Een eerste indruk
Toen ik pas met WordXPression begon en besloot niet langer mijn facturen meer in een Word Template te willen maken, was mijn eerste stap gebruik te maken van Zoho Invoice. Op dat moment een voor mij goed passende oplossing. Op een gegeven moment hebben Zoho en ik op een goede manier afscheid van elkaar genomen, en zijn wij ieder onze eigen weg gegaan. Totdat ik opmerkzaam gemaakt werd op een nieuwe product van Zoho. ZohoOne. Een product wat toch wel heel interessant is voor mij… en ik vermoed ook voor andere ondernemers. Laten we hier eens nader naar kijken.
Zoho Invoice… wat was mooi, en wat was minder mooi?
Zoals aangegeven, mijn eerste kennismaking met Zoho was hun product om facturen te verzenden en te bewaken. Zoho Invoice. In die tijd was het één van de voordeligste factureringsproducten op de markt. Ik weet niet meer de precieze aantallen, maar volgens mij was het tot 50 klanten gratis, en tot 500 klanten 15 dollar per maand.
Toen ik met WordXPression slechts 50 klanten had, was het de voordeligste manier om facturen te verzenden en ik vond het jammer, dat ik Zoho Invoice niet eerder had ontdekt. En toen ik de 50 klanten overschreed, waren de 15 dollar per maand die ik moest betalen ook absoluut geen probleem. Toen ik echter boven de 500 klanten kwam, werd het toch tijd om eens serieus na te denken, of ik Zoho Invoice nog wel langer wilde gebruiken. Want ineens ging het van 15 naar 50 dollar per maand!
Want facturen moet je 7 jaar bewaren. Het aantal klanten zegt weinig over je daadwerkelijke omzet. Een aantal terugkomende klanten en een gemiddelde omzet per klant vertelt veel beter, of je vaste periodieke uitgave wel of niet uit kan.
Bovendien, in die tijd was het met Zoho Invoice niet mogelijk om via iDEAL te betalen middels een betaallink. Wat wel mogelijk was, was gebruik te maken van PayPal of Stripe betaallinks (alleen creditcard), maar dat was voor mij absoluut niet aantrekkelijk om aan te bieden. Want de provisie van PayPal en creditcard betalingen liggen toch wel aan de hoge kant.
Dus toen WordXPression groeide, waren er meer interessante oplossingen voor het factureringsprobleem. En daar heb ik dan ook gebruik van gemaakt.
Maar sinds die tijd is WordXPression gegroeid. en Zoho ook.
Interessante toepassingen
Ook al in die tijd had Zoho verschillende interessante toepassingen. Toepassingen waar ik geen gebruik van maakte, omdat vooral de prijsstelling niet echt interessant was. Voor ieder product waar ik mogelijk voor zou kiezen zou ik 15 dollar per maand moeten betalen. En dat telt vrij snel op tot een groot bedrag.
Ik heb destijds een aantal ‘free trials’ van de producten doorlopen en was op zich heel tevreden over de producten. Maar in economisch opzicht waren het geen interessante oplossingen.
ZohoOne : One App to Rule them All
Nog niet zo gek lang geleden werd ik opmerkzaam gemaakt op ZohoOne. Of ik het Zoho kende? Ja. Die kende ik natuurlijk. En ik was ook behoorlijk onder de indruk van hun producten, maar gezien de nogal steile prijsstelling, voor mij niet echt interessant.
Toen ik echter hoorde over ‘ZohoOne’ en de gehanteerde tarieven, kreeg ik ineens een veel beter gevoel.
Want hoewel Zoho, sinds ik als goede vrienden afscheid had genomen van Zoho Invoice (December 2015, net even de laatste factuur van Zoho opgezocht), was gegroeid in apps en functionaliteiten per app, was hun prijsstelling dit beslist niet.
ZohoOne – All you can eat
Je kan ZohoOne misschien het best bekijken als zo’n ‘All you can eat’ restaurant. Voor een vast bedrag per maand kan je gebruik maken van meer dan 40 ‘Zoho Apps’. Dat is natuurlijk leuk, maar wat zijn die ‘Zoho Apps’?
Om dat op een rijtje te zetten, is het eerst eens goed om te kijken naar de toepassingen die je op dit moment al gebruikt.
En – misschien ook niet onbelangrijk om ook mee te nemen in je gedachten- hoe goed deze toepassingen zijn wanneer je hiermee in teams wilt werken.
