Meer conversie door zaken te verbergen? Hoe zit dat?

Niet iedereen wil evenveel weten!

De afgelopen weken ben ik met een drietal klanten bezig geweest met het opstellen van een goede salespage voor hun nieuwe online trainingen. En om eerlijk te zijn is dat een enorme uitdaging. Want wat wil jouw mogelijke cursist (of klant voor enig ander product) nu precies allemaal wel of niet weten, voordat hij besluit het product te kopen?

Natuurlijk is het A/B testen van een salespage altijd een goede manier om er achter te komen hoe je meer conversie kan krijgen, maar hierbij test je op de grote aantallen. En het is niet geheel ondenkbaar, dat je niet een individuele conversie mist, door een ‘verkeerde’ keuze gemaakt te hebben. Je wilt dus altijd een goede ‘middengrond’ vinden om ook die individuele uitzonderingen blij te kunnen maken. Dat leidt immers tot meer conversie!

De juiste hoeveelheid informatie

Of je wel of niet in staat bent een product te verkopen is altijd afhankelijk van de vraag of je in staat bent de juiste informatie op het gewenste moment aan te leveren. En omdat alle potentiële klanten anders zijn, is dat best een uitdaging.

Geef je teveel informatie op een pagina, dan loop je het risico de bezoeker halverwege al te vervelen en zijn aandacht te verliezen. Een goede manier om dit te voorkomen is door niet uitsluitend onder aan een pagina een ‘koop nu’ knop te plaatsen, maar ook op een aantal andere belangrijke beslismomenten op je sales pagina.

Maar zelfs dan loop je het risico de aandacht kwijt te raken.

Geef je informatie met veel ‘lees meer’ knoppen, die doorverwijzen naar andere pagina’s, dan zorg je in ieder geval, dat jouw klant niet snel verveeld zal raken met de informatie die je geeft, maar als ongewenst neveneffect heeft het, dat bij iedere nieuwe pagina die je opent, je de kans loopt, dat de klant niet meer terug zal komen op de originele sales pagina en je alsnog de verkoop zal missen.

Alle informatie op één pagina

De beste manier om jouw klant niet te vervelen, maar ook niet kwijt te raken in een doolhof van pagina’s is dus om alle informatie op één enkele pagina te zetten, maar delen hiervan niet direct zichtbaar te maken. De klant met een behoefte aan beknopte informatie loopt zo snel door de pagina heen, en de klant die het allemaal liever wat uitgebreid wil, hoeft dit niet op te zoeken op andere pagina’s.

Wat je dus eigenlijk wilt is informatie tijdelijk verbergen.

Webwinkel standaard

Vanaf het moment dat het mogelijk was om ’tabbladen’ op Internet pagina’s te laten zien werd het ‘rangschikken’ van informatie eigenlijk al de standaard voor het structureel indelen van productinformatie.

En dit werkt prima voor productpagina’s op een desktop of laptop en zelfs op een tablet ziet het er niet slecht uit.

meer conversie

Maar op een smartphone zal het niet makkelijk tot meer conversie leiden.

meer conversie

Het verschil mag duidelijk zijn. Op de telefoon zien de tabbladen er rommelig uit en zal je regelmatig op en neer moeten scrollen om alles te kunnen lezen. Kortom verre van ideaal.

Alternatief: Het verbergen van informatie!

Wat nu wanneer je de tabs uit je product pagina zou verwijderen en in plaats hiervan de informatie die normaal onder een WooCommerce tab staat via een shortcode zichtbaar zou maken?

Dat klinkt natuurlijk wel leuk, maar daarmee heb je het probleem niet opgelost. Je hebt nu immers een lang verhaal van mogelijk wel heel saaie informatie op je product pagina geplaatst. Dat wilden we juist voorkomen.

Want saaie verhalen zullen beslist niet tot meer conversie leiden. Je zal dus iets meer moeten doen. En dat ‘iets meer’ is de informatie die niet direct noodzakelijk is tijdelijk te verbergen.

Elementor Pro, altijd een uitkomst!

Om dit makkelijk mogelijk te kunnen maken, zullen we de product pagina in WooCommerce enigzins aan moeten passen. En de manier waarop je dat kan doen is sterk thema gebonden.

Gelukkig kan je wanneer je Elementor Pro gebruikt, altijd de standaard product template overrulen en je eigen template maken. En in de komende weken zal ik je ook in detail laten zien hoe je dit doet. En het kost ook weinig moeite om een aantal eenvoudige shortcodes te maken, die je kan gebruiken om de verschillende tabbladen die normaal getoond worden in WooCommerce zichtbaar te maken. Ook dat krijg je in de komende weken te zien.

Het enige extra wat je zou willen, is de informatie die in de shortcodes zichtbaar gemaakt wordt alleen op verzoek van de bezoeker zichtbaar te maken.

En dat is een hoop gedoe met CSS en JavaScript code die ik je graag zou besparen. En gelukkig kan ik dat ook, omdat daar een handige plugin voor is.

