Starten met een webwinkel is meer dan software installeren.
Zoals ik ook al in de introductie van mijn gratis e-boek ‘Dertien maal Winst met Woo‘ heb aangegeven, is dit jaar om twee redenen een bijzonder jaar voor mij. Niet alleen is het vijf jaar geleden dat ik met WordXPression begon, maar ik ben dit jaar ook dertien jaar actief in de e-Commerce. En ik heb heel wat winkels zien slagen, nog meer zien mislukken. Laten we dus eens samen kijken, welke fouten we kunnen voorkomen bij het starten met een webwinkel.
En het is natuurlijk leuk om een e-boek als ‘Dertien maal Winst met Woo’ gratis weg te geven, maar eigenlijk had ik geen dertien succesformules uit handen mogen geven zonder je eerste te wijzen op de grootste fouten die er worden gemaakt bij het starten met een webwinkel. Mijn excuses hiervoor. Ik hoop dit met dit blogartikel goed te kunnen maken.
Starten met iedere vorm van ondernemen is natuurlijk een risico, maar starten met een webwinkel is dit in nog veel grotere mate. Want (helaas) zijn de succesverhalen over het starten veel bekender dan de verhalen over de mislukte webwinkels… terwijl het aantal mislukte webwinkels vele malen groter is.
1. Ondernemers die starten met een webwinkel ontbreekt het vaak aan een businessplan
Nu moet je bij een businessplan niet direct denken aan een dik boekwerk wat aan banken, investeerders en andere partijen moet worden voorgelegd. De praktijk is vaak, dat het werkelijk aan iedere vorm van planning ontbreekt. Want verkopen via het Internet lijkt zo eenvoudig. Je laat een website bouwen en verkoopt je producten… en de winst vliegt omhoog, toch ?
Maar eerst zal je gevonden moeten worden en de kritische consument zal waarschijnlijk in zijn zoekactie ook jouw concurrent hebben ontdekt.Mogelijk een concurrent die je zelf nog niet eens kende. En omdat deze wel een businessplan heeft opgesteld, heeft deze een mijlenverre voorsprong op jou. Want hij heeft wel nagedacht over bijvoorbeeld :
- Hoe ziet de markt er uit waar je aan verkoopt ?
- Wie is de doelgroep en wat wil deze ?
- Wat is het probleem van de doelgroep en op welke wijze is jouw product de oplossing ?
- Wie zijn je belangrijkste concurrenten, wat is hun kracht en zwakheid?
- Kun jij de zwakheid van je concurrent uitbuiten ?
- Op welke manier ben jij concurrerend? Prijs, kwaliteit, aanvullende dienstverlening ?
- Ben jij via jouw website ook in staat deze voordelen aan jouw klant te communiceren ?
2. Ondernemers die starten met een webwinkel onderschatten het hiermee gerelateerde werk
En dat is niet helemaal zonder reden. Tot zo’n vijf jaar geleden verkochten slimme marketeers webwinkels als methode om snel rijk te worden en passief inkomen te genereren (dit zijn dezelfde marketeers die dezelfde beloften doen met membership sites). Degenen die een succesvolle webwinkel hebben, hebben inmiddels ontdekt, dat er wel inkomen in zit, maar dat dit alles behalve passief is. En degenen die geen werk aan hun webwinkel hebben, weten inmiddels, dat ze er ook geen inkomen uithalen.
Zonder je webwinkel constant te promoten (werk, niets passief!) krijg je geen bezoekers en komt er ook niemand. In veel gevallen -tenzij je alleen downloadbare producten verkoopt- betekent bezoekers kopers en kopers werk. Maar niet alle kopers zijn tevreden, dus dit betekent ook weer werk: Het oplossen van klant problemen. Zelfs als ze tevreden zijn, maar hun product niet goed begrijpen, zal je hen er mee willen helpen.
Delen van dit werk kan je uiteindelijk, als je winkel goed draait, uitbesteden. Voor je zover bent, zal je even door een heel zure appel heen moeten bijten.
3. Ondernemers die beginnen met een webwinkel ontbreekt het soms compleet aan een marketing strategie
‘Wij zijn zo goed, ons product verkoopt zichzelf’. Zoals een Engelse vriendin van mij zou zeggen: ‘Bullocks!’. Er is één bedrijf wat bijna in staat is om zichzelf verkopende producten te produceren. Maar zelfs dit bedrijf zal nog enige moeite moeten doen, om het nieuwe model van hun product aan te kondigen. Miemand gaat immers zonder enige aanleiding naar de winkel om te vragen of er inmiddels al een iPhone 99 is geproduceerd!
