Alles wat je over WordPress SEO weten moet… en wilt!
Nog niet zo gek lang geleden heb ik mij mateloos impopulair gemaakt met de uitspraak dat ik ‘SEO Experts op één hoop gooi met tweedehands autohandelaren en gebedsgenezers’. Talloze tweedehands autohandelaren en gebedsgenezers hebben laten weten, dat zij mijn publieke excuses wensen voor dit oneerlijke vergelijk. Bij deze! Maar dat neemt niet weg, dat ik WordPress SEO -of andere SEO- experts met het nodige wantrouwen blijf bezien.
Maar nu zonder gekheid! Ik heb meer dan eens mijn ongenoegen geuit over talloze beunhazen die denken de goedgelovende websitebezitter geld afhandig te kunnen maken met overbodige dienstverlening. En helaas: Er zijn meer valse SEO experts dan werkelijke vakmensen op dit gebied. Maar is zoekmachine optimalisatie dan helemaal niet belangrijk? Natuurlijk wel! Maar vrijwel alles wat een SEO expert voor jou kan doen, kun jij zelf ook!
Wanneer ik tijdens een WordPress XPress of een WordPress XPress Lite sessie laat zien, hoe makkelijk SEO in feite is, valt bij veel klanten de mond open van verbazing. Want SEO is eenvoudig en SEO is zelf te leren!
Het leuke van WordPress SEO is namelijk dat iedereen het kan en -sterker nog- de gemiddelde SEO expert ook niet veel verder komt, dan de paar simpele trucs die ik je in deze serie van drie artikelen ga leren. SEO houdt overigens wel meer in dan hetgeen ik je leer, maar de meeste mensen hebben dit niet nodig! Want laten we eerlijk zijn: Jouw SEO kennis hoeft niet perfect te zijn, zolang je maar beter bent dan de anderen in dezelfde vakgroep! Wanneer jij bijvoorbeeld als acupuncturist jezelf probeert te onderscheiden, heb je aan dit artikel meer dan voldoende. Wil jij als eerste genoteerd worden voor het zoekwoord SEO Expert… tja… dan heb je iets meer kennis nodig dan deze serie van artikelen je zal bieden!
Maar de wonderplugin die SEO voor WordPress mogelijk maakt heet -tot ieders verbazing- WordPress SEO. Deze plugin is gemaakt door Joost de Valk -oftewel Yoast- die overigens niet de enige algemeen erkende Nederlandse SEO expert is, maar bovendien SEO nog leuk heeft weten te maken. Want -zoals je straks toe zult moeten geven- met deze plugin is zoekmachine optimalisatie een gezelschapsspel geworden wat Scrabble ooit in populariteit overtreft!
Na het installeren en activeren van de plugin is er in je dashboard menu een optie bijgekomen die SEO heet. En nu beginnen we eens niet met het klikken het menu item, maar we gaan naar een willkeurig bericht of een willekeurige pagina die je ooit hebt geschreven. En we scrollen helemaal naar beneden tot de box die ‘WordPress SEO by Yoast’ heet…
Het eerste wat we in deze box zien, is de tekst zoals deze door Google getoond zou kunnen worden. Het tweede veld wordt echter heel interessant, namelijk het zogenamde ‘Focus keyword’.
Om nu eerst een groot misverstand uit de weg te ruimen: Het focus keyword heeft niets te maken met de zogenaamde ‘meta keywords’. In een grijs verleden hebben de beheerders van de HTML standaard bedacht, dat het aardig zou zijn voor zoekmachines, indien ze zouden weten, waar een pagina over gaat. Om de zoekmachines hierbij te helpen, kon de eigenaar van een website in de kop van iedere pagina een aantal zoekwoorden en een omschrijving opgeven. Helaas: Hier werd grootschalig misbruik van gemaakt en het ‘keywords’ veld werd volgepropt met onzin die vaak niets of weinig met de werkelijke inhoud van de pagina te maken had.
In 2005 maakte Google officieel bekend, dat al sinds 2001 Google het ‘keywords’ veld in de HTML pagina’s negeert! Desondanks zijn er nog steeds talloze valse SEO experts, die geloven, dat zij de ‘perfecte methode’ hebben om de juiste keywords te bepalen.
Het focus keyword is echter wat anders. Het is het keyword, of eigenlijk de keyphrase waarop je wilt, dat deze pagina gevonden wordt. In mijn volgende artikel in deze serie behandel ik, hoe je dit woord het best kunt bepalen. Het focus keyword dus een hulpmiddel, geen doel op zich. Stel, dat ik voor dit artikel de keyphrase WordPress SEO zou gebruiken. Waar ik dus voor moet zorgen is dat deze keyphrase een aantal malen terugkomt in de titel, tekst en… in de ‘meta description’.
De metadescription in WordPress SEO
De metadescription beschrijft in het kort waarover jouw pagina gaat. Deze omschrijving wordt door veel mensen echter nog compleet verkeerd gebruikt. De meest populaire methode van fout gebruiken, is het niet gebruiken. Google toont in de lijst met zoekresultaten dan de 160 tekens rond de eerste keer dat het gezochte trefwoord wordt gevonden in de pagina. Vaak is dit compleet niets-zeggende tekst. De op één na populairste methode van fout gebruik van dit veld is het te misbruiken als een ‘keywords’ veld, simpelweg het veld vullen met trefwoorden waarop je wilt, dat de pagina gevonden wordt. Voor Google hebben echter keywords die wel voorkomen in de meta-gegevens, maar niet in de pagina zelf geen enkele betekenis.
De juiste manier om deze omschrijving te gebruiken is hier een korte, zakelijke omschrijving van het onderwerp van de pagina met daarin je focus keyword op te nemen. Wil je het nog beter doen? Probeer dan in ca. 156 tekens de lezer van je meta-omschrijving nieuwsgierig te maken en spoor hem aan te klikken door een letterlijke call to action op te nemen.
“Het lijkt zo lastig: WordPress SEO, maar met de juiste kennis en de juiste tools is SEO voor WordPress een kinderspel. Lees meer!”
Onze compleet ingevulde SEO box zou er zo uit kunnen komen te zien:
De plugin WordPress SEO by Yoast heeft je nog veel meer te bieden. In mijn volgende blogpost over dit onderwerp (over twee weken) vertel ik je meer.Zorg dat je dit niet mist en schrijf je in voor de nieuwsbrief, dan krijg je ook het gratis e-boek ‘Verleid je Klant‘… een boek wat eigenlijk geen ondernemer mag missen…
Wanneer je je site laat bouwen via het WordPress XPress of het WordPress XPress Lite programma, krijg je niet alleen diepgaande instructies hoe je deze plugin kunt gebruiken, maar ook toegang binnen jouw eigen website tot een serie Engelstalige instructievideo’s hoe je deze plugins kunt gebruiken. (Heb je in het verleden een WordPress XPress of WordPress XPress Lite site laten bouwen en deze video’s niet hebben, maar wel willen… neem even contact op en we spreken af hoe en wanneer het wordt geïnstalleerd binnen jouw site). De informatie in dit artikel is echter maar het topje van de ijsberg voor meer succes met je website. Wil je meer bezoekers, meer mensen op je mailinglijst en ook meer klanten / meer omzet uit je website? Registreer je dan nu voor de training Succes met jouw Website.