Wanneer we het hebben over het redesign van een website dan denken de meeste mensen aan een compleet nieuwe look and feel van die site. Net zoals je soms toe kan zijn aan een ‘nieuwe stijl van kleden’ of het nieuw behangen van je woning, wil je af en toe die website ook eens compleet veranderen.
Waar mensen minder bij stilstaan, is dat je tussen twee van die ‘grote stijlveranderingen’ door, eigenlijk constant je website aan moet blijven passen. Tenminste, wanneer je wilt, dat je site ook blijft converteren.
Het is namelijk een illusie dat je website net na de bouw al direct helemaal ‘klaar’ is. En hierbij denk ik nog niet eens aan de content van je website, die je natuurlijk regelmatig moet bijwerken om niet alleen up to date te blijven, maar ook omdat Google graag nieuwe- en geupdate content ziet, maar ook om andere redenen.
Vaak is een website ‘niet helemaal optimaal’, of zelfs ‘ver van optimaal’ om daadwerkelijk te converteren. En dat willen we natuurlijk helemaal voorkomen.
Wanneer je jouw bestaande website aanpast om bepaalde processen beter te laten verlopen, dan hebben we het over ‘functioneel redesign’. En waarom je dat zou doen, welke tools je in kan zetten en hoe je dat precies oplost, daar wil ik het graag met jou in dit artikel over hebben.
Waarom zou ik het doen?
Waarom je iets met ‘functioneel redesign’ zou doen is eigenlijk heel simpel. Het is nodig om je site te optimaliseren.
Want laat ik gelijk duidelijk zijn over enkele dingen. Webbouwers weten niet alles! En als webbouwers beweren wel alles te weten, dan moet je er met een grote boog omheen lopen, want dat zijn de webbouwers die niet weten, dat ze niet alles weten.
Ik heb inmiddels met WordXPression meer dan 10 jaar ervaring op het gebied van e-commerce, en daarvoor heb ik jarenlang voor werkgevers gewerkt. Ik bouwde de eerste webwinkels in 2002. Dus ik heb op het gebied van e-commerce best wel wat inzicht hoe het werkt.
Maar niets is zo veranderlijk als het internet en haar bezoekers. Wat ik in 2002 dacht te weten is inmiddels al lang niet meer geldig. Sterker nog, wat ik vijf jaar geleden dacht te weten, is inmiddels alweer verouderde informatie.
En dat niet alleen op technologisch gebied, maar ook op de manier waarop mensen ‘door websites heen wandelen’.
Tien jaar geleden zou meer dan de helft van website bezoekers bijvoorbeeld geen idee gehad hebben, wat je met een zogenaamd ‘hamburger menu’ zou moeten doen. Nu zijn er nog steeds veel mensen die de term hamburger menu niet kennen, maar wel heel goed weten, dat drie streepjes boven aan een pagina een menu zullen laten zien. Dat gebeurt er immers ook op hun telefoon, nietwaar?
En 12 jaar geleden zou een blogpost van meer dan 700 worden maar door een beperkt publiek gelezen worden. Dat is teveel tekst om online te lezen. Inmiddels lezen we boeken op onze telefoon en zijn we veel meer gewend online teksten te lezen.
Kortom, we zitten tegenwoordig heel wat ‘anders in elkaar’ dan een paar jaar eerder.
Als webbouwer en marketeer weet ik heel goed hoe ‘de grote massa’ zal reageren op bepaalde zaken op websites. Maar zijn deze algemene regels ook geldig voor jouw specifieke doelgroep? Er is maar één manier om daarachter te komen, en dat is proefondervindelijk. En het is altijd goed enkele veronderstellingen die er zijn gemaakt tijdens de bouw van je website aan de praktijk te toetsen.
Hoe weet ik dat mijn website niet optimaal is?
Maar hoe weet je nu, dat je website niet optimaal is? Het korte antwoord is: Dat is hij nooit! Het iets langere antwoord is, dat je dat niet kunt weten, voordat je het aan de praktijk hebt getoetst. En soms zijn de zaken die niet optimaal zijn heel subtiel, zaken waar je zelf niet aan zou denken, maar die toch zeker de moeite waard zijn om uit te proberen.
Zo heb al weer een tijdje geleden geschreven over een aantal kleine zaken, waarmee je jouw webshop psychologisch aantrekkelijker kan maken. Hierbij ben ik uitgegaan van ‘wat zie ik, wat de ‘grote jongens’ op het gebied van e-commerce doen.
Wanneer je dit artikel leest, dan heb je bij iedere tip twee opties, hoe jij het doet, en hoe het artikel voorstelt dat je het zou kunnen doen.
En het is best goed om te onderzoeken welke optie de beste is!
Je zal nooit weten of je website in zijn geheel wel of niet optimaal is, maar wat je in ieder geval weet, is dat zolang je opties niet hebt getest, je nooit zal weten, welke optie de beste is geweest.
Welke tools heb ik ter beschikking?
Om erachter te komen, op welke punten je website verbetert kan worden, heb je een aantal tools tot je beschikking. Eén belangrijke tool is natuurlijk een directe terugkoppeling van je website bezoeker. Nu is mijn ervaring, dat maar weinig mensen zo’n terugkoppeling zullen geven, tenzij je hier gewoon heel gericht om vraagt. Bijvoorbeeld aan klanten, waar je een goede contact mee hebt.
Waar zitten voor jou de knelpunten? Wat kan er volgens jou aan de site verbeterd worden?
