Verbeter je WordPress SEO resultaten in een paar eenvoudige stappen
Twee weken terug heb ik het met jou gehad over de ‘Rankie’ plugin, een wel heel makkelijke SEO tool. Vandaag wil ik al die dingen die ik in de afgelopen jaren voor jou heb geschreven over SEO nog eens met elkaar in verband brengen en jou een stappenplan te geven om jouw SEO te verbeteren… wat zeg ik? Als jij doet wat ik je vertel, haal je ongetwijfeld betere resultaten, dan vele van die zogenaamde SEO experts jou kunnen bieden.
Het allereerste wat van belang is, is natuurlijk dat jij je doelgroep kent en weet op welke termen ze zoeken. Wanneer je dat eenmaal weet -en deze kennis kan uitsluitend bij jou vandaan komen, geen SEO expert kan je hierbij helpen, tenzij hij toevallig ook expert in jouw vakgebied is- is het zaak jouw blogartikelen te schrijven rond deze zoektermen. Hoe je dat doet heb ik in het verleden in diverse artikelen behandeld, zoals bijvoorbeeld mijn introductieartikel over SEO en mijn bespreking van WordPress SEO van Yoast. Beide artikelseries zijn drieluiken, dus zorg dat je alle delen leest… en neem er de tijd voor.
Maar dan gaat het pas echt beginnen. Betere SEO resultaten krijg je namelijk uitsluitend, indien je weet, wat je aan het doen bent… en weten wat je doet betekent ook, dat je af en toe je resultaten zult moeten meten. Want het doel van je keywords was goed worden gevonden… maar heb je dat doel ook bereikt?
En hier komt de Rankie plugin om de hoek kijken. We moeten natuurlijk beginnen met het configureren van de plugin. Na het installeren ga je naar het Settings scherm.
Hier moet je een aantal dingen invullen. Het allerbelangrijkst zijn echter de eerste drie velden.
In het eerste veld geef je in via welke site je wilt, dat de gegevens worden opgehaald. Google heeft om misbruik van de dienst te voorkomen beperkingen opgelegd aan het aantal vragen wat er vanaf een bepaald IP adres in een betaalde tijd gesteld mag worden. Na diverse opties geprobeerd te hebben, heb ik echter ontdekt, dat de meest betrouwbare en stabiele optie toch nog steeds Google is. De andere opties blijken er namelijk regelmatig uit te liggen.
In de volgende twee velden geef je zowel voor het land als de taal in, welke versie van Google je wilt gebruiken. Richt jij je op de Internationale markt, dan kies je Google.com, richt jij je meer op taal en land waar je woont, kies je voor Google.nl of Google.be.
De vierde keuze heeft betrekking tot de bijzondere tekens die in je taal gebruikt worden. Standaard staat dit ingevuld met a tot en met z, maar als je ‘Dutch’ aanklikt, komen -zoals in mijn voorbeeld- de diakritische tekens die we in het Nederlands kennen er ook bij.
Door ‘Catch Google search terms’ aan te klikken, wordt iedere binnenkomende zoekterm ook in de lijst verwerkt. Dit kan handig zijn, omdat zoekwoorden waarvoor je nooit een geoptimaliseerd artikel hebt geschreven, maar waar je toch op wordt gevonden een goede inspiratiebron voor toekomstige blogartikelen kunnen zijn.
En tenslotte klik je ook op Auto update ranks. Hierbij moet wel opgemerkt worden dat de ‘auto update’ alleen werkt, indien je ook regelmatig bezoek aan je site krijgt. Is dat nog niet het geval zal je toch dagelijks even je ranking bij moeten werken (wordt zo uitgelegd hoe je dit doet) of aan de slag gaan met een (oud) artikel van mij over WP Cron.
Nu is je plug-in er helemaal klaar voor om gebruikt te worden… het enige wat je nog nodig hebt zijn de keywords. Voor je echter keywords in gaat voeren is het goed om ook iets aan planning hiervan te doen.
Keywords groeperen
Zonder enige twijfel kunnen jouw keywords worden onderverdeeld in een aantal categorieën. Je schrijft immers over verschillende onderwerpen in je blog. Om een voorbeeld dicht bij (mijn) huis te nemen: Ik schrijf over WordPress , Marketing, Webdesign, SEO en… voila, daar heb ik al een aantal groepen. Deze groepen geven aandachtsgebieden aan, waarbinnen ik gevonden wil worden. Een aantal willekeurige (in dit voorbeeld slecht rankende keywords, ik geef mijn ‘secret ingredient’ voor mijn eigen site niet prijs ;)) keywords voor WordPress zouden kunnen zijn :
wordpress website maken (hoog zoekvolume, hoge concurrentie, moeilijk op te ranken)
gratis wordpress website (niet het publiek waar ik op zit te wachten)
gratis wordpress cursus (ook op deze mensen zit ik niet echt te wachten… mijn trainingen zijn voordelig, maar de schoorsteen moet ook roken).
Je begint met je ‘Focus Keywords’ onder te brengen in deze rubrieken, daarna ga je aan de slag met allerlei andere zoekwoorden combinaties waarop je ook graag vindbaar zou zijn.
Keywords invoeren
De volgende stap is het invoeren van de keywords. Je kunt deze met meerdere tegelijk invoeren. Je gaat naar de menukeuze ‘Dashboard’ binnen WP Rankie en klikken daar, boven in de pagina, op de blauwe knop ‘Add new keywords’ We krijgen nu het volgende te zien :
De site spreekt voor zich. Standaard staat hier je eigen domeinnaam, maar je kunt hier ook andere domeinamen in plaatsen. Bijvoorbeeld omdat je meerdere sites hebt of omdat je ook wilt volgen hoe jouw concullega het doet op bepaalde voor jouw bedrijf relevante zoekwoorden.
De keywords zijn de zoekwoordcombinaties waarop je gevonden wilt worden. Neem ‘keyword’ heel ruim : ‘loodgieter’ is een keyword maar ‘loodgieter amsterdam zuid’ is er ook één! Je bent niet beperkt tot enkelvoudige woorden. Deze zoekwoordcombinaties vul je hier in: op elke regel één.
De group geeft de groepering van de keywords aan. Dit maakt het makkelijker om te kunnen bekijken hoeveel succes je hebt met je SEO campagnes rond een bepaald aandachtsgebied. Je krijgt zo heel eenvoudig inzicht, wanneer je bijvoorbeeld binnen de categorie ‘SEO’ goed scoort, maar binnen de categorie ‘Trainingen’ niet. Voor de SEO zelf heeft ‘Group’ geen enkele functie, het is uitsluitend voor het rangschikken van de resultaten.
En nu klik je op ‘Add keywords’. De keywords worden opgeslagen en vanaf nu wordt er gemeten, wat er met deze keywords gebeurt. Wat jij met deze meetresultaten kunt doen, lees je in het vervolgartikel wat over twee weken verschijnt.
SEO is natuurlijk één, maar niet de enige manier om bezoek naar je website te krijgen. Een goede listbuilding is en blijft altijd net zo belangrijk, of je dit nu in plaats van SEO of complementair aan SEO gebruikt. In Covert Listbuilding Secrets leer jij stap voor stap hoe je jouw listbuilding explosief kunt laten groeien.