Het gaat om het momentum!
Ik heb in het verleden al heel wat geschreven over online leeromgevingen. Zelf geloof ik heilig in de waarde van trainingen en vooral in de waarde van online trainingen en iedere online cursus die ik ben begonnen, had mijn volle aandacht.
Maar mijn grootste online leerproject tot op vandaag was toch wel de T-Shirt Academy.
En dit om een aantal heel belangrijke redenen.
- Ik geloof oprecht, dat het ontwerpen en verkopen van t-shirts voor iedereen die enig ondernemersinzicht heeft en tenminste fatsoenlijk Engels spreekt een goede, stabiele bron van passief inkomen kan zijn.
- De mensen die mij hier volgen, zijn mijn trouwe blog lezers. Zij zijn mensen die geloven, dat ze een positief verschil kunnen maken in de wereld. Het ‘verspreiden’ van T-Shirts helpt hierbij op twee manieren. Het passieve inkomen geeft jou de speelruimte om dingen te doen in je leven die er werkelijk toe doen. Jouw shirts kunnen een boodschap uitdragen die er toe doet!
- Ik geloof (en heb gemerkt) dat met een totaal omvattende cursus hoe je succes kan hebben met je online t-shirt business voorziet in een behoefte.
Ik merkte tijdens mijn ‘live’ cursussen ‘Start je Eigen T-Shirt Store’ al, dat er altijd twee of drie cursisten waren, die hun succes met t-shirt ontwerp al eerder hadden beproefd. Meestal waren het prima designers, maar minder succesvolle online ondernemers. Meer dan de helft van deze mensen heeft nu iets tussen een ‘leuke bijverdienste’ en een ‘fatsoenlijk inkomen’ uit de verkoop van hun shirts. - Ik vind het gewoon leuk. Inmiddels heb ik meer dan 800 uur in de ontwikkeling van deze online cursus zitten. Ik zie dit totaal niet als ‘werk’. Confucius heeft ooit gezegd ‘Wie doet waar hij plezier in heeft, hoeft nooit meer en dag te werken’. Lieve cursisten aan de T-Shirt Academy. Weet dat alles wat ik heb gedaan en alles wat ik ga doen voor deze cursus voor mij geen ‘werk’ is. Het is het genot van andere mensen enthousiast te maken voor mijn eigen enthousiasme.
Ils ne son pas plus bien, plus fier ou plus beau
Maar ditzelfde ongebreidelde enthousiasme heb ik mogen merken bij een groot aantal klanten dat ik heb mogen helpen hun online leeromgeving daadwerkelijk ‘online’ te zetten. Voor mij was de les van de ‘T Shirt Academy’ vooral, hoe je passie om kan zetten in ‘profits’.
En die les deel ik graag met jou. Gratis. Want waarom zou ik geld vragen voor iets waarvoor ik niet heb gewerkt? Dank hiervoor Confucius.
Launch en pre-launch
Ondanks mijn adviezen – die ik zelf overigens ook vaak niet volg- is de introductie van de gemiddelde nieuwe online leeromgeving niet veel meer dan het aansteken van een kaarsje.
Niemand merkt het, tenzij je aandachtig in de juiste richting kijkt.
Wanneer je een nieuw product -en helemaal een product als een online training- toevoegt aan je assortiment, is het van belang, dat mensen ervan weten. En het liefst al enige tijd voor het product zelf beschikbaar is.
Je telt als het ware af tot op het grote moment.
Dat kan je doen door er een aantal maal over de bloggen, door delen van content alvast te laten zien of door mensen ‘van te voren’ in te laten tekenen.
Onbedoeld bijeffect
Ik heb een aantal jaren achter elkaar de cursus ‘Start je Eigen T-Shirt Store’ gegeven. Tot ik besloot er mee te willen stoppen en ‘iets anders’ met de t-shirt training te willen gaan doen. Op het moment dat ik daartoe besloot, had ik eerlijk gezegd nog geen idee wat dat zou worden.
Toen de inschrijving voor de laatste t-shirt training echter stopte, kreeg ik een aantal zeer verontwaardigde berichten. Een aantal mensen had aangenomen dat ‘de laatste keer’ een marketingtruc was en de training in 2020 gewoon nog steeds gegeven zou worden.
Niet dus.
De hoeveelheid reacties van mensen die aangaven het ‘jammer te vinden’ was echter veelzeggend. Deze training voorzag in een behoefte.
En zo werd het idee geboren om de online training te ontwikkelen.
Voor alle duidelijkheid, dat idee was er al lang. Maar ik had ingeschat, dat er in Nederland te weinig interesse voor was en ik wilde de training in het Engels ontwikkelen.
