Eén op de drie Nederlanders heeft de hoop ooit op een zeker punt een boek uit te zullen geven. Sommigen kijken naar de grote schrijvers, en hopen ook naam als schrijver te kunnen maken, andere mensen zetten heel wat lager in. Ze schrijven bijvoorbeeld een boek over de geschiedenis van hun familie, zich er wel van bewust, dat waarschijnlijk de enig geïnteresseerden hun eigen familieleden en mogelijk enkele vrienden zullen zijn.
Zelf heb ik het genoegen mogen smaken om al enkele boeken gepubliceerd te hebben en daarnaast ook regelmatig in het verleden in tijdschriften gepubliceerd te zijn geweest. Schrijven is leuk, en wanneer mensen ook nog plezier van mijn schrijfsels hebben, dan is dat toch dubbel zo leuk. Dat is ook een belangrijke reden, dat ik blog. Ik vind het leuk te schrijven, en ik hoor heel regelmatig van mijn lezers, dat zij het leuk vinden om mijn blogs te lezen. Dubbel plezier dus! En bovendien, het zorgt zo ook voor nieuwe klanten.
Naar aanleiding van mijn cursus -die ik nu al een tijdje niet meer gegeven heb- ‘Beginnen met een online leeromgeving’, kreeg ik meer dan eens de vraag of de methode die ik beschrijf ook werkt voor het schrijven van boeken.
Ja dus. Sterker nog, de methode die ik in deze cursus beschreef is een afgeleide van de methode die ik gebruik voor het schrijven van boeken. Even voor alle duidelijkheid: We hebben het hier over het schrijven van non fictie boeken. Voor het schrijven van fictie boeken gebruik ik een compleet andere methode.
En één heel belangrijk onderdeel uit deze cursus – de keuze voor het onderwerp voor je boek of cursus- wil ik toch even wat extra aandacht geven.
Waarom zou je een boek willen schrijven?
Ik kan me -met betrekking tot non fictie boeken- twee goede redenen bedenken, waarom je een boek zou willen schrijven. De eerste reden is om naam te maken, de tweede reden is om leuke neveninkomsten te genereren. En het mooiste is natuurlijk wanneer dat hand in hand kan gaan.
Zelf richt ik mij niet zo zeer op ‘dat ene boek te schrijven’, maar ontdek ik liever, waarover ik content kan creëren. Soms leent een blogpost -of een serie blogposts- zich daar het beste voor, soms denk ik meer succes te kunnen hebben met een boek of e-boek en soms -vaak eigenlijk- denk ik dat een online cursus een betere manier is om een publiek te bereiken.
Want wanneer het om non-fictie gaat, heb ik wel gemerkt, dat er zich een sterke verschuiving heeft voorgedaan met name op mijn eigen vakgebied. Ik heb in het verleden diverse boeken over WordPress gepubliceerd, zowel als e-boek als in gedrukte vorm. Maar in de loop der jaren wordt het steeds moeilijker om boeken over WordPress te verkopen, en steeds eenvoudiger dit als online cursus te verkopen. Met name met betrekking tot computer gerelateerde zaken, is men veel eerder geneigd de cursus direct op de computer te willen volgen.
Je eerste doel zou dus eigenlijk niet het schrijven van een boek, maar het produceren van content moeten zijn. En afhankelijk van het onderwerp, bepaal je wat het daarvoor meest passende medium is.
Schrijvers worden niet geboren
Maar schrijven is moeilijk. Tenminste, dat schijnen veel mensen te willen geloven. En wanneer een eerste schrijfpoging uitloopt in een onverkoopbaar boek (of een onverkoopbare cursus), dan geven veel mensen het al snel op.
De zekerste manier om een onverkoopbaar boek of een onverkoopbare cursus te creëren is door compleet geen onderzoek naar het onderwerp van je boek te doen. Er gewoon maar vanuit te gaan, dat er een markt voor is of -erger nog- dat je het gat in de markt hebt ontdekt.
Tip: Meestal is het ‘gat in de markt’, daar met een reden. Het is een zwart gat, wat alle energie naar binnen zuigt en waar nooit iets uit zal komen. Dat ‘gat in de markt’ is meestal gewoon een gebrek aan interesse.
En dat stoppen is jammer. Wanneer je een muziekinstrument speelt, kreeg je de eerste keren dat je voor publiek speelde een staande ovatie? Als dat het geval is, dan heb je in ieder geval een heel vriendelijke familie. Natuurlijk niet. Alles wat we doen moeten we leren. En je wordt geen groot pianist of een grote gitarist zonder in ieder geval enige theorie over muziek te begrijpen.