Want twee van de belangrijkste veranderingen die ik aan Zoho producten heb mogen ontdekken wanneer ik 2015 en vandaag met elkaar vergelijk is dat alle Zoho apps in ZohoOne een hoge mate van integratie hebben. En een tweede belangrijk punt is, dat ze uitermate geschikt zijn om te werken in (overlappende) teams.
Kijkend naar die toepassingen waarmee je werkt, hoe makkelijk of moeilijk is het om informatie tussen die toepassingen uit te wisselen?
De producten op mijn bordje…
Op dit moment geef ik zo’n 200 euro aan online services (exclusief hosting en services die ik inzet voor klanten!) per maand uit. Dat is een aardig bedrag, maar het verdient zichzelf terug. Stel nu, dat ik deze kosten terug zou kunnen brengen. Dat zou toch wel heel mooi zijn, nietwaar?
Omdat die services niet echt met elkaar willen praten, heb ik een ‘lijmpot’, die al deze losse onderdelen aan elkaar kan plakken. ‘Zapier‘. Een geweldig product, maar… ook daar moet je voor betalen.
Van al die betaalde diensten waar ik nu maandelijks aan uitgeef kan ik bijna 160 euro besparen, wanneer ik gebruik zou maken van de Zoho apps. Dus zeker de moeite om eens nader te onderzoeken vooral omdat Zoho ook apps en diensten aanbiedt, die ik nog helemaal niet gebruik.
De productgroepen
Wanneer ik kijk naar de 40+ producten die Zoho aanbiedt, dan valt dit uiteen in een aantal productgroepen. Een aantal productgroepen is voor mij persoonlijk niet de moeite van het onderzoeken waard. Ik heb geen HRM systeem nodig, noch een systeem voor het afhandelen van het sollicitatieproces. Verwacht van mij dus ook geen bespreking van Zoho People (Human Resource Management) of Zoho Recruit (Werving en Selectie).
Een aantal producten en productgroepen die ik wel interessant vind onder meer
Sales
Ik verkoop producten en diensten. Ik zou wel gek zijn, wanneer ik me niet voor sales zou interesseren. En ik ga beslist niet alle apps bespreken die ZohoOne hier aanbiedt, alleen die apps die ik gebruik of overweeg te gaan gebruiken.
CRM
Zoho CRM is een volwaardig Customer Relation Management systeem. Wanneer ik het vergelijk met de CRM systemen die ik wat beter ken zoals SugerCRM en VTiger dan springt Zoho CRM er toch wel uit door met name de eenvoudige integratie met andere systemen. Maar net zoals SugarCRM en VTiger, en een ton andere CRM systemen, is het bijhouden van Zoho CRM toch een beetje overkill voor de ZZP-er of de kleine onderneming. Maar gelukkig hebben de makers van Zoho hier ook over nagedacht, want er is ook een ‘CRM lite’.
Bigin
Omdat ik gewend ben met traditionele CRM systemen te werken, was ‘Bigin’, wat geacht werd een ‘eenvoudig’ CRM te zijn toch even wennen. Het bleek echter geen kwestie van leren te zijn, maar van afleren. Toen ik eenmaal doorhad hoe het systeem werkte (en dat was binnen 15 minuten nadat ik geaccepteerd had, dat ik alles moest vergeten wat ik dacht te weten, en gewoon achteruit gaan zitten en de intro videos te bekijken), bleek het een peulenschil te zijn om met Bigin mijn klantrelaties bij te houden.
En het aardige is, dat het volledig met Zoho CRM is geïntegreerd, dus ik kan de gegevens die ik ‘makkelijk bijhoud’ in Bigin, ook aanvullen met de extra mogelijkheden die Zoho CRM mij biedt.
Het leven is mooi!
Bookings
Bookings is een app voor het bijhouden van je afspraken, maar ook met de mogelijkheid andere mensen de ‘vrije blokken’ in je agenda te laten zien, zonder dat ze hoeven te weten, wat je in die ‘niet vrije blokken’ doet. Een app die ik zeker ga testen, maar die ik beslist niet ga gebruiken, omdat mijn eigen methode van ’tijd plannen’ haaks staat op het idee dat anderen in mijn agenda mogen boeken.
Marketing
Marketing Automation
Wanneer je de betaalde versies van MailChimp of ActiveCampaign gebruikt ben je wellicht onder de indruk van de email automation mogelijkheden die deze producten je bieden. Ik ben het in ieder geval. Maar stel je eens voor, dat MailChimp of ActiveCampaign nog meer zou kunnen. Zoals bijvoorbeeld een een afspraak plannen in je agenda om een klant die boven een X bedrag bij je heeft besteed eens een persoonlijk belletje te geven.
