Retargeting of remarketing, een krachtig middel voor nieuwe klanten
Om direct maar met de deur in huis te vallen, ik krijg af en toe de vraag wat nu eigenlijk het verschil is tussen retargeting en remarketing. Dat verschil is er niet. Tenminste niet, wanneer we het hebben over de activiteiten die we er voor uitvoeren. Het enige verschil is een verschil in waar we het accent leggen: Bij remarketing leggen we het accept vooral op de actie zelf, terwijl we bij retargeting het accent leggen op de consument.
Toch hoeven we het, wanneer we het over regargeting en remarketing hebben, niet per se over hetzelfde te hebben. Wanneer we bijvoorbeeld de definities van Google AdWords, Facebook Ads en MailChimp met betrekking tot deze termen bekijken, dan lijken deze niet helemaal over hetzelfde te gaan. De reden is dat deze diensten het niet hebben over retargeting zelf, maar over de manier waarop zij het hebben geïmplementeerd. Nemen we echter wat afstand en kijken we er dan naar, wordt al snel duidelijk wat er precies bedoeld wordt.
Voor het verdere verloop van dit artikel zal ik het verder uitsluitend over ‘retargeting’ hebben. Het is nu vast duidelijk, dat je dit woord gewoon door ‘remarketing’ mag vervangen.
Maak kennis met de onbekende bezoeker
Retargeting is een manier om in ‘contact’ te komen met de onbekende bezoeker die onze website bezoekt. Op het moment dat jij dit leest weet ik namelijk helemaal niets van jou. Behalve dan, dat jij een onbekende bent die klaarblijkelijk geïnteresseerd is in retargeting. Op het moment dat ik alleen maar informatie wil verstrekken, is dat natuurlijk helemaal niet zo erg, maar ik eigenlijk nog wat meer. Ik wil je ook graag geïnteresseerd krijgen voor één van mijn producten. Ik heb echter geen idee hoe ik verder met jou in gesprek kan komen.
‘Retargeting’ is een manier om met behulp van technische hulpmiddelen jou te identificeren, met als doel jou over te halen één van mijn producten aan te schaffen, gebaseerd op de informatie die ik heb over jouw browse gedrag.
De Albert Heijn Bonus Kaart
Je kunt het misschien het best vergelijken met de Albert Heijn Bonus Kaart. Op het moment dat ik boodschappen doe bij Albert Heijn, weet niemand iets van mij. Ik kan zomaar een aantal producten uit de schappen pakkenen naar de kassa gaan en betalen. Dat allemaal zonder dat ik mij hoef te legitimeren. Tenminste als ik niet jonger lijk dan 25 en geen alcohol koop. De hele transactie gebeurt in relatieve anonimiteit. Omdat Albert Heijn mij ook graag terug wil zien, proberen ze mij naar binnen te lokken door iedere week aanbiedingen te hebben. Want ze weten heel goed, dat wanneer ik afkom op producten met korting, ik waarschijnlijk toch ook wat andere producten aan zal schaffen.
Helaas voor de Ahold, zijn zij echter niet de enige partij die op deze wijze werken. Iedere supermarkt biedt iedere week wel enkele producten met korting aan. En daarom heeft Albert Heijn de ‘bonus kaart’ bedacht. Om de korting te krijgen, moet ik mij ‘legitimeren’, met hun speciale bonus kaart. Hierdoor weet de marketing afdeling niet alleen, dat ik bij hen koop, maar ook welke producten voor mij interessant zijn. En bovenop deze ‘standaard kortingen’, krijg ik iedere week een mailtje met een ‘persoonlijke korting’, een korting op producten geselecteerd op mijn koopgedrag.
Dit geeft Albert Heijn een voorsprong op de concurrent. Want de AH marketing afdeling weet, dat een kratje Heineken mij echt niet uit mijn stoel laat komen. Maar voor een korting op ‘Straffe Hendrik’ wil ik best wel naar de winkel lopen.
Retargeting in de (web)praktijk.
