Zoekt… en gij zult vinden…
Laten we wel zijn, de WordPress zoekfunctie is leuk, maar niet echt iets om snel enthousiast over te worden. Eén van mijn frustraties in 2019 was, dat wanneer ik keek naar de uitgevoerde zoekopdrachten op mijn website, minder dan 20% van degenen die een zoekopdracht invoerden ook in staat waren te vinden wat ze zochten. In meer dan 80% van de gevallen was er echter wel informatie beschikbaar. De vraag was alleen verkeerd gesteld.
Voor mij een belangrijke reden om eens op zoek te gaan naar goede alternatieven voor de ‘standaard zoekfunctie’. Een aantal van de bezwaren van deze standaard functie heb ik al een keer genoemd in een artikel over de SearchWP plugin. Een plugin die ik overigens ruim twee maanden op de achtergrond getest heb. Maar waarover ik toch onvoldoende te spreken was, om te besluiten dit als ‘standaard zoekmogelijkheid’ voor WordXPression te gaan gebruiken. Zoeken gaat sneller, effectiever, maar er is geen enkele merkbare verbetering voor de gebruiker zelf.
Toen wij uit Rotterdam vertrokken… Geen Ajax, maar AJAX!
Ik heb jarenlang in Rotterdam gewoond en gewerkt. En wanneer je zo lang met Rotterdammers omgaat, dan krijg je het woord ‘Ajax’ eigenlijk nauwelijks over je lippen. Gelukkig is AJAX geen woord, maar een acronym en kan ik dit zonder enige gêne gebruiken.
Het acroniem is eigenlijk hopeloos verouderd, omdat de ‘X’ van AJAX voor XML staat en er tegenwoordig normaliter JSON gebruikt wordt. Maar tja… als we het om zouden dopen naar AJAJ, dan klinkt het net alsof ik op mijn zus haar teckel zijn pootjes heb gestaan.
AJAX is een technologie waarmee informatie opgevraagd wordt voor een webpagina zonder die pagina zelf te verversen.
Eén van die voorbeelden is, dat een zoekopdracht wordt aangepast naarmate je meer intikt.
AJAX Search Pro
In mijn zoektocht naar de ‘perfecte zoek plugin’ was AJAX Search Pro één van de plugins die de revue passeerde. En omdat ik het ‘visuele zoeken’ wel aardig vond, werd dit een plugin die ik op een groot aantal van mijn T-Shirt stores implementeerde. Ook heb ik de plugin al eerder genoemd in een blogartikel, maar eigenlijk deed ik onvoldoende recht aan deze krachtige plugin. Pas toen ik deze plugin als oplossing gebruikte voor een klant met heel specifieke eisen voor de zoekfunctie, ontdekte ik, hoe krachtig AJAX Search Pro werkelijk is. Een goede reden om er dan ook iets meer over te vertellen.
Een visueel aantrekkelijke zoekfunctie
Sinds enige tijd is de ‘standaard zoekfunctie met SearchWP booster’ op deze site vervangen door AJAX Search Pro. Eén van de eerste dingen die ik zelf merkte, is dat het aantal zoekopdrachten wat leidde tot een daadwerkelijke klik op een resultaat met een factor vier omhoog ging.
Wanneer je begint te tikken zal de plugin op de achtergrond constant op zoek gaan naar de juiste antwoorden en deze op een visueel aantrekkelijke manier tonen.
In principe is er een groot aantal manieren om de resultaten te tonen, maar wanneer je op deze pagina begint een zoekopdracht in te geven, zal je al snel duidelijk worden, wat ik bedoel met de aantrekkelijke presentatie.
In de instellingen die ik hanteer, krijg je een lijst met de afbeeldingen bij de blogpost met de titel en een deel van de omschrijving ernaast. En die lijst wordt ingekrompen of uitgebreid naar mate je meer intikt.
Indexeren van je zoekopdrachten
Eén van de mogelijkheden die je hebt om je zoekopdrachten sneller te laten verlopen is deze te indexeren. In plaats van iedere blogpost keer op keer te doorlopen of daar een bepaald woord in voorkomt, maakt de plugin een lijst met woorden, met daarachter een ID nummer van de posts waarin dit wordt wordt gevonden.
Deze lijst wordt automatisch op de achtergrond bijgehouden.
Je hoeft overigens helemaal geen gebruik te maken van deze functie. Als je pas begint en je hebt een site van 5 pagina’s en 20 blogposts, is een dergelijke functie pure overkill. Sterker nog, het beheren van deze tabel zal je website aanmerkelijk vertragen.