Elementor Notes
Nu is dat wanneer je met Elementor Pro werkt sinds versie 3.7 wel heel makkelijk geworden door de ‘notes’. Het enige wat ik hoef te doen is een klant te vragen of hij af en toe aan kan geven waar het volgens haar of hem beter kan. Ik voeg de klant dan als ‘notes’ gebruiker toe aan mijn site en wanneer de klant iets te melden heeft, dan hoeft deze alleen op ‘notes’ te klikken in de balk boven in het scherm als hij is ingelogd en kan dan een bericht voor mij achterlaten. Hoe dit werkt zie je in deze video.
Screenrecording
Een andere bron van informatie kan ‘screenrecording’ zijn. Het op afstand opnemen, wat je bezoeker doet op je website. Dat kan je bijvoorbeeld doen met een tool als Microsoft Clarity, wat ik al weer een tijdje terug uitgebreid besproken heb. Ook zogenaamde ‘heatmaps’ en ‘scrollmaps’ kunnen je aardig wat inzicht geven. Meer hierover kan je hier lezen.
Andere websites
Andere websites kunnen natuurlijk ook prima als voorbeeld dienen, kijk eens hoe mensen dingen hebben opgelost. Past dit beter bij jou publiek of niet? Ik kijk regelmatig wat ‘grote websites’ doen en wanneer ik het idee heb, dat het een goed alternatief zou kunnen zijn, dan test ik het uit voor mijn eigen sites.
Testen
Wanneer je mogelijke verbeterpunten voor je website hebt, dan wil je natuurlijk weten of dit echt tot verbeteringen leidt. En daar heb je een paar prachtige tools voor.
Wat je wilt is bezoekers alternatieve versies van je website aanbieden. Stel bijvoorbeeld, dat je niet zeker weet of een knop wel genoeg opvalt. Moet die knop niet groter zijn? In een andere kleur? Of maakt de volgorde van de knoppen eventueel een verschil? Gaat je conversie beter, wanneer je meerdere knoppen hebt?
Dat is met zogenaamde A/B tests -mits je voldoende verkeer naar je website hebt- eigenlijk heel makkelijk uit te zoeken. Alweer een aardige tijd terug heb ik het product ‘If So‘ besproken, wat onder meer mogelijkheden heeft voor het opzetten van A/B tests. Een tweede goed product voor het doen van A/B tests is ‘Google Optimize’. Voor het coronatijdperk gaf ik hier cursussen over, en mocht je interesse hebben, neem dan contact op. Met Google Optimize kan je heel gedetailleerd bepalen welke doelgroepen welke versie van een pagina te zien krijgen.
Enkele belangrijke zaken om rekening mee te houden
Wanneer je gaat A/B testen of ‘Split testen’, dan is er een aantal belangrijke dingen om rekening mee te houden.
Allereerst, A/B testen heeft alleen maar zin, wanneer je voldoende bezoek aan de pagina hebt, waar je op test. Het eigenlijke minimum is toch wel 500 bezoekers, maar liever veel meer. Heb je minder bezoekers dan zijn de mogelijke meetresultaten niet echt significant, en kan je eigenlijk geen conclusies trekken.
Een volgend belangrijk punt, is dat je maar één, hooguit twee alternatieven gelijktijdig test. Test je meer dan raak je al snel de weg kwijt in de mogelijke alternatieven.
Dus wanneer je bijvoorbeeld wilt testen of de positie van de ‘Koop nu knop’ en/of de presentatie van een prijs in verschillende alternatieven verschil maken, test dan eerst de eerste varianten set (bijvoorbeeld de knop), heb je daar een conclusie over, dan pas de andere.
Het aanpassen van je website
Natuurlijk, wanneer je verschillende varianten wilt testen -en later deze varianten ook als duurzame oplossing door wilt voeren, dan moet het natuurlijk wel mogelijk zijn deze site ook aan te passen.
Nu biedt WordPress onder water heel wat mogelijkheden, die je niet direct in kan stellen. In mijn ‘Snippet base‘ zie je een aantal van de mogelijkheden tot aanpassingen. Met korte ‘code snippets’, kan je al heel wat ‘op maat maken’ voor WordPress of WooCommerce.
Een andere manier is om te werken via een child theme van je thema. Maar niet ieder thema is even ‘betrouwbaar’ bij het maken van child themes. Door slordige programmering van het thema, is het mogelijk dat een ‘child theme’ niet helemaal gelijk zal werken aan het thema waarvan het is afgeleid.
En de laatste optie is natuurlijk gebruik te maken van een page- of theme builder, zoals bijvoorbeeld Elementor Pro
Van deze drie opties, is de optie om je site veranderingen met Elementor Pro aan te passen natuurlijk de meest eenvoudige.
Een flexibele website
Functioneel redesign van je website, dus je website dezelfde ‘look and feel’ laten behouden, maar wel op andere punten aan kunnen passen, is het best te realiseren, wanneer je site ook daadwerkelijke makkelijk aanpasbaar is.
Helemaal wanneer je een nieuwe Strippenkaart klant van WordXPression bent. Omdat je dan maar liefst 30% korting krijgt op de eerste strippenkaart. En in 10 uur is het makkelijk mogelijk om een gemiddelde WordPress site om te zetten, naar een site die gebruik maakt van Elementor Pro. Ben jij een nieuwe klant, dan kost je dat dus slechts 385 euro! (ex BTW).
Interesse? Neem dan eens contact op of maak een gratis afspraak voor een video consult, direct in mijn agenda.