Is er nog toekomst voor WordPress website bouwers?
Meestal richt ik mij in mijn blogposts op ondernemers die een website in WordPress hebben of willen, maar in deze blogpost richt ik mij graag eens op jou, mijn collega WordPress website professional. Want laten we eens heel eerlijk zijn. Hoeveel toekomst zie jij nog in het bouwen van WordPress websites? En vooral, loont het nog de moeite om eenvoudige ‘five pagers’ te bouwen?
Wanneer ik kijk naar de huidige hulpmiddelen die er beschikbaar zijn, en ik denk hier vooral aan een product als Elementor Pro, maar je kan hiervoor makkelijk ook Thrive, Beaver Builder of een andere tweede generatie page- en theme builder invullen, dan is het bouwen van websites steeds gemakkelijker geworden en… ik zie ook steeds meer ondernemers die ‘bouwen van websites’ met een product als Elementor oppikken. Want het zelf bouwen voor jezelf of voor klanten is toch wel heel makkelijk geworden.
Als de zoveelste website bouwer die ‘iets met WordPress doet kan je je nauwelijks meer onderscheiden naar je klanten toe en bij een verzadigde markt wordt het voor iedereen moeilijker om zich te onderscheiden van die honderden andere website bouwers die ook met Elementor werken. Nogmaals, vul voor Elementor rustig een andere tweede generatie builder in.
Maar ze bouwen minder goede sites!
Nu heb ik van een aantal van mijn gewaardeerde collega’s meer dan eens gehoord, dat mensen die uitsluitend met builders werken ‘de onderliggende techniek’ niet begrijpen en ’tragere, minder goede sites bouwen’.
En hoewel dat misschien allemaal heel erg waar is, zal het de slager om de hoek een worst wezen, dat zijn website in plaats van in anderhalve seconde in drie seconden laadt. Of misschien is het hem wel een worst, maar vindt hij het verschil in prijs tussen een WordPress professional die ‘het ook onder de motorkap’ begrijpt, en een WordPress professional die ‘mooie pagina’s maakt’ de tijdswinst niet waard.
Dus het verhaal van de vele varkens en de spoeling blijft waar. Hoe hard wij ’technisch onderlegde’ WP Professionals ook blijven schreeuwen dat anderen het niet zo goed begrijpen.
Specialiseren
Eén manier om goed in de markt te blijven liggen als een WordPress bouwer is je te specialiseren. Zelf werk ik sinds 2002 al in de e-Commerce, dus het lag natuurlijk heel voor de hand dat zodra WordPress met een serieuze e-Commerce implementatie kwam, ik daar direct op in sprong.
Dat, te samen met een achtergrond als sociaal psycholoog -zo handig op het gebied van marketing- biedt toch een leuke voorsprong. Voeg daar mijn achtergrond in de fotografie aan toe (ik fotografeer zeer serieus sinds mijn tienerjaren, ik ben nu 59) en we kunnen ook productfotografie toevoegen aan de mix (als cursus, ik maak geen productfoto’s voor klanten).
Een tweede specialisatie -ik geef bijna mijn hele leven al cursussen- werd al snel ‘Online leren’. Kortom, ik integreerde hobbies en kennis daar opgedaan in mijn dienstaanbod en kan op deze wijze mijn klanten verder helpen dan alleen met ‘websites’, maar met een compleet pakket van diensten rond hun webshop of online leeromgeving.
Maar het aantal online leeromgevingen wat er in een landje als Nederland gebouwd kan worden is beperkt en sinds de COVID lockdown biedt vrijwel iedere WordPress websitebouwer ook het opzetten van een online leeromgeving als dienst aan. Vergetend dat een LMS meer is, dan alleen het mooi maken van een website. Iets wat trouwens voor webshops ook geldt.
De marktontwikkeling
Wanneer ik kijk naar mijn eigen activiteiten rond WordPress, dan zie ik dat een enorme verschuiving heeft plaatsgevonden. Ik maak minder websites van het type ‘five pagers’ (dit mogen ook meer of minder pagina’s zijn, het gaat om het idee) en hoewel ik momenteel hoofdzakelijk webshops en online leeromgevingen bouw, spendeer ik de meeste tijd aan het verlenen van diensten aan andere WordPress professionals. Soms white labeled (de eindklant weet niet, dat mijn klant mij heeft ingehuurd, wat ik op zich prima vind) en soms als ‘onderaannemer’, mijn klant bouwt de website, en ik vul de technische delen in, die mijn klant -een WP Professional- niet beheerst.
Ongeveer 50% van alle gekochte strippenkaarturen van WordXPression worden besteed aan collega WordPress professionals.
