Variabele producten in WooCommerce -Een complete gids

Variabele Producten? Wat zijn het, want moet je er mee?

Dit artikel is een compleet herschreven versie van het oorspronkelijke artikel uit 2014. In tien jaar is er heel wat aan de ‘variabele producten’ in WooCommerce gewijzigd.

Variabele producten

Om succes te hebben met je webshop is het optimaliseren van je webshop cruciaal. En één van die manieren om je shop te optimaliseren is gebruik te maken -daar waar mogelijk en zinvol- van variabele producten.

In mijn praktijk kom ik echter nogal eens ondernemers tegen die nu niet precies weten wat een variabel product is en hoe WooCommerce hiermee omgaat. In deze blogpost gaan we dieper in op wat variabele producten zijn hoe je ze correct instelt en hoe je variabele producten kunt gebruiken om je marketing en verkoop te verbeteren. Als vervolg op deze blogpost zou ik je ook mijn recente blogpost over producteigenschappen aan willen bevelen.

Wat zijn variabele producten?

Variabele producten, ook wel ‘productvarianten’ genoemd, zijn producten met een aantal verschillende opties of kenmerken. Denk hierbij aan producteigenschappen als ‘maat’, ‘kleur’, ‘inhoud’ of ‘gewicht’.

Door gebruik te maken van variabele producten kan je op één productpagina meerdere varianten van eenzelfde basisproduct aanbieden, zoals een t-shirt in verschillende kleuren en maten, of voedingsproducten in verschillende verpakkingen, 500 gram, een kilo, vijf kilo…

Stel je bijvoorbeeld voor dat je een kledingwinkel runt en je verkoopt een T-shirt dat beschikbaar is in vijf maten (XS, S, M, L, XL) en vier kleuren (rood, blauw, groen, zwart). In plaats van voor elke maat en kleur een afzonderlijk product te creëren, kun je een variabel product maken waarin klanten eenvoudig de gewenste maat en kleur kunnen selecteren. Hierdoor worden de verschillende opties overzichtelijk gepresenteerd, zonder dat je webwinkel overvol raakt met vergelijkbare producten.

Waarom zijn variabele producten belangrijk?

Het gebruik van variabele producten heeft een aantal grote voordelen voor niet alleen jouw klant, maar ook voor jezelf.

  1. Efficienter beheer
    In plaats van elke variant als een apart product te beheren, kun je één productpagina gebruiken voor alle varianten. Dit maakt het makkelijker om prijzen, voorraad en beschrijvingen bij te werken.
  2. Verbeterde gebruiksvriendelijkheid
    Klanten kunnen eenvoudig de juiste variant kiezen zonder meerdere productpagina’s te hoeven doorzoeken.
  3. Een goede manier om je ‘grootverbruik versies’ van je product te pushen
    Stel, je verkoopt hetzelfde product in verschillende hoeveelheden. Wanneer je iedere hoeveelheid als een apart product aan zou bieden, zou je klant niet weten, dat hij het product in een kleinere hoeveelheid goedkoper zou kunnen krijgen in absolute zin, of dat er ook grotere verpakkingen van het product mogelijk zijn, waarbij de prijs per volume of gewicht aanzienlijk lager zou kunnen worden.
  4. SEO voordelen
    Door productvariaties te groeperen op één pagina, voorkom je dat je webwinkel overspoeld wordt met vergelijkbare pagina’s, wat zoekmachines als duplicate content kunnen zien. Dit verbetert je SEO-resultaten.
  5. Beter voorraadbeheer
    Voor elke variatie kun je een aparte voorraad bijhouden, wat essentieel is voor nauwkeurig voorraadbeheer.

Een praktijkvoorbeeld… Kleding en variabele producten

Het meest eenvoudige voorbeeld van een variabel product komt uit de modewereld. Iedereen is uniek, met verschillende maten en voorkeuren. De kledingindustrie speelt hierop in door producten in verschillende maten en kleuren aan te bieden. Een T-shirt in maat S, M of L is nog steeds hetzelfde product, maar de varianten maken het mogelijk voor klanten om een product te kiezen dat bij hun lichaam en stijl past.

Als je webwinkel een T-shirt verkoopt dat beschikbaar is in vijf maten en vier kleuren, dan zou je zonder variabele producten maar liefst 20 verschillende productpagina’s moeten aanmaken. Dit is niet alleen inefficiënt voor jou als beheerder, maar ook frustrerend voor klanten die door tientallen vergelijkbare producten moeten scrollen.

Met variabele producten kun je alle varianten onder één productpagina verzamelen. Zo kan een klant eenvoudig zijn maat en kleur kiezen via drop-down menu’s, terwijl jij als webwinkelier slechts één productpagina hoeft te beheren. Dit zorgt voor een betere gebruikservaring en maakt je webwinkel efficiënter.

Hoe het werkt in WooCommerce

In WooCommerce is het maken van een variabel product eenvoudig, maar het vereist wel enkele specifieke stappen, die niet altijd intuïtief lijken. Daarin een stap- voor stap handleiding hoe je een variabel product aan kan maken.

Stap 1: Voeg de eigenschappen toe

In mijn blogartikel over eigenschappen heb ik uitgelegd wat de goede, en wat de foute manieren zijn om producteigenschappen toe te voegen. Lees dit artikel ook door, voor je aan de slag gaat met het toevoegen van eigenschappen.

