Facebook en de ‘Lookalikes’.
Enkele maanden geleden heb ik je iets meer verteld over de Facebook pixel. Wanneer je serieus aan de slag wilt met Facebook advertenties, dan is de ‘Facebook pixel’ eigenlijk iets waar je niet zonder kan. Tenzij natuurlijk jouw doelgroep niet of moeilijk via Facebook is te vinden.
Wat ik met dat laatste bedoel? Laten we eens naar twee van mijn ondernemingen kijken. De WordXPression site en de Wear2Care site.
Doe meer met je WordPress site.
Mijn doelgroep voor WordXPression zijn ondernemers die meer met hun WordPress site willen doen. Daarnaast heb ik nog een aantal meer specifieke criteria, ook één van de redenen, dat ik hoofdzakelijk leuke mensen als jij als klant hebt, maar ‘meer met de WordPress site doen’ is toch wel een hele belangrijke. Het probleem is alleen, dat deze doelgroep vrijwel niet binnen Facebook is te identificeren. Wanneer ik deze doelgroep op Facebook probeer te benaderen, zal ik hoofdzakelijk mijn peers (andere mensen die WordPress diensten aanbieden) vinden, en niet mijn potentiële klant. Facebook is hier dus geen belangrijk marketing middel.
Trek je het aan…
De Wear 2 Care doelgroep is veel makkelijker te bereiken. Vooral omdat dit publiek een duidelijk definieerbaar niche publiek is. Per t-shirt lijn wel een verschillend publiek, maar ik kan binnen Facebook vrij makkelijk de doelgroep bij een t-shirt lijn vinden. Hier is ‘Facebook marketing’ dus een goed instrument om nieuwe klanten te krijgen.
Dus eerst goed nadenken
Voor je besluit Facebook ads te gebruiken, is het vooral belangrijk goed na te denken over de vraag of je jouw publiek inderdaad makkelijk en eenduidig op Facebook kunt identificeren. Is dit niet mogelijk, dan moet je andere methoden gebruiken (tijdens de training ‘Online Marketing – een Stap Verder’ doe ik je er enkele aan de hand).
Is je doelgroep wel op Facebook te identificeren, dan zijn er verschillende manieren om jouw publiek te laten groeien. En in dit blogartikel bespreken we er één.
First things first…
Maar voor we ook maar iets doen, hebben we twee zaken nodig. De Facebook pixel en geduld. Om met de eerste te beginnen. Wanneer je een webwinkel hebt, dan raad ik je zeker aan om in plaats van de instructies om de Facebook pixel te plaatsen, die je hier kan vinden, gebruik te maken van de plugin ‘PixelYourSitePro. Deze plugin lijkt misschien een beetje aan de prijzige kant (89 euro voor een licentie voor 10 sites), maar dit verdient zich terug.
Want behalve het meten van de bezoekers aan je site, kan je ook meten welke producten zij eventueel in een winkelwagen hebben geplaatst (en mogelijk het winkelwagentje achter hebben gelaten) of welke producten zij daadwerkelijk hebben gekocht. Hoe je dit kan gebruiken voor het verhogen van je omzet, wordt onder meer uitgebreid besproken tijdens ‘WooCommerce – In Detail‘.
Maar in dit blogartikel gaan we kijken hoe we de ‘lookalikes’ van jouw bezoekers kunnen vinden. En efficient kunnen gebruiken om jouw omzet te verhogen.
Wat zijn lookalikes
Lookalikes zijn simpelweg de ‘onbekende’ mensen die aan dezelfde door Facebook vastgelegde criteria voldoen als een groep ‘bekende’ mensen. Zo’n groep bekende mensen kan bijvoorbeeld de groep van bezoekers aan een bepaald product zijn. Of de kopers van dat product.
Triggers
Nu kan je in PixelYourSitePro allerlei ’triggers’ definiëren. Een trigger is een soort gebeurtenis, die onder bepaalde omstandigheden wordt gegenereerd. Zo’n ’trigger’ kan bijvoorbeeld zijn het plaatsen van een product in een winkelwagen.
