HELP! Mijn website wordt niet zichtbaar in Google!

Wanneer je website niet zichtbaar wordt in Google…

website wordt niet zichtbaar in Google | HELP! Mijn website wordt niet zichtbaar in Google!

Ik bouw websites in WordPress. En dat doe ik niet alleen voor mijzelf, maar ook voor anderen. Soms, wanneer ik een klant heb die net een nieuwe website heeft laten bouwen, bijvoorbeeld volgens de WordPress XPress formule, krijg ik zodra hij thuiskomt een belletje, met de noodkreet, “HELP! Mijn website wordt niet zichtbaar in Google!”

En dat klopt. Want het kost enige tijd voordat je website ook daadwerkelijk zichtbaar wordt in Google. En hoe lang… daar doet Google zelf geen uitspraken over, maar wat ik zelf zie, is dat dit sterk kan variëren. Van ‘nog geen 24 uur later’ tot meer dan 10 dagen. Wanneer je website niet zichtbaar wordt in Google, zelfs niet na die tien dagen, dan lijkt er toch iets fout te zijn gegaan. Het is goed om dan actie te nemen.

Maar om te zorgen, dat jouw site zichtbaar wordt, is het in ieder geval goed om een aantal belangrijke punten in acht te nemen. En hierbij ga ik er vanuit, dat je een WordPress website hebt. Heb je een andersoortige website, dan heb je misschien wel een paar aardige hints dank zij dit artikel, maar ik kan je volledige probleem niet voor je oplossen.

Maar voor we dat doen, is het even goed om te begrijpen hoe Google werkt.

Google in vogelvlucht

Creepy Crawlers op het Internet

Heb je een nieuwe website, dan heeft Google er werkelijk geen idee van, dat je bestaat. Dat zal je eerst even aan Google moeten melden. In een grijs en ver verleden -zo’n 15 jaar terug- deed je dat door bij Google de ‘main URL’ van je website op te geven. Na een -door Google bepaalde- tijd werd je site dan bezocht door een ‘Crawler’ die jouw ‘main URL’ bezocht en de gegevens opsloeg.

Eén type opgeslagen gegevens waren de links die in die pagina werden gevonden. Die links werden doorgegeven aan de ‘crawling database’ en vroeg of laat zou Google jou opnieuw bezoeken, ditmaal richting de pagina’s waar door die links naar toe verwezen werd.

Sitemaps

Je snapt het al. Dit is niet de snelste methode. Vooral niet, wanneer je een groot aantal pagina’s hebt. En om dat op te lossen werd er al snel een speciale pagina aan websites toegevoegd. De ‘sitemap’. Een pagina met links naar alle pagina’s binnen je website. En die ‘sitemap’ werd aan Google doorgegeven. Zo kreeg Google in no time toch alle links binnen de site.

Op een gegeven moment groeide het idee om zo’n ‘sitemap’ niet meer een willekeurige voor mensen leesbare pagina te laten zijn, maar een specifiek bestand, wat er helemaal op ontworpen is om door ‘crawlers’ gelezen te worden. En zo werd de ‘Sitemap XML’ een feit.

En vandaag de dag zijn er nog steeds site bouwers die zweren bij zo’n ‘sitemap voor mensen’, maar een XML sitemap, dat is iets wat eigenlijk niet aan je site mag ontbreken. Verderop in dit artikel gaan we hier dieper op in.

Ranking

Maar ongeacht hoe Google aan de informatie in jouw pagina is gekomen, via een sitemap of niet, wanneer die crawler bij jou pagina is gekomen, wil dat nog niet zeggen, dat je nu ineens ‘vindbaar’ bent op Google. De crawler heeft alleen de informatie nog maar verzameld. Die informatie moet vervolgens verwerkt worden. En dat kan even duren. Want er moet niet alleen worden bepaald op welke zoekwoorden je eventueel vindbaar bent, je moet ook een zekere ‘ranking’ krijgen voor die zoekwoorden. En daar is Google even mee bezig. Gelukkig heeft Google jou enkele tools in handen gegeven, om te kijken hoe ver Google staat met zijn werkzaamheden.

Heb je Google wel verteld, dat de site zichtbaar moet worden?