Hoe werkt dit nu op het Internet? Om dit goed te begrijpen, zal je eerst moeten accepteren, dat ‘privacy’ op het Internet niet bestaat. Google weet meer over mij, dan dat ik mij zelf kan herinneren. Er is vrijwel geen enkele serieuze website die tegenwoordig geen gebruik maakt van Google Analytics. Maar ook andere diensten weten behoorlijk veel over je, denk bijvoorbeeld maar eens aan Facebook.
Op basis van een cookie die in je browser wordt gezet, ‘weten’ verschillende diensten precies welke sites en welke pagina’s en producten je bezoekt. En dat kun je gebruiken als site eigenaar om je klant over te halen voor een ’tweede kennismaking’. Aan de hand van een drietal praktische voorbeelden zal ik je dit laten zien.
Retargeting en Google Ads.
Google heeft enorm veel informatie over de bezoekers aan jouw pagina. Hierdoor is retargeting via Google wel heel makkelijk. Je kunt in Adwords campagnes opzetten waarbij je advertenties laat zien die gericht zijn op personen die specifieke producten of pagina’s op jouw site hebben bekeken. Stel je bijvoorbeeld het volgende scenario voor.
Ik heb in jouw webwinkel gekeken voor een nieuwe mobiele telefoon. Ik heb echter niets gekocht. Wat jij in Google AdWords kan doen is specifiek aan de doelgroep die ’telefoons’ heeft bekeken op jouw site advertenties tonen.
Op het moment dat ik een andere site bezoek, die Google advertenties laat zien, weet Google, dat ik op jouw site naar telefoons heb gekeken. Op basis van dit gedrag, laat Google mij telefoon advertenties van jouw site zien. Ik word dus opnieuw ‘getarget’ voor jouw advertentie campagne. Dit op basis van eerdere interesse die ik voor jouw site heb getoond.
Hoe zit dat dan met privacy?
Is dit dan geen inbreuk op de privacy van de bezoeker? Niet voor wat betreft de relatie tussen jou en de bezoeker, ik wil mij verder niet uitlaten over de relatie tussen Google en de bezoeker. Want jij hebt er nog steeds geen idee van, wie die bezoeker is. Het enige wat jij straks in je advertentie statistieken kan zien, is dat de advertentie is getoond aan iemand die eerder op jouw site is geweest.
Facebook ads en retargeting
Facebook weet veel over jou, maar minder dan Google. Tenminste, zolang de Facebook-klant niet op Facebook is. Maar wanneer je advertenties via Facebook wilt gaan plaatsen, dan krijg je de zogenaamde ‘Facebook pixel’ die je op je website moet plaatsen. De ‘pixel’ is een ‘plaatje’ van één pixel groot (vandaar de naam) waardoor jouw site steeds even contact met Facebook legt om gegevens over de bezoeker van jouw site door te geven. Is die persoon op dat moment ook ingelogd in Facebook , zal Facebook het browse gedrag op jouw site combineren met wat Facebook al weet.
En omdat Facebook weet wat iemand op jouw site heeft gedaan, kan Facebook gericht advertenties plaatsen aan mensen geïnteresseerd in jouw producten of diensten.
Retargeting en jouw Marketing Mail Programma
Wanneer iemand jouw website bezoekt via een Marketing mail campagne, ‘weet’ je marketing mailer wie die persoon is. Op het moment, dat iemand bijvoorbeeld een pagina op de site of een product in de winkel bekijkt, kun je jouw mailer zo instellen, dat je bezoeker automatisch een email ontvangt een x aantal dagen nadat hij of zij die pagina heeft bezocht. Op deze manier wordt de informatie nogmaals opnieuw onder de aandacht van de bezoeker gebracht. Mijn eigen ervaring is dat het gebruik van dit soort ‘herinneringen’ toch voor zo’n 10% meer omzet kan zorgen.
Belangrijke voetnoot
Eén belangrijk punt waar je bij stil moet staan is dat -zodra je gebruik maakt van retargeting- je het gedrag van iemand ‘over sites heen’ volgt.