die vraag was, dat je bij iedere nieuwe blogpost ook een mailbericht uitstuurt naar je mailinglijst.
Niet alles hoef je aan je lijst te melden
De mensen op je mailinglijst zijn geen directieleden van je bedrijf. Je hoeft ze niet van alles op de hoogte te houden. Sterker nog, de meesten zullen het zeer waarderen wanneer je dat niet zal doen.
Maar vijf jaar geleden was ik nog niet zo ver, dat het tot me doordrong dat je om een groot aantal verschillende redenen kan bloggen. En de mensen op je mailinglijst vormen naar één van die vele redenen.
Maar laten we eerst eens stil staan bij die goede redenen om te bloggen.
Waarom blog je?
Goede redenen om te bloggen
Je abonnees van informatie voorzien
Eén van de redenen waarom je blogt is ongetwijfeld voor je abonnees. Zij hebben zich immers geabonneerd om informatie van je te ontvangen. Je zal dus regelmatig ‘iets’ moeten melden wat ze interesseert, anders heeft hun aanwezigheid op jouw mailinglijst weinig zin.
Je blogpost als ‘landingspagina’ voor je social media activiteiten
Maar de mensen op je lijst is maar een beperkt publiek. Je ziet natuurlijk het liefst, dat dit publiek blijft groeien. Eén goede manier om dat te doen is door regelmatig vanuit je social media activiteiten naar je blog te verwijzen.Dit kan je natuurlijk doen op basis van dezelfde blogposts die je hebt voor je abonnees, maar je kan hier ook in differentiëren. Je kan bijvoorbeeld een speciale blogpost schrijven rond een thema wat op dat moment ’trending’ is in het specifieke sociaal medium, waar je het in post (en natuurlijk relevant voor de doelgroep van je site). In plaats van een compleet verhaal, post je een inleidend verhaal en nodig je de lezer uit om de rest op je website te lezen.Een onderwerp wat ‘hot’ is op dat moment in social media hoeft niet per se ook ‘hot’ te zijn voor de mensen die al op je lijst staan. Je schrijft hier dus een aparte blogpost, die je ook niet mailt aan je al ingeschreven publiek.
Je blogpost als ‘voer’ voor de zoekmachines.
Een andere manier om je doelgroep uit te breiden is natuurlijk door gevonden te worden in de zoekmachines. Alleen, een goede positionering in Google is een zaak van lange adem. Bovendien zal je op zo’n ‘SEO geoptimaliseerd blog artikel’ het hele jaar door gevonden kunnen -en willen- worden. Een leuk ‘kerstverhaaltje’ of een nieuwsartikel (volgende week staan we met onze stand op de buurtmarkt in Halversum) is typisch niet het soort content, waarop je gevonden wilt worden. Artikelen die je optimaliseert voor de zoekmachines zijn daarom tijdlozer en algemener. Ze zijn bedoeld om een nieuw publiek naar je site te krijgen. En hoewel je met een social media artikel eigenlijk hetzelfde wilt, zal hier het onderwerp vaak trendy en vluchtig zijn, terwijl je voor de zoekmachines juist ‘evergreen content’ wilt schrijven.
Zoals je ziet. Drie verschillende redenen om te bloggen met ieder een eigen aanpak. En slechts één van die drie redenen ‘vraagt’ om een mailinglijst. De andere blogcategorieën die hoeven absoluut niet rondgestuurd te worden.
Overlap
Natuurlijk kan her een enorme overlap plaats vinden. Want het is beslist geen wet van meden en perzen, dat een ’trendy social media artikel’ niet ook aan je publiek op de mailinglijst verzonden kan worden. En het kan perfect ok zijn om een ’tijdloos zoekmachine artikel’ ook per email aan je lijst te versturen.
Dit onderscheid wordt echter wel belangrijk, wanneer je het gevoel krijgt, dat één keer bloggen per week toch wel te weinig is voor jouw creative aspiraties. En geloof me, ik heb van die klanten. En -zoals je wellicht ook gemerkt hebt- ik ben zelf ook zo’n persoon.
Op het moment dat ik dit schrijf heb ik zo’n 30 blogartikelen in voorraad staan. Meer dan de helft is al een stuk minder interessant als ik maar één artikel per week zou publiceren. Toch maar goed dat ik het wat vaker doe nietwaar?
Wanneer wat te publiceren?
Maar door me juist bewust te zijn van deze driedeling, is het voor mij makkelijker te beslissen welke blogpost ik wanneer publiceer.
Ik moet er bijvoorbeeld één per week hebben voor de nieuwsbrief. En aangezien veel mensen in mijn mailinglijst vragen stellen over ‘hoe vaak moet ik bloggen’, is dit een goed onderwerp om ‘mee te sturen’ met een nieuwsbrief. Maar het is ook een goed onderwerp voor de zoekmachines. Het artikel wat ik aan het begin van dit artikel heb gelinkt, wordt namelijk maar liefst 150-300 maal per week via Google gevonden.
Omdat ik echter geen twee artikelen op mijn eigen blog met elkaar wil laten concurreren, optimaliseer ik dit artikel niet, maar verwijs wel vanuit het andere hierheen.
Voor dit artikel laat ik een eventueel ‘succes’ in de social media even buiten beschouwing.
En op deze manier evalueer ik eigenlijk de laatste twee jaar ieder blogartikel wat ik schrijf.
De betekenis voor jou
Content is leuk om gevonden te worden. Veel content wil zeggen meer kansen om gevonden te worden. Om een tweetal redenen. De eerste reden is dat Google dol is op sites met regelmatige updates.
De WordXPression site wordt maandelijks door tussen de 15 en 20 duizend unieke bezoekers per maand gevonden. Hiervan komt zo’n 60% initieel via Google binnen. Dat is dus per maand tot 12 duizend mensen die via Google komen. En daarmee ben ik toch één van de meest gelezen bloggers die voor ondernemers schrijft over WordPress.
Ik moet in de ogen van Google dus wel iets goed doen.
Zelf houd ik het er op, dat de regelmatige toevoeging van content en het relatief breed aantal onderwerpen belangrijke redenen voor het succes van WordXPression zijn. En dat toevoegen is vaker dan één maal per week.
En in de komende weken vertel ik je iets meer over hoe ik de WordXPression blog tot zo’n groot succes heb weten te maken.
Wil je dat in deze artikelen ook nog specifieke onderdelen worden uitgelicht? Laat dan je opmerkingen in de commentaren hieronder achter.
Blog coaching
Op zeer beperkte schaal coach ik ondernemers bij het schrijven van hun blogposts. Dit doe ik volgens een vast programma wat vier weken duurt. Het aantal plaatsen zeer beperkt en er is normaliter een wachtlijst. Maar als je bloggen serieus wilt nemen, lees dan meer over de mogelijkheden.