Vijf belangrijke punten om rekening mee te houden…
Een website voor een restaurant. Wat komt daar eigenlijk bij kijken? Als liefhebber van de horeca heb ik de nodige ervaring om dit vanuit een klanten standpunt goed te vertellen. Ik bezoek namelijk graag restaurants, en zo’n eerste indruk op een website is toch wel heel belangrijk.
1. Mobiele vindbaarheid!
Het aller, allerbelangrijkst is denk ik wel de mobiele vindbaarheid. Wanneer in een plaats ben die ik niet ken en trek heb in iets te eten, dan zal ik waarschijnlijk -afhankelijk van waar ik op dat moment trek in heb- als eerste iets intikken in Google als :
[nationale keuken] restaurant [plaats waar ik ben]
Dus bijvoorbeeld ‘Italiaans restaurant Amsterdam’, ‘Sushi restaurant Zwolle’, ‘Grieks Restaurant Rotterdam’.
Dan krijg ik een lijstje met restaurants te zien. Heb ik mijn locatie gegevens aan staan, dan zullen dat zelfs de dichtstbijzijnde restaurants zijn.
En die bekijk ik. En met name voor een restaurant is die eerste indruk toch wel het aller belangrijkst. Want ik heb wanneer ik op straat loop geen zin om de verschillende restaurants die ik heb gevonden uren lang te vergelijken. Ik beslist op basis van een eerste indruk.
Food porn
Een paar jaar geleden hoorde ik een kennis van mij -toen hij het had over websites- voor het eerst de term ‘food porn’ gebruiken. En nee, dit heeft niets te maken met mooie dames die vreemde dingen met hun eten doen, maar het heeft vooral te maken met verleiding.
Wanneer jouw homepage niet in staat is jouw bezoeker trek te doen krijgen, dan heb je bij voorbaat de mobiele reiziger als klant verloren.
Vergelijk bijvoorbeeld eens deze beide binnenkomers…
Zelf zou ik niet lang hoeven na te denken, waar ik binnen zou lopen. En spoiler… ik zal waarschijnlijk die avond geen kebab eten!
De homepage doet het eigenlijke werk!
Een tweede punt wat belangrijk is om te realiseren, is dat je mobiele bezoeker waarschijnlijk op basis van de homepage al een beslissing neemt. Zorg er dan ook voor, dat die homepage makkelijk te navigeren is. Ik heb een voorzetje als demonstratie gemaakt, hoe zo’n homepage er zoal uit zou kunnen zien.
De homepage biedt eigenlijk alles: Een eerste indruk, een aantal gerechten en de mogelijkheid om contact op te nemen.
Je wilt je bezoeker immers direct vanaf deze pagina de mogelijkheid geven een plek in je restaurant te reserveren.
Belangrijk in dit geval is ook een ‘bel direct’ button. Een button die alleen zichtbaar wordt op de mobiele telefoon maar de bezoeker direct de mogelijkheid geeft te bellen. Je zou zelfs kunnen overwegen om deze knop ’tijdsgevoelig’ te maken, en buiten openingstijden naar een reserveringsformulier te laten linken.
2. Online menu
Een tweede belangrijk punt voor een website voor een restaurant is natuurlijk het daadwerkelijke menu. Nu overkomt het mij helaas meer dan eens, dat ik wanneer ik op de site van restaurant ineens geconfronteerd wordt met een PDF. Is me dat even gebruikersonvriendelijke op een telefoon! Hoe moet ik dat ding lezen?
Natuurlijk staat je menu online direct op je website. Dat biedt je trouwens ook een aantal voordelen. Want een PDF pas je niet zomaar even aan. Heb je nieuwe gerechten op de kaart, of is een gerecht even niet beschikbaar, dan kan je het makkelijk toevoegen, of tijdelijk van het menu verwijderen.
Het is vriendelijker voor de klant, en makkelijker te onderhouden voor jou. Waarom zou je het niet doen?
