100 WooCommerce tips – Haal meer uit je webshop

Gun jezelf de omzet die je verdient

Ik schrijf nu al meer dan 10 jaar over WooCommerce, en heb tientallen ondernemers geholpen hun webshop te bouwen of te verbeteren. Na zoveel jaar te hebben gewerkt met WooCommerce (en nog meer jaren in de e-Commerce sector, daar ben ik sinds 2002 actief) leek het mij een leuke uitdaging om eens te proberen 100 WooCommerce tips voor jou op een rijtje te zetten.

En ik moet zeggen, daar ben ik in geslaagd. Sommige tips heb je misschien al eerder in mijn blog gelezen, sommige ook helemaal niet. Maar hier komen die 100 WooCommerce tips.

De eerste tien heb ik voor jou in een video verpakt (deze video is ook een onderdeel van mijn nieuwe Elementor cursus die binnenkort algemeen beschikbaar komt, waar waarop je nu al een voorproefje kan krijgen), de rest kan je gewoon lezen.

Tien video tips voor een kick ass productpagina

En 90 andere WooCommerce tips

Meer WooCommerce tips voor de productpagina

100 WooCommerce tips
  1. Zorg voor voldoende witruimte.
    Dit houdt de tekst goed leesbaar. Vooral in de langere productomschrijvingen is witruimte heel belangrijk.
  2. Vermeld alle belangrijke details over het product, zoals bijvoorbeeld afmetingen, gewicht, kleur en de materialen waarvan het product is gemaakt. Ook het land van herkomst is vaak nuttige informatie.
  3. Structureer de structureerbare eigenschappen. Gebruik hiervoor de ‘product eigenschappen’ van WooCommerce.
  4. Toon gerelateerde producten bij het product
  5. Heb je meerdere producten van hetzelfde type, dan kan een ‘vergelijkings plugin’ handig zijn om twee of meer producten naast elkaar te tonen.
  6. Indien van toepassing, zorg dat er een maattabel is.
  7. Zorg dat er foto’s van alle kleur / maat combinaties zijn en deze automatisch worden bijgewerkt, wanneer de klant een specifieke kleur / maat kiest.
  8. Maak het makkelijk om contact op te nemen over een product.
  9. Zorg ervoor dat je pagina responsive is en goed getoond wordt op alle apparaten.
  10. Voeg een functie toe, waarbij een klant ervan verwittigd wordt, wanneer een product weer op voorraad is.
  11. Is een product uit het assortiment verwijderd, verwijder de pagina niet, maar vermeld dat het product er niet meer is, en verwijs naar vervangende producten.
  12. Schrijf in je productbeschrijving de belangrijkste informatie aan het begin.
  13. Voeg een FAQ sectie toe voor veelgestelde vragen over het product
  14. Vermeld aanbevolen accessoires
  15. Zorg ervoor dat alle foto’s eenzelfde formaat hebben, of tenminste ‘vriendelijk’ worden bijgesneden.
  16. Overweeg een ‘zwevende’ In Winkelmand knop.

Tips voor de product overzicht pagina

  1. Zorg voor een uitstekende en aantrekkelijke pagina layout
  2. Maak het makkelijk om een product overzicht te filteren op categorie, prijs en specifieke product kenmerken.
  3. Maak het makkelijk om de producten te sorteren.
  4. Zorg voor een ‘quick view’ waarbij de bezoeker het product in een pop up kan bekijken.
  5. Maak het mogelijk om vanuit het overzicht een product in de winkelwagen te plaatsen.
  6. Maak gebruik van de mogelijkheden om een ‘voorkant’ en ‘achterkant’ afbeelding toe te voegen, indien het op het product van toepassing is.
  7. Gebruik een hiërarchische categoriestructuur.
  8. Gebruik tags.

Tips voor een goede homepage voor je webshop

  1. Maak een heldere, aantrekkelijke homepage die direct de aandacht van de klant trekt.
  2. Overweeg een ‘hero‘ aan de top van je homepage te plaatsen.
  3. Gebruik hoogwaardige afbeeldingen van je producten om de homepage aantrekkelijk te maken.
  4. Toon je belangrijkste, meest verkopende categorieën op de homepage
  5. Toon nieuwe producten op je homepage
  6. Overweeg dynamische content te gebruiken. Met een plugin als If-So kan je bijvoorbeeld content tonen gebaseerd op recent bezochte productcategorieën of producten.
  7. Zorg ervoor dat eventuele aanbiedingen zichtbaar zijn.
  8. Gebruik slimme typografie om de aandacht te richten op specifieke onderdelen van de homepage.
  9. Maak gebruik van social proof, zoals bijvoorbeeld een gemiddelde winkelwaardering via een onafhankelijke review site.
  10. Maak gebruik van banners en ander grafisch materiaal om klanten opmerkzaam te maken op speciale aanbiedingen

