De WooCommerce product types uitgelegd
Zoals je waarschijnlijk wel weet kent WooCommerce een groot aantal product types. In mijn praktijk merk ik nogal eens, dat voor de gemiddelde gebruiker dit een beetje te veel van het goede is. Vandaar dat het mij goed leek om eens de verschillende product typen op een rijtje te zetten. Aangezien de meeste van mijn lezers een Nederlandstalige website zullen hebben, houd ik de Nederlandse benaming aan.
Simpel Product
In de meeste webwinkels is een ‘Simpel product’ hetgeen je het meest zult gebruiken. Het is een eenvoudig enkelvoudig product. In principe zijn alle producten die geen simpel product zijn bijzondere gevallen van het simpel product. Dus eigenlijk is het een éénvoudige regel om aan te houden. Is het niet iets anders, dan is het of een simpel product, of je hebt een probleem. Dan heeft WooCommerce nooit rekening gehouden met de verwerking van dat product.
Dat laatste heb ik overigens nog nooit mee mogen maken.
Variabel product
Een variabel product is een product wat door de bezoeker van je winkel als één product wordt ervaren. Voor jouw voorraad beheer is het toch echt een ander product. Ik gebruik graag het voorbeeld van kleding: Een t-shirt kan in verschillende kleuren en maten geleverd worden. Jouw klant wil dat éne t-shirt in een bepaalde kleur en maat. Voor het voorraadbeheer is het belangrijk om te weten, welke kleuren en maten nog beschikbaar zijn: Je krijgt geen tevreden klanten, wanneer je een XS uitlevert, omdat de XXL toevallig op was.
Kenmerkend voor een variabel product is, dat je onder de ‘Eigenschappen’ een aantal product eigenschappen toe zult willen voegen: Je wilt immers dat je bezoeker de kenmerken kan selecteren. Voor meer informatie hierover, zie ook het artikel wat ik al weer enige tijd terug hierover heb geschreven.
Gegroepeerd product
Een gegroepeerd product lijkt op een variabel product, maar er zijn enkele belangrijke verschillen.
Gegroepeerde producten zijn meestal ook producten die ‘op het oog’ hetzelfde lijken, maar waarbij er slechts één factor van verschil is. Een aardig voorbeeld hiervan is een laptop. Het is heel goed denkbaar dat er van een bepaalde laptop twee uitvoeringen zijn. Eén met 4GB intern geheugen en één met 8MB intern geheugen. Je presenteert dit dan als één product, maar via ‘Gegroepeerd product’ geef je de keuze wat te bestellen.
Om een gegroepeerd product in te voeren voer je eerst het gegroepeerde product in. Je zal merken, dat een aantal velden, zoals de prijs, ontbreekt. Sla het product op en voer nu een aantal producten in als ‘Simpel product’. In de box met product gegevens vind je onder de tab ‘Gerelateerde producten’ het veld ‘Groeperen’. Wanneer je hier een begin maakt met de naam van het gegroepeerde product, zal dit verschijnen en kun je dit kiezen. Om te voorkomen dat de producten ook als individueel product in de overzichten verschijnen, stellen we het simpel product in als ‘verborgen’.
Belangrijke verschillen tussen Variabele en Gegroepeerde Producten.
Alle producten die als gegroepeerd product ingevoerd kunnen worden, kunnen ook als variabel product worden ingevoerd. Waarom zou je dan eigenlijk gegroepeerde producten willen gebruiken? In de manier waarop straks de bezoeker aan je website het product te zien krijgt zit één groot verschil. Voor gegroepeerde producten worden een lijstje van producten en prijzen getoond, waarbij de bezoeker bij ieder product in de groep apart op kan geven hoeveel exemplaren hij wil bestellen.
Ik kan dus in één keer een laptop met 4GB en één met 8GB intern geheugen bestellen. Bij variabele producten kan ik slechts één variant (het aantal hiervan kan overigens wel variëren) tegelijk bestellen. Wil ik 2 shirts in XS in de kleur geel en 3 shirts XL in de kleur rood, zal ik tweemaal het productscherm moeten openen. Gegroepeerde producten zal je dus vooral gebruiken in situaties waar het waarschijnlijk is, dat de klant in één order verschillende productvarianten wil bestellen.
Externe producten
Een ‘extern product’ of een affiliate product is een product wat je zelf niet verkoopt, maar waar je naar verwijst binnen de winkel van een ander. Dit kan je bijvoorbeeld doen, omdat jij een percentage van de omzet op het product krijgt in het kader van affiliate marketing. In een ‘reguliere webwinkel’ is dit niet van toepassing. Het is echter mogelijk webwinkels op te zetten die compleet doorverwijzen naar producten van derde partijen.
Virtuele producten
Virtuele producten zijn producten die niet fysiek worden uitgeleverd. Deze vallen dus buiten alle regels die gelden voor verpakking- en verzendkosten. Wat een virtueel product niet inhoudt, is dat de bestelling ook direct is afgerond. Het is immers mogelijk dat er aan jouw kant nog handelingen verricht moeten worden. Een kamer reservering inboeken in de administratie, een email met inloggegevens verzenden voor een ‘extern systeem’. Of iemand op de lijst voor cursisten plaatsen. Vanuit het oogpunt van de klant is het echter klaar. Wil je dat na betaling de bestelling helemaal is afgerond, dan kies je voor een ‘Downloadbaar product’.
Downloadbare producten
‘Downloadbare producten’ is misschien niet helemaal de juiste omschrijving, omdat niet altijd bij een downloadbaar product ook downloads hoeven worden aangeboden. Maar in de meeste gevallen is het inderdaad precies wat het zegt: Een product wat je direct kunt downloaden. Dus na ontvangst van de betaling, wordt binnen de winkel de hele bestelling ook direct ‘afgerond’, het is immers direct geleverd.
Wanneer je via WooCommerce ’toegang koopt’ voor bijvoorbeeld een online cursus in WP Courseware zal je dit product ook als een ‘downloadbaar’ product aan willen merken. De bestelling is immers afgerond, zodra de betaling is gedaan.
Ik hoop dat een bespreking van deze producten voor jou de werking van WooCommerce iets meer inzichtelijk heeft gemaakt. Mocht je nog vragen hebben over de product types ben je van harte welkom deze in het commentaarveld hieronder te stellen.
Optimale conversie met je WooCommerce website?
Oorspronkelijk begon de cursus ‘Bouw zelf je Webshop met WooCommerce‘ als een cursus om zelf je webshop te bouwen. Het is echter een beetje uit de hand gelopen en vandaag de dag is het een cursus met letterlijk tientallen tips hoe je jouw conversie met WooCommerce kan verhogen.
Gun jezelf de omzet die je verdient, en schrijf je vandaag nog in!