Bijkomende voordelen
Bovendien is er een aantal andere bijkomende voordelen. Eén van de grote voordelen is natuurlijk, dat jouw online menu makkelijk uitgebreid kan worden met de mogelijkheid tot het online bestellen… voor afhalen of voor thuisbezorging. In een tijd waar restaurants om de haverklap restricties op worden gelegd toch wel heel relevant!
Een tweede voordeel, is dat je kan besparen op een gedrukt menu. Want een menu op je website… dat zijn in eerste instantie natuurlijk gewoon data. Data die je ook kan gebruiken in bijvoorbeeld een app voor een menukaart, zodat mensen in je restaurant via hun telefoon het menu raad kunnen plegen.
En tenslotte maakt het jouw restaurant net iets beter vindbaar. Want stel je voor, dat ik enorme trek heb in runder stoofpot. Dus in plaats van ‘restaurant putten’ tik ik in ‘restaurant putten runder stoofpot’.
De kans dat je dan door Google wordt gevonden -als je tenminste runder stoof op het menu hebt staan- is behoorlijk groot.
3. Eenvoudig contact opnemen
Eigenlijk hebben we dit al besproken bij de home page, maar je wilt natuurlijk dat je bezoeker eenvoudig contact op kan nemen. Op een goede website voor een restaurant is daarom natuurlijk ook een aantal mogelijkheden om direct contact op te nemen.
Houd er rekening mee, dat veel van je potentiële bezoekers mobiel naar je website zullen kijken. Je wilt dus eigenlijk het liefst dat ze bellen, maar dan moet je natuurlijk ook wel de mogelijkheid hebben de telefoon direct op te laten nemen aan jouw kant. Niets is zo irritant als twee, drie keer te moeten bellen, voordat er daadwerkelijk wordt opgenomen. En geloof me, dat overkomt mij meer dan eens, wanneer ik probeer te reserveren.
Heb je de menskracht niet om tijdens de openingstijden de telefoon afdoende te bemensen, dan kan het een goed idee zijn om de contactmogelijkheden voornamelijk via een reserveringsformulier plaats te laten vinden. Maar ook dan: Zorg ervoor dat de bezoeker zo snel mogelijk antwoord krijgt.
Je kan er natuurlijk ook voor zorgen, dat je klant makkelijk kan reserveren door een reserveringssysteem te koppelen met je website.
4. Afhalen en thuisbezorgen
Thuisbezorgen is natuurlijk altijd al een ‘ding’ geweest, maar sinds Corona bieden steeds meer restaurants die dit voorheen niet deden ’thuisbezorging’ aan. En wanneer je kiest voor een WordPress website is dit ook heel makkelijk te integreren. Je kan namelijk vrij eenvoudig je menu aanbod ‘koppelen’ aan WooCommerce, waardoor jouw klant van huis uit ook zijn of haar bestellingen kan doen.
5. Blijf in contact
En wil je werkelijk meer omzet maken met je restaurant? Dan is het hoog tijd om ook in contact te blijven met je bezoekers. Verzamel hun email adressen. Dit kan je doen op de website op het moment, dat de klant reserveert (vergeet niet om toestemming te vragen), op het moment dat de klant een vraag stelt via een contactformulier, of wanneer de klant online bestelt voor afhalen of thuisbezorgen.
Je kan dit ook in je restaurant zelf doen. Geef je klant bijvoorbeeld een gratis kop koffie in ruil voor zijn of haar email adres.
Natuurlijk verzamel je die email adressen om een reden. Wanneer je de email adressen van je klanten hebt, dan kan je deze bijvoorbeeld gebruiken voor speciale aanbiedingen, speciale dagen, of om aan te geven, dat het menu is gewijzigd. Een goede communicatie met je klant zorgt ervoor, dat deze ook vaker terug zal komen.
Nu de praktijk
Heb je interesse in een (nieuw) website voor je restaurant? Neem dan eens contact op met WordXPression. En laten we samen bedenken, wat voor jouw restaurant de meest passende aanpak is.