Hoe vaak moet je bloggen ?

De ideale blogfrequentie… hoe vaak moet je bloggen?

Een goede aanvulling op dit artikel is het meer recentere artikel ‘Bloggen – Nogmaals, hoe vaak moet (of mag) je dat doen!’

smart_phone_statistics_400_clr_8800

Een vraag die ik vaak hoor tijdens een WordPress XPress sessie is ‘hoe vaak moet je bloggen’. In de meeste gevallen heeft de steller van de vraag de voor hem of haar ideale frequentie al ingevuld… tweewekelijks… maandelijks… sommigen menen zelfs dat tweemaandelijks een goede frequentie is.

Hoewel iedere cel in mijn lichaam altijd riep, dat je wekelijks moet bloggen, kon ik dit natuurlijk op geen enkele manier hard maken. Vaak voelde ik mij als een tandarts die beweert, dat je eigenlijk na alles wat je eet of drinkt je tanden moet poetsen: Je gelooft zelf, at dit het best is, maar begrijpt best, dat dit voor anderen een zware belasting kan zijn.

Het voordeel van een groot klantenbestand is dat je ze af en toe eens kan vragen te helpen met een onderzoekje. En ik heb een aantal van mijn klanten die over langere tijd serieus blogden -maar wel met verschillende frequenties- gevraagd of ze mee wilden werken aan een klein onderzoekje. En misschien heb je in oktober 2013 ook mijn facebook call voorbij zien komen, waar ik niet-klanten vroeg mee te willen werken aan een klein onderzoekje.

Op basis van dit onderzoek durf ik nu al met zekerheid te stellen, dat wekelijks de beste blogfrequentie is, maar jij wilt natuurlijk ook weten waarom. Dat zal ik jou eens haarfijn uit de doeken doen.

Dit is geen wetenschappelijk onderzoek!

Om even alle misverstanden te voorkomen: Ik heb in het verleden zeer serieuze enquêtes opgesteld die wetenschappelijk en statistisch zeer verantwoord waren. Dit kleine onderzoekje is op geen enkele wijze statistisch representatief. Al was het alleen maar omdat de steekproef verre van ‘willekeurig’ is. Evenmin vormen de 50 ondernemers een significant deel van de daadwerkelijke populatie van ondernemers in Nederland.

Het doel van het onderzoekje is ook beslist niet iets te ‘bewijzen’. Maar wel om je een indruk te geven, waarom het belangrijk is goed na te denken bij jouw frequentie van bloggen.

Ook zijn de deelnemers aan het onderzoek onderling moeilijk te vergelijken. Hoe vergelijk je bijvoorbeeld iemand met een lijst van 100 ingeschrevenen met iemand die 8000 man op zijn lijst heeft staan? Om percentages te vergelijken heb ik iets gedaan, waar iedere wiskundige en statisticus spontaan van moet braken.

Bij de deelnemers die eenzelfde doelgroep vertegenwoordigden heb ik de percentages die later genoemd worden berekend en gemiddeld met percentages van anderen in dezelfde onderzoeksgroep. Dus wanneer Deelnemer x 5 uitschrijvingen op zijn lijst van 100 heeft en Deelnemer y 5 op zijn lijst van 8000 heb ik 5% van x genoemen en 0,0625 voor y… dit bij elkaar opgeteld en gedeeld door 2 vormt een percentage van 2,53125… Wetenschapplijk niets waard, maar wel goed om de andere opties binnen hetzelfde onderzoek te vergelijken.

Hoe vaak moet je bloggen om geopend te worden?

Wanneer je je blog schrijft, stuur je natuurlijk een bericht naar je complete mailinglijst. En het is natuurlijk de bedoeling, dat de mensen op je lijst in ieder geval je mailbericht lezen.

De openingspercentages van de email spraken voor zich :

  • Wekelijks bloggen : Openingspercentage tussen 27,3 en 39,1%. Gemiddeld 33,2%. Interessant was dat kleine lijsten relatief beter geopend worden.
  • Tweewekelijks bloggen : Openingspercentage tussen 22,3 en 28,2%, gemiddeld 26,1%. Ook hier bleken kleine lijsten het beter te doen.
  • Maandelijks bloggen : Openingspercentage tussen de 9,3 en 17,2%, gemiddeld 14,3%. Interessant is hier dat de grote lijsten het beter doen dan kleine lijsten.

Het is natuurlijk niet verwonderlijk, dat het openingspercentage bij een hogere verzendfrequentie ook groter is. Iedere lijst heeft namelijk een kern van mensen die altijd de nieuwsbrief opent. En een groep mensen die het ‘af en toe’ doet. De kans dat die ‘af en toe’ openers het openen is groter, naarmate er vaker wordt verzonden.