Maar wanneer je zoals ik ruim honderd pagina’s hebt, ruim 500 blogposts en nog wat andere custom post types die best gevonden mogen worden, is het gebruik van een dergelijk index tabel een enorme performance booster van je zoekfunctie.
Bovendien komen, indien je post types geïndexeerd zijn, er nog wat leuke andere functies tot je beschikking.
Auto… wel, auto-everything
Wanneer je begint met tikken, dan zal de plugin met de ‘autocomplete’ functie je proberen te begeleiden met wat je mogelijk zou willen zoeken. Hierbij kan ik voor de autocomplete zelf de bronnen instellen die ik wil gebruiken.
Wat ik zelf heb ingesteld, is in eerste instantie gebruik te maken van de categorieën en tags. Dat zijn immers de kernwoorden die ik zelf nuttig achtte om de informatie te kunnen vinden.
Op de tweede plaats komt de titel. Een goede titel hoort min of meer voor zichzelf te spreken, toch?
Voor het derde deel van de ‘autocomplete’ kan ik alleen gebruik maken, wanneer ik ervoor gekozen heb, om de inhoud te indexeren. Want als ik dat gedaan heb, kan ik ook gebruik maken van de complete woordenschat die ik in de afgelopen jaren gebruikt heb voor de content van mijn site. Maar dat zijn heel wat woorden… en al die woorden komen voor op de site, waardoor de kans, dat de bezoeker de verkeerde trefwoorden gebruikt een stuk kleiner wordt.
En als laatste ‘Autocomplete’ optie gebruik ik Google Keywords. De zoekfunctie maakt dus gebruik van de Google API om keywords in Google te vinden.
Op zich is -kijkend naar de voorgaande keywords- de kans klein, dat ik via de Google Keywords API toch een passend artikel zou vinden, maar daar gaat het niet om. Want een mislukte zoekopdracht geeft ons kans op de ‘Autosuggest’. En als we een zoekopdracht laten mislukken, doen we dit het liefst op een gecontroleerde manier.
Auto suggest
Er blijkt nogal eens verwarring te bestaan tussen ‘auto complete’, ‘auto correct’ en ‘auto suggest’.
‘Auto correct’ is die irritante functie op je smartphone, die ervoor zorgt, dat je heel andere berichten de wereld instuurde, dan je daadwerkelijk bedoelde. De besproken plugin bevat niets van dit alles.
‘Auto complete’ is die functie, die -op het moment dat je begint te tikken, door een lijst wandelt met woorden die allemaal met die letters beginnen. Op deze manier kan je snel -vooral handig op de telefoon- de juiste term aankiezen. En voor degenen met lichte of zware vormen van dyslexie is het een goed hulpmiddel om het woord op de juiste manier te gebruiken.
‘Auto suggest’ is een functie die suggereert, dat je wellicht iets anders had bedoeld. Google is hier heel goed in. ‘Dit zijn de zoekresultaten van (zoekwoord 1), bedoelde u wellicht (zoekwoord 2)?
AJAX Search Pro gaat niet zover. Je krijgt alleen suggesties voor andere zoektermen, wanneer het door jou ingegeven resultaat niets heeft opgeleverd.
Maar -zoals mijn oma zou zeggen- potverdriedubbeltjes– wel behoorlijk relevante resultaten.
De bronnen voor deze resultaten zijn zelf in te stellen. En komen grotendeels overeen met de bronnen die ik hierboven al benoemde. Zelf houd ik dezelfde lijst aan, met als enig verschil, dat ik de post-titels helemaal naar onder heb verplaatst.
En de informatie die ik uit deze extra zoekopdrachten kan krijgen, is voor mij weer input voor een volgend juweeltje in deze plugin…
Zoekstatistieken
De plugin biedt zeer uitgebreide zoekstatistieken. Ik kan zien waarom mensen hebben gezocht en wat ze vervolgens hebben gevonden.
Ik kan ook zien waarop ze hebben gezocht, en wat ze -na hulp van auto suggest- hebben gevonden.
Met name dit laatste onderdeel is voor mij een rijke bron van informatie om de bezoekers aan mijn site(s) verder te helpen.
Ik kan namelijk een aantal dingen instellen binnen de plugin.
