Het drie-lagen model voor succesvolle online advertentie campagnes.
Een website hebben is natuurlijk leuk. Maar nog leuker is het, wanneer je website ook bezocht wordt. En de vindbaarheid van jouw website in Google is natuurlijk van groot belang… maar laten we eerlijk zijn. Je wilt je hele toekomst niet afhankelijk maken van de willekeur van één bedrijf. Jouw website die vandaag aan top staat, kan morgen in de zoekresultaten verdwenen zijn, wanneer Google zou besluiten hun zoekalgoritmen te wijzigen.
Het is daarom ook van groot belang, dat je in je marketing plan niet uitsluitend vertrouwd op de zoekmachines als verkeersbronnen.
Webverkeer kopen
Eén van de alternatieven voor Google is natuurlijk om webverkeer te kopen. Op het moment dat ik dit zeg, dan kijken mensen mij soms wat wazig aan. Is het dan mogelijk om webverkeer te kopen?
Ja natuurlijk. En dat doe je door betaald te adverteren. En ook dat kan op verschillende manieren. Je kan bijvoorbeeld via Google Ads of Facebook Ads advertenties plaatsen, of het heft helemaal zelf in handen nemen en een affiliate programma gebruiken.
Vaak krijg ik terugkoppeling van lezers van de nieuwsbrief, dat de resultaten van betaald adverteren zo gigantisch tegen kunnen vallen. Ze hebben dan honderden euro’s uitgegeven aan advertentie campagnes en hier totaal geen rendement van.
Als dat het geval is, doe je het duidelijk fout. En één van de meest gemaakte fouten is, dat je geen goede strategie hebt met betrekking tot je advertentie campagnes. En om wel een goede strategie te hebben, moeten jouw advertenties aan een aantal voorwaarden voor doen.
De Key Performance Indicators voor je advertentie campagnes
Ik heb het eerder in mijn blog gehad over Key Performance Indicators. Dat zijn die zaken die je moet meten om de kunnen bepalen of je je resources succesvol inzet of niet. Ook bij adverteren komt er een aantal belangrijke Key Performance Indicators om de hoek kijken.
Maar om dit alles goed te kunnen meten is het allereerst van belang, dat jij begrijpt hoe een goede online advertentiecampagne is gestructureerd. En dat ga ik met jou bekijken. Een goede campagne bestaat uit een drietal lagen.
Laag 1 – De Campagne
De eerste laag is de campagne zelf. Een advertentiecampagne is een serie acties die je neemt om een bepaald product of een bepaalde productgroep in de markt te zetten. Dit kan seizoensgebonden zijn (Valentijns, Zomermode en Kerst bijvoorbeeld), of doorlopend.
Een campagne richt zich dus op het product wat je wilt verkopen. En hiervoor kan je verschillende middelen inzetten. Eén van die middelen is online adverteren. En hoewel in werkelijkheid een marketingcampagne veel breder kan zijn, dan uitsluitend online adverteren, beperken wij ons in dit artikel over een ‘online advertentie campagne’ wanneer we het hebben over ‘de campagne’.
Laag 2 – De Advertentiegroep
Een ‘Advertentiegroep’ is een serie advertenties binnen één campagne. Advertentiegroepen onderscheiden zich onderling doordat zij een andere doelgroep proberen te bereiken. Stel je voor. Je hebt een campagne voor de verkoop van kerstartikelen. De productgroep is duidelijk. Je zal echter de verschillende doelgroepen die je product kunnen kopen echter op verschillende manieren moeten benaderen. En dat is dus precies, wat je doet in een advertentiegroep.
Voor je advertentiegroep definieer je je doelgroep. En een doelgroep is onder meer te definiëren via de volgende parameters:
- Leeftijdscategorie
- Geslacht
- Opleidingsniveau
- Woongebied
- Inkomensniveau
- Interesses
Wanneer je je campagne hebt gedefinieerd (je weet wat je gaat verkopen), is het tijd om de advertentiegroepen te definiëren.