Tot nu toe waag ik mij niet aan absolute uitspraken met betrekking tot ‘Zoho Marketing Automation’, maar de paar proefjes die ik heb opgezet, waren veelbelovend, en wanneer ik de producten beter leer kennen, ga ik er zeker gebruik van maken.
Het aardige van Zoho Marketing Automation is dat het ook integreert met ActiveCampaign, MailChimp en nog een aantal andere grote marketing mail oplossingen. Het is dus mogelijk om in plaats van de ‘automation’ van het marketing platform wat je al gebruikt, voortaan gebruik te gaan maken van ‘Zoho Automation’, terwijl je je mailing lijst daar laat waar je hem al hebt.
Campaigns
En nu we er toch zijn, ‘Zoho Campaigns’ is de ‘andere helft’ van Marketing Automation. Het is een app voor het samenstellen en beheren van e-mail campagnes. Dus eigenlijk net zoiets als MailChimp en ActiveCampaign. Maar MailChimp en ActiveCampaign hebben hun ‘automation’ direct geïntegreerd, in ZohoOne is het een dienst die je apart even in moet schakelen. Kost je geen cent extra.
Let er hier even wel bij op, dat het maximum aantal subscribers op je lijst gerelateerd is aan het aantal gekochte licenties voor ZohoOne. Heb je een mailinglijst van 100.000 abonnees, ga er dan dus niet vanuit, dat ZohoOne een goedkopere oplossing zou zijn voor jouw mailing behoeften.
Social
Wanneer je bekend bent met HootSuite… dat is eigenlijk waarmee je ‘Social’ het best mee kan vergelijken. Het is een platform om direct verschillende social media vanuit één dashboard te kunnen volgen en je posts hier vanuit te kunnen plannen. Zelf ben ik een aantal jaren een Hootsuit gebruiker geweest, maar omdat de tarieven ieder jaar meer omhoog gingen en -behalve Facebook ads- mijn social media campagnes weinig opleverden, heb ik dit opgegeven.
Op dit moment heb ik nog weinig ‘ervaring’ met Zoho Social, maar in de tweede helft van dit jaar ga ik dit nader onderzoeken en je kan begin 2023 zeker wat ervaringen van mij hiermee verwachten. Positief of negatief.
Survey
Alweer een hele tijd geleden heb ik een artikel geschreven over ‘Enquêtes in WordPress‘. Eén van de interessante onderdelen van ZohoOne is ‘Zoho Survey’, ofwel, een enquête formulier, met alle benodigde analyse tools om ook de gegevens te kunnen onderzoeken. En ik moet eerlijk zeggen, dat de beschikbare analyse tools behoorlijk wat beter zijn dan die van de in mijn eerder genoemde blogpost’s mogelijkheden.
Formulieren
ZohoOne biedt ook de mogelijkheid om allerlei formulieren te maken. Persoonlijk ben ik hier minder van gecharmeerd, omdat WordPress talloze formulieren opties heeft, en de ZohoOne formulieren zich niet echt aanpassen bij het thema.
PageSense – optimaliseer je website
PageSense is een tool die begint waar Google Analytics stopt. PageSense staat je toe om uit verschillende bronnen gegevens te halen die samen gebruikt worden om de feitelijke conversie van je website in beeld te krijgen. Ik ben al behoorlijk enthousiast over deze tool, maar nog volop bezig om de verdere mogelijkheden te ontdekken.
SalesIQ – Live Chat en webbetrokkeneheid
Wat voor mij de werkelijke conversietool in ZohoOne is, is SalesIQ. SalesIQ is in de eerste plaats een Live Chat optie. Mocht je het nog niet gemerkt hebben, rechts onder in de website staat een ‘chat icoon’ en op het moment dat ik beschikbaar ben, kan je direct met mij chatten. Dat is leuk, maar het gaat nog een stapje verder. Want behalve het feit dat jij contact met mij op kan nemen, of ik contact met jou, is er ook de mogelijkheid om ‘chatbots’ te definiëren. En die chatbots kunnen heel eenvoudig zijn (bijvoorbeeld: Op het moment dat iemand de ‘check out’ pagina in een website heeft bezocht, maar niet tot betaling over gaat, zou je kunnen vragen, of er moeilijkheden zijn met de laatste stappen… en op basis van het antwoord, zou je zelfs kunnen doorverwijzen naar -bijvoorbeeld- FAQ pages), of zelfs heel gecompliceerd -als je er de tijd voor neemt dit in te vullen- waarbij je door een intelligent vraag en antwoord spel de bezoeker verder helpt.
