Hoe bepaal je de prijs van je online training?
Het is alweer een aantal jaren geleden, dat ik mijn inzichten deelde over hoeveel een online training minimaal moet kosten om überhaupt met de ontwikkeling te beginnen. Tegenwoordig lijken platforms zoals WP Courseware het verkopen van online trainingen een fluitje van een cent te maken, maar dat is helaas een misvatting. Het vraagt meer strategie dan je op het eerste gezicht zou denken.
In dit artikel wil ik samen met jou de diepte induiken over hoe je een prijsstrategie kunt bepalen voor jouw online leerproducten. Laten we uitgaan van een situatie waarin blijkt dat de training te duur lijkt om te realiseren. Wat doe je dan?
Dit keer ga ik niet in op de inhoud, maar duik ik liever nog verder met jou de diepte in met betrekking tot een juiste prijs-strategie voor de verkoop van jouw online leerproducten. Als uitgangspunt nemen we een situatie waarbij we tijdens de prijscalculatie tot de ontdekking komen, dat de training eigenlijk te duur is om te realiseren.
Van “alles” naar “een beetje minder”
Stel je voor: ik maak graag sushi en wil anderen leren hoe ze dit ook kunnen. Om die reden ontwikkel ik een uitgebreide training waarin je van beginner tot bijna-sushi-meester kunt groeien. Dit kost mij natuurlijk flink wat tijd.
Ik waardeer mijn tijd op 60 euro per uur en verwacht dat de ontwikkeling van de cursus zo’n 200 uur in beslag neemt. Dat betekent dat ik minimaal 12.000 euro moet verdienen om mijn investering terug te verdienen. Ik schat dat er ongeveer 40 mensen in mijn doelgroep vallen die op dit niveau sushi willen leren maken.
Na wat rekenwerk blijkt dat ik de cursus voor minstens 300 euro moet aanbieden. Maar hoeveel mensen zijn bereid om 300 euro voor een online training te betalen? Waarschijnlijk niet veel.
De training opdelen in modules
Een oplossing kan zijn om de training op te splitsen in vijf losse modules, bijvoorbeeld:
- Zelf sushi maken: de basistechnieken
- Sushi – variëren met smaak
- Gevorderde sushi-technieken
- Sushi en sashimi
- Zo werkt de echte sushi-meester
Als ik die 300 euro door vijf deel, kost elke module 60 euro. Dat klinkt al een stuk toegankelijker. Daarnaast kan ik de prijs van elke losse module iets verhogen, bijvoorbeeld naar 75 euro per stuk, en het complete pakket voor 300 euro aanbieden als bundel.
Op die manier bied ik mensen die direct de hele cursus willen volgen nog steeds de optie om dit voordeliger te doen, terwijl ik tegelijkertijd de drempel verlaag voor wie eerst met een enkele module wil starten.
Een salesfunnel toepassen
Een andere strategie die goed werkt, is het gebruik van een salesfunnel. Hierin bied je eerst een laagdrempelig product aan, zoals de basismodule Zelf sushi maken: de basistechnieken voor 10 euro.
Stel dat 300 mensen deze basiscursus kopen. Dat levert 3000 euro op. Vervolgens bied je de tweede module aan, bijvoorbeeld voor 30 euro. Als 50% van de mensen doorgaat, verdien je hiermee 4500 euro (150 x 30 euro).
Dit patroon kun je herhalen:
Niveau 3: 60 euro per module, 75 klanten → 4500 euro
Totaal: 3000 + 4500 + 4500 = 13.000 euro
Zo bereik je niet alleen je financiële doel, maar haal je ook meer mensen over de streep met een aantrekkelijke instapprijs.
De kracht van MasterStudy LMS en WP Courseware
Beide tools, MasterStudy LMS en WP Courseware, bieden functies die dit proces ondersteunen:
1. Voorwaardelijke toegang tot cursussen
Met MasterStudy LMS en WP Courseware kun je aangeven dat een cursus pas toegankelijk is nadat een andere is afgerond. Dit is perfect voor een salesfunnel, omdat je hiermee automatisch een logische volgorde creëert.