Je zal moeten weten, hoe je je product onder de aandacht van de consument moet brengen. En dit zal je planmatig en gestructureerd moeten doen.
Je moet de basis van Google SEO begrijpen en je zal gefundeerd moeten kiezen of je wel of geen affiliate programma in wilt zetten. Je zal een lijst moeten bouwen… en je zal nog veel meer moeten doen. Gelukkig voor jou biedt het gratis e-boek ‘Dertien maal Winst met Woo‘ voldoende handvatten om dit succesvol op te pakken!
4. Ondernemers die beginnen met een webwinkel kiezen vaak een verkeerd e-Commerce platform.
WooCommerce is het meest gebruikte e-Commerce platform ter wereld. En voor veel ondernemers ook een heel geschikt platform. Toch denk ik dat ik per jaar zo’n 5 tot 10 potentiële klanten af moet wijzen. Voor hen is WooCommerce niet de juiste oplossing. En dat doe ik zonder enige spijt.
Maar er zijn talloze ondernemers die met hun webwinkel belanden op een verkeerd platform. Wanneer je serieuze e-commerce wilt gaan bedrijven hoor je eigenlijk alle ‘voorgebakken platforms’ zoals ‘MijnWebwinkel.nl’, ‘Luondo’ en dergelijke platforms te mijden als een besmettelijke ziekte. Wil je ook nog eens weten met welke bedrijven je beslist niet in zee moet gaan? Tik dan in Google de volgende zoekopdracht in ‘snel webwinkel starten‘.
Blijf bij de bedrijven die hier naar boven komen uit de buurt: Een webwinkel start je niet ‘snel’. Daar gaat planning en organisatie aan vooraf. Kijk eerst welke eisen jij wilt stellen aan je platform. Zoek daar je platform bij, in plaats van jouw platform te laten bepalen, wat je wel en niet kunt! Alles is mogelijk. Aan sommige mogelijkheden hangt een prijskaartje en dat zal je uit moeten stellen voor later, als je meer omzet uit je winkel hebt. Laat je winkelplatform nooit je beperkende factor zijn!
5. Ondernemers die starten met een webwinkel besteden te weinig aandacht aan een goede productpresentatie
Veel ondernemers maken de fout om gebruik te maken van de ‘web informatie pakketten’ die de distributeur of de producent van het product aanbiedt. Vaak is in zo’n pakket het fotowerk nog acceptabel, maar de webteksten bijvoorbeeld zijn compleet onbruikbaar: Niet alleen is het duplicate content en als zodanig niet echt populair bij Google, maar ook onderscheidt de tekst zich op geen enkele manier van de tekst van je concullega’s. Waarom zou men juist bij jou kopen?
Neem er de tijd voor om je eigen product-teksten te schrijven en -investeer in een goede camera- je eigen, kwalitatief goede foto’s te maken van je producten. Laat het product uit alle hoeken zien, maak een foto van de verpakking en als die er is, ook van de handleiding. Biedt, indien mogelijk, downloadbare PDF’s van de productbrochure aan. En als je het echt goed wilt doen, zit deze brochure natuurlijk achter een opt-in formulier. Mocht je niet weten, wat ik met ‘Opt in formulier’ bedoel, moet je zeker ‘Verleid je Klant’ nog eens nalezen!
Conclusie
Een webwinkel start je niet ‘zomaar’. Ik hoop dat ik je enthousiasme wat in heb weten te dammen, zodat je eerst zorgvuldig aan het plannen gaat. eCommerce Seriously en WooCommerce in Detail zijn twee trainingen die je prima op weg helpen hiermee.
Zoek je meer een basiscursus WooCommerce? Dan moet je eens kijken op WP Basistrainingen
Meer lezen?
Mogelijk vind je de volgende artikelen in deze blog ook interessant
- Tien Tips voor geweldige WooCommerce productfoto’s
- Zeven tips die jouw webwinkel psychologisch aantrekkelijker maken
- De checklist om met een webshop te beginnen
Help je mede-ondernemers!
Heb jij nog een goede tip met betrekking tot wat een startende webwinkelier beslist zou moeten doen of laten, dan kun je dit kwijt in het commentaar hieronder. Jouw tips en adviezen worden zeer op prijs gesteld!