Optioneel kan je -op het moment dat je niet online bent- een gestelde vraag door verwijzen naar het CRM of een ticket systeem.
Backstage – Jouw event manager
Backstage is een app binnen ZohoOne, waarmee je je evenementen van idee tot ticket registratie kan beheren. Ik heb nog geen tijd gehad hier in detail naar te kijken, maar zal dit in de nabije toekomst zeker doen.
Zoho Commerce
Ik noem het even, maar loop er zelf niet warm voor. Zoho Commerce is de module in ZohoOne, waarmee je een eigen ‘webshop’ op kan zetten. Door ontbrekende betaalmethoden voor Nederland en de geringe uitbreidingsmogelijkheden, kan Zoho Commerce zich op geen enkele manier meten met de grote spelers op het gebied van e-Commerce.
Support
Desk
Zoho Desk is de ZohoOne app die bedoeld is als ticket systeem. Het systeem bevat eigenlijk alles wat ik van een goed ticket systeem verwacht.
Assist
Zoho Assist is een goede app binnen de ZohoOne suite wanneer je support op afstand moet geven. Het is vergelijkbaar met programma’s als TeamViewer, maar met TeamViewer moeten beide partijen het programma installeren. Bij Zoho Assist stuur je een sessie link naar je klant toe en deze kan een stukje software downloaden, waarmee jij de desktop over kan nemen. Zoho Assist heeft meer mogelijkheden, en wellicht dat ik deze in de toekomst nog bespreek.
Maar voor mij zeker een hulpmiddel wat ik ga gebruiken in mijn contact met mijn klanten. Het is een stuk makkelijker en gebruikersvriendelijker dan TeamViewer.
Lens
Ik heb nog geen idee, wat ik precies van deze app mag verwachten, maar de omschrijving ‘Train, los problemen op en werk samen met behulp van AR-technologie waarmee mobiele camera’s veranderen in ogen op afstand.’ heeft mij in ieder geval voldoende nieuwsgierig gemaakt.
Communicatie
Zoho Mail
Wil je jouw mail gehost hebben op een Europese server, plus wil je een moderne webclient voor je mail, dan zit je bij Zoho ook goed. Bovendien is natuurlijk weer het aardige, dat Zoho Mail compleet integreert met de andere Zoho applicaties.
Cliq
Cliq is een soort chat applicatie die je internet in je bedrijf kan gebruiken, waardoor je teams beter en sneller met elkaar kunnen communiceren. Zelf heb ik hier niet zo’n behoefte aan, dus ik zal hier ook niet verder induiken, maar voor wat grotere bedrijven kan het zeer zeker de moeite waard zijn hier gebruik van te maken.
Samenwerking
Zoho projects
Ik heb voor ik met WordXPression begon vrij veel met project software moeten werken en ik moet zeggen, dat Zoho Projects niet onderdoet voor de meeste andere (grote) project management software. Een zeer volledige en complete app.
Connect
Zoho Connect is een ‘sociaal intranet voor bedrijven’. Opnieuw niet iets, waar ik met WordXPression zelf al te veel mee kan doen, maar voor de wat grotere tot werkelijke grote bedrijven is zo’n ‘sociaal internet’ toch wel heel nuttig om ideeën uit te wisselen en zo samen tot een betere kwaliteit van je dienstverlening te komen.
Zoho Meeting
En natuurlijk kan je in een modern bedrijf niet meer zonder online ontmoetingen. Zelf gebruik ik hier op dit moment Zoom nog steeds voor (betaald abonnement), maar onderzoek ondertussen wel of Zoho Meeting een volwaardige vervanger voor Zoom zou kunnen zijn. Tot nu toe zijn de vooruitzichten goed.
Bovendien is Zoho Meeting geschikt voor het houden van webinars.
Zoho Learn
En natuurlijk was dit één van de eerste onderdelen waar ik naar keek. Maar Zoho Learn is geen Learning Management System zoals bijvoorbeeld WP Courseware of LearnDash. Zoho Learn is vooral bedoeld voor interne training, het trainen van de eigen medewerkers van een bedrijf. Maar als zodanig toch een krachtige en direct volledig geïntegreerde applicatie.
Team Inbox
Een handige groepsinbox, waarbij mails direct aan medewerkers gekoppeld kunnen worden voor uit te voeren taken.
Productiviteit
Ik ga verder niet al te ver in op de apps in de groep ‘productiviteit’, omdat ik deze zelf toch niet ga gebruiken, maar Zoho biedt een ‘office suite’ met online office applicaties. Het voordeel van dergelijke online toepassingen is natuurlijk, dat alle documenten ook binnen het beheer van het bedrijven komen te staan en je geen -of in ieder geval veel minder- kans hebt, dat je bepaalde belangrijke documenten mist, omdat een medewerker dit lokaal op had geslagen.
Financiën
ZohoOne biedt ook een financiële suite met boekhouding, factuurbeheer, kostenbeheer en betalingsformulieren. Van al deze oplossingen zal ik alleen gebruik gaan maken van factuurbeheer. Ik heb hier echter grote/grootse plannen mee en in een aparte blogpost zal ik in de toekomst vertellen hoe ik vanaf 2023 de facturering voor mijn webshops direct vanuit Zoho Invoice zal laten doen.
Met betrekking tot directe betalingen is het jammer, dat Zoho nog steeds geen iDEAL ondersteund. Maar het is eigenlijk heel makkelijk mogelijk om via ‘Zoho Flow’ toch je facturen aan klanten te laten voorzien van een iDEAL betaallink.
Zoho Inventory
Van de verschillende Zoho apps in de financiële sector, wil ik ‘Zoho Inventory’ toch even de welverdiende aparte aandacht geven. Het is een volwaardige voorraadbeheer app, met als een leuke extra, dat deze app toch wel heel makkelijk met WooCommerce kan praten (via ‘Zoho Flow’). In een toekomstig blogartikel zal ik je meer vertellen over die integratiemogelijkheden.
Zoho Subscriptions
Zoho Subscriptions is een app waarmee je abonnementen bij kan houden. Dit kan je natuurlijk ook met verschillende WooCommerce plugins, maar Zoho Subscriptions heeft toch een aantal voordelen. En ook hier geldt, wat ik al een paar keer eerder heb gezegd, in een toekomstige blogpost zal ik daar verder op in gaan.
Workflow management
De werkelijke kracht zit hem niet (alleen) in de verschillende geïntegreerde apps die Zoho aanbiedt, maar ook in de krachtige tools die Zoho heeft om al die onderdelen ‘aan elkaar te knopen’.
Zoho Flow
Eén van de krachtigste onderdelen van ZohoOne is denk ik wel Zoho Flow. Flow is het best te vergelijken met Zapier… maar toch ook niet helemaal, omdat de processen die je met Flow kan bouwen behoorlijk wat complexer kunnen zijn dan de processen die je met Zapier kan maken. En bovendien, wanneer je zelf kan programmeren, biedt Zoho Flow een ‘eigen programmeertaal’ (Deluge), een taal die mij heel sterk aan JavaScript doet denken.
Wat kan ik zoal bijvoorbeeld met Zoho Flow?
Om eens een heel eenvoudig voorbeeld te geven. Stel je voor je hebt een WordPress/Elementor website met daarop een contactformulier. Dat contactformulier is gemaakt met de Elementor Forms widget.
Nu kan je Elementor Forms ‘koppelen’ aan een ‘flow’ in Zoho.
En stel nu, dat je op het formulier je de bezoeker een drietal opties geeft :
- Ik ben een klant en wil een storing melden
- Ik ben geïnteresseerd in jullie product, ik wil een afspraak maken om gebeld te worden
- Ik heb een algemene vraag
Op het moment, dat het een klant is, die een storing wilt melden, kan je met Zoho flow er voor zorgen, dat de melding direct in ‘Desk’ (de helpdesk / support applicatie van Zoho) wordt geplaatst, wil iemand een belafspraak maken, kan je de persoon doorleiden naar ‘Zoho Bookings’ waar hij direct een (vrij) tijdblok kan selecteren, gekoppeld aan de agenda van een sales medewerker en stelt hij een algemene vraag, kan dit bijvoorbeeld als ‘lead’ in het CRM worden opgepakt en verder afgehandeld worden door de juiste medewerker.
Met andere woorden, afhankelijk van je bedrijfsprocessen, kan je op de achtergrond alles op maat afhandelen.
In een aantal toekomstige blogartikelen zal ik wat meer voorbeelden geven.
Maar met andere worden, Zoho Flow stroomlijnt en automatiseert jouw werkprocessen. Of je nu een ZZP-er bent, of een multinational.
