Search Engine Optimalisatie hoeft niet moeilijk te zijn
Lees bovenstaande zin nog maar eens een aantal malen na. In het vorige artikel over SEO had ik al een paar handige tips gegeven om je bewuster met zoekmachine optimalisatie om te leren gaan, maar toen ik begon te schrijven aan dit tweede artikel, bedacht ik me, dat er eigenlijk, dat de beste SEO Expert dag en nacht klaar staat om jou van advies te dienen. En dat doet hij of zij nog gratis ook voor je. Want de beste SEO expert ben je zelf. Tenminste, als jij je werk goed hebt gedaan. Want jij bent degene die je markt goed kent en -mag ik hopen- jij weet het best, wat jij te bieden hebt en wat jouw klanten zoeken. Als dat niet zo is, is er iets wezenlijk fout met je bedrijfsmodel en is het hard nodig, dat je bedrijf eens opnieuw onder de loep neemt.
In het vorige artikel hebben we het even over ‘keywords’ gehad, woorden die populair zijn om op te zoeken. Door deze voor te laten komen in de ‘description’ en de ’title’ van je pagina, kun je de positionering van je pagina in de zoekmachines verbeteren. Maar er zijn meer hulpmiddelen om deze keywords onder de aandacht van deze searchengines te brengen:
- Het gebruik van keywords in de ‘header tags’ (h1 en h2) heeft extra gewicht hieraan. Let hierbij overigens wel op, dat de meeste -en in ieder geval de grootste- zoekmachines het liefst maar 1 primaire header (h1) op een pagina willen zien. Aangezien de meeste WordPress thema’s de titel van de Post tonen in de h1-tag, moet je dus ten alle tijden voorkomen, dat er h1 tags in je bericht voorkomen. h2 tags mogen meerdere malen voorkomen. Of h3 en lagere tags nog SEO waarde hebben wordt ernstig betwijfeld.
- Het markeren van tekst bijvoorbeeld vet : SEO Adviezen voor iedereen of schuin SEO voor WordPress leveren wat extra gewicht voor de keywords op.
- Ankerteksten (‘Links’) leveren ook extra gewicht voor de keywords op, dus bijvoorbeeld : Informatie over WordPress en SEO. Let hierbij wel op, dat de tekst die klikbaar is, keywords moet bevatten. Dus : Klik hier voor meer, is niet alleen lelijk, het heeft geen enkele waarde voor de SEO optimalisatie (een reden, waarom ik hier ook geen echte link van heb gemaakt).
Met al deze tips, begin je nu wel een tweede gevaar te lopen, of eigenlijk, begin je een tweetal nieuwe gevaren te lopen :
- Allereerst is er het gevaar van de ‘overoptimalisatie’ : Wanneer je teveel SEO keywords in je artikel hebt staan, kunnen de slimmere zoekmachines -en geloof me, Google is slim- besluiten, dat jij langs slinkse weg probeert jezelf omhoog te werken in de ranking en dat kan leiden tot strafpunten en een lagere notering.
- Wanneer je de keywords te vaak terug laat komen, komt de tekst gekunselt over op je lezers. Het wordt lastiger het artikel te lezen en het aantal mensen wat de laatste regel nog leest, zal drastisch afnemen.
De kunst is het juiste evenwicht te vinden tussen een goed ‘geoptimaliseerde’ tekst voor zowel de zoekmachines enerzijds als je lezers anderzijds.
Kies je keywords wijs
Zoals ik al aangaf in de introductie van dit artikel: Jij bent de werkelijke SEO expert voor jouw website : Jij weet welke diensten jij te bieden hebt en jij weet ook wat je klant zoekt, of eigenlijk: welke surfers iets zoeken, wat jij ze kunt bieden. Vaak is het zo, dat er voor bepaalde keywords die van belang zijn voor je business zoveel concurrentie bestaat, dat het moeilijk wordt je op basis van deze keywords aan de top te plaatsen. Heb je bijvoorbeeld wel eens nagedacht over hoeveel ‘consulenten’, ‘coaches’ en ‘masseurs’ strijden om op basis van deze keywords te worden gevonden. Om je te onderscheiden, is het belangrijk de competitie voor de keywords te verkleinen: ben jij bijvoorbeeld een HRM consulent in de regio Tilburg, zorg ervoor, dat de woorden ‘HRM’, ‘consulent’ en ‘Tilburg’ in de tekst regelmatig bij elkaar in de buurt voorkomen. Vaak zijn het niet de afzonderlijke keywords, maar een combinatie hiervan waar de mensen op zoeken. En voor de dienstverlenende sector zal men vaak proberen lokaal iemand te vinden, dus plaats- en streeknamen zijn een goed middel om de competitie een stap voor te zijn.