Wanneer je in de Facebook Ad Manager vervolgens aangeeft, dat jij een bepaalde advertentie wilt laten zien aan specifiek al die mensen, die het product in de winkelwagen hebben geplaatst, zal Facebook die advertentie ook alleen maar tonen aan die mensen. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn, om ze alsnog te verleiden het product te kopen.
Echter, in plaats van te zeggen, dat je die mensen wilt benaderen, kan je ook aan Facebook vertellen, dat je de ‘lookalikes’ van deze mensen tot je doelgroep wilt kiezen. In dat geval zal Facebook niet de mensen die iets in de winkelwagen hebben geplaatst de advertentie laten zien, maar aan mensen die er -volgens de Facebook criteria- hetzelfde ‘uitzien’. Is de groep bijvoorbeeld hoofdzakelijk vrouwen tussen de 18-35 jaar met een interesse voor RTL4, dan zal vooral deze doelgroep worden benaderd.
En je mailinglijst
Heb je nog geen Facebook pixel, dan kan je ook ‘lookalikes’ vinden door een lijst met email adressen te uploaden in de ad manager. Bijvoorbeeld jouw lijst met klanten, die het product hebben gekocht. Of gewoon alle mensen op jouw mailinglijst.
Kijk bij dit laatste echter wel uit. Zelden bestaat heel jouw mailinglijst uit mensen die ook tot jouw doelgroep behoren. Ik durf te wedden, dat jij bijvoorbeeld ook heel wat mensen op jouw lijst hebt staan, die al heel lang geen mail meer hebben geopend of gelezen. Deze groep mensen is hoogstwaarschijnlijk niet echt in jouw product geïnteresseerd. Het is dus beter deze eerst uit te filteren.
Een tweede punt waar je rekening mee moet houden is dat veel mail adressen volslagen onbekend zullen zijn bij Facebook. De meeste mensen hebben bijvoorbeeld hun Facebook account op een privé mailadres staan, terwijl ze zich mogelijk op jouw mailinglijst inschrijven met hun zakelijk adres. Dus de uiteindelijke bruikbare lijst zal slechts een fractie zijn van je daadwerkelijke mailinglijst.
Hoeveel heb je nodig voor goede lookalikes?
Van de kant van diverse Facebook experts wier mening ik serieus neem, heb ik gehoord, dat je minimaal 500 ‘bestaande klanten’ moet hebben, wil je een betrouwbare groep lookalikes kan maken. En dat spreekt natuurlijk voor zich. Bij een kleine groep, is de kans dat ze toevallig andere eigenschappen gemeenschappelijk hebben vrij groot.
Stel. Ik heb een willekeurige groep van 50 klanten uit mijn totale bestand. Toevallig hebben 45 van de 50 klanten met elkaar gemeen, dat ze in Facebook lid zijn van groepen die iets met Game of Thrones te maken hebben. Dus Facebook besluit, dat mijn doelgroep de ‘Game of Thrones’ liefhebbers moeten zijn. Helaas. Ik was op zoek naar ondernemers die iets met WordPress willen.
Hoe groter je groep is, des te groter is de kans dat ’toevallige overeenkomsten’ uitgefilterd zullen worden.
Voeg extra kenmerken toe.
Natuurlijk kan het helemaal geen kwaad om Facebook een handje te helpen bij het vinden van je lookalikes. Dit kan je doen door aan de te vinden doelgroep bijvoorbeeld nog enkele demografische gegevens (leeftijdscategorie, geslacht bijvoorbeeld) of enkele interesses toe te voegen.
Ten slotte
Het definiëren van een doelgroep is natuurlijk slechts een onderdeel van een succesvolle advertentiecampagne. Een ander belangrijk onderdeel is de campagne zelf. Tijdens ‘Online Marketing – Een Stap Verder‘ leer je ondermeer hoe je een succesvolle advertentiecampagne op Facebook op kan zetten.