Hoe vaak moet je bloggen om ‘doorgeklikt’ te worden

Nadat jouw email geopend is, wil je natuurlijk ook dat mensen ‘doorklikken’ naar jouw website. Dit doorklikken kun je op twee manieren meten. Als percentage van het totaal aantal aangeschreven mensen of als percentage van het totaal aantal mensen wat de mail heeft geopend. Hoewel de meeste autoresponders aan de eerste methode de voorkeur lijken te geven, is de tweede methode voor mij het meest zinvol. Het openen van de email is immers een randvoorwaarde om door te kunnen klikken.

Om het met een rekenvoorbeeldje duidelijk te maken. Als 20% van je lijst jouw mail opent en 5% van jouw lijst doorklikt, ga ik ervan uit, dat je een succes met doorklikken hebt van 25%. Een kwart van de mensen die de moeite nam jouw bericht te lezen heeft de moeite genomen door te klikken.

Ik moet eerlijk zeggen, dat ik een bepaalde verwachting had, die niet uit is gekomen. Namelijk:

  • Wekelijks: Doorklikpercentage tussen de 27 % en 35%, gemiddeld 31,5%
  • Tweewekelijks: Doorklikpercentage tussen de 26% en 36%, gemiddeld 29,5%
  • Maandelijks: Doorklikpercentage tussen de 35% en 41%, gemiddeld 37,2%

Met andere woorden: De mensen die maandelijks jouw nieuwsbrief lezen hebben misschien meer weerstand jouw email te openen. Maar wanneer ze die weerstand overwonnen hebben, zijn ze eerder bereid ook door te klikken naar jouw website. Helaas is het absolute aantal bezoekers nog steeds significant lager dan bij wekelijks of tweewekelijks.

Hoe vaak moet je bloggen om je lijst te laten groeien?

De groei van je mailinglijst wordt door een tweetal factoren bepaald: De nieuwe inschrijvingen en de uitschrijvingen. Ook hier zijn interessante dingen zichtbaar. Bij een lijstgroei ben ik uitgegaan van het aantal inschrijvingen op het moment van het verzenden van de mailing tot het moment van het verzenden van de volgende mailing. Dus wanneer bij mailing 1 100 mensen op de lijst staan en bij mailing 2 101 mensen is de lijstgroei 1%. Bij de afname ben ik uitgegaan van de rapportage van de autoresponder. Hierbij worden uitschrijvingen direct gerelateerd aan een bepaalde campagne. Je schrijft immers uit, gebruik makend van de ‘uitschrijflink’ die direct op een campagne te herleiden is.

  • Wekelijks: Lijstgroei tussen de -0,3 en 7%, gemiddeld 2,3%; Lijstafname tussen de 0,1 en 0,9%, gemiddeld 0,7%
  • Twee wekelijks: Lijstgroei tussen de 0,2 en 4%, gemiddeld 1,7%; lijstafname tussen de 0,1 en 0,3%, gemiddeld 0,13%
  • Maandelijks: Lijstgroei tussen de -1,2 en 2%, gemiddeld 0,7%; lijstafname verwaarloosbaar.

Hier blijkt, dat bij een wekelijkse blogfrequentie de lijst sneller groeit! Dat is natuurlijk ook niet verwonderlijk. Wanneer je een site van 6 maanden oud bezoekt, is natuurlijk een site met 26 blogartikelen een stuk interessanter dan een site met 6 artikelen!

Algemene conclusie

Wanneer voldoende mensen dit onderzoek interessant genoeg vinden wil ik het wel eens verder uitwerken. Maar tot nu toe kan geconcludeerd worden, dat wekelijks bloggen voor zowel de groei van je bestand als het verkeer naar je website de beste optie is. Want we moeten ook niet vergeten, dat niet alleen een wekelijkse blog meer mensen trekt. Hij trekt die mensen ook 4x vaker dan bij een maandelijkse blog! Dus in absolute bezoekers per maand, mag je de percentages ook nog eens met vier vermenigvuldigen!

Mijn aanvankelijke veronderstelling, dat wekelijks bloggen het meeste effect heeft, lijkt mij hiermee bewezen. Als je hierbij ook nog eens in overweging neemt, dat bloggen eigenlijk een vorm van acquisitie is mag duidelijk maken, dat tijd vrij maken om te bloggen meer dan verantwoord is!

Nog meer weten over dit onderwerp, lees dan ook het meer recentere artikel ‘Bloggen – Nogmaals, hoe vaak moet (of mag) je dit doen

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Meest populaire blogposts
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Voeg je koptekst hier toe

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 

Bezoekadres
Eperweg 135 (op afspraak)
8072 PL Nunspeet

Postadres
Aardoliestraat 14-I
7553GT Hengelo

06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Deze post rapporteren

Wanneer deze post niet meer relevant is of verouderde informatie bevat, zou ik het op prijs stellen wanneer je dit door wilt geven., zodat ik dit eventueel bij kan werken. De persoonlijke gegevens die je hieronder invult worden alleen gebruikt om de mail te versturen en zal niet voor marketingdoeleinden worden gebruikt.