De eerste vraag is natuurlijk, of je Google wel hebt verteld, dat je wilt, dat je site zichtbaar wordt. WordPress biedt de mogelijkheid om een vinkje te zetten, waardoor je aan Google aangeeft, dat de website niet zichtbaar in Google moet worden. Dat wil je bijvoorbeeld, om te voorkomen, dat je site al geïndexeerd wordt, voordat je klaar bent.

Zodra je site live gaat, is het dus goed om te onderzoeken of dat aankruisvakje wel uit staat. Dat is gelukkig heel makkelijk te doen. Je gaat gewoon naar Instellingen -> Lezen en onder aan die pagina zie je het volgende:

website wordt niet zichtbaar in Google

Je begrijpt het al. Dat vakje mag NIET aangekruist zijn. Is dat wel het geval, dan pas je dat direct aan.

Aanmelden van je sitemap

Ik heb hierboven al heel even in het kort aangegeven, dat een ‘XML Sitemap’ de manier is om de pagina’s in jouw site en de veranderingen hieraan aan Google door te geven.

De meeste SEO plugins die hebben een functie ingebouwd voor het genereren van zo’n sitemap. Daar hoef je zelf gelukkig niets voor te doen. Maak je bijvoorbeeld een keuze voor RankMath (al dan niet de pro-versie), dan zit er een functie voor het genereren van een sitemap ‘ingebouwd’. Yoast SEO laat je op dit gebied ook niet in de steek.

Heb je een SEO plugin zonder Sitemap functie, of wil je om wat voor reden dan ook geen SEO plugin, dan zijn er genoeg XML Sitemap plugins in de WordPress repository om een keuze uit te maken.

In principe hoef je je sitemap niet aan te melden. Tenminste niet met RankMath en Yoast SEO, omdat de plugin zelf een berichtje aan Google en enkele andere search engines zal versturen, dat je een sitemap op je site hebt. Het is aan de search engine om te bepalen, of ze wel of niet langs zullen komen.

Het is echter wel verstandig om dit te doen. Minimaal bij Google Search Console en de Bing Webmaster Tools. Niet dat ze sneller langs zullen komen, maar ze zullen je wel melden, wat de status van je sitemap en je site is! En zoals je verderop kan lezen, is dat belangrijke informatie om te bepalen, waarom je website niet zichtbaar zou kunnen zijn.

Enkele tips bij het indienen van je sitemap

Er zijn altijd enkele pagina’s op je website die je niet geïndexeerd wilt hebben, en er is een aantal pagina’s waarvan het totaal niet belangrijk is, of deze pagina nu wel of niet geïndexeerd is.

Omdat Google jou maar een bepaalde tijd beschikbaar stelt om te worden geïndexeerd, is het dus goed om ervoor te zorgen, dat die tijd besteed wordt aan de pagina’s die je ook daadwerkelijk vindbaar wilt hebben. Het zou toch zonde zijn, wanneer Google besluit jouw ‘Algemene voorwaarden’ en ‘Privacy Beleid’ wel te indexeren, maar geen tijd te hebben voor jouw belangrijkste product pagina.

Iedere SEO plugin heeft wel een mogelijkheid om aan te geven, dat een bepaalde pagina niet geïndexeerd moet worden. Bij ‘RankMath’ krijg je dit bijvoorbeeld te zien, wanneer je klikt op de gereedschapskist in je RankMath kolom.

Website wordt niet zichtbaar in Google

Wat hier van belang is, zijn de vakjes in de sectie ‘Robots Meta’. Wil je dat Google een pagina compleet negeert, dan zorg je dat de hokjes ‘No Indes, Nofollow en No Archive zijn aangevinkt.

Een groot aantal pagina’s overslaan

Maar wat nu, als je eigenlijk wilt, dat Google een heel groot aantal pagina’s overslaat? Wat dan? Het beste wat je dan kan doen is ervoor te zorgen, dat deze informatie helemaal niet in de XML Sitemap wordt opgenomen.

De meeste plugins die een XML Sitemap aanmaken, zullen je de mogelijkheid geven om aan te geven welke Custom Post Types je eventueel wel of niet in de sitemap op wilt nemen. Mocht je niet weten, wat een Custom Post Type is, dan raad ik je zeker aan mijn blogartikel hierover te lezen.