2. Automatische e-mails
Beide platforms bieden de mogelijkheid om automatische e-mails te sturen zodra een cursus is afgerond. Deze e-mails kun je gebruiken om de vervolgcursus te promoten, met een link naar een landingspagina waar je de voordelen van die cursus verder toelicht.
3. Prijsstructuren en bundelaanbiedingen
MasterStudy LMS biedt een gebruiksvriendelijke interface voor het instellen van dynamische prijzen en bundels. WP Courseware heeft vergelijkbare opties, maar de implementatie is iets minder flexibel.
4. Integraties met betalingssystemen
MasterStudy LMS blinkt uit in het brede scala aan integraties met betalingssystemen, terwijl WP Courseware eenvoudiger te koppelen is via platforms zoals WooCommerce.
Een vergelijking tussen MasterStudy en WP Courseware
Kenmerk | MasterStudy LMS | WP Courseware |
---|---|---|
Gebruikersvriendelijkheid | Intuïtieve interface, geschikt voor beginners en gevorderden. | Eenvoudig in gebruik, maar iets minder gestroomlijnd. Door de sterke ‘WordPress interface’, minder toegankelijk door mensen zonder WordPress ervaring. |
Prijsopties en bundels | Flexibele instellingen voor dynamische prijzen en bundels. | Basisfunctionaliteit, meer afhankelijk van WooCommerce. Je kan in WooCommerce een product aanmaken, die je toegang tot meerdere cursussen geeft. |
Marketingfunctionaliteiten | Sterke focus op geïntegreerde marketingtools. | Goede opties, maar minder uitgebreid dan MasterStudy LMS. |
Integraties | Brede ondersteuning voor meerdere LMS- en betaling- tools | Voor meer dan Stripe en PayPal, heb je WooCommerce nodig voor de betalingen. |
Toets- en quizmogelijkheden | Goede mogelijkheden. Biedt opties tot het zelf samenstellen van een toets op basis van een vragenpool | Subliem! Door vragen te ’taggen’ en aan te geven hoeveel vragen met een bepaalde tag voor moeten komen in een toets, kun je in detail er voor zorgen, dat iedere cursist -hoewel ze ‘random’ vragen krijgen, in ieder geval vragen van hetzelfde niveau en over dezelfde onderwerpen krijgt. Daarnaast kan je instellen, dat bij multiple choice vragen, er meer ‘mogelijke’ antwoorden voorkomen, zodat zelfs de te kiezen vragen bij een test verschillen. |
Kosten | Er is een gratis versie van de plugin met de meeste van de basisfunctionaliteiten die je nodig hebt je quiz te bouwen. Wanneer je klaar bent dit alles aan te bieden, hoef je alleen een licentie te kopen. (Plugin uitproberen) | Alleen als betaalde plugin verkrijgbaar. Er is wel een 30 dagen ‘refund’ garantie. |
Conclusie
Beide platforms bieden uitstekende mogelijkheden om een succesvolle prijsstrategie en salesfunnel op te zetten. Kies je voor MasterStudy LMS, dan profiteer je van flexibele prijsopties en uitgebreide marketingtools. WP Courseware daarentegen is ideaal als je al gebruikmaakt van WooCommerce en een eenvoudigere set-up zoekt.
Mijn advies? Kijk naar wat jouw specifieke wensen zijn en kies de tool die het beste bij jouw zakelijke doelen past. Ongeacht je keuze: een slimme prijsstrategie blijft de sleutel tot succes! Wil je hulp bij beide mogelijke keuzes, lees dan meer over MasterStudy en WP Courseware in de WordXPression blog of neem contact met mij op voor het bespreken van een concrete implementatie.
Wist je overigens dat tot 1 januari 2025 je 25% korting krijgt op iedere online leeromgeving bij WordXPression?
Heb je interesse neem dan vooral contact op!