Is bloggen nog iets waar we veel energie in moeten stoppen?
Enkele weken geleden gaf ik weer een cursus DaVinci Resolve. Tijdens het introductierondje vertelde één van de deelnemers, dat bij deze cursus wilde doen, omdat hij zich afvroeg of bloggen nog van deze tijd is. Video heeft toch veel meer de toekomst? Of anders podcasten?
Het aardige is, dat dit al een discussie is, sinds ik met bloggen ben begonnen. En het feit, dat ik zelf nog steeds behoorlijk wat tijd aan mijn bloggen besteed, maakt denk ik wel duidelijk, dat ik het niet eens was met deze cursist. Maar desalniettemin benoemde hij een belangrijke vraag die iedereen die met bloggen begint (of met podcasten, of met vloggen) zou moeten stellen.
Ik kon hem in ieder geval eenvoudig duidelijk maken, dat ‘bloggen er nog steeds toe doet’. Want hoe had de cursist mij gevonden? Via enkele blogposts over DaVinci Resolve. Er was dus geen discussie mogelijk, dat het nog zin heeft om te bloggen. Klaarblijkelijk wel, anders had hij zijn vraag nooit in het cursusgezelschap kunnen stellen.
Maar laten we er eens wat dieper op ingaan.
Het juiste medium voor de juiste doelgroep
Eén van de belangrijke dingen met content marketing is het juiste medium te gebruiken voor de juiste doelgroep. En daarvoor moet je natuurlijk eerst je doelgroep kennen en weten welk medium jou doelgroep vooral gebruikt.
Soms denken klanten, dat ik daar een kant en klaar antwoord op heb. ‘Ik heb een zus en zo bedrijf, kan ik beter bloggen, vloggen of podcasten?’
Als sla je me dood, ik zou het antwoord je niet zo 1, 2, 3 kunnen geven. In zijn algemeenheid kan je stellen, dat de ‘jongere’ doelgroep eerder tot niet-geschreven tekst wordt aangetrokken. Maar ook daar zijn uitzonderingen op te bedenken.
Het mooie van WordPress is, dat je binnen WordPress vele verschillende soorten content kan verwerken. Je kan dus bloggen, vloggen en podcasten. Af en toe heb je een blog, soms een vlog en soms een podcast. Een aardig voorbeeld is hier de Aquarelblog van mijn klant Margo van Vegchel. In deze aquarelblog blogt en vlogt Margo al naar gelang wat het best past bij het onderwerp van haar inspiratie voor die week.
Maar behalve het juiste medium voor een specifieke doelgroep is een strategie om te worden gevonden. Want uiteindelijk, je wilt dat mensen op je site komen.
De indexeerbaarheid van video, tekst en geluidsbestanden
Laten we eens beginnen met een simpele Google zoekopdracht op het woordje Aquarel. Natuurlijk, dat is wel heel weinig specifiek, maar toch… wat krijgen we als resultaat te zien?
Aangezien dat wel een enorme lap tekst en afbeelding is, heb ik dit niet direct in de pagina opgenomen, maar kan je het screenshot bekijken door de knop hieronder te klikken.
We zullen niet ieder onderdeel van de pagina in detail bekijken, maar een aantal dingen zullen je zeker opvallen.
Na het blok met de verschillende producten komen we terecht bij een aantal heel concrete vragen.
Video
Hierboven zie je een drietal video’s. En Margo moet het toch op de één of andere manier goed gedaan hebben (ze heeft waarschijnlijk goed geluisterd bij mijn SEO cursus), want je ziet dat van de drie video’s, er twee van haar hand zijn.
Wat je ook op zal vallen, is dat alle video’s in deze lijst wat ouder zijn. Nou ja… wat… we leven vandaag in 2022, dus de jongste video in deze lijst is zeven jaar oud, ook de video die niet van Margo is. En dat komt, omdat de prioriteit van de video’s mede bepaald wordt door ‘hoe vaak een video wordt bekeken’, en je met oudere video’s vaak een groter publiek krijgt.
En met een weinig selectief zoekwoord als ‘aquarel’, is er een grote hoeveelheid aan video op YouTube om in te zoeken.
Geluid
Wat je ook op zal vallen, is dat er nergens geluidsbestanden naar boven komen in de zoekresultaten.
Wil je je dus richten op Podcasten, dan zal je het toch anders moeten doen. Eén van de mogelijkheden is bij iedere podcast in ieder geval een samenvatting van minimaal 500 woorden te schrijven. Zodat Google wel kan lezen waar het over gaat en zo verkeer naar je podcast kan sturen.