Vaak worden Custom Post Types gebruikt om webpagina’s te genereren. En veel van die custom post types zal je ook graag opgenomen willen zien in Google.

Maar wanneer je bijvoorbeeld een online leeromgeving hebt, dan is dit een heel ander verhaal. Laten we eens kijken naar WP Courseware. WP Courseware heeft een structuur waarin cursussen zijn onderverdeeld in modules en lessen. Zowel de cursussen als de lessen zijn hier Custom Post Types. Omdat je natuurlijk wilt, dat een bezoeker de informatie van een cursus kan zien, wil je, dat deze cursus is opgenomen in de Sitemap.

Met betrekking tot lessen daarentegen wil je pas, dat iemand dit te zien kan krijgen, nadat hij zich voor de cursus heeft ingeschreven. Er is dan ook geen enkele reden, om ook de lessen op te nemen in de Sitemap, aangezien Google toch niet bij de inhoud van die lessen kan. Google kan immers niet inloggen in je cursus!

Door dit niet op te nemen in de Sitemap, bespaar je Google de tijd waarin deze anders naar lespagina’s zou gaan, om alleen de tekst, dat er geen toegang is te vinden.

Door dit uit te sluiten, geef je Google meer gelegenheid om die pagina’s te indexeren, die je wel vindbaar wilt hebben.

Laten we ook eens een blik werpen, op onderstaande afbeelding:

website wordt niet zichtbaar in Google | HELP! Mijn website wordt niet zichtbaar in Google!

Dit is de pagina, waar je de XML Sitemap in RankMath in kan stellen. Waarschijnlijk zullen er enkele verschillen zijn, wanneer je een andere plugin gebruikt voor je XML Sitemap, maar het idee blijft hetzelfde. Je hebt een Post Type en per Post Type geef je aan of je dit wel of niet op wilt nemen in de Sitemap.

Wanneer je kijkt naar de instellingen voor ‘Producten’, dan vraag je je mischien af, waarom ik nu geen producten op wil nemen in de Sitemap. Je wilt toch, dat producten goed gevonden kunnen worden?

In een webshop wel. Maar dit is op de WordXPression site, waar ik geen ‘gewone’ producten verkoop. Ik gebruik WooCommerce op de achtergrond om af te kunnen rekenen, maar de producten zelf hoeven wat mij betreft niet zichtbaar te worden. Sterker nog: Liever niet!

En daarom heb ik de XML Sitemap voor ‘Producten’ uit gezet. Ik bespaar Google zo tijd, en bovendien krijg ik precies wat ik hebben wil: Dat mijn WooCommerce producten niet direct zichtbaar zijn.

En de Custom Taxonomies?

En wanneer we toch bezig zijn. Moeten we ook ‘Custom Taxonomies’ opnemen in de Sitemap? Wanneer je die vraag aan Yoast stelt, dan is het antwoord duidelijk.

Maar… is dit antwoord ook juist? Yoast mag het weten… en is hier heel stellig in. Maar een stellig antwoord hoeft niet altijd een juist antwoord te zijn. Zoek ik verder op het Internet dan kom ik heel uiteenlopende antwoorden tegen van verschillende ‘SEO experts’. Het meest juiste antwoord lijkt dus ‘Tja, we weten het ook niet!’.

Ik zal je hier dus geen ‘definitief’ antwoord op geven, evenmin een ‘stellig’ antwoord, maar ik vertel je gewoon wat ik zelf doe met de WordXPression site, en waarvan ik heb gemerkt, dat het mij toch geen windeieren heeft gelegd.

Ik heb -even uit mijn hoofd- 12 categorieën en ik geloof zo’n 700 tags. Die 12 categorieën ophalen kost Google weinig tijd en bovendien zal de inhoud van een pagina per categorie sterk verschillen.

Met die 700 tags heb ik -omdat sommige tags maar naar één artikel verwijzen- heel veel pagina’s met de samenvatting van slechts één blogpost. En vele daarvan zullen dubbel voorkomen.