Creator
Creator lijkt in een aantal opzichten sterk op Zoho flow, maar gaat net een stap verder. Creator is een omgeving waarmee je met weinig tot geen code een eigen app kan bouwen. Voor alle duidelijkheid, we hebben het hier niet over apps die je bij Google Play of de Apple Appstore kan plaatsen, maar over apps die je kan gebruiken binnen je ZohoOne omgeving.
Dus kant en klare apps, die je eventueel zelf aan kan passen, en die eigenlijk nog eens ‘bovenop’ die apps komen, die sowieso al bij de ZohoOne bundel behoorden.
Apps voor telefoon en tablet
Het aardige van Zoho en ZohoOne is dat er bijna voor ieder onderdeel van de app bundel van ZohoOne ook een Android of een iOS app beschikbaar is, waardoor je eigenlijk je hele ‘kantoor’ op de telefoon of je tablet mee kan nemen. Dit geeft je bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om ‘per webchat’ bereikbaar te zijn, wanneer je de SalesIQ chat app op je telefoon hebt. Of om snel even de adresgegevens van een klant op te zoeken…
En dan nu de hamvraag: Wat kost het?
Dit geheel klinkt toch wel als een aardig compleet ‘online kantoor’ nietwaar? Ik kan tenminste niet veel bedenken, wat ik zou willen, maar wat ik niet in ZohoOne kan vinden. Ben jij een ZZP-er? Voor op dit moment 37 euro per maand (als je ineens voor 12 maanden betaald), of 45 euro per maand (wanneer je per maand los betaald) kan je gebruik maken van al dit moois.
Hierbij moet je wel met één ding heel serieus rekening houden: Voor iedere app zijn er beperkingen in zowel opslag als -vaak ook- aantal acties. Dit staat echter zeer goed gedocumenteerd op de pagina waarop je alle voorzieningen van ZohoOne kan vinden, plus nog eens een heel handige ‘Limiet calculator’ waarmee je kan zien, hoeveel resources je per app hebt, bij welk aantal licenties.
Ben je een kleine (of een heel grote) onderneming, dan wordt het allemaal wat wolliger.
Eén optie is dat je voor iedere medewerker binnen je bedrijf een licentie koopt. Maar dat moet dan letterlijk ook voor iedere medewerker op de loonlijst zijn. Ook voor Peter de portier en Bea van de bedrijfscatering, die in hun werk geen computer aan zouden raken, moet een licentie gekocht worden.
Een tweede mogelijkheid is dat je een licentie koopt voor iedere medewerker in je bedrijf die daadwerkelijk met ZohoOne zou gaan werken. Dan ligt het maandbedrag behoorlijk wat hoger. Meer informatie vind je op de pricing page van ZohoOne.
Limieten
Iedere app in ZohoOne heeft bepaalde limieten. Maar die limieten worden hoger naarmate er meer medewerkers in je organisatie zijn, dus feitelijk ‘groeien de limieten gewoon met je mee’. Dat is fijn.
Toch is het mogelijk, dat je op een gegeven moment boven die limieten komt. Soms is het binnen ZohoOne mogelijk om ‘extra resources’ bij te kopen, maar in een aantal gevallen kan dat niet, en zal je voor die specifieke dienst binnen je ZohoOne pakket een ‘los pakket’ moeten kopen.
Ook, wanneer je met een groot aantal mensen slechts een heel beperkt aantal apps van ZohoOne gebruikt, kan het soms voordeliger zijn deze pakketten los aan te schaffen.
Of eigenlijk: Bedenk eerst heel goed welke onderdelen van ZohoOne je daadwerkelijk wilt gaan gebruiken, kijk naar de limieten en bepaal dan of ‘ZohoOne’ voor jou de geschikte oplossing is, of dat je beter aan de slag kan gaan met enkele losse Zoho apps.
Ben je een ZZP-er? Dan is ZohoOne altijd voordeliger dan de individuele apps.
Conclusie
Ik ben behoorlijk blij met het product ZohoOne en in de komende maanden ga ik geleidelijk afscheid nemen van een aantal producten die ik gebruikte ten gunste van ZohoOne. Omdat er tussen Zoho producten en WordPress producten een diepgaande integratie mogelijk is, zie ik hier veel heil in.
Mocht je een keer met mij van gedachten willen wisselen, om te kijken of ZohoOne ook iets voor jouw zou kunnen zijn, neem dan eens contact op.