De beste plaats om producteigenschappen toe te voegen is dus onder ‘Producten -> Eigenschappen’ in het Dashboard. Het eerdergenoemde blogartikel laat in detail zien, hoe je dit doet.

Stap 2: Maak variaties op basis van de eigenschappen.

Om dit te doen, ga je naar het product en daar kies je in de tabbladen met de productinstellingen voor ‘eigenschappen’.

Hier kan je in de drop-down voor ‘Bestaande Eigenschappen’ de eigenschap kiezen.

Hierbij zijn twee dingen van belang. Het eerste is, dat je in het producttype hebt gekozen voor ‘Variabel product’. Wanneer je dat niet doet, krijg je de tweede optie die je in moet vullen niet te zien. Want de optie ‘Gebruik voor variaties’ moet je aanvinken, voor je dit ook als variaties kunt gebruiken.

  • Belangrijk: Wanneer je de eigenschappen hebt ingesteld, en de variaties stuk voor stuk hebt aangemaakt of automatisch hebt gegenereerd, vergeet niet, bij iedere productvariant de juiste informatie in te voeren. Denk hierbij aan prijs, SKU, voorraadniveau, eventueel afwijkende korte omschrijving en andere relevante velden.

Stap 3: Toegevoegde SEO optimalisatie

Zoals onder stap 2 al vermeldt, de tekst die je toevoegt voor een productvariant in de korte omschrijving zal worden getoond wanneer die specifieke variant wordt gekozen. Wanneer je hier de specifieke kenmerken duidelijk naar voren laat komen, vergroot dat de kans, dat jouw product door de zoekmachines gevonden zal worden. Gebruik hiervoor termen als ‘grotere maten’, ‘kleinere maten’, ‘voordeelverpakking’ of welk ander zoekwoord dan ook specifieke varianten onderscheidend maakt van andere.

Marketingvoordelen van variabele producten

1. Upselling met productvarianten

Variabele producten bieden uitstekende mogelijkheden voor upselling. Stel dat je workshops of trainingen verkoopt. In plaats van alleen de standaardoptie aan te bieden, kun je verschillende varianten maken, zoals een “VIP-arrangement” met extra voordelen zoals persoonlijke begeleiding of een diner achteraf.

Door deze varianten naast elkaar te presenteren, kun je klanten verleiden om een duurdere optie te kiezen, omdat ze direct de extra waarde zien die de andere varianten bieden. Dit verhoogt niet alleen je omzet, maar biedt de klant ook een rijkere ervaring.

2. Bulkprijzen en korting

Een ander voorbeeld is de verkoop van producten in verschillende verpakkingen. Stel je verkoopt voedingssupplementen in verpakkingen van 100 gram, 250 gram, 1 kg en 5 kg. In plaats van elke verpakking als een apart product te presenteren, kun je een variabel product maken waarin de klant eenvoudig kan kiezen tussen de verschillende opties. Door hierbij een prijsvoordeel aan te bieden voor grotere hoeveelheden, moedig je klanten aan om meer te kopen, wat zowel voor hen als voor jou voordelig is.

3. Eenvoudige vergelijking van opties

Wanneer je variabele producten gebruikt, kunnen klanten op één pagina alle opties zien en vergelijken. Dit stimuleert de aankoopbeslissing omdat de klant niet door meerdere pagina’s hoeft te navigeren om alle beschikbare opties te zien. De transparantie en het gemak vergroten de kans op conversie.

Handige tips voor het werken met productvarianten

Wanneer je veel productvarianten hebt, kan het beheren van deze varianten behoorlijk complex worden. In het begin bood WooCommerce slechts twee opties: productvarianten genereren aan de hand van de eigenschappen, of handmatig een variant toevoegen.

Dat is leuk wanneer je varianten in moet voeren. Maar wanneer je prijzen bij moet werken bijvoorbeeld, dan wil dat nog steeds zeggen, dat je iedere variant individueel onder handen moet nemen.

In 2019 heeft WooCommerce echter een groot aantal functies voor het beheer van varianten toegevoegd, wat ik destijds ook uitgebreid heb besproken.

Maak maximale impact met variabele producten!

Het gebruik van variabele producten in WooCommerce of andere e-commerce platforms is een slimme strategie die niet alleen je webwinkel overzichtelijker maakt, maar ook je omzet kan verhogen door betere productpresentatie en klantvriendelijkheid. Of je nu kleding, workshops, voedingssupplementen of andere producten verkoopt, variabele producten bieden talloze mogelijkheden om je aanbod te optimaliseren en je klanten een gepersonaliseerde ervaring te bieden.

Durf je het aan, om een ervaren e-commerce consulent naar jouw webshop te laten kijken? Meld je dan aan voor een gratis videoconsult. In maximaal 30 minuten vertel ik jou op welke punten je jouw webshop kan verbeteren!

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Meest populaire blogposts
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Voeg je koptekst hier toe

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 

Bezoekadres
Eperweg 135 (op afspraak)
8072 PL Nunspeet

Postadres
Aardoliestraat 14-I
7553GT Hengelo

06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Gratis e-Boek: Een Goed Converterende Webshop

Realiseer de omzet die je verdient!

Deze post rapporteren

Wanneer deze post niet meer relevant is of verouderde informatie bevat, zou ik het op prijs stellen wanneer je dit door wilt geven., zodat ik dit eventueel bij kan werken. De persoonlijke gegevens die je hieronder invult worden alleen gebruikt om de mail te versturen en zal niet voor marketingdoeleinden worden gebruikt.