Maar in ieder geval, omdat deze training is ontwikkeld vanuit een concreet duidelijk uitgeproken behoefte van mensen kostte het mij ook weinig moeite om de eerste cursisten te krijgen.
Een bijkomende plus is de enorme populariteit van mijn verschillende blogposts over dit onderwerp. De T-Shirt Academy had vanaf de eerste dag na de livegang al behoorlijk wat verkeer. De blogposts over T-Shirts zijn namelijk van de WordXPression site naar de T-Shirt Academy verplaatst en het verkeer voor deze blogposts is daar ook heen omgeleid.
Zo begon ik dus de T-Shirt Academy met al enkele tientallen bezoekers per dag!
Ook kostte het weinig moeite om de eerste affiliates te vinden en op dit moment heeft de eerste affiliate haar eerste referral al binnen.
Enkele waardevolle lessen hieruit…
Maar welke waardevolle, voor iedereen geldige lessen kan je uit deze gang van zaken trekken.
1. Voorzie in een behoefte
Dit lijkt een open deur, maar hier gaat het toch al te vaak fout. Ik merk maar al te vaak, dat ondernemers met een online leeromgeving beginnen omdat zij een boodschap willen brengen en niet omdat ze in een daadwerkelijke behoefte voorzien. Als je niet in een behoefte voorziet, dan zal geen van de volgende stappen je ook maar een stap verder helpen.
2. Zorg dat je de inhoud van die behoefte kent
Ik heb een aantal jaren een vergelijkbare training gegeven, maar dan ‘live’. Toen ik aan de online training begon, wist ik dus welke kennis ik kan verwachten bij mijn online cursisten. Soms moet je bijsturen, en dat kan makkelijk met een klassikale training, het wordt wat lastiger tot onmogelijk bij een online training, omdat je hier vaak de directe terugkoppeling mist.
Bij de eerste training merkte ik, dat ik mij enorm had verkeken op de voorkennis van mijn cursisten. Dit leidde tot het toevoegen van een extra trainingsdag. De training ging van 2 naar 3 dagen.
Uit iedere gegeven cursus leerde ik nieuwe dingen over wat ik wel en wat ik niet mag veronderstellen als voorkennis.
Dit alles heb ik in de uiteindelijke online cursus kunnen verwerken.
3. Zorg voor ‘geroezemoes’
Of zoals ze het zo mooi in het Engels zeggen, ‘Create a buzz’. Dit heb ik deels bewust, deels onbewust gedaan. Mijn aankondiging voor ‘de laatste cursus’ zorgde voor een onbedoeld ‘geroezemoes’. Maar de weken naar de kerst toe heb ik heel bewust de aandacht voor de T-Shirt Academy gevraagd. De trouwe lezers van mijn nieuwsbrief kregen namelijk een uniek aanbod om voor een ongehoord lage prijs cursist te kunnen worden. De promotievideo verscheen op verschillende kanalen en toen de ‘extreem lage prijs’ was afgelopen, kreeg het grote publiek een aanbod voor voorintekening.
Waar door velen dankbaar gebruik van werd gemaakt.
Maar dat was richting het publiek wat ik direct kon bereiken. Nog meer geroezemoes werd veroorzaakt door een kleine Facebook advertentie waar mensen naar een pagina werden gestuurd met het verzoek een keuze te maken uit een tweetal videopromoties. Welke sprak hun het best aan?
En ik richtte deze campagne op de mensen die juist geen bekende volgers van WordXPression waren.
Op deze manier werd er ook enige ruchtbaarheid gegeven onder de mensen die ik normaal niet bereik.
4. Zorg voor voldoende verkeer
Je kan nog zo’n mooie promotie hebben, als je onvoldoende verkeer hebt, dan ziet niemand die promotie. Nu heb ik natuurlijk een aantal voordelen. De WordXPression blog trekt zo’n 20.000 bezoekers per maand. En dat zijn bezoekers waarvan een groot deel bovendien ook nog eens behoort tot de doelgroep van de T-Shirt Academy.
Een tweede ‘bron van verkeer’ was natuurlijk de stiekeme omleiding van mijn blogposts over T-Shirts. Ik kreeg de mensen direct waar ik ze hebben wilde.
De derde bron was een nieuwe Facebook advertentie. Ditmaal gericht op de mensen die activiteit getoond hadden op mijn ‘kies de video’ advertentie en de mensen die een vergelijkbaar profiel hebben’.