Wat ik het liefst zou willen, is dat het bij een sitemap voor een (Custom) Taxonomy mogelijk zou zijn, om alleen de tags die verwijzen naar een bepaald aantal posts in de sitemap op te nemen. Zolang dat niet mogelijk is, wil ik wel de taxonomieën met een klein aantal verschillende waarden (zoals categorieën) in mijn sitemap, maar niet met een groot aantal verschillende waarden (zoals de tags).

Je Sitemap Segmenteren

Om het Google makkelijker te maken, wil je niet direct een veel te grote sitemap aanbieden. En daarom staat iedere goede sitemap het toe, om je sitemap te segmenteren.

Het is namelijk mogelijk om een sitemap te laten verwijzen naar andere sitemaps. En hoe Yoast, RankMath en andere serieuze sitemaps plugins werken, is dat deze één sitemap maken die dient als een lijst met de andere sitemaps. De ‘Sitemap Index’. (In Yoast en RankMath heet het bestand ook sitemap_index.xml).

In die index wordt verwezen naar een groot aantal andere sitemaps. RankMath en Yoast doen dat per Post Type en opgesplitst in aantallen.

Zo heb ik ingesteld, dat ik niet meer dan 100 entries per sitemap wil hebben. Kijk ik dan in mijn sitemap index dan zie ik bijvoorbeeld de volgende ‘sub-sitemaps’.

post-sitemap1.xml
post-sitemap2.xml

post-sitemap8.xml
page-sitemap.xml
e-landing-page-sitemap.xml

Ik heb ruim 700 posts, vandaar dat er 8 post sitemaps zijn. 100 per sitemap, plus het restje. Van de page sitemap en de ‘landing page sitemap’ weet ik, dat het er minder dan 100 zijn, omdat deze bestanden niet zijn genummerd. De ‘e-landing-page-sitemap’ is trouwens de sitemap met de Elementor landing pages. Een Custom Post Type geïmplementeerd door de Elementor plugin.

Door die sitemap te segmenteren, zorg je er niet alleen voor, dat Google deze in ‘behapbare porties’ behandeld, maar heb je ook meer inzicht wanneer er iets fout zou gaan.

Je Sitemap controleren

Het installeren van een plugin is geen enkele garantie, dat je sitemap ook inderdaad zal werken. En voor je deze doorgeeft aan Google, is het goed om eerst eens te kijken of het allemaal wel werkt. En daarvoor voeren we een tweetal tests uit.

De eerste is een heel eenvoudige. In je browser tik je de naam van je sitemap index in. Gewoon alsof het een website zou zijn. Dus iets als :

https://mijntestsite.tld/sitemap_index.xml

Je krijg dan een mooi opgemaakte pagina te zien (tenminste wanneer je Chrome gebruikt, sommige browsers laten het XML bestand zien, wat er nogal rommelig uitziet), met een lijst van alle onderliggende sitemaps.

Het is ook goed om op iedere onderliggende sitemap te klikken. Op deze manier wordt die ook geladen en weet je dat het formaat ook ‘klopt’…

Tot voor kort was dat de enige controle die ik deed om te kijken of een sitemap ‘opvraagbaar’ was. Maar nog niet zo gek lang geleden -deze gebeurtenis heeft mij ook geïnspireerd dit artikel te schrijven- ging er iets goed mis. Ondanks dat de sitemap netjes wilde laden in de browser, wilde Google deze niet accepteren.

Wat ging er fout?

Om een lang verhaal kort te maken. Er zat een bug in RankMath. Het XML formaat is een bestandsformaat wat heel gevoelig is voor ’toevallige fouten’. En toevalligerwijs, had een klant van mij bepaalde inhoud in de titel van een pagina, en RankMath had een foutje wat geen raad wist met die inhoud. En als resultaat was de XML niet geldig.

Omdat Chrome ‘fout tolerant’ is en bij fouten in XML probeert dit op te lossen, leek het bestand helemaal in orde.

Dat was dus niet zo. De ‘parser’ (het ‘lees programma’) voor de XML die door Google Crawlers gebruikt wordt is een stuk kritischer en dus was Google niet in staat de Sitemap XML te lezen.

Sinds die tijd gebruik ik een tweede controle voor een Sitemap XML voor ik deze aan Google Search Console doorgeef.

