Ninja Forms daagt de oudgedienden uit!
Toevoeging december 2017. Belangrijk! GravityForms heeft in het derde kwartaal hun prijsbeleid behoorlijk aangepast. De in dit artikel genoemde prijsvergelijkingen gaan dus niet helemaal meer op. De slotconclusies blijven overigens wel geldig.
Het is al weer enkele jaren geleden dat ik mijn artikel over formulieren plugins voor WordPress heb geschreven. Op dat moment speelde een belangrijke nieuwe speler van dit moment, NinjaForms, echter nog geen rol. Nu is een goed moment om de twee meest gebruikte formulieren plugins eens te vergelijken met deze nieuwkomer.
Wat maakt NinjaForms anders dan anderen?
Eerlijk gezegd, niet veel! Het is echter een veel gebruikte formulierenplugin.
Een eerste vergelijk met GravityForms
In een eerste vergelijk met GravityForms, moet ik zeggen dat beide plugins sterk op elkaar lijken in mogelijkheden en beperkingen. Het grootste verschil zit hem in de manier waarop NinjaForms en GravityForms geprijsd zijn. De basisplugin voor NinjaForms is compleet gratis. De basisplugin voor GravityForms is dat zeer zeker niet. NinjaForms werkt op eenzelfde manier als bijvoorbeeld WooCommerce, Easy Digital Downloads of Ultimate Members: De basis plugin kost je niets, maar voor de add ons betaal je. Op zich een formule waar niets mis mee is.
Een eerste vergelijk met Contact Form 7
Tja… Contact Form 7 was de eerste serieuze formulieren plugin, maar om eerlijk te zijn… in een vergelijk tussen Contact Form 7 en NinjaForms zie ik geen overeenkomsten, alleen verschillen. Om heel eerlijk te zijn: Contact Form 7 is een plugin voor website bouwers, niet voor eindgebruikers. Het gebrek aan een ‘drag and drop’ interface maakt dat al heel duidelijk: Zonder een basiskennis van Contact Form 7 kun je er eigenlijk weinig mee. ‘On the bright side’, CF7 is gratis. Het is zogenaamde ‘donation ware’, de maker vertrouwt 100% op de goedheid van de gebruikers.
En als we zien, dat in alle jaren dat deze plugin al bestaat, deze nog steeds wordt bijgehouden, kan ik alleen maar vermoeden, dat er inderdaad gulle gebruikers bestaan. Het enige grote voordeel van CF7 is -omdat de HTML voor de formulieren helemaal met de hand wordt ‘gemaakt’, je iedere denkbare formulieropmaak kunt realiseren. Bij NinjaForms en GravityForms is dit een stuk lastiger tot onmogelijk.
Dus dan nu de Clash of the Titans: NinjaForms vs GravityForms!
Na enkele uren gedegen testen, kom ik tot de conclusie dat beide producten gelijkwaardig zijn in functionaliteiten. Wanneer we uitgaan van de ‘bare bone’ versie van beide plugins lijkt GravityForms wat beter uit de bus te komen. Zaken die je in de (goedkoopste betaalde! versie) van GravityForms wel hebt, maar die in NinjaForms ontbreken zijn:
- Conditionele logica: Laat bepaalde velden alleen zien als andere velden een bepaalde waarde hebben.
- ‘Multi page’ forms : Verdeel je formulier in ‘pagina’s’, waarin je met een ‘Vorige’ en ‘Volgende’ knop kunt navigeren.
- File uploads, maak het mogelijk voor je bezoeker om via het formulier bestanden toe te sturen.
Maar voor al deze zaken zijn add ons beschikbaar die het mogelijk maken deze functies ook in NinjaForms mogelijk te maken. Dan wordt het natuurlijk interessant om eens te gaan kijken, wat het mij zou kosten om een NinjaForms configuratie te hebben, die kan wat GravityForms kan. De meest basale versie van GravityForms kost op dit moment 39 dollar. Hiervoor mag ik GravityForms op één website gebruiken.
Mijn hart stond even stil. Als ik Conditional Logic (49 dollar, 1 site), Multi-Part forms (49 dollar, 1 site) en File Uploads (49 dollar, 1 site) zou willen gebruiken, zou mij dit 147 dollar gaan kosten! Dit beeld is echter niet helemaal juist, omdat naast de ‘losse’ plugins verkoopt NinjaForms ook bundels. En voor 99 dollar (opnieuw voor 1 site) heb je deze drie, plus nog twee andere, plugins.
