eCommerce en Marketing – Je kan het beter goed doen…

eCommerce en Marketing – Ze kunnen niet zonder elkaar

eCommerce en Marketing | eCommerce en Marketing - Je kan het beter goed doen...

Ik bouw webwinkels. Zowel in WooCommerce als Shopify. En voor dat WooCommerce er was heb ik webwinkels gebouwd in Magento, Zen-Cart, OS Commerce en compleet op maat. Ik heb in ruim 15 jaar letterlijk honderden webwinkels gebouwd. En ik blijf hetzelfde beeld zien. Er zijn nog steeds ondernemers die denken dat eCommerce en Marketing weinig of niet met elkaar te maken hebben. Als je eenmaal een webwinkel hebt, komen de klanten vanzelf denken zij. Niet dus.

Zorg dat je vindbaar bent

Wanneer je een nieuwe winkel opent in de ‘echte wereld’ dan word je meestal wel gevonden. Want in de meeste gevallen open je zo’n winkel in een winkelstraat en komen er vanzelf mensen langs. Op het Internet is dat toch wat anders. Je komt webwinkels niet ‘toevallig’ tegen. Je moet bewuste actie ondernemen om deze te vinden. En zorgen dat je winkel wordt gevonden, dat is nu precies wat we marketing noemen. Dus we zijn het er over eens dat je met een webwinkel altijd aan marketing moet doen? Laten we er dan nu voor zorgen, dat we het ook goed gaan doen.

SEO is niet het begin

Veel mensen denken dat goed gevonden worden in de zoekmachines de eerste stap is. In een eerder artikel heb ik al eens uitgelegd, dat SEO voor webwinkels speciale aandacht verdient. Goed gepositioneerd worden in de zoekmachines kost echter ook tijd. En hoe belangrijk je vindbaarheid ook is, als jij morgen met de verkoop wilt beginnen, dan wil je niet op de (onzekere) resultaten van een SEO campagne wachten.

Ken je doelgroep

Het eerste belangrijke punt is je doelgroep te definiëren. En zeg nu niet, dat ‘iedereen’ je doelgroep is. Beschrijf de groep mensen waarvan het het meest waarschijnlijk is dat ze bij jouw zullen kopen. Hoeveel verdienen ze? Wat is de gemiddelde leeftijd? Geslacht? Hobbies? Met deze informatie kan je straks wat. Natuurlijk had je bij het bouwen van je site deze doelgroep al in gedachten. Want ook vormgeving, taal- en kleurgebruik is als het goed is afgestemd op jouw doelgroep.

Meten is weten

Voor we ook maar de eerste bezoeker op onze site willen ontvangen hebben we natuurlijk de Facebook Pixel geactiveerd en ook Google Analytics staat er helemaal klaar voor. We willen immers kunnen zien hoeveel mensen onze site bezoeken en op welke manieren. Het is onmogelijk een effectieve campagne te voeren, zonder te weten, wat de resultaten zijn.

Het ‘gastenboek’.

De laatste stap die we zetten is er voor zorgen, dat een bezoeker zijn email adres achter kan laten. Dat doen we natuurlijk niet in een gastenboek, zoals de titel zou kunnen suggereren, maar in een programma voor email marketing als MailChimp.

We nodigen de eerste bezoekers uit…

De volgende stap is een advertentie campagne. En hierbij denken we natuurlijk direct aan ‘Google AdWords’… toch? Als je dat dacht, dan moet je dit maar even ‘ontdenken’, want mijn persoonlijke ervaring is dat AdWords weinig effectief is, als je het niet goed inzet. En hoe je dit wel goed inzet, komt uitgebreid aan de orde in de training Online Marketing – Een Stap Verder. Als we Business to Consumer werken, dan is een Facebook advertentie de beste manier om je doelgroep te bereiken.

Natuurlijk zorgen we ervoor dat voor deze bezoekers komen, onze website geoptimaliseerd is voor een goede omzet. Hoe je dat doet, leer je tijdens de training eCommerce – Seriously.

En we blijven ze uitnodigen.

Globaal gezien kunnen die bezoekers drie dingen doen. Het meest waarschijnlijk is dat ze je website bezoeken, rondbladeren en weer vertrekken. Om ervoor te zorgen, dat ze je niet vergeten, heb je een aantal doelgerichte advertenties klaar staan in je remarketing campagne.

Een tweede mogelijkheid is dat de bezoeker zijn email adres bij jou achter laat. Door regelmatig nieuwsberichten aan de bezoeker te sturen, heb je een redelijke kans, dat hij terug zal komen. Bovendien krijg ook deze bezoeker de remarketing advertenties te zien. Door de eCommerce mogelijkheden van MailChimp goed te gebruiken, kan je ervoor zorgen, dat hij juist die producten te zien krijgt, die hem lijken te interesseren.

En tenslotte,  in het meest ideale geval, koop de bezoeker en wordt hij klant. Ook dan stuur je hem voortaan jouw nieuwsbrief.

Affiliate marketing

Vanaf het moment dat je een fatsoenlijke verkoop via je website hebt, is het goed om te overwegen om een affiliate programma op te zetten. Tijdens de training Affiliate Expert Workshop leer je hier alles over.

En dan de SEO…

Wanneer je bovenstaande strategie goed toepast, dan kan je in de eerste week dat je webwinkel ‘open’ is al je eerste verkopen registreren. Soms weken voordat je winkel naar voeren komt in de zoekmachines. Bovendien zal je voor een goede vindbaarheid van je webwinkel in de zoekmachines regelmatig voor nieuwe content moeten zorgen.

Begrijp mij goed, het laatste wat ik wil zeggen, is dat je geen gebruik moet maken van de mogelijkheden die de zoekmachines je bieden, maar gebruik SEO marketing niet als je enige strategie. Simpelweg omdat speciaal voor webwinkels de resultaten met betrekking tot vindbaarheid heel wisselvallig kunnen zijn.

[text-blocks id=”woocommerce”]

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Wees eens aardig en deel dit met je vrienden
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 
Imkersdreef 525
7328DG Apeldoorn
06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht