Je webwinkel wordt traag, hoe maak je de snelheid van WooCommerce weer goed?
In een aantal artikelen in het verleden heb ik het vaker gehad over de performance van je website. Per slot van rekening, de ervaring van je gebruiker is van essentieel belang voor je website. Dit geldt voor een gewone website, maar nog sterker voor een webwinkel. En helaas is het juist bij webwinkels vaak het geval, dat de snelheid wel wat te wensen over laat.
Hier is een aantal goede redenen voor te benoemen. Omdat ik regelmatig te maken heb met WooCommerce webwinkel eigenaren met snelheidsproblemen, leek het mij eens goed om een aantal mogelijke factoren te bekijken.
Wat bepaalt nu eigenlijk dat je site ’traag’ is?
De hosting
Voor we hier echter dieper op ingaan, wil ik eerst eens samen met jou stilstaan bij wat nu eigenlijk jou het gevoel geeft, dat een site traag is. Zoals je misschien weet, wordt de informatie die je nu leest gevormd door een aantal componenten. Ergens op een server staat WordPress: Een serie PHP bestanden en een database. Op het moment dat je deze pagina opvroeg, gingen die PHP bestanden aan het werk: Ze lazen gegevens uit de database en zetten deze om naar HTML bestanden. Naast die HTML bestanden zijn er nog CSS bestanden (voor de opmaak) en JavaScript bestanden… die allemaal over het Internet naar jou toe worden gestuurd.
Het transport
Op het moment dat deze bestanden ‘klaar staan om te worden verstuurd’, is hiermee de taak van je hoster afgelopen. De snelheid van dit hele proces van het ‘doorgeven van informatie’ kan per hoster enorm verschillen, maar als hij klaar is, heb je nog steeds geen internet pagina.
Want deze HTML, CSS en Javascript wordt nu verzonden over het Internet. En hier komt vooral de snelheid van jouw internetverbinding om de hoek kijken. Dat is een reden, dat de website op je telefoon behoorlijk wat trager is dan dezelfde website die je via je glasvezelverbinding bekijkt. Maar door de draad of door de lucht: Er is een moment dat alle informatie bij je is.
De browser
Op dit moment is je browser aan de beurt. Deze leest de ontvangen bestanden en probeert deze te interpreteren. Letters worden op het scherm gezet, kleuren worden bepaald… met andere woorden je Internet pagina wordt opgebouwd. Afhankelijk van de snelheid van de computer zal dit snel of juist heel traag gebeuren. Bovendien kan een bepaalde ‘instructie’ in die bestanden er weer voor zorgen, dat er nieuwe informatie moet worden opgehaald. Zo’n leuke ‘Facebook Facepile’ met ‘Deze vrienden vinden dit leuk’, zorgt er voor dat een vergelijkbaar proces als net benoemd opnieuw wordt opgestart om je Facebook vrienden uit Facebook op te halen.
In het kort bestaat jouw ervaring van snelheid dus uit
- De snelheid van de server
- De verbinding
- De performance van de browser / het locale systeem
Op de eerste factor kun je veel invloed uitoefenen, door een juiste hoster te selecteren. Op de tweede factor kun je nauwelijks invloed uitoefenen en op de laatste kun je invloed uitoefenen door het werk wat de browser moet doen, tot een nuttig minimum te beperken.
Je draait op een te licht hosting pakket
WooCommerce heeft wat meer systeemgeheugen nodig dan een standaard WordPress website. Te veel ondernemers onderschatten de daadwerkelijke betekenis van een goed hosting pakket. De snelheid van WooCommerce kan plotseling omhoog schieten, wanneer je alleen al van hoster veranderd, of in ieder geval je hosting goed in stelt. Eén ding om mee te beginnen is het maximum te gebruiken geheugen voor WooCommerce goed in te stellen. Of dat nodig is, zie je eigenlijk al direct wanneer je in je dashboard naar ‘WooCommerce->Systeem status’ gaat. Hier zie je alle voor WooCommerce noodzakelijke instellingen… de zaken waar jouw versie van WooCommerce niet aan voldoet zijn rood gekleurd.
Je hebt een topzwaar thema
Veel premium thema’s staan bol van de ‘leuke’ functies. Het nadeel hiervan is echter, dat vaak een overhead (die je misschien niet eens gebruikt) voor vrijwel iedere pagina wordt geladen. Komt hier veel javascript in voor, kan dat je gebruikerservaring van vertraging versterken. Wanneer je serieus met een webwinkel aan de slag wilt, is het beter een ervaren webbouwer een thema rond Genesis of Storefront (twee goede lichtgewicht thema’s) op te laten bouwen, dan een topzwaar ‘premium thema’ te selecteren.
Je hebt een overgewicht aan plugins
De snelheid van WooCommerce kan aanzienlijk worden teruggebracht, wanneer je teveel plugins activeert. En helaas: Dit doe je maar al te snel. Want in tegenstelling tot een gewone website, waar je vooral informatie wilt geven en misschien enige terugkoppeling wilt krijgen, wil je toch vooral veel informatie (bestel en betaalinfo) van je bezoeker ontvangen! Vaak gaat het om kleine details. Laat me je eens een aantal voorbeelden uit de praktijk geven:
- De eigenaar van een sportzaak wil per klant de club en het lidmaatschapsnummer vastleggen, in verband met kortingsafspraken met sportverenigingen. Er moet dus een tweetal extra velden worden toegevoegd.
- Dezelfde winkelier wil bij de uitcheck bij sommige artikelen de mogelijkheid bieden een naam en rugnummer in te vullen, voor vanzelfsprekende redenen.
- Je wilt extra informatievelden laten zien bij het tonen van een product.
Voor al deze drie zaken zijn er plugins beschikbaar. Iedere plugin doet iets vergelijkbaars, maar net even iets anders: Eén plugin voegt velden toe aan de gebruikers, de ander aan de orders en een derde aan de producten. Alle drie de plugins hebben een overhead… de bovengenoemde winkelier had van alle functionaliteiten van iedere plugin nog geen 10% echt nodig!
In dit geval kon er een enorme verbetering van de performance worden behaald door de drie plugins te vervangen door één enkele maatwerk plugin, die niet alleen de drie taken samenvoegde, maar waarbij de tijdswinst vooral werd gehaald uit het feit, dat -omdat de uit te voeren taken precies bekend waren- er geen overhead nodig was om de plugin toch vooral ‘flexibel’ te maken. We hadden drie velden nodig. Punt uit!
Alternatieve ‘Aankoopaanbevelingen’
WooCommerce heeft standaard de mogelijkheid om ‘crosssells’ en ‘upsells’ te benoemen, producten die gerelateerd zijn aan andere producten. Sommige webwinkelieren geven er echter de voorkeur aan om de aanbevelingen te baseren op het koopgedrag van andere klanten. Je kent het natuurlijk: Mensen die x gekocht hebben, kochten ook y’ en andere aanbevelingen om jou als consument toch maar zoveel mogelijk keuze te geven. Even los van de vraag hoe effectief een ‘Mensen die x gekocht hebben, kochten ook y’ aanbeveling kan zijn, het ophalen van deze gegevens kost extra tijd.
Voor een webwinkelier heb ik ooit de snelheid van zijn website enorm kunnen verhogen, door de plugin die hij voor dit doel had ingezet te vervangen door een stukje maatwerk. Want de verkoopaanbevelingen bij een product die door klant A worden opgehaald zijn voor klant B die hetzelfde product drie uur later bekijkt nog net zo geldig! In plaats van iedere keer op nieuw producten bij andere producten te zoeken, besloten we de gevonden producten ‘op te slaan’ en binnen dezelfde 24 uur dit resultaat aan andere bezoekers te tonen. De op de server gemeten response tijd halveerde!
Conclusie
Het verhogen van de snelheid van WooCommerce is vaak een kwestie van het stellen van prioriteiten: Wil je een webwinkel vol toeters en bellen, of ga je voor ‘lean and clean’? Maar zelfs bij een eenvoudige WooCommerce website kan de snelheid nadelig beinvloed worden door de overhead van te veel plugins. Het kan goed zijn om eens samen met je webbouwer te kijken naar mogelijke manieren om deze snelheid te verbeteren.
[text-blocks id=”woocommerce”]