SEO Rank Reporter: Hoe doe je het eigenlijk volgens Google?
Belangrijk: Hoewel de methode zoals beschreven nog steeds werkt is de plugin SEO Rank Reporter niet meer beschikbaar. Een alternatief hiervoor is de later beschreven plugin WP Rankie.
Volgens planning zou vandaag het tweede deel over SILO content gepubliceerd worden. Helaas heeft Google besloten een zeer waardevolle tool voor zoekmachineoptimalisatie te vervangen door iets nieuws… de Google Adwords Keyword Tool is nu vervangen door een vrij onbruikbare Keyword Planner… En hoewel er talloze commerciële tools zijn die dezelfde of meer functionaliteit bieden dan de Keyword Tool, zijn de maandelijkse abonnementsbedragen om deze te gebruiken dusdanig hoog (97+ dollar per maand) dat de gemiddelde lezer van dit blog het niet eens zou overwegen deze tool te gaan gebruiken. Met andere woorden, het tweede deel van de serie over SILO content moet grondig herschreven worden, waarvoor mijn excuses… maar Googles wegen zijn ondoorgrondelijk.
Maar om gelijk van de nood een deugd te maken bespreken we vandaag een andere krachtige SEO tool. Een WordPress plugin die je exact niets kost en die je eigenlijk geweldig goed op weg kan helpen met betrekking tot het bepalen en evalueren van een andere vorm van SEO content, je Cornerstone Content.
De plugin SEO Rank Reporter registreert voor jou de gemiddelde positionering van jouw pagina binnen de zoekresultaten van Google. Want laten we wel zijn, het feit dat vandaag jouw pagina op 1 in Google staat, zegt niets over wat de pagina morgen doet! SEO is altijd een momentopname. En wanneer jij ervan uit gaat, dat de content van jouw pagina’s geschikt is voor het opbouwen van een goed fundament voor je Cornerstone Content, kan dat vandaag helemaal juist zijn, maar wat gebeurt er morgen?
SEO Rank Reporter vraagt iedere drie dagen (dat is overigens instelbaar) aan Google op welke positie bepaalde door jou aangegeven pagina’s staan voor bepaalde zoekwoorden. Dit kan je ‘focus keyword’ zijn, wat je in WordPress SEO hebt opgegeven, maar het kan ook een willekeurig ander zoekwoord zijn, waarop jij wilt dat jouw pagina’s vindbaar zijn. Bijvoorbeeld de zoekwoorden voor onze cornerstone content. Maar laten we eerst eens naar de plugin zelf kijken.
Na installatie is de configuratie eigenlijk kinderlijk eenvoudig. Onder ‘Rank Reporter -> Settings’ vind je het scherm met instellingen. In de eerste stap geef je aan welke zoekmachine je wilt gebruiken. In de meeste gevallen zal dit de Google van je eigen land zijn (google.nl of google.be), maar wanneer jij je met je site meer op de internationale markt richt, kies je voor google.com. De configuratie in de tweede stap kun je overslaan, omdat de ‘email notificatie’ niet werkt.
De optie ‘Remove Ranking Data’ is vooral belangrijk, wanneer je in eerste instantie voor een verkeerde zoekmachine hebt gekozen, alle gegevens met betrekking tot je positionering worden verwijderd.
Daarna gaan we keywords toevoegen. Onder de optie ‘Rank Reporter -> Add Keywords’ voegen we de urls van de pagina’s toe die we willen meten plus het keyword waarop gemeten moet worden. Indien we meerdere zoektermen willen gebruiken, voegen we de url meerdere malen toe. Voor pagina’s die naar onze cornerstone content verwijzen willen wij bijvoorbeeld weten hoe de pagina presteert voor het zoekwoord van de cornerstone content en hoe de pagina het doet voor zijn eigen focus keyword. Maar misschien willen we ook weten, hoe de pagina het doet voor een aantal verwante synoniemen van het focus keyword: Mocht in de toekomst blijken, dat synoniemen het beter doen dan het focus keyword zelf, willen we wellicht de pagina optimaliseren op een volslagen ander keyword om zo hoger in de zoekresultaten te komen, of juist een nieuw artikel schrijven geoptimaliseerd op het keyword wat het al zo goed doet voor deze pagina!
Trek je overigens niets aan van de laatste kolom, het aantal bezoeken. Omdat Google tegenwoordig het gebruikte zoekwoord ‘afschermt’ van de zoekresultaten krijg je tegenwoordig nog zelden door op welk zoekwoord jouw pagina is gevonden. Zelf controleer ik liever hoe vaak pagina’s gevonden worden, of een bepaald zoekwoord verantwoordelijk is geweest voor de ‘ontvangen klik’ vind ik minder van belang.
Boven in dit artikel vind je de grafische weergave van jouw -of in dit geval mijn- zoektermen. Om te voorkomen dat het een kriskras beeld wordt van allerlei gekleurde lijnen, worden slechts een paar resultaten getoond en kun je er zelf voor kiezen door middel van checkboxen extra lijnen zichtbaar te maken en lijnen te verwijderen.
In eerste instantie zal je artikel niet worden gevonden. Google kent het immers nog niet. Daarom voeg ik het pas toe, wanneer ik met de ‘site’ zoekopdracht van Google heb geconstateerd, dat de pagina ook daadwerkelijk in Google voorkomt. Mocht je niet bekend zijn met de opdracht : Door in het google zoekveld bijvoorbeeld site:wordxpression.com in te tikken, zie ik alle pagina’s van WordXPression.com. Tik ik site:wordxpression.com zoekwoord in krijg ik alle pagina’s bij WordXPression die een bepaald zoekwoord bevatten. Zie ik in deze resultaten mijn nieuwe pagina of blogpost terug, dan voeg ik de url pas toe aan de rank reporter.
Regelmatig (zelf doe ik dit ca. eenmaal per maand) controleer je wat je pagina’s doen. Je kijkt hierbij natuurlijk met name naar de pagina’s die ineens veel lager staan dan de oorspronkelijke positionering. Wat je vervolgens doet is in Google zoeken op dat woord en kijken welke pagina’s hoger genoteerd staan. Waarom staan die pagina’s hoger? Kijk eens naar de meta-omschrijving, de pagina titel, de URL… kortom al die SEO kenmerken die ik in eerdere artikelen besproken heb. Waarin zijn deze beter dan jouw pagina? Kijk op welke punten je je pagina of blogpost kunt verbeteren en volg een tijdje met SEO Rank Reporter, wat je pagina nu gaat doet.
Wil jij persoonlijk advies hoe jouw websites beter vindbaar worden op het Internet? Wil jij een SEO strategie opzetten voor de komende maanden en op deze manier jouw pagina’s in Google naar een hogere positie brengen? Dan ben je op het goede adres. Lees meer over de consultancymogelijkheden van WordXPression.
Heb jij nog andere, nuttige tips over zoekmachineoptimalisatie of wil je ervaringen delen met de andere lezers, ik lees ze graag in het commentaar hieronder!