Synoniemen
Binnen de plugin zelf kan ik een synoniemenlijst maken. Op het moment dat jij een bepaalde zoekopdracht intypt, zal -als de term gelijk is- ook ieder door mij gedefinieerde synoniem worden meegenomen.
Stel je voor. Jij bent licht dyslectisch en je bent ervan overtuigd, dat je enquête (wat een rotwoord) spelt als ‘Ankette’.
Google is iets slimmer dan ik ben, dus wanneer jij Ankette in zou tikken, en -logischerwijs- de zoekopdracht zelf niets zou vinden, is het mogelijk -ik heb het niet getest met specifiek dit woord- dat Google zou komen met de suggestie of je misschien ‘enquête’ zou bedoelen. Als je vervolgens hierop zou klikken, zou je alle resultaten voor ‘enquête’ zien.
Maar voor jou zouden dit altijd twee stappen zijn. Eerst fout, dan goed. Maar wanneer ik regelmatig mijn zoekstatistieken van deze plugin zou raadplegen, zou ik voor ‘ankette’ een synoniem kunnen maken, wat verwijst naar ‘enquête’. En de eerstvolgende keer, dat je het fout ingeeft, merk je tot je blijde verbazing, dat je die extra stap over mag slaan.
Extra zoektermen per post
In het voorgaande onderdeel ging ik uit van synoniemen die geldig zijn voor een complete zoekopdracht.
Maar soms gebeurt het, dat je een blogpost hebt, die eigenlijk gevonden zou moeten kunnen worden op bepaalde termen, die niet direct in de tekst voorkomen.
Stel je voor. Ik zou merken dat er gezocht wordt op een bepaalde term, en deze term levert resultaten op. Maar eigenlijk zou ik een bepaalde post ook onder de aandacht willen brengen, maar die specifieke term komt niet voor in die post.
Of juist het omgekeerde. Men zoekt op een term, en een bepaalde blogpost komt iedere keer weer bovenaan de resultaten te staan, terwijl hij eigenlijk niets met het onderwerp heeft te maken.
De plugin biedt mij de mogelijkheid om per post bepaalde zoekwoorden toe te voegen, of uit te sluiten om gevonden te kunnen worden.
AND/OR en relevantie
Hoe gaat de standaard WordPress zoekfunctie om met twee (of meer) woorden die je ingeeft?
Heel letterlijk. De zoekfunctie gaat op zoek naar alle blogposts waarin die termen voorkomen.
Wanneer je AJAX Search Pro gebruikt, werkt het net iets anders.
Allereerst, heb je de mogelijkheid om in te stellen, of je ‘AND’ or ‘OR’ wilt gebruiken op zoektermen met meerdere keywords.
Wanneer ik zou zoeken op ‘Wilko’ en ‘Ploeg’ binnen de site, zou het volgende gebeuren.
AND
Dit is nog het makkelijkst te voorspellen. Wanneer ik in een post beide woorden heb staan, wordt dit opgenomen in de resultaten, anders niet.
Dit wil niet zeggen, dat beide woorden naast elkaar voor moeten komen. In een pagina met de volgende fragmenten:
Wilko
“Wilko of Wilco is een naam met een oorsprong in de Germaanse taal. De betekenis hiervan is ‘Wilskrachtige Beschermer’. Interessant hier is de wisselwerking tussen de Oost-Slavische talen, waar ‘Wilk’ vertaald kan worden met ‘Wolf’ en de West-Germaanse mythologie, waar de wolf-mens een beschermer van zijn stam is”
Ploeg
“Ik ben een typische individualist. Ik heb nooit tot enig team, tribe, stam, ploeg, groep, of kliek willen behoren”
Resultaat
Zou typisch naar boven komen, wanneer je zou zoeken op ‘Wilko Ploeg’.
OR
Stel je voor, dat in verschillende blogposts, de volgende termen opnieuw, Wilko en Ploeg.
Voorbeeld 1
Wilko van der Ploeg is een WordPress Expert, Marketeer en Serial Entrepreneur.
Voorbeeld 2
Wilko Jansen speelde in de ploeg van ‘Soccer Club Kuifje’.
Voorbeeld 3
Een ploeg is een landbouwwerktuig
Voorbeeld 4
Wilko, vaker gespeld als Wilco, is een oorspronkelijk Germaanse naam.
Het resultaat van een ‘OR’ statement.
Bij een ‘OR’ statement worden alle bovenstaande voorbeelden getoond. Want in alle gevallen wordt één van de termen getoond.