Sitemap registreren

Het registreren van een sitemap is heel eenvoudig. Allereerst zal je moeten bewijzen aan Google, dat jij de eigenaar van de site bent. Dat kan op verschillende manieren, één manier is door bepaalde informatie die Google je op het scherm toont op te nemen in je DNS server. Als je niet weet hoe dit moet, vraag je hoster of je webbouwer hierbij te helpen.

Wanneer dat gedaan is, weet Google dat de site ook inderdaad van jou is, en kan je verder gaan. In het menu links zie je een optie ‘Sitemaps’ en wanneer je hier op klikt krijg je een pagina waar je de URL van je sitemap aan kunt toevoegen. Je hoeft hier alleen je sitemap index toe te voegen, de onderliggende sitemaps worden vanzelf ook gelezen.

Heb je dat gedaan, dan is het een kwestie van wachten. Google zal meestal in een relatief korte tijd proberen je site voor het eerst te bezoeken. Maar dat kan best enkele uren duren, dus ga rustig een kop koffie drinken. Of thee als je dat liever hebt.

Status controleren

Je koffie of thee is op, je bent gaan kijken en besloot nog even een kop koffie te nemen. Maar na je tweede kop koffie is het eindelijk zover. De gegevens van je sitemap staan er in.

website wordt niet zichtbaar in Google | HELP! Mijn website wordt niet zichtbaar in Google!

Hierboven zie je, dat voor een website de ‘sitemap_index.xml’ succesvol is verzonden. In werkelijkheid is de kans veel groter, dat je iets anders ziet staan. Iets was je ook direct zorgen zal baren, omdat er in plaats van ‘Succesvol’ ‘Kan niet ophalen’ staat. In het rood.

Dat klinkt natuurlijk vrij ernstig, en dat kan het ook zijn, maar het is ook de status die je hebt wanneer een sitemap helemaal nieuw is. In plaats van ‘Nog niet opgehaald’ of zoiets, komt er ‘Kan niet ophalen’ te staan.

Krijg je dus de melding ‘Kan niet ophalen’, doe je nog een tweede controle. Bovenin het scherm zie je een zoekveld staan. Hier plak je de URL van de sitemap in, en vervolgens klik je op ‘Enter’. Search Console zal nu proberen de URL live op te halen en geeft eventuele foutmeldingen, wanneer dit niet lukt.

Krijg je geen foutmelding, dan is er dus geen vuiltje aan de lucht. Google kan de URL dus wel ophalen, maar heeft het gewoon nog niet gedaan.

De onderliggende sitemaps

Nu is sitemap_index.xml alleen maar een index naar andere sitemaps toe. Het feit dat deze is gelezen, wil alleen maar zeggen, dat de index geldig is. Het zegt niets over de onderliggende sitemaps. Dus we klikken op de regel en gaan naar de onderliggende sitemaps.

website wordt niet zichtbaar in Google | HELP! Mijn website wordt niet zichtbaar in Google!

Wat lees ik hier? Allereerst krijg ik hier de namen van de sitemaps te zien. De tweede kolom toont, wanneer die sitemap voor het laatst is gelezen. De derde kolom toont de status, en de vierde kolom het aantal gevonden URL’s.

Het is heel goed mogelijk, dat je niet -zoals hier- een prachtige groene statuskolom ziet met alleen de tekst ‘Succesvol’ het is ook mogelijk, dat je meldingen krijgt ‘Kan niet ophalen’. Krijg je dit, dan test je het op eenzelfde manier als je het voor de sitemap_index.xml zou doen.

Je hebt je site enige tijd geleden al aangemeld, maar je website wordt niet zichtbaar in Google!

Je hebt je site aanmeld. Je hebt geduldig gewacht en wanneer je kijkt naar je sitemap, zie je dat de index en alle onderliggende sitemaps zijn verwerkt. Dus je tikt je favoriete zoekwoord in, in de verwachting je website te zien… en je ziet niets!

Wanneer dat gebeurt, dan is er een aantal test die je uit kan voeren. Laten we beginnen met de meest voor de hand liggende, die ik aan het begin van dit blogartikel al had genoemd. Heb je niet per ongeluk ‘Zoekmachines zichtbaarheid’ nog aangevinkt staan?

