Haal nog meer uit je sales funnel met email automation

Een sales funnel is pas klaar met follow up email

In de afgelopen tijd heb ik je het één en ander verteld over sales funnels en hoe je deze makkelijk in WordPress kan implementeren. Omdat de besproken plugin werkt met WooCommerce heb ik misschien ten onrechte de indruk gewekt, dat deze procedure alleen bedoeld is voor webshops. Het tegendeel is waar. Deze plugin is namelijk ook uitermate geschikt voor het gebruik van WooCommerce ‘op de achtergrond’. Je site wekt dus absoluut niet de indruk een webwinkel te zijn, alleen voor het afhandelen van de daadwerkelijke bestellingen wordt op de achtergrond WooCommerce gebruikt.

De plugin die ik vandaag wil bespreken -en waarmee je eigenlijk je ‘up sell gereedschapskist’ compleet maakt- wekt door de naam alleen al de indruk specifiek een webwinkel plugin te zijn, maar ik verzeker je dat AutomateWoo tot veel meer in staat is.

E-mail automation onafhankelijk van een marketing mail provider

Emails list on a laptop screen, office background

Met AutomateWoo kan je email automation implementeren zonder dat jouw marketing mail provider (zoals bijvoorbeeld MailChimp of ActiveCampaign) direct om de hoek komt kijken. En dat is eigenlijk best wel fijn, omdat met name MailChimp de laatste maanden nogal aan het rommelen is, welke diensten nu wel of niet betaald dienen te zijn, en hoeveel je er voor dient te betalen. Iets wat de betrouwbaarheid van een overigens verder goed product beslist niet ten goede komt.

AutomateWoo bied je echter acties binnen WooCommerce te automatiseren, zonder dat hier direct een betaalde externe dienst bij komt kijken.

Een tweede voordeel van AutomateWoo boven je marketing mail provider is, dat je vanuit AutomateWoo veel meer acties die tot een email moeten leiden kan implementeren.

Triggers, acties en variabelen

business team with scheme on flipboard at office

De plugin werkt eigenlijk heel eenvoudig. Bepaalde acties (trigger) in de winkel (al dan niet zichtbaar als winkel) veroorzaken bepaalde reacties (action). Dat kan onder meer het verzenden van een email zijn, maar er is nog veel meer mogelijk. Zo’n email kan een -per aard van de trigger- verschillende inhoudsvelden bevatten. Zo zal een ‘order’ trigger de bestelgegevens kunnen bevatten en een ‘customer update’ trigger een bevestiging van het aanpassen van klantgegevens.

Het aardige is, dat dit soort triggers ook aangemaakt kunnen worden op basis van gekochte producten.

Zo’n actie kan bijvoorbeeld zijn : Verstuur 10 dagen na het kopen van product Y een verwijzing naar product X, mits de klant product X nog niet gekocht heeft.

Of : Stuur mensen die een product op hun wishlist (hiervoor moet je de één van de compatible wishlist plugins geïnstalleerd hebben) hebben een reminder wanneer het 30 dagen geleden is, dat ze hun product op de wishlist hebben geplaatst.

Het aantal mogelijke triggers is enorm en -nog veel mooier- er is een goede interface voor programmeurs om eigen triggers toe te voegen. Dus wanneer jij iets zou willen, wat niet direct te implementeren is, dan kan je dat door een WordPress developer voordelig laten doen (hint: Probeer WordXPression eens).

Triggers gebruiken in je sales funnel

Mocht je de blogartikelen over sales funnels nog niet gelezen hebben, dan is dit een goed moment om nu eerst het meer algemene artikel over sales funnels te lezen, gevolgd door het artikel over CartFlows. Dat maakt in ieder geval de samenhang een stuk duidelijker.

Nu zal niet iedereen zomaar in één keer de hele sales funnel doorlopen. Je mag verwachten, dat de bezoekers op de volgende momenten af kunnen haken.

Na -of tijdens- het lezen van je landingspagina.