Tips voor het afrekenproces

online betalen in wordpress
  1. Maak het afrekenproces zo eenvoudig mogelijk en minimaliseer het aantal stappen wat iemand moet nemen om te betalen.
  2. Toon een exit-popup wanneer een klant de site wil verlaten en nog dingen in zijn winkelwagen heeft.
  3. Maak het aanpassen van een bestelling eenvoudig. Veel mensen verlaten hun winkelwagen, omdat ze deze niet of moeilijk aan kunnen passen.
  4. Stuur ‘abandoned cart’ emails, indien je het email van de klant hebt, die de winkelwagen heeft verlaten.
  5. Vermijd onverwachte kosten. Eén van de redenen van abandoned carts, is dat er plotseling meer kosten bij komen.
  6. Zorg voor snelle laadtijden
  7. Maak de website, en speciaal de afrekenprocedure, mobielvriendelijk.
  8. Biedt meerdere betaalmethoden aan.

Tips voor de navigatie

  1. Zorg voor duidelijke en begrijpelijke labels voor de navigatie elementen. Dus bijvoorbeeld ‘winkel’ of ‘shop’ om naar de webshop te gaan, en niet iets ‘creatiefs’ als ‘wat wij te bieden hebben’
  2. Gebruik een logische en gestructureerde indeling van de categorieën en subcategorieën. Zorg ook voor alternatieve ‘paden’.
  3. Voeg een zoekbalk toe aan de pagina.
  4. Wanneer je een groot productaanbod hebt, overweeg om een mega menu te gebruiken.
  5. Gebruik breadcrumbs om klanten te laten zien, waar ze zich bevinden in de structuur van de webshop.
  6. Test de navigatie elementen op een mobiele telefoon. Zorg dat ze groot genoeg zijn.
  7. Toon gerelateerde categorieën (de categorie namen, niet de product inhoud van de categorie), wanneer een categorie wordt getoond.
  8. Zorg ervoor dat de winkelmand altijd ‘ingezien’ kan worden, liefst ook bijgewerkt, zonder naar de winkelmand pagina te hoeven gaan.

Tips om een klant meer te laten kopen in één bestelling

Lees hiervoor ook mijn eerdere blogartikel over de ‘Average Order Value’.

  1. Bied upsell opties aan bij het afrekenproces, zoals het toevoegen van gerelateerde producten, of het upgraden naar een duurdere versie. Wat ook een goede optie is -iets wat je vaag terug ziet komen op websites van aanbieders van electronica en huishoudelijke apparatuur, een verlenging van de garantieperiode, of een schadeverzekering voor het gekochte product.
  2. Bied cross sell opties aan, zoals gerelateerde accessoires bij een product.
  3. Maak bundelaanbiedingen of pakketten van producten om de waarde van de aankoop te verhogen.
  4. Bied kortingen of extra producten aan bij het bereiken van een bepaalde bestelwaarde
  5. Bied gratis verzending aan boven een x bedrag.
  6. Bied personalisatie van een product(groep) aan. Lees ook mijn artikel over Composite Products.
  7. Geef altijd de einddatum van een kortingsactie op, en geef deze ook weer. Overweeg om een count down teller mee te laten lopen!
  8. Geef standaard volumekortingen
  9. Bied product abonnementen aan. Verkoop je verbruiksproducten, bied je klanten dan abonnementen aan. Zoals bijvoorbeeld een ‘koffie abonnement’, een ‘bier van de maand’ abonnement, of een abonnement op kantoor verbruiksproducten. Door vast bij jou af te nemen, kan de klant flinke kortingen krijgen.
  10. Bied een tegoedbon voor een volgende bestelling aan bij een besteding van een minimum bedrag. Zo sla je twee vliegen in één klap: Je geeft een stimulans om nu meer te besteden en een stimulans om terug te komen.