Wanneer dat niet het geval is, en je website wordt niet zichtbaar in Google, dan is de tweede test ook heel eenvoudig. In de adresbalk van je browser, of in het zoekveld van Google tik je in ‘site:’ en dan de domeinnaam van je website. Dus bijvoorbeeld :

site:mijngeweldigewebsite.tld

Wat Google dan zal doen is een lijst geven van alle URL’s die er voor die domeinnaam zijn geïndexeerd. Krijg je daar wel een lijst met pagina’s te zien, dan is je site dus wel geïndexeerd door Google, maar de pagina’s zijn niet vindbaar voor de zoekwoorden die je verwachtte. Dat wil dus zeggen, dat je iets aan je zoekmachineoptimalisatie moet gaan doen.

Worden er daadwerkelijk geen pagina’s gevonden, dan moeten we even dieper spitten.

Gecrawled, maar niet geïndexeerd

Het eerste wat je moet begrijpen, is dat er tijd tussen alles zit.

Eerst wordt je sitemap opgehaald. De URL’s in de sitemap worden verwerkt als ‘opdrachten’ aan crawlers om die specifieke pagina’s op te gaan halen. Maar aangezien jij niet de enige nieuwe site op het Internet bent, kan dit enige tijd duren. Bovendien krijgt ook niet iedere site een even hoge prioriteit.

Maar op een gegeven moment komt die crawler dus aan op jouw pagina. De inhoud wordt opgeslagen en aan de Google zoekmachine doorgegeven. Die zal op basis van de gevonden resultaten jouw pagina verwerken… maar ook dat kost weer tijd.

Met andere woorden, tussen het moment dat jij jouw site hebt doorgegeven aan Google en je pagina’s ook vindbaar worden in Google verstrijkt tijd.

Is jouw sitemap echter zonder enige problemen gelezen, dan kan je gelukkig ook het één en ander doen om te kijken hoe het er mee staat.

We gebruiken hiervoor dezelfde zoekbalk, die we al besproken hebben voor het controleren van de sitemap en tikken een willekeurige pagina van je site in. Een goede om als eerste te testen is natuurlijk je homepage.

Je tikt de URL in en je krijgt iets als onderstaande te zien:

website wordt niet zichtbaar in Google | HELP! Mijn website wordt niet zichtbaar in Google!

Hierboven zie je dus de melding, dat de URL is geïndexeerd door Google. Er is echter ook een tweede melding die je kan krijgen, namelijk dat hij niet is geïndexeerd door Google. Krijg je die melding, dan zie je rechts onder in het eerste blok (bij een niet geïndexeerde pagina krijg je maar één blok te zien), een link ‘INDEXERING AANVRAGEN’.

Klik je hierop, dan probeert Google ter plekke je pagina te indexeren. Gedurende enkele minuten zal de pagina geanalyseerd worden en ingeval van fouten, krijg je de relevante foutboodschappen. Dan weet je in ieder geval waarom je pagina niet is geanalyseerd. Bij de foutboodschap staat normaliter ook een link naar een uitgebreide uitleg voor wat je moet doen om de fout te herstellen.

Is de pagina wel geïndexeerd, dan zie je -zoals hierboven- ook nog of hij voldoet aan een aantal andere wenselijke kenmerken.

Handmatige indexering

Wanneer je hebt geklikt op de link ‘INDEXERING AANVRAGEN’, is je pagina nog steeds niet geïndexeerd, maar indien je geen foutmeldingen hebt gekregen, heeft Google besloten, dat de pagina OK is en deze met prioriteit zal worden geïndexeerd. Waarschijnlijk zal je zeer binnenkort de resultaten terug zien. Is dat niet het geval, heeft het geen zin de pagina nogmaals aan te bieden, zonder eerst een controle te doen.

Het kan bijvoorbeeld zo zijn, dat tijdens de werkelijke indexering van de pagina, er in principe niets mis was met de pagina zelf, maar bij een poging de pagina op te nemen werd ontdekt, dat de pagina ‘duplicate content’ is, en daarom niet getoond zal worden. Dit is heel gebruikelijk bij zaken als de algemene voorwaarden, privacy statement etc. Dat is ook één van de redenen, waarom ik je sowieso adviseer dit soort ‘legal pages’ buiten de indexering te houden, door aan de pagina een ‘noindex’ propertie mee te geven. Eerder in dit artikel heb ik beschreven, hoe je dit doet.