Een reële vergelijking : Contactformulier met koppeling naar MailChimp
Nu moet ik hier eerlijk aan toevoegen, dat ik de ontbrekende functionaliteit van NinjaForms ten opzichte van GravityForms maar zelden gebruik. Niet voor mijzelf en niet voor klanten. Dus laten we eens naar een meer alledaagse configuratie kijken. Wat, indien ik een contactformulier met een koppeling naar MailChimp wil. Kies ik voor de oplossing van GravityForms, dan moet ik de ‘Business License’ kopen. Dat kost mij 99 dollar voor het gebruik op 3 sites en naast de basis plugin heb ik een heel pakket met add ons hiervoor, waaronder die voor MailChimp. De opties die NinjaForms biedt zijn een stuk voordeliger: Vanaf 29 dollar (voor 1 site) tot 74 dollar (voor 20 sites) kan ik mijn contactformulier laten ‘praten’ met WooCommerce.
Nog een veel voorkomende situatie: Formulier met betaal koppeling
Op dit moment zijn er geen betaalkoppelingen mogelijk om met NinjaForms via iDEAL te betalen. De Pronamic plugin voor iDEAL ondersteunt echter een groot aantal WordPress plugins en hopelijk zal NinjaForms in een toekomstige versie ook ondersteund worden. Tot die tijd ben je, indien je iDEAL betalingen wilt accepteren via een formulier, helemaal afhankelijk van GravityForms.
Maar wat als ik een betaalkoppeling richt op het buitenland en een betaling per creditcard mogelijk wil maken. Stripe is een dienst die voor jou creditcard betalingen accepteert. Zowel NinjaForms als GravityForms hebben een add-in voor Stripe betalingen.
GravityForms maakt het mij opnieuw makkelijk. Bij de ‘Developer License’ voor 199 dollar, die ik op een oneindig aantal sites mag installeren, krijg ik diverse plugins die het via diverse manieren mogelijk maken met diverse betaalsystemen te koppelen, waaronder met Stripe. Wat gaat mij dit kosten met NinjaForms? De Stripe Plugin voor NinjaForms kost 49 dollar voor 1 site, 79 voor 5 sites en 129 dollar voor 20 sites. In alle gevallen dus voordeliger dan GravityForms. Maar een goed betaalformulier biedt natuurlijk verschillende opties. Bovendien wil je dat de mensen die het formulier invullen, direct in je mailinglist komen te staan. Dus laten we kijken naar een meer in de praktijk voorkomend formulier. Wat ik wil is:
- De bezoeker kan kiezen tussen Stripe en Paypal
- Afhankelijk van zijn keuze gaat hij naar de juiste provider
- Na betaling komt hij op mijn mailing lijst.
Voor NinjaForms hebben we hier 4 plugins voor nodige: de Conditional logic, de Paypal, de Stripe en de MailChimp plugin. Voor één site wordt dat dus 49 (Stripe) plus 49 (PayPal) plus 49 (Conditional Logic) plus 29 dollar(MailChimp) is dus 156 dollar. Nog steeds voordeliger dan GravityForms. Wanneer je echter dezelfde functionaliteit op 2 sites wilt hebben, is GravityForms de grote winnaar.
Conclusie
Welke plugin voor jou de beste is, is niet zomaar te zeggen, onder eerste te kijken naar je daadwerkelijke behoefte. In de meeste praktijksituaties zal NinjaForm het winnen van GravityForms op het gebied van de kosten, indien het om één enkele site gaat. Dus heb je één site en geen plannen om nog andere sites op te zetten, kijk dan eens serieus naar GravityForms, in vrijwel alle situaties is GravityForms voordeliger voor de ‘groot’ gebruiker.
Door de ‘ontwikkelaar vriendelijke’ opstelling van GravityForms kan ik voor relatief weinig geld mijn klanten voorzien van allerlei mogelijk gewenste formulieren in hun websites, zonder dat dit voor de klant in de kosten hoeft te gaan lopen.
Zoals bij ieder artikel waarin prijzen worden vergeleken, is ook dit artikel sterk onderhavig aan wat de beide partijen met hun prijzen gaan doen. Persoonlijk denk ik dat om hun marktaandeel te vergroten NinjaForms op den duur omlaag zal moeten gaan met hun prijzen.
Belangrijke voetnoot: Alle in bovengenoemd artikel aangegeven prijzen zijn per jaar. Na aanschaf van de plugin staat het je vrij er niet meer voor te betalen, maar je verliest hiermee het recht op updates.
Gerelateerde blogposts :