Wanneer we het zoekresultaat echter hebben ingesteld op ‘Relevancy’ zullen we dit in de volgende volgorde terug zien :
- Voorbeeld 1 :Het resultaat bevat beide termen
- Voorbeeld 2 : Het resultaat bevat ook beide termen, maar deze termen staan verder van elkaar verwijderd. Er staan meer worden tussen.
- Voorbeeld 4 : Het resultaat bevat maar één term, maar het is wel de eerste term in de vraag.
- Voorbeeld 3 : Het resultaat bevat maar één term en het is de laatste term in de vraag.
Context gevoelige Search
Ok, nu gaan we een beetje te ver, het is niet mogelijk om de search ‘context gevoelig’ te maken. Maar we kunnen hier wel aardig in de buurt komen.
Stel je voor. Je hebt een online leeromgeving. En om die omgeving te promoten heb je hier een blog, informatie pagina’s en meer omheen gemaakt.
Op het moment dat iemand nog niet is ingelogd, wil je dat de bezoeker uitsluitend kan zoeken in de blog en pagina’s .
Is hij of zij eenmaal ingelogd als cursist, wil je dat deze ook kan zoeken naar specifieke lessen.
In dat geval heeft AJAX Search Pro ook de adequate tools, maar je hebt hier ook net iets meer nodig. Een functie of plugin die binnen de juiste context, de juiste zoekdialoog laat zien.
Case
Laten we in deze ‘voorbeeld case’ er van uitgaan, dat we WP Courseware gebruiken.
Is iemand niet ingelogd, dat kan hij zoeken op ‘Pages’ en ‘Posts’. Is hij wel ingelogd, kan hij ook zoeken op ‘Course Units’.
Belangrijk hierbij, is dat we in AJAX Search Pro een ‘standaard’ search hebben gedefinieerd, met als uitbreiding een tweede search, waarmee we ook Course Units kunnen doorzoeken.
Intelligente widgets
Het maakt niet echt uit welke plugin je gebruikt, maar er zijn talloze plugins die bepaalde widgets alleen laten zien, indien aan specifieke condities wordt voldaan. Je zou zo bijvoorbeeld een ‘Search’ voor AJAX Search Pro kunnen tonen, op het moment dat de gebruiker niet is ingelogd, waarin hij alleen blog en pages kan doorzoeken.
Een tweede ‘Search’, oorspronkelijk een kopie van de eerste, maar uitgebreid met een Search op ‘Course Units’ wordt zichtbaar indien iemand is ingelogd.
Conclusie
Mijn eerste conclusie heeft zijn wortels in een stuk frustratie. Ik train nu bijna tien jaar ondernemers in het gebruik van WordPress en ik zie maar zelden, dat de ‘Zoek’ functie serieus wordt genomen.
Sterker nog, bij meer dan de helft van mijn klanten, zie ik, dat ondanks al mijn aanbevelingen, de volgende navigatiemogelijkheden ontbreken :
- Link vanuit blogposts naar andere blogposts
- Gebruik een ‘Related Post’ module’.
- Zorg voor ‘upsells’ en ‘downsells’ in je webshop
- Eindig iedere blogpost met een verwijzing naar een relevant product.
Wanneer je dit wel implementeert, kan je je conversie met minimaal 20% verbeteren. Toch lijkt het, dat de meeste ondernemers meer dan genoeg verdienen, omdat ze dit soort kleine aanpassingen kunnen negeren.
Juli 2019 heb ik in 10 t-shirt sites van mij deze plugin geïmplementeerd. Relevant of niet, maar in 2019 was voor die sites de omzet tussen de 10,5 en 18,3 meer dan in dezelfde maand het jaar daarvoor.
In drie sites heb ik sinds december 2019 geïmplementeerd volgens alle regeltjes in deze blogpost.
En voor die drie sites heb ik in december en januari hier bovenop respectievelijk gemiddeld over deze maanden 1.4, 2,0 en 2.1 meer omzet dan het jaar daarvoor… minus…
Kortom
Kortom, in een situatie van een webshop of anderszins directe ‘eCommerce’ site leidt een betere zoekprocedure tot meer omzet.
Tijdens ‘eCommerce -Seriously‘ en ‘WooCommerce in Detail‘ toon ik jou hoe jij meer uit je webshop(s) kan halen door beter te begrijpen wat jouw koper beweegt.
Wil jij werkelijk de omzet halen, die je verdient, neem die stap, en meld je aan.