Schrijven is zoiets als paardrijden of fietsen. Na je eerste valpartij sta je gewoon weer op, klimt op je ijzeren ros, of je ros van vlees en bloed, en gaat gewoon weer verder.
Maar hopelijk heb je wel wat van je valpartij geleerd!
Er moet een markt voor zijn
Ik help inmiddels al bijna weer 12 jaar ondernemers met hun website. Van bouw van de site tot en met de marketing, het inrichten en vormgeven van webshops en het beginnen met een online leeromgeving. Eén van de grootste fouten die ondernemers maken bij het samenstellen van een cursus, of het schrijven van een boek, is dat men eigenlijk te weinig -of helemaal geen- onderzoek doet, of er nu eigenlijk wel een markt is.
En toch is het zo makkelijk om onderwerpen te vinden die wel verkoopbaar zijn. En om je onderwerp voor je boek of cursus te vinden hoef je maar drie vragen te beantwoorden.
- Wat interesseert je?
- Waar ben je goed in?
- Waar is een markt voor?
Wat interesseert je
Op de vraag, wat me interesseert kan ik heel lang bezig blijven met antwoorden, omdat ik toch wel een enorme hoeveelheid interesses hebt. Ik speel graag gitaar, piano, blues harp en ukelele. Ik lees graag, schrijf graag (dat laatste was je vast nog niet opgevallen), fotografie, ondanks dat ik niet godsdienstig ben, heb ik veel interesse in religies (ik heb theologie gestudeerd), psychologie (heb ik ook gestudeerd), programmeren en programmeertalen, WordPress, praktische marketing, e-Commerce, koken, bloempot tuinieren, cinematografie, video editing, reizen, bier brouwen (en drinken), wijn… en nog wat andere dingen.
Waar ben je goed in
Van die lijst vallen er een paar direct af. Want alhoewel ik enorm veel plezier heb in het spelen van muziek, is het voor mijn omgeving minder plezierig ernaar te moeten luisteren. Ik ben op zijn best gesteld een ‘zeer middelmatig musicus’. Ongeveer even irritant als dat familielid van je wat altijd per se in de badkamer moet zingen. Daar moet ik dus beslist geen boek over schrijven, of een cursus over maken.
Ook op het gebied van religie of psychologie zou ik niet echt serieus een boek moeten willen schrijven. Mijn kennis is ‘verouderd’, en bovendien… ik zit niet diep genoeg in de stof om er echt iets zinnigs over te kunnen schrijven.
Bloempot tuinieren? Het is voor mij iedere keer weer een raadsel, hoe het mij lukt om toch dingen in potten te kunnen laten groeien. Ik doe het graag, maar heb hier geen diepgaande kennis over. Verder dan ‘ik doe wat zaadjes in een pot, besproei het regelmatig en kijk: Er groeit wat’, kan ik je eigenlijk net veel meer vertellen.
Maar er zijn ook een aantal dingen, waarvan ik weet, dat ik er echt goed in ben. Schrijven bijvoorbeeld. Ik ben er goed in, ik vind het leuk en er zijn toch zo’n 30.000 mensen per maand die het met mij eens zijn, dat ik leuk schrijf. Jij bent er daar één van.
WordPress. Ik ben goed in WordPress. Ik ben er eigenlijk best wel heel erg goed in! Voor een deel vertaalt zich dat terug naar de populariteit van de WordXPression blog, voor een deel ook richting klanten. Ik ben er zelfs zo goed in, dat ik enige tijd geleden besloot mijn ‘code snippets‘, mijn ‘geheime ingredienten’ voor veel WordPress klussen, zomaar publiek te maken.
Fotografie. Ik heb in het verleden verschillende prijzen gewonnen met fotografiewedstrijden, verschillende exposities gehad en tot Corona gaf ik tweemaal per maand fotografie cursussen aan kleine groepen fotografen. Iets wat ik mogelijk binnenkort weer op wil gaan pakken.
Video editing. Daar ben ik -beginnend met het editen van mijn eigen cursus video’s toch aardig goed in geworden en ben op dit moment ook bezig met de ontwikkeling van een online cursus over video editing.
e-Commerce. Met meer dan 20 jaar ervaring op het gebied van e-commerce mag je daar ook wel wat van mij verwachten.
En dat zijn dus een paar onderwerpen, waar ik wel zinnige dingen over kan vertellen. Maar zijn er ook mensen die het willen horen?
