Een FAQ schema maken met Rank Math

Wat is een FAQ schema en waarom zou je het willen?

FAQ Schema maken

Enige tijd geleden heb ik je in een blog verteld over ‘Google Answers‘ en de manier waarop je jouw blogposts hier geschikt voor kan maken. Ook nog niet zo gek lang gelden heb ik je meer verteld over Google’s Bert en over Rank Math, een relatief nieuwe plugin die inmiddels een aardige concurrent van Yoast SEO begint te worden.

In dit blogartikel laat ik je zien hoe je relatief eenvoudig een FAQ pagina kan maken, die niet alleen goed door Google gevonden zal worden, maar bovendien ook nog eens een grote kans heeft om als ‘Rich content’ in Google Answers te verschijnen.

De grote truc hierachter is een FAQ schema maken. Een ‘onzichtbare’ structuur die precies aan Google vertelt, waar jouw blogpost over gaat.

Ik ga er hierbij vanuit, dat je Rank Math hebt geïnstalleerd. Rank Math Pro kan handig zijn, maar is niet noodzakelijk wanneer je met Gutenberg werkt.

Ok… en hoe kan ik een FAQ schema maken?

Een FAQ Schema maken met Rank Math – Stap voor Stap.

Zet je vragen op een rij!

Dit lijkt misschien een wat overbodige stap, maar wanneer je jouw vragen gestructureerd wilt toevoegen, dan is het goed om eerst je vragen op een rijtje te zetten. De tools die je kan gebruiken om je vragen toe te voegen maken het je niet echt makkelijk om later de volgorde te veranderen.

Begin dus de vragen die je wilt behandelen op een rijtje te zetten. De antwoorden die komen later.

Wat je in deze fase eventueel ook al kan doen is het opzoeken van afbeeldingen die bij de vraag passen.

Wanneer je namelijk jouw FAQ toevoegt op de manier zoals beschreven in dit artikel, dan bestaat er een redelijke kans dat de FAQ bij de ‘Rich Content’ van Google Answers ook met plaatjes getoond zal worden. Dat trekt de aandacht en leidt mogelijk tot extra klikken.

Begin je blogpost te schrijven, inclusief inleiding

Nu begin je met het schrijven van je blogpost. Ik ga ervan uit, dat je de Gutenberg editor gebruikt. Doe je dat niet, dan is er nog steeds geen mens overboord, in latere stappen laat ik je zien hoe je hetzelfde met de Klassieke Editor kan doen. Maar dat is een stuk omslachtiger.

Voeg het Rank Math SEO blok in

Door aan het begin van een nieuw blok ‘/rank‘ in te tikken toont de Gutenberg editor je alle blok typen met het woordje ‘Rank’ in de naam. In de afbeelding hierboven zie je, dat er op het moment van het schrijven van dit artikel vier blokken zijn die je helpen bij het maken van een Rank Math schema.

Het zal je niet verbazen, dat je hier kiest voor FAQ by Rank Math.

Vul één voor één de vragen -met antwoord- toe

Hierboven zie je de afbeelding van het ‘Rank Math FAQ’ blok. Je kan hier vraag en antwoord ingeven en eventueel voorzien van een afbeelding. Dit voorzien van een afbeelding kan een goed idee zijn, wanneer je wilt richten op de vindbaarheid in Google Answers.

Alternatief – De Klassieke Editor – Stap 1

Bij de klassieke Editor kan je alleen gebruik maken van het FAQ schema van Rank Math wanneer je de Rank Math Pro plugin gebruikt. Gebruik je de gratis Rank Math plugin, dan kan je wel gebruik maken van het Gutenberg blok zoals hierboven uitgelegd, maar niet van de schemagenerator die ik in de volgende stappen uitleg.

De Rank Math gegevens vind je onder de tekst van je blogpost. Je gaat hier naar de ‘Schema’ tab en klik hier op de knop ‘Schema Generator’.

De Klassieke Editor – Stap 2

Het zal je wellicht opvallen, dat de lijst met schema’s in Rank Math Pro behoorlijk wat langer is dan in de gratis versie. We kiezen hier voor ‘FAQ’.

De Klassieke editor – het FAQ Schema invullen

Vervolgens krijg je dus het scherm zoals hierboven getoond zien. In het veld ‘Name’ kan je eventueel een titel voor de FAQ zetten. Het woord ‘FAQ’ is hier een bijzonder ongelukkige keuze.