Eén grote fout die er gemaakt wordt, is dat veel ondernemers advertenties groeperen in advertentiegroepen op ‘uiterlijk’. Dus ‘de blauwe banners’ of de ’top banners’. En door dit zo te doen, verlies je het zicht op een aantal belangrijke KPI’s.
Laag 3 – De advertenties
En dan komen we bij de laatste laag, de advertenties zelf. Een advertentie is een ‘creative uiting’ bedoeld om te tonen aan de bezoeker van de site. De advertenties zijn ontworpen om de doelgroep getarget in laag 2 aan de spreken! En per advertentiegroep heb je idealiter meerdere advertenties, die afwisselend worden getoond. Op deze manier kan je eenvoudig onderzoeken welke advertenties wel werken voor een bepaalde doelgroep, en welke niet.
Het is daarom ook helemaal ok, wanneer je één advertentie in meerdere advertentiegroepen voor laat komen. Op deze manier kan je bijvoorbeeld vergelijken of een bepaalde advertentie het bijvoorbeeld voor de éne doelgroep het wel doet, maar voor een andere niet.
Het uiteindelijke adverteren
Door deze drie lagen consistent te gebruiken, heb je een perfecte controle met betrekking tot de effectiviteit van je campagnes. Voldoet de campagne niet aan je verwachtingen, dan is het heel eenvoudig dit bij te stellen. Er is een aantal mogelijke situaties:
De conversie van je advertentiegroep voldoet niet aan je verwachtingen
In dat geval kunnen er twee dingen mis zijn.
- Het meest waarschijnlijke is, dat je je doelgroep te ruim hebt gedefinieerd. Dit geldt vooral wanneer je Facebook Ads of Google Ads gebruikt. Het is van mindere mate van toepassing op affiliate advertenties. Wees specifieker. Bijkomend voordeel is dat je kosten per klik ook minder zullen worden.
- De tweede mogelijkheid is, dat de advertenties niet aanspreken bij de doelgroep. Probeer of je betere resultaten met nieuwe ontwerpen krijgt. Een ‘nieuw’ ontwerp kan ook een duplicaat van een goedlopende advertentie uit een andere advertentiegroep zijn.
Eén of meer ads binnen een groep converteert minder
Hier is het eenvoudiger. Je hebt dus wel een goede doelgroep te pakken, want er is niets mis met de conversie van de groep, maar je specifieke advertentie spreekt niet aan. Probeer of je betere resultaten met nieuwe ontwerpen krijgt. Een ‘nieuw’ ontwerp kan ook een duplicaat van een goedlopende advertentie uit een andere advertentiegroep zijn.
Welke conversie meet je?
Wanneer je het effect van je campagnes wilt meten, dan zal in zijn algemeenheid het advertentieplatform jou de klik conversie geven. Het aantal keren, dat er geklikt is op je advertentie. Wat je echter wilt weten, is wat je doel conversie is. Hoeveel van die klikkende mensen heeft uiteindelijk jouw doel bereikt. Een doel is bijvoorbeeld het downloaden van een e-boek of het kopen van een product.
Om dit goed te kunnen meten, moet je dus wel je ‘meetinstrumenten’ goed hebben ingericht.
Tenslotte
Een succesvolle advertentiecampagne staat of valt met een juiste definitie van je doelgroepen en de mogelijkheid om tussentijds je campagne bij te stellen. Heb je dit overzicht niet, dan merk je na een tijdje dat je veel geld uitgeeft met weinig of geen resultaat.
Maak je graag gebruik van bestaande diensten als Facebook Ads en Google Ads? Tijdens ‘Online Marketing – Een stap verder‘ leer je hoe je een goede online advertentiecampagne inricht en in de Google Marketing Suite laat ik je zien hoe je dit alles ook nog eens goed kan meten.
Zet je liever een eigen affiliate programma op? Dan is de Affiliate Expert Workshop de training die jij zoekt!