Schema’s gebruiken
Wanneer je pagina van een bepaald type is, dan kan je in een speciale ‘mark up’ structuur aangeven, wat je precies aanbiedt. Die structuur wil je niet zelf in een pagina in moeten tikken, maar gelukkig zijn er plugins, die daar bij helpen.
Als je RankMath Pro gebruikt voor SEO, dan heb je dit alles ‘ingebouwd’ in je SEO plugin. Doe je dat niet, dan kan je een andere ‘Schema markup plugin’ gebruiken, zoals bijvoorbeeld ‘All in One Schema Rich Snippets‘.
Bij je post geef je aan wat het type van je content is. Nu is dit en enorm lange rij van mogelijkheden en noch de RankMath Pro, noch de ‘All in One Schema Rich Snippets’ plugin ondersteunen alle mogelijkheden.
De laatstgenoemde plugin ondersteund op dit moment :
- Review
- Event
- People
- Product
- Recipe
- Software Application
- Video
- Articles
Naast de ‘gewone’ HTML markup geef je waarden voor specifieke velden in. Voor bijvoorbeeld video kan je naast de URL van de video ook extra informatie kwijt, zoals een korte omschrijving, die de video beter vindbaar moet maken.
Indexeert Google Video?
Op de vraag of ‘Google Video indexeert’ zijn twee antwoorden mogelijk. Beide antwoorden zijn overigens positief.
Op het moment, dat Google een video schema in een pagina vindt, zal Google de informatie in het schema indexeren. Dat zijn dus onder meer de titel, de maker, de duur, de poster afbeelding (ook wel thumbnail genoemd), de omschrijving en natuurlijk de URL naar de video toe zelf.
Staat de video op YouTube, dan gaat Google nog iets verder met het indexeren. Want tijdens het uploaden van je video kan je in YouTube Studio ook ‘chapters’ aan je video toevoegen. En dat is iets wat je om een tweetal redenen beslist zou moeten doen.
De eerste reden is dat niet iedereen het geduld en/of de tijd heeft om je hele video te bekijken. Stel… jij hebt een video gepost, waarin jij uitlegt, hoe de ‘Cut Page’ van DaVinci Resolve werkt. En één punt is hoe je de audio kan loskoppelen van het beeld. Op het moment, dat dat het enige is, wat je bezoeker wilt weten, dan wil je niet, dat hij hiervoor de totale video hoeft te bekijken. Of liever gezegd, dat wil je bezoeker niet.
Om dat te voorkomen kan je ‘Hoofdstukken’ (Chapters) aanmaken in jouw YouTube videos. Zet simpel de afspeelkop op de positie waar een nieuw ‘hoofdstuk’ moet beginnen en kies voor het aanmaken van een nieuw hoofdstuk.
Je zal gevraagd worden een titel voor het hoofdstuk in te geven, en je hebt nu een punt in de video, waar jouw bezoeker heel makkelijk heen kan gaan, maar ook een punt in de video dat meegenomen zal worden in de index.
Maar het wordt nog mooier wanneer we naar de zoekresultaten kijken:
Je ziet het, in de videoresultaten krijg ik bij ‘How to seperate AUDIO from VIDEO in Davinci Resolve’ een blauwe balk te zien. Aanvankelijk was deze balk dichtgevouwen, maar nadat ik hem open heb gevouwen, laat Google mij een zestal punten zien, waarop ik mogelijk zou willen beginnen met het kijken naar de video. Wel zo handig.
En als mijn video niet op YouTube staat?
Als je video niet op YouTube staat is het nog steeds mogelijk hoofdstukken aan te maken, maar nu wordt het iets lastiger. Je zal namelijk een ‘video sitemap’ aan moeten maken. Yoast heeft hier een aparte (betaalde) plugin voor en RankMath Pro biedt hier ook ondersteuning aan. Let erop, dat de gegevens voor de video sitemap in RankMath Pro worden gehaald uit het gekoppelde videoschema, dus wanneer je bij een pagina met video geen schema aanmaakt, krijg je ook geen vermelding in de sitemap.
Samenvattend
Bloggen is niet dood. Maar dat wist jij natuurlijk al omdat jij dit blogartikel leest. Wat wel goed is, is om kritisch na te gaan of en in hoeverre podcasts en video’s passen in jouw content strategie. Vanuit dit artikel krijg je enige handvatten om ervoor te zorgen, dat wanneer je video en audio toevoegt aan je content, je toch nog steeds ‘vindbaar’ bent op Google.