De meeste mensen zullen afhaken tijdens of na het lezen van je landingspagina. En dat is op zich heel normaal. Jij biedt een product aan en de lezer is niet geïnteresseerd. Daar kan je eigenlijk weinig anders aan doen, dan voor remarketing de pagina nog eens aan te bieden en te hopen dat bij een toekomstige visite je bezoeker er anders over zal denken. Natuurlijk kan split-testen om de beste versie van de pagina te ontdekken ook geen kwaad.

Een tweede mogelijkheid is door middel van een exit popup proberen alsnog het email adres te krijgen, door een gerelateerd product gratis aan te bieden.

Na het indrukken van de koop knop, maar voor het invullen van gegevens

Op dit punt is het waarschijnlijker dat een bezoeker had willen kopen, maar het om de één of andere reden toch niet deed. Wanneer je door middel van remarketing je jezelf eerst concentreert op de mensen die tot zover zijn gekomen, dan heb je waarschijnlijk een hogere conversie dan met betrekking tot die mensen die op de landingspagina al afhaakten.

Inzetten van een exit pop-up is hier ook een goede extra strategie.

Na het invullen van het bestelformulier, maar voor de betaling af te ronden

Van deze mensen heb je de gegevens en hier komt AutomateWoo om de hoek kijken. Want de ‘Abandoned Cart’ trigger zorgt er hier voor, dat je de bezoeker direct kan benaderen via de email. Je kan dus bijvoorbeeld een uur na het detecteren dat de winkelwagen is verlaten een email sturen met de melding, dat iemand nog iets in zijn winkelwagen heeft achtergelaten. Dit kan je eventueel na een dag en een week nogmaals doen. Gaat iemand na een week niet meer terug naar de winkelwagen, dan kan je ervan uitgaan, dat hij geen interesse (meer) heeft.

Na het bestellen van het product, maar het afwijzen van de upsell

Iemand had dus duidelijk interesse in jouw product maar niet in de upsell. Wanneer iemand echter aan de slag gaat met jouw product, is het heel goed mogelijk, dat hij alsnog jouw upsell ook zou willen.

Jij weet zelf waarschijnlijk het best, wanneer mensen het best een indruk van jouw product krijgen, en wat het nut van de producten in jouw upsell is. Stuur na die periode opnieuw een aanbieding voor de producten in de upsell. Je kan dit eventueel ‘minder voordelig’ maken, om aan te tonen, dat je toch echt serieus was, dat dit een éénmalige aanbieding was, of juist een tijdelijke extra korting aanbieden, om de urgentie te benadrukken.

En nog veel meer…

Supermarket online shopping. Shopping basket on a laptop.3d illustration

AutomateWoo is een geweldige plugin om het proces van de sales funnel meer kracht bij te zetten. En daar heb je niet eens een webwinkel op de voorgrond voor nodig. Gebruik je AutomateWoo echter in combinatie met een volledige webwinkel, dan heb je nog veel meer en veel krachtigere mogelijkheden. Om er maar eens een paar te noemen:

  • Het automatisch mailen van klanten die langere tijd niets gekocht hebben met een unieke kortingscode
  • Het uitnodigen om na een aankoop een review te plaatsen
  • Mail -indien de geboortedatum bekend is- met een kortingscode op de verjaardag

Kortom, een geweldige plugin om jouw webwinkel tot een groter succes te maken.

De sales funnel op je website

Wanneer je een nieuwe website wilt laten bouwen, dan heb jij geluk. Want bij de WordPress XPress website zijn verschillende opties die een complete sales funnel voor jouw website bevatten.

Heb je al een WordPress website, maar wil je graag een complete sales funnel op je website geïmplementeerd krijgen, dan zijn daartoe ook verschillende mogelijkheden via de support strippenkaart. Neem contact op voor meer informatie.

Wees eens aardig en deel dit met je vrienden
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 
Imkersdreef 525
7328DG Apeldoorn
06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Flinke kortingen op cursussen van WordXPression.