Mijn website wordt gevonden, maar ik mis pagina’s!

Wat natuurlijk ook mogelijk is, is dat je website wel gevonden wordt, maar bepaalde pagina’s die jij toch heel belangrijk vind, niet gevonden worden. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Laten we bij het begin beginnen.

Het eerste wat goed is om te controleren, is of andere pagina’s die gerelateerd zijn aan eenzelfde (Custom) Post Type wel zichtbaar zijn.

Is dat niet het geval, dan is het heel goed mogelijk dat het specifieke Custom Post Type niet is opgenomen in de Sitemap.

Dat kan bijvoorbeeld gebeuren wanneer je een nieuwe plugin installeert, die eigen CPT’s gebruikt. Omdat je (mogelijk) niet hebt aangegeven, dat deze CPT’s ook in de Sitemap moeten worden opgenomen, is dat niet gebeurd.

Twee voorbeelden. Op een gegeven moment besluit je, dat je via jouw website ook online cursussen wilt gaan verkopen. Je hebt je favoriete LMS geïnstalleerd, een aantal cursussen toegevoegd, maar na enkele weken kom je erachter, dat er geen informatie over jouw cursussen online te vinden is.

Het eerste wat je in zo’n geval typisch zou doen, is het Custom Post Type wat gerelateerd is aan je cursussen op te nemen in je sitemap. Vergeet je overigens niet, de individuele lessen uit te (blijven) sluiten, zoals hierboven besproken? Je wilt niet dat Google tijd besteed aan content waar men toch niet gratis bij kan.

Volgende voorbeeld. Je besluit een webshop in je website op te nemen. En een webshop heeft producten en natuurlijk wil je dat deze producten gevonden kunnen worden. Maar wanneer je de producten niet toevoegt aan de XML Sitemap, dan zal het lang duren voor deze ook gevonden kunnen worden.

Producten en duplicate content

Zijn je webshop producten wel opgenomen in de XML Sitemap, maar ze zijn nog steeds niet te vinden, kan het ook een andere oorzaak hebben. Vaak bieden leveranciers van webshop producten een fraai ‘standaardpakket’ aan, waarmee je jouw producten in enkele drukken op de knop zomaar in je favoriete webwinkel software kan importeren. Dat klinkt natuurlijk goed. Maar op deze manier krijg je onherroepelijk te maken met ‘duplicate content’. En Google houdt niet van duplicate content.

Wanneer jouw webshop producten niet willen verschijnen in de zoekresultaten, terwijl ze wel gewoon opgenomen zijn in de XML Sitemap, en heb je gebruik gemaakt van een ‘makkelijke importmogelijkheid’, die jouw leverancier je aanbood, dan is dat laatste waarschijnlijk de boosdoener.

Er zit niets anders op, dan het herschrijven van de productteksten met jouw eigen unieke stijl.

Wil je overigens weten, wat je nog meer kan doen om jouw webshop boven het maaiveld uit te laten steken, dan is het goed om deel te nemen aan de cursus WooCommerce in Detail.

Een enkele pagina doet ‘het’ niet

Je moet je realiseren dat Google niet iedere pagina in jouw website even belangrijk vindt. En er zijn gewoon pagina’s die Google structureel zal blijven negeren, ongeacht hoe vaak je deze in een XML Sitemap zet. Maar wat je in ieder geval kan doen is proberen Google te verzoeken om in ieder geval de pagina handmatig te indexeren. Hierboven heb ik beschreven, hoe je dit kan doen.

Worst case situation – Na alles geprobeerd te hebben, werkt het nog niet!

Ik heb hier gelukkig nooit mee te maken gehad, niet met mijn eigen websites, noch met websites van mijn klanten. Maar het is mogelijk dat het IP adres of de groep IP adressen van jouw website ‘besmet’ is. Op dezelfde server, of in hetzelfde cluster van servers, is een website die voor ‘onbetrouwbare zaken’ gebruikt wordt. Of mogelijk is zelfs jouw website gehackt en wordt gebruikt voor spammen of DDOS aanvallen.