Tips om meer terugkerende klanten te krijgen

  1. Zorg bij het uitchecken voor een mogelijkheid voor de klant om zich door middel van een vinkje aan te zetten op te geven voor een nieuwsbrief.
  2. Benader je klant gericht, gebaseerd op eerder gekochte producten. Heeft hij bijvoorbeeld een koffiezetapparaat gekocht, zorg voor opvolg mails waarin je koffie aanbiedt.
  3. Bied een loyalty programma aan.
  4. Personaliseer de shopping ervaring van de klant door aanbevelingen en gepersonaliseerde product aanbiedingen te geven
  5. Laat een app ontwikkelen voor je shop. Hierdoor zullen mensen makkelijker naar jouw shop terug gaan.
  6. Maak gebruik van remarketing/retargeting advertenties.
  7. Bied gratis verzending, of gratis verzending vanaf een bepaald bedrag aan.
  8. Zorg voor uitstekende productkwaliteit en een prima klantervaring, zodat klanten tevreden zijn met hun aankopen en blijven terugkomen.
  9. Bied unieke producten aan, die klanten niet makkelijk elders zullen vinden.
  10. Maak het makkelijk voor klanten om opnieuw eenzelfde order te plaatsen, door bij een bestaande order een knop ‘opnieuw bestellen’ op te nemen.

Tips voor meer verkeer naar je webshop

  1. Blog over de producten in je shop. Maar hier geen ‘advertorials’ van, maar informatieve artikelen hoe de producten gebruikt kunnen worden.
  2. Zorg voor een goede SEO voor zowel de shop als de blog.
  3. Meld je producten aan bij Google Merchant Center.
  4. Maak gebruik van betaalde advertenties, zoals Facebook Ads, Google Ads etc
  5. Start een affiliate programma voor je webshop.
  6. Maak gebruik van e-Mail marketing.
  7. Maak gebruik van influencer marketing door samen te werken met influencers die jouw producten promoten aan hun volgers.
  8. Maak gebruik van lokale SEO om jouw webshop te optimaliseren voor lokale zoekopdrachten en zo meer lokaal verkeer te genereren.

Optimalisatie tips

  1. Neem af en toe de scherminteracties op met een product als HotJar of Microsoft Clarity en analyseer waar je eventueel procedures zou kunnen optimaliseren.
  2. Voer A/B testen uit op je webshop.
  3. Houd de performance van je website in de gaten en verbeter deze zonodig.
  4. Gebruik een page- and theme builder voor je website. Met behulp van een page- en theme builder als bijvoorbeeld Elementor Pro kan je eenvoudig de layout van pagina’s aanpassen.
  5. Kijk regelmatig bij de code snippets van WordXPression, waar je nog een aantal andere optimalisatietips voor je website kan vinden.
  6. Gebruik een cache en comprimeer je afbeeldingen naar .webp.
  7. Gebruik een CDN: Een Content Delivery Network (CDN) verdeelt de belasting van je website over meerdere servers, waardoor de laadtijd wordt verminderd.
  8. Optimaliseer je database: Verwijder onnodige bestanden en optimaliseer de database regelmatig met een plugin zoals WP-Optimize.
  9. Gebruik een snelle hosting provider: Kies voor een hosting provider die WooCommerce-geoptimaliseerde servers biedt met hoge snelheid en uptime. Mijn persoonlijke aanbeveling voor een hoster voor een WooCommerce Webshop is SiteGround.
  10. Wees kritisch op het aantal gebruikte plugins. Wist je dat je door een pagebuilder als Elementor te gebruiken, je vaak met heel wat minder plugins kan werken? Ook zijn codesnippets zoals je deze in de snippet base van WordXPression kan vinden vaak een goede vervanging voor ‘kleine plugins’.

Blijf geïnformeerd!

Een andere goede manier om meer uit je webshop te halen, is er vooral voor te zorgen, dat je goed geïnformeerd blijft. Gun jezelf de omzet die je verdient!

  1. Bezoek regelmatig de WordXPression blog, met up to date en relevante informatie hoe jij een succes van je webshop kan maken
  2. Vergroot je kennis met de cursussen van WordXPression.

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Meest populaire blogposts
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Voeg je koptekst hier toe

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 

Bezoekadres
Eperweg 135 (op afspraak)
8072 PL Nunspeet

Postadres
Aardoliestraat 14-I
7553GT Hengelo

06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Beginnen met Elementor?

Nu is het juiste moment!

Tijdens de BFCM Sales van Elementor heb je tot 75% korting op de Elementor producten

De tijd tikt...

Dagen
Uren
Minuten
Seconden

Gratis e-Boek: Een Goed Converterende Webshop

Realiseer de omzet die je verdient!

Cursus Elementor Pro voor Designers

Leer Elementor Pro in detail kennen tijdens deze driedaagse cursus

Deze post rapporteren

Wanneer deze post niet meer relevant is of verouderde informatie bevat, zou ik het op prijs stellen wanneer je dit door wilt geven., zodat ik dit eventueel bij kan werken. De persoonlijke gegevens die je hieronder invult worden alleen gebruikt om de mail te versturen en zal niet voor marketingdoeleinden worden gebruikt.