Hoewel alle begin moeilijk is, is volharden moeilijker
Oorspronkelijk wilde ik dit artikel ‘Zeven gouden tips voor de beginnende blogger’ noemen, maar ik bedacht mij dat iemand die net begint met bloggen eigenlijk meestal aardig snel op weg kan zijn. Het moeilijke van bloggen is juist het volharden. Wat schrijf je na die eerste tien blogposts? En hoe houd je je werkt interessant? Vandaar zeven gouden tips voor de blogger… het maakt niet uit hoe lang je al blogt, of hoe vaak!
Bovendien had ik al een artikel met de titel ‘Zeven goede tips voor de beginnende blogger’, en hoewel de meeste tips compleet andere waren, lijkt het wel een beetje of je in herhaling valt.
Het kost mij inmiddels al lang geen moeite meer om voor WordXPression te bloggen, de onderwerpen komen als vanzelf in mij op en na jarenlang een frequentie van één blogpost per week te hebben gehad, heb ik inmiddels de laatste twee jaar een frequentie van twee posts per week.
Maar toch, wanneer je ineens een nieuwe site begint over een ander onderwerp en je opnieuw moet gaan nadenken over je blogposts, zoals ik met de T-Shirt Academy, dan loop je er toch weer tegen aan… wat doe je na die eerste tien blogposts?
Voor mij in ieder geval weer inspiratie om na te denken over wat nu eigenlijk ‘een goede blog’ maakt. Wanneer wordt jouw blog graag gelezen en wat kan je doen, om inspiratie te krijgen en te houden voor je blog.
1. Werk vooruit!
De meest belangrijke tips voor de blogger is waarschijnlijk wel om vooruit te werken. Zorg dat je nooit in deadline situaties komt, want die zijn moordend voor creativiteit en spontaniteit.
Ik heb zelf voor het komende half jaar een blogkalender voor mijzelf opgesteld. Ik weet dus in januari al waarover ik tot en met juli over wil gaan schrijven.
Heb ik die blogposts allemaal al geschreven? Natuurlijk niet. Maar ik heb altijd minimaal 8 blogposts (dat is bijna een maand, wanneer je tweemaal per week publiceert) klaar staan ‘op voorraad’.
Het lastige is in mijn ervaring niet het schrijven zelf, maar het onderwerp waarover je wilt schrijven. Heb je eenmaal een onderwerp, dan volgt de tekst vanzelf. Je schrijft immers over je eigen vakgebied!
Ruim vooruit werken zorgt ervoor, dat je nooit om woorden verlegen zit.
2. Wees gul met je kennis!
Wanneer een klant bij mij een website in het kader van WordPress XPress laat bouwen, of bij mij een blog coaching traject volgt, dan krijg ik steevast de vraag ‘hoeveel kennis je moet delen’.
Mijn antwoord is altijd ‘alles’. Een blog waarbij iedere blogpost eindigt met ‘en als je wilt weten hoe je het moet doen, neem dan contact met ons op’ zal niet veel langdurige lezers hebben. Mensen lezen een blog omdat ze antwoorden verwachten.
Kost je dat dan geen klanten? Als iemand alles al in je blog kan lezen, waarom zou hij dan nog diensten of producten van je af willen nemen?
Twee goede redenen. De eerste is omdat de meeste mensen niet alles zelf willen doen. En aangezien jij door oplossingen te geven aangeeft kennis van zaken te hebben, wekt dat vertrouwen.
De tweede reden is dat het delen van kennis vaak leidt tot een erkenning van je vakmanschap bij -wat ik op WordPress gebied graag noem- de ‘Power Users’. De mensen die nooit klant zouden worden, omdat ze het zelf allemaal wel kunnen, maar het niet voor anderen uit willen voeren, omdat het niet hun vakgebied is. Mensen die vragers doorverwijzen naar mij. En daar ben ik dan weer heel blij mee.
3. Bouw verder op bestaande blogposts
Kijk eens door de blogposts die je al hebt? Eén of twee jaar na het posten van zo’n blogpost heb je wellicht nieuwe of veranderende inzichten gekregen of is de markt rond dit onderwerp veranderd. Een bestaande blogpost kan altijd een goede inspiratie zijn voor een follow up. Laat je hierbij vooral ook leiden door blogposts die toch al veel verkeer trekken.
Zo blijken op de WordXPression site de blogposts over formulieren in WordPress en boekingssystemen heel graag gelezen te worden. Voor mij natuurlijk een reden om toch af en toe -wanneer er iets nieuws op dit front te lezen valt- een nieuwe post over dit onderwerp te schrijven.
4. Luister naar je publiek!
En dat luisteren hoeft niet per se iedere keer om terugkoppeling vragen te zijn. Jouw publiek geeft de mening ook door bepaalde onderwerpen wel, of juist niet te lezen, op bepaalde onderwerpen meer dan op andere te reageren of bepaalde klantvragen krijg je vaker dan andere vragen.
Evalueer je blog regelmatig en trek daaruit je conclusies over de gewenste inhoud.
5. Geef de juiste aandacht aan je headlines
Ik heb aan dit onderwerp een compleet artikel gewijd en zou je zeker aan willen raden om ‘Vijf headlines voor je blog die bezoekers naar je site trekken‘ nog eens goed door te lezen.
6. Zorg dat je nooit zonder inspiratie zit
“Ja Wilko, dat kan je allemaal wel zo mooi zeggen, maar hoe kom ik dan aan inspiratie?”
Gelukkig voor jou heb ik daar al eens eerder een heel uitgebreid artikel over geschreven. “Twaalf tips voor inspiratie om te bloggen“, Zit je even vast, dan is het nalezen van dat artikel waarschijnlijk voldoende inspiratie om voor minimaal een half jaar nieuwe onderwerpen te krijgen.
7. Waarschijnlijk wel de belangrijkste van de tips voor de blogger is: Volhard!
De meeste mensen stoppen -tijdelijk of voorgoed- na zo ongeveer een half jaar bloggen. Dit omdat mensen wonderen verwachten van het bloggen. De trieste werkelijkheid is, dat bloggen net zoiets is als het inzaaien van een akker. De oogst laat nog enkele maanden op zicht wachten.
Bloggen is een kwestie van lange adem. Ik blog nu bijna 10 jaar met WordXPression en mijn site mag zich nu verheugen op een behoorlijke stroom bezoekers. Maar toen ik in 2010 begon heb ik meer dan een half jaar geschreven voor slechts een paar bezoekers per dag. En toen had ik een bijkomend geluk, dat er op mijn vakgebied heel wat minder in het Nederlands geblogd werd dan nu.
‘Bloggen’ is niet iets waarmee je morgen direct resultaat mag verwachten. Het is een kwestie van lange adem. En wanneer je ooit eens in ademnood komt, grijp dan rustig terug op al die artikelen over bloggen die ik in de afgelopen jaren heb geschreven.
Beter bloggen?
Wil je (beter) leren bloggen? Dan is mijn blogcoaching het overwegen meer dan waard. Of je kan natuurlijk mijn PowerBlogging cursus online volgen!