5. Zorg voor een introductieprijs
Ken je ook dat gevoel ‘Leuk, maar dat doe ik morgen wel’. Het overkomt mij regelmatig. En dan gebeurt het nooit. Zo zitten we nu eenmaal in elkaar. In mijn jaren met introductieprijzen bij WordXPression is er één ding wat ik geleerd heb. Globaal zijn er twee momenten waarop mensen kopen. Bij de introductie van een product tegen een introductieprijs, en tegen het moment dat deze introductieprijs afloopt.
De T-Shirt Academy heeft een aantal introductieprijs momenten gehad.
Het eerste moment was bij de voorintekening voor lezers van de nieuwsbrief. Toen deze periode voorbij was kwam er een -hogere- introductieprijs voor opnieuw een beperkte doelgroep (Facebook reacties en het complete lezersbestand van de nieuwsbrief). Op dit moment loopt over enkele dagen de ‘publieke’ introductieprijs af en daarna gaat de ‘gewone’ prijs gelden, die op 1 april verhoogd gaat worden.
Deze stapsgewijze prijsverhoging is heel bewust gedaan. Het geeft je de mogelijkheid om je salespagina te optimaliseren. Op de achtergrond werd namelijk bij iedere prijsverhoging opnieuw gekeken naar hoe ik de verkoop pagina aan kon passen om nog meer conversie te behalen.
Omdat je door middel de stapsgewijze prijsverhoging eigenlijk het verkeer naar je pagina toe ‘reguleert’, weet je wanneer je een nieuwe verkeerspiek kan verwachten en je dus voldoende verkeer krijgt om statistisch iets zinvols met je salespage te gaan doen ter verbetering.
6. Zet affiliates in
Facebook advertenties zijn leuk. Maar je betaalt voor je resultaat behaald. Het inzetten van affiliates is nog veel leuker, omdat je hier betaalt over het behaalde resultaat. Met digitale producten is alles wat je extra door affiliates verdient ‘mooi meegenomen’.
Het nadeel van affiliates is echter dat de gemiddelde site bezoeker en de gemiddelde klant geen flauw idee hebben hoe je een leuke bijverdienste als affiliate kan krijgen. En ik moet eerlijk zeggen, dat valt ook niet mee. Dus tenzij je ‘professionele affiliates’ benadert, moet je als beheerder van een affiliate programma rekening houden met heel wat ‘opvoeding’ voor je affiliates.
Daarom was ik zo enorm blij met Sumo Affiliate Pro. Deze affiliate plugin maakt het voor aanstaande affiliates namelijk heel makkelijk om geld te verdienen met een affiliate programma. Door de ‘Social Share‘ module is het enige wat een affiliate hoeft te doen af en toe een blogpost te ‘liken’ of delen in de social media.
En voor één affiliate was dit verwijzingsgemak wel heel bemoedigend. De allereerste verwijzing die er via haar allereerst op deze wijze gedeelde blogpost kwam leidde direct tot een verkoop.
Toch leuk, om bijna 75 euro te verdienen met het sharen van een blogpost, nietwaar?
7. Houd het vuur brandende
Wanneer je bezoekers kopers zijn geworden en je terug kan kijken op een geslaagde launch van de product, is het vooral zaak om het vuur brandende te houden. Ik blog op de T-Shirt Academy. En hoewel ik niet zo vaak zal bloggen als hier op WordXPression (wat kan ik iedere week over het onderwerp schrijven, zonder de inhoud van de cursus publiek te maken?), zal er regelmatig een nieuwe blogpost op de site worden gepubliceerd.
En ik ben voorbereidingen aan het treffen om ook regelmatig op YouTube video tips en trucs met betrekking tot t-shirt design te gaan plaatsen.
Wat ik maar al te vaak zie, is dat mensen een online leeromgeving ‘in laten zakken’ na het aanvankelijk succes. Tachtig leden in twee weken tijd zal ik denk ik nooit meer halen voor de T-Shirt Academy. Nieuwe leden zullen niet binnen stromen, maar binnen druppelen. Maar wanneer ik niet regelmatig de content ververs, niet regelmatig mensen een reden geef om terug te komen zal het druppelen stoppen.
Ten slotte
Ik hoop dat jij, wanneer je plannen hebt om in 2020 een online leeromgeving op te gaan zetten, uit mijn ervaringen aan het begin van dit jaar voldoende inspiratie opdoet om van jouw online leeromgeving ook een knallend succes te maken.
Sta je nog helemaal aan het begin van dit pad, kijk dan ook eens naar de Online Training Totaal workshops, die jou helpen met het opzetten van zo’n leeromgeving.