Je doet dit namelijk om goed vindbaar te zijn in Google, dus zorg er ook voor dat jouw zoekterm terugkomt in de titel. ‘FAQ Werken met Photoshop’ is bijvoorbeeld een goede FAQ titel. Alleen het woord ‘FAQ’ of ‘Veel Gestelde Vragen’ beslist niet.

We gaan nu vragen toevoegen aan de FAQ. Dat doen we door te klikken op ‘Add Property Group’.

De Klassieke editor – Vragen toevoegen

En nu kan je één voor één de vragen toevoegen. In het veld ‘URL’ kan je een url naar een afbeelding opnemen. Let er wel op, dat je die afbeelding los van dit schema zal moeten uploaden.

In het veld URL kan je een url opgeven, waarheen gegaan moet worden, wanneer er op de vraag wordt geklikt. Wil je specifieke links in de antwoorden zelf opnemen, dan zal je dit als HTML moeten doen.
Wanneer je klaar bent met het invoeren van alle vragen en antwoorden, dan klik je op ‘Save for this Post’.

De Klassieke Editor – De shortcode opnemen in de pagina

Wanneer je de gegevens voor het schema hebt ingevuld en opgeslagen zie je nog helemaal niets. Omdat er in dit schema behoorlijk wat code om de tekst heen staat, en Rank Math wil voorkomen, dat je dit straks eventueel ‘kapot’ zou maken, wanneer je de tekst gaat aanpassen, kan je de FAQ uitsluitend wijzigen met de schema editor.

Wil je deze zichtbaar maken in je post, dan neem je de shortcode die boven in het schema staat aangegeven op in de post. Let hierbij echter goed op: Deze code werkt uitsluitend op de pagina waar je hem hebt aangemaakt. Je kan dus niet de FAQ (ook) op een andere pagina gebruiken door de shortcode op die andere pagina in te plakken.

Vertel het Google!

En natuurlijk heb je niet al doe moeite gedaan om Google jouw pagina te laten negeren. Facultatief kan je daarom Google vertellen, dat je een nieuwe pagina hebt toegevoegd.

Hiervoor kan je -na het publiceren- in Google Search Console (indien je hier een account voor hebt) de URL opgeven. Google geeft vervolgens aan, of deze URL is geïndexeerd (wat niet erg waarschijnlijk is, wanneer je deze zojuist hebt toegevoegd) en door op de knop ‘Indexering aanvragen’ verzoek je Google om deze pagina te indexeren.

Let op: Regelmatig is deze knop niet aanklikbaar! Dit is omdat Google het dan zo druk met de ‘lopende zaken’ heeft, dat extra indexeringen aanvragen niet mogelijk is.

De FAQ als blogpost

Een FAQ schema maken volgens de hierboven beschreven methode heeft alleen maar zin, indien je jouw FAQ schrijft met betrekking tot vragen waar mensen daadwerkelijk op zoeken.

Het maken van een FAQ zoals hierboven beschreven kost aardig wat tijd en het is zonde van je inspanning, indien je die investeert in een FAQ waar mensen toch niet op zullen zoeken, zoals bijvoorbeeld een FAQ over ‘hoe jouw aanmeldingsprocedure werkt’ of ‘wat mensen van jouw bedrijf mogen verwachten’.

Richt je in de FAQ op vragen waar mensen daadwerkelijk op zullen zoeken.

Dus bijvoorbeeld in een FAQ over Adobe Photoshop vragen als ‘Hoe gebruik ik maskers in Photoshop’ of ‘Wat is het verschil tussen een filter en een aanpassingslaag’.

Zorg ook dat je vanuit je FAQ linkt naar onderliggende informatie. Zie ook -nogmaals- mijn blogartikel over ‘Google’s BERT‘. Zorg hierbij ook voor ‘lange ankerteksten’. Dus in het voorbeeld van ‘Wat is het verschil tussen een filter en een aanpassingslaag’ maken we de link naar de pagina die het uitlegt op de juiste manier

  • NIET: Wat is het verschil tussen een filter en een aanpassingslaag
  • MAAR: Wat is het verschil tussen een filter en een aanpassingslaag

Hierbij stelt de onderstreepte tekst de link naar de andere pagina voor.

Hoe schrijf je een succesvolle blogpost?

Wil je meer weten over hoe je een succesvolle blogpost kan schrijven? Dan heb je geluk, want ik heb al mijn kennis over meer dan 10 jaar succesvol bloggen vastgelegd in een online training. PowerBlogging met WordPress.

Wees eens aardig en deel dit met je vrienden
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 
Imkersdreef 525
7328DG Apeldoorn
06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Flinke kortingen op cursussen van WordXPression.