Want op dit moment -even afkloppen- is het aantal WP Professionals wat diensten levert ten behoeve van andere WP Professionals relatief klein. Maar twee weten meer dan één. En bovendien, met mijn achtergrond in de ICT sector (ruim 35 jaar ervaring als programmeur, technisch projectleider en system integrator) beschik ik toch over enkele vaardigheden die niet makkelijk gevonden worden binnen de WP markt.
Maar nu jij.
Maar nu jij. Jij hebt dit blogartikel met als titel ‘Is er toekomst in het bouwen van WordPress websites gevonden. Waarschijnlijk omdat jij jezelf dit afvraagt…
Is dat, omdat je een carrière als WordPress Developer overweegt? Of is het, omdat je jouw omzet in het bouwen van websites terug ziet lopen, en je afvraagt of het tijd is om een ander vak te kiezen?
Wanneer je helemaal aan het begin staat van een pad als WordPress webbouwer of WordPress developer, dan wil ik je graag iets ter overweging meegeven. Wanneer je overigens al jaren bezig bent met het bouwen van websites en je de opdrachten terug ziet lopen geef ik je graag dezelfde overweging mee.
Er is een verschil tussen een WordPress developer en een WordPress website bouwer. Dat verschil zit hem niet alleen in de naam.
Een WordPress developer is allereerst een programmeur. Hij of zij ontwikkelt voor WordPress. Dan kan een maatwerk thema zijn, maar dat kan ook custom code zijn voor een specifieke toepassing.
Nu is het budget wat de gemiddelde klant die op zoek is naar een eenvoudige website vaak niet al te groot. Bovendien is een klant die op zoek is naar een ‘five pages’ geen klant die snel terug zal komen voor aanvullende dienstverlening (behalve dan misschien de hosting), kortom er zit geen groei in.
Een voorbeeld
Een klant op zoek naar maatwerk is een klant die zelf kan definiëren wat hij nodig heeft. Om eens een aardig voorbeeld te geven, enkele jaren terug klopte een nieuwe klant bij mij aan. Hij had al een WooCommerce webshop, maar de zaken liepen zo goed, dat hij een koppeling wilde met een fulfilment center (een partij die namens hem de goederen zou gaan verzenden).
Een jaar later voldeden de mogelijkheden voor het afhandelen van orders in WooCommerce niet meer en hij had een koppeling nodig met een ERP wat hij ging implementeren.
En toen COVID aanbrak, had hij een app nodig om zijn producten aan zijn klanten aan te kunnen bieden.
Het interessante van maatwerk is bovendien dat het ook onderhouden dient te worden. Het is geen standaard plugin die geüpdatet moet worden, maar bij iedere grote verandering in één van de onderliggende systemen moet uitgebreid getest worden, of alles nog wel werkt.
Wat moet een WordPress Developer beheersen?
Als WordPress developer werk je primair met de programmeertaal PHP. Dit is als je enige ervaring met programmeren hebt, een taal die vrij eenvoudig aan te leren is.
Omdat je in WordPress voornamelijk werkt met de WordPress API (Application Program Interface) hoef je niet eens PHP zelf in de diepte te leren kennen, wat vooral belangrijk is, is dat je de WordPress API begrijpt en leert kennen. Wanneer je bijvoorbeeld een ‘Post’ uit de database op wilt halen, is het niet de bedoeling, dat je directe opvragingen via de database doet, maar juist via zo’n API functie de informatie opvraagt. Dan doe je in een enkele functieaanroep iets wat je anders tientallen regels code zou kosten.
Het tweede wat belangrijk is om te beheersen is de combinatie van CSS en HTML. Deze combinatie vormen samen het beeld wat de bezoeker of gebruiker te zien krijgt.
En last but not least is een goede kennis van JavaScript, en in het bijzonder JQuery (een JavaScript bibliotheek, die veel in WordPress wordt gebruikt).
Het leuke van het werk als een WordPress developer is, dat vaak andere WordPress professionals jouw kennis nodig hebben. Zoals ik al aangaf, ongeveer de helft van mijn inkomsten op ‘uurtje factuurtje’ basis is afkomstig van andere WordPress professionals, die niet de kennis hebben, die ze nodig hebben voor een specifieke opdracht.
Hoe wordt je WordPress developer
Er is geen officiële ‘school’ om WordPress developer te worden. Eén manier waarop het kan is het vak te leren van iemand die het al meer dan tien jaar uitoefent. Iemand als ik dus. En omdat ik het leuk vind mijn ervaring over te dragen op enthousiaste ‘nieuwe’ developers, geef ik tweemaal per jaar een cursus aan groepjes van maximaal 4 mensen. In drie maanden tijd leer jij de vaardigheden die je als WordPress developer nodig hebt. Meer weten? Lees dan hier verder.