Variabele producten in WooCommerce

Variabele Producten? Wat zijn het, want moet je er mee?

8-7

Variabele producten of, in een andere term, product varianten vormen een krachtig onderdeel van WooCommerce, of eigenlijk van iedere zichzelf respecterende webwinkel. Toch merk -zowel aan webwinkels die ik bezoek als aan de vragen die ik krijg van klanten- dat weinig webwinkeliers nu door hebben hoe het werkt, hoe het behoort te werken en hoe het ook kan werken.

Niemand is gelijk

Het eenvoudigste voorbeeld van een ‘Variabel product’ of een ‘Product variant’  vind je in de modewereld. Toen Moeder Natuur jou heeft gemaakt, heeft ze direct daarna de gietmal weggegooid en daarom zijn wij mensen allemaal een beetje verschillend. De een is lang, de ander korter, dunner, dikker of -als je geluk hebt- heb je het ‘ideale figuur voor dit decennium’, maar geloof me, ook dat is tijdelijk!

En daar moet de mode-industrie op inspelen. Dat is de reden waarom kleding in verschillende maten wordt verkocht. En omdat we ook nog eens verschillende smaken hebben, is veel kleding ook in verschillende kleuren beschikbaar! En wanneer we alleen uitgaan van de maten XS, S, M, L, XL, en XXL en zeven verschillende kleuren (alle kleuren van de regenboog), dan zijn er voor bijvoorbeeld één effen T-Shirt maar liefst 42 verschillende variaties mogelijk!

Wanneer jij en je beste vriendin allebei eenzelfde T-Shirt aanhebben, maar zij een ‘maatje meer’ of een ‘maatje minder’ heeft, dan zal je niet snel beweren, dat het twee verschillende T-Shirts zijn. Ogenschijnlijk gaat het immers om hetzelfde product. En een webwinkel die (20 producten per pagina) 2+ pagina’s lang hetzelfde product toont, gaat al snel vervelen. Helemaal als ze honderden producten op voorraad hebben. Bovendien… het is een nachtmerrie om 42 maal hetzelfde product te moeten onderhouden, wanneer er iets moet wijzigen in de omschrijving of de prijs (en dan laten we maar even achterwege, dat Google al die dubbele content ook niet weet te waarderen).

Maat en kleur als kenmerk van het product

In een goed opgezette webwinkel, zal ieder product slechts 1x getoond worden… en vervolgens in ‘speciale velden’ de mogelijkheid bieden om bijvoorbeeld kleur en maat te kiezen. Dus het toevoegen van een tweetal keuzevelden zou voldoende zijn? Fout. Want hier schuilt een heel nest adders onder het gras. En nog van een heel giftige soort ook!

Verschillende variaties van kleding zijn niet zomaar onderling uitwisselbaar. Je zou niet echt blij zijn, wanneer je in plaats van de door jou bestelde XL versie van een shirt ineens de XS versie zou ontvangen omdat de door jou bestelde maat toevallig op is. Ook al zijn al deze shirts ogenschijnlijk hetzelfde, op de achtergrond zijn het namelijk totaal andere producten. Ieder met een eigen bestelnummer, een eigen voorraad en mogelijk een eigen prijs.

In WooCommerce is het mogelijk om tijdens het aanmaken van een product ‘Eigenschappen’ vast te leggen. Eigenschappen kunnen gegevens zijn, die de klant graag gebruikt om in één oogopslag producten onderling te kunnen vergelijken. Bijvoorbeeld: heeft deze TV meer of minder HDMI poorten dan een andere. Bij deze eigenschappen kun je echter ook aangeven, dat deze eigenschappen als productvariatie gebruikt moeten worden.

Een eigenschap kan bijvoorbeeld ‘Maat’ zijn, met als waarden het eerder genoemde lijstje. Een tweede eigenschap kan ‘Kleur’ zijn, met de zeven kleuren van de regenboog. Wanneer je nu naar de sub-tab ‘Varianten’ gaat in WooCommerce kun je de aangegeven eigenschappen gebruiken voor het samenstellen van alle beschikbare variaties en hier een eigen prijs, voorraad en bestelnummer aan geven.

Variabele producten als ‘Marketing mechanisme’.

8-22

Het hierboven beschreven gebruik van productvariaties is als het ware ‘uit nood geboren’. Een bestaand product moet op een juiste manier vertegenwoordigd worden in een webwinkel. Maar natuurlijk kun je het ook op een andere manier gebruiken. Nog niet zo gek lang geleden, heb ik een blogpost geschreven over het online verkopen van je trainingen of workshops. Je kunt de ‘productvariaties’ ook gebruiken om alternatieve vormen van je workshop aan te bieden. Bijvoorbeeld een ‘VIP Arrangement’  met een plaats in de spitzone (de eerste rij) en een diner achteraf. Of een speciale combi met een andere training, individuele begeleiding of skype follow-up. Kortom, naast je standaard training bied je ook een upgrade bij je training of workshop aan.

Een ander voorbeeld: Je verkoopt voedingssupplementen. Jij hebt jouw Product X in verpakkingen van 100 gram, 250 gram, 1 kg en 5 kg. Bij aankoop van de 5 kg verpakking kun je aanzienlijk besparen.

De meest voor de hand liggende methode is natuurlijk iedere verpakking als een apart product invoeren. Dat zullen ook de meeste van jouw concullega’s doen. Als iemand echter jouw product via Google vindt, ziet hij alleen de verpakking waar hij toevalligerwijs op landt.

Wanneer jij echter alle varianten op één pagina toont, kan de bezoeker de verschillende verpakkingen en prijzen met elkaar vergelijken en zal sneller geneigd zijn tot een aankoop, het best passend bij zijn budget, over te gaan.

Brainstormen?

Wil je weten hoe jij het best jouw ‘Variabele Prodcten’ in kunt richten in jouw webwinkel -het hoeft niet eens WooCommerce te zijn? Stel je vraag met een omschrijving van je product in het commentaarveld hieronder en ik zal je zo goed mogelijk adviseren.

Meer lezen over variabele producten?

Lees dan ook eens het artikel, waarin alle product types in WooCommerce worden uitgelegd.

En in dit blogartikel over de nieuwe mogelijkheden met product variaties vertel ik je er nog meer over.

In de online video cursus ‘Werk aan je Winkel‘ wordt hier nog dieper op ingegaan.

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Wees eens aardig en deel dit met je vrienden
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 
Imkersdreef 525
7328DG Apeldoorn
06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht