Online trainingen verkopen, nogmaals de juiste prijs…

Wat is de juiste prijs wanneer je een online training wilt verkopen?

online trainingen verkopen | Online trainingen verkopen, nogmaals de juiste prijs...

Iets meer dan een half jaar geleden hebben we samen gekeken, naar hoeveel een online training nu eigenlijk mag kosten. Of -om het wellicht wat beter te stellen, hoeveel een online training eigenlijk minimaal moet kosten, wil je sowieso met de ontwikkeling hiervan beginnen. Met de beschikbaarheid van goede online leeromgevingen zoals bijvoorbeeld WP Courseware lijkt online trainingen verkopen een peulenschil geworden, maar niets is minder waar.

Dit keer ga ik niet in op de inhoud, maar duik ik liever nog verder met jou de diepte in met betrekking tot een juiste prijs-strategie voor de verkoop van jouw online leerproducten. Als uitgangspunt nemen we een situatie waarbij we tijdens de prijscalculatie tot de ontdekking komen, dat de training eigenlijk te duur is om te realiseren.

Van ‘Alles’ gaan we naar ‘een beetje minder’.

Stel, ik maak graag sushi. En dat doe ik goed. En ik vind het belangrijk dat andere mensen ook kunnen leren hoe ze goede sushi kunnen maken. Dus ik ontwikkel een training, waarbij ik jou stap voor stap leer hoe je de meest verrukkelijke sushi kunt maken. Van absolute beginner tot een ‘bijna-sushi-meester’. Natuurlijk kost het ontwikkelen van deze training mij behoorlijk wat tijd.

Stel, ik waardeer mijn tijd op 60 euro per uur. Ik kom tot de conclusie dat de ontwikkeling van de cursus mij 200 uur zou kosten, dus ik zou in totaal minimaal 12.000 met de cursus moeten verdienen. Ik verwacht dat er ongeveer 40 mensen ‘binnen mijn bereik’ vallen die op dit niveau sushi willen leren maken.

Na een rekensommetje kom ik tot de conclusie dat ik deze training echt niet voor minder dan 300 euro kan verkopen.

Wil mijn potentiële klant ook 300 euro voor een dergelijke training betalen? Ik denk niet dat er veel mensen zijn die hier toe bereidt zijn.

Wat ik echter ook kan doen, is de cursus ‘opknippen’ in vijf delen.

  1. Zelf Sushi maken. De basistechnieken.
  2. Sushi – Variëren met smaak
  3. Gevorderde sushi technieken
  4. Sushi en sashimi
  5. Zo werkt de echte sushi meester

Deel ik nu die 300 euro door 5, is het 60 euro per cursus. Dat klinkt al een stuk interessanter. Wat we echter ook kunnen doen is de prijs per individuele cursus iets te verhogen, dus bijvoorbeeld 75 euro per cursus, en vervolgens het complete pakket -wat normaal dus 375 euro zou kosten- voor 300 euro aan te bieden.

Op deze manier heeft de bezoeker die 300 euro zou betalen toch de kans om de hele cursus in één keer te kopen, maar kan degene die nog twijfelde makkelijker over de streep gehaald worden, de eerste cursus te doen.

Of de salesfunnel…

De best werkende strategie is in de meeste gevallen de ‘salesfunnel’ Bij een salesfunnel (een verkoop-trechter) is het uitgangspunt dat de meeste mensen geen interesse zullen hebben in je ‘top product’, ‘Zo werkt de echte sushi meester’… maar wel sushi willen leren maken. Je zou dus typisch de eerste cursus (Zelf sushi maken – de basistechnieken) voor een lage prijs aanbieden. Laten we zeggen, voor 10 euro. Omdat veel mensen sushi willen leren maken, maar weinig mensen echt op het niveau van een sushi meester willen komen, zou dit met een juiste inzet van je marketing middelen best tot een aardige verkoop kunnen leiden.

Stel dat ik zo 300 mensen weet te bereiken. Dat levert mij dan 300 x 10 euro is 3000 euro op.

Heeft iemand de eerste cursus voor 10 euro afgerond, dan krijgt hij het aanbod voor cursus 2. Voor bijvoorbeeld 30 euro.

Het aantal mensen wat deze cursus zou kopen zal beduidend lager zijn (vandaar ook de benaming ‘verkoop trechter’, hoe verder je komt, hoe smaller hij wordt) maar het zijn gemotiveerde mensen. Stel… 50% gaat door en betaalt die 30 euro. Dus 150 mensen zijn bereid 30 euro te betalen. Dat is 4500 euro. Hoewel de ‘tweede laag’ duidelijk minder verkoopt, levert hij meer op dan de ‘eerste laag’. En in totaal heb ik inmiddels 8500 euro verdiend.

Als deze mensen de cursus hebben afgerond krijgen zij op nieuw een aanbieding. Niveau 3… voor 60 euro. En opnieuw gaat 50% door. Dit zijn dus 75 mensen. Opnieuw 4500 euro. En in totaal heb ik inmiddels 13000 euro verdiend. 1000 euro meer dan het minimum wat ik nodig had om door te gaan.

En zo voort…

Je begrijpt het al. We hoeven het voorbeeld niet tot in het kleinste detail uit te werken. Maar door een ‘risicoloos instapbedrag’ (10 euro in plaats van 300) voor het eerste deel van de cursus te vragen bereiken we een breder publiek. De 40 mensen die aanvankelijk misschien de hele cursus zouden doen, doen hem waarschijnlijk nog steeds, maar de kans is groot, dat je een groter publiek weet te bereiken omdat je met de ‘lage instapprijs’ mensen enthousiast hebt gemaakt, die anders nooit deze training zouden overwegen.

WP Courseware en de Salesfunnel

Het mag geen geheim zijn. Ik ben best wel blij met WP Courseware als product voor het opzetten van een goede online leeromgeving. Sinds versie 4.0 biedt WP Courseware een welkome nieuwe optie: ‘requirements’. Je kunt hier aangeven welke cursus beëindigd moet zijn voor een nieuwe gevolgd kan worden.

Een tweede belangrijke functie – die volgens mij net zo oud is als WP Courseware zelf- is de automatische email bij het beëindigen van een cursus.

In deze automatische email plaats je dus het aanbod voor de vervolgcursus. Heeft iemand Cursus 1 afgemaakt, krijgt hij automatisch een mailtje dat hij dit gedaan heeft en de aanbieding voor de vervolgcursus.

Zet niet te veel informatie in deze email, maar link liever naar een pagina op je site waar de voordelen van deze tweede cursus uitgebreid besproken worden. Enzovoorts…

Wees eens aardig en deel dit met je vrienden
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 
Imkersdreef 525
7328DG Apeldoorn
06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Leer WP Courseware kennen

Binnenkort start WordXPression weer een nieuwe online live training WP Courseware.

Bouw zelf je online leeromgeving. Inclusief licentie WP Courseware

INCLUSIEF LEVENSLANGE LICENTIE WP COURSEWARE!

Flinke kortingen op cursussen van WordXPression.