Toggle Collapse Elementor Add On

Sommige plugins hebben onmogelijke namen en dit is er één van. Aan de andere kant ‘Toggle Collapse Elementor Add On‘ beschrijft wel exact -ofwel bijna exact- wat deze plugin doet.

Met behulp van deze plugin kan je namelijk een sectie of een Elementor Widget ’toggle-baar’ maken. Afhankelijk van de instellingen zal een sectie wel of niet getoond worden. En deze zichtbaarheid kan je afhankelijk laten zijn van een ‘collapse’ functie (het in en uitklappen naar aanleiding van een plus of min teken) of een knop.

Een knop ‘Toon meer’ zou dus niet langer naar een nieuwe pagina gaan, maar inhoud op dezelfde pagina tonen, zodra er op de knop is geklikt.

Het gebruik van de plugin

In de nabije toekomst ga ik in detail in hoe je deze plugin kan gebruiken om jouw productpagina’s op een andere -en tot meer conversie op een smartphone- leidende manier kan gebruiken. Maar nu direct al kan je de pagina gebruiken om jouw home- of landing page geschikt te maken voor meer conversie.

Laten we gewoon eens naar een aantal praktische voorbeelden kijken.

Social Proof / Testimonials

Het tonen van testimonials of andere vormen van social proof is altijd goed. Maar het kan al snel teveel worden. De meeste mensen zijn geïnteresseerd in een globale indruk en willen beslist niet door tientallen of honderden testimonials waden.

Een goede manier zou zijn om in de Elementor ‘Testimonials Carousel’ een drie of viertal testimonials te tonen met daaronder een ‘Meer’ knop, die je niet wegleidt van de oorspronkelijke pagina, maar een sectie zichtbaar maakt met meer testimonials.

WP Courseware en LearnDash cursussen

Wanneer je een cursus aanbiedt, wil jouw potentiële klant natuurlijk graag zien, wat nu precies de inhoud van de cursus is. Het nadeel is, dat niet iedere klant dit werkelijk les voor les wil zien.

Zowel WP Courseware als LearnDash habben shortcodes waarmee direct te complete content, les voor les van een cursus getoond wordt. En persoonlijk maak ik hier graag gebruik van om op de salespage exact te laten zien, wat de complete inhoud van de cursus is. Ik heb dit in het verleden uitgebreid getest door middel van A/B testen en een lijst met alle lessen leidt tot meer conversie, dan een korte omschrijving. Toch is mij door ‘scroll depth’ testen gebleken, dat een aantal mensen afhaakt bij zo’n lange lijst.

Een mooi compromis is dan, om direct zichtbaar een korte handgeschreven omschrijving van de inhoud te hebben, met daaronder -niet direct zichtbaar- een knop met een tekst als ‘Compleet overzicht’, of een ‘Expand’ icoon, met een vergelijkbare tekst. Bij het klikken hierop wordt de gedetailleerde lijst met lessen getoond.

Features en Benefits

Wanneer iemand een product koopt, wil hij dolgraag weten, welke kenmerken het product heeft. Productkenmerken kan je in zijn algemeen aardig opdelen in Features en Benefits.

Features zijn objectieve kenmerken van een product of dienst. ‘Benefits’ zijn de subjectieve resultaten die de koper kan verwachten.

‘Haarscherpe foto’s met prachtige kleuren’ is een typisch ‘Benefit’, een voordeel, van het product.

’48 megapixels full frame sensor’ is een typische ‘feature’.

De meeste mensen die je product willen kopen, zijn in eerste instantie niet erg geïnteresseerd in de features van je product. Wel in de benefits.

Het is daarom een goed idee om in een sales page de benefits als ‘productkenmerken’ goed zichtbaar te maken, met daaronder een knop met ‘Meer kenmerken’, waaronder je de features hebt verborgen.

Wordt vervolgd

Dit artikel is het eerste in een drieluik. De andere twee artikelen die binnenkort als vervolg zullen verschijnen zijn.

Meer omzet met je webshop?

Wil je meer conversie met je webshop? Tijdens de cursus ‘WooCommerce in Detail‘ leer je hoe je meer uit je WooCommerce webshop kan halen. Van harte aanbevolen!

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Meest populaire blogposts
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Voeg je koptekst hier toe

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 

Bezoekadres
Eperweg 135 (op afspraak)
8072 PL Nunspeet

Postadres
Aardoliestraat 14-I
7553GT Hengelo

06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Beginnen met Elementor?

Nu is het juiste moment!

Tijdens de BFCM Sales van Elementor heb je tot 75% korting op de Elementor producten

De tijd tikt...

Dagen
Uren
Minuten
Seconden

Gratis e-Boek: Een Goed Converterende Webshop

Realiseer de omzet die je verdient!

Cursus Elementor Pro voor Designers

Leer Elementor Pro in detail kennen tijdens deze driedaagse cursus

Deze post rapporteren

Wanneer deze post niet meer relevant is of verouderde informatie bevat, zou ik het op prijs stellen wanneer je dit door wilt geven., zodat ik dit eventueel bij kan werken. De persoonlijke gegevens die je hieronder invult worden alleen gebruikt om de mail te versturen en zal niet voor marketingdoeleinden worden gebruikt.