Waar is een markt voor
Maar dan komt natuurlijk de grote vraag… het onderwerp voor je boek, is daar ook een markt voor?
Wanneer iemand zich bij mij meldt omdat hij of zij een online leeromgeving wil, dan is dit altijd een eerste vraag die ik stel. Die vraag hoeven ze mij niet te beantwoorden en -tenzij ze mij ervoor betalen- is het zeker niet de vraag die ik voor ze zal beantwoorden, maar het is wel een vraag die je voor jezelf zal moeten geantwoorden.
En ik heb je hierboven al gewaarschuwd voor het ‘zwarte gat in de markt’, trap niet in die val.
Het onderzoeken van dat gat in de markt is eigenlijk heel eenvoudig. Zijn mensen in het probleem geinteresseerd en willen of kunnen mensen voor de oplossing betalen!
Jaren geleden kwam iemand ooit bij me. Hij wilde een ‘membership site’ opzetten voor mensen met problematische schulden, om ze te leren, hoe je goedkoper kan leven. Op zich natuurlijk een nobel streven. Toen ik hem echter vroeg, hoeveel die cursus moest gaan kosten, noemde hij een bepaald maandelijks bedrag, wat bij mij meer klonk alsof degene met problematische schulden zich nog meer schulden op de nek zou halen, als hij die cursus zou kopen.
De prijs van je boek of cursus moet natuurlijk altijd afgestemd zijn op de betaalkracht van je toekomstige koper!
Wat is er zoal te koop?
Wanneer je op zoek gaat naar een goed onderwerp voor je boek of cursus, is het eerste wat je moet doen de markt onderzoeken. Wat is er zoal te koop. Dus stel, ik wil een boek schrijven over video editing. Het eerste wat ik dus wil doen, is te onderzoeken, wat er zoals te koop is op dit gebied… en daarvoor kijk ik altijd naar een tweetal sites.
De eerste site is bol.com, de andere site is Amazon.
En op deze sites ga ik simpleweg op zoek naar boeken met het woord ‘video editing’. Het volgende wat ik graag wil weten, is hoe deze producten verkopen. Nu geeft bol.com daar niet echt zinvolle informatie over, maar Amazon wel.
Laten we het boek ‘Final Cut Pro Efficient Editing‘ eens nader bekijken:
Onderaan de productbeschrijving zie je toch wel heel belangrijke informatie. Namelijk wat de positionering is in verschillende categorieën.
Er is dus duidelijk een markt voor het onderwerp van dit boek.
Ik weet niet waarom niet, maar niet ieder boek heeft deze gegevens in de productbeschrijving staan op Amazon, maar daar waar aanwezig is het toch wel heel interessante informatie.
In zijn algemeen wil je echter weten of boeken over het onderwerp worden verkocht. Is dat niet het geval, indien je geen boeken over het onderwerp kan vinden, of alleen maar boeken zonder een plaats in de bestsellerlijst, of zonder ‘geverifieerde koper’ badges bij recensies, dan zou het wel eens kunnen zijn, dat er voor jouw boekidee geen markt is. Blijf niet te lang treuren, maar ga direct door naar je volgende onderwerp.
Aan wie kan ik het boek of de cursus straks verkopen?
Natuurlijk wil je straks ook je boek kunnen verkopen. Het is daarom ook goed om eens te kijken, waar je potentiële kopers van je boek zou kunnen vinden. Eén van de plaatsen om een mogelijk afzetgebied te vinden zijn fora. Google daarom eens op ‘forum’ plus de term van je boek. Bijvoorbeeld ‘forum video editing’.
Het is ook een goed idee om eens te onderzoeken wanneer het de beste tijd is om je boek te lanceren. Een boek over sinterklaastradities, om eens een voorbeeld te geven. zal in November en December beter aanslaan, dan in April. ‘Google Trends‘ is een goede site om eens de trends in zoekwoorden, wanneer worden ze vaker gebruikt dan op andere momenten, eens goed te onderzoeken.
En nu het schrijven nog…
Wanneer je het onderwerp voor je boek hebt gevonden, dan blijft er nog één taak over, het schrijven zelf. En tijdens mijn cursus ‘Schrijf je boek in vier weken‘, leer jij hoe je -zoals de naam het al verraad- je boek in vier weken kan schrijven. En dat niet alleen, ik leer je ook nog hoe je vanuit het Nederlands je jouw boek binnen een dag naar het Engels toe kan vertalen. En in goed, correct Engels wel te verstaan.
Op deze manier kan je ook direct met jouw boek de internationale markt bedienen. Meer weten, lees dan verder over deze unieke cursus!