Dit kan je makkelijk checken via Google Safebrowsing. Om te controleren wat de reputatie van jouw domein is voor email (denk vooral aan SPAM), is het goed je domein te checken bij de MX Toolbox.

Word je eigen site misbruikt voor verkeerde doeleinden, dan heb ik slecht nieuws voor je. De beste oplossing is een nieuwe domeinnaam te bedenken en je site naar die andere domeinnaam bij een andere hoster te verhuizen. Het kost jaren om de reputatie van een besmette domeinnaam ‘goed’ te krijgen.

Is het alleen het IP adres, dan heb je geluk. Verhuis je domein en website zo snel mogelijk naar een andere partij.

Hoe lang duurt het eigenlijk voor een pagina zichtbaar wordt?

Een vraag dit ik vrij vaak van klanten te horen krijg is hoelang het eigenlijk duurt voor een pagina zichtbaar wordt. Daar zijn geen regels voor te geven. Dit stukje van de blogpost heb ik een dag na publicatie van de blogpost geschreven, en gekeken of dit artikel inmiddels al te vinden was. Zoals je hieronder kan zien, was dat in ieder geval na 15 uur al het geval, hoogstwaarschijnlijk eerder.

website wordt niet zichtbaar in Google | HELP! Mijn website wordt niet zichtbaar in Google!

Dat is echter niet altijd het geval. Soms kan het dagen duren voor een blogpost of pagina in de zoekresultaten van Google verschijnt. En soms zal Google in zijn oneindige wijsheid besluiten het zoekresultaat helemaal niet op te nemen.

Wanneer je een veel bezochte site hebt, dan zal je merken, dat de nieuwe content sneller zichtbaar wordt, dan wanneer je een site met slechts enkele bezoekers hebt. En daar zit natuurlijk enige logica in. Want wanneer een krant een bericht plaatst over een belangrijk nieuwsitem, is niemand er bij gebaat, wanneer dit nieuwsitem pas een week later in de zoekresultaten verschijnt.

Google zal bij het bepalen van de prioriteiten waarmee pagina’s worden geïndexeerd vooral rekening houden met de bezoekers aan Google. Sites die veel bezocht worden krijgen een hogere prioriteit, dan sites die nauwelijks verkeer krijgen.

Je kan meer met Google Search Console

In dit artikel heb ik twee aspecten van Google Search Console behandeld. Het indienen van sitemaps, en hoe je Google Search Console kan gebruiken om individuele pagina’s in te dienen voor indexering bij Google. Maar je kan nog veel meer met Google Search Console. In de komende maanden wil ik je graag meer vertellen over de toch wel krachtige mogelijkheden van dit programma.

Wil je bij blijven? Schrijf je dan in voor de WordXPression nieuwsbrief door het formulier onder aan deze pagina in te vullen. Of abonneer je op de browser berichten door te klikken op de rode bel linksonder in beeld.

Tenslotte

Voor veel bedrijven is hun website de kern van hun bedrijf. Als dat voor jou ook zo is, dan wil je eigenlijk constant weten wat de status van je website is. Gelukkig voor jou, biedt WordXPression een service aan, waarmee al de onderdelen die deel uit maken van de technische reputatie van je website constant in de gaten worden gehouden.

Is jouw website het kloppend hart van je bedrijf en wil je een hartstilstand voorkomen? Kijk dan eens wat het WordXPression Servicecontract voor jou te bieden heeft.

Wil je in zijn algemeenheid op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen rond WordPress, e-Commerce, e-Learning en Marketing? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief door het formulier onder aan deze pagina in te vullen, of abonneer je op de browser push berichten, door op de rode bel linksonder deze pagina te klikken en de instructies te volgen.

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Meest populaire blogposts
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Voeg je koptekst hier toe

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 

Bezoekadres
Eperweg 135 (op afspraak)
8072 PL Nunspeet

Postadres
Aardoliestraat 14-I
7553GT Hengelo

06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Deze post rapporteren

Wanneer deze post niet meer relevant is of verouderde informatie bevat, zou ik het op prijs stellen wanneer je dit door wilt geven., zodat ik dit eventueel bij kan werken. De persoonlijke gegevens die je hieronder invult worden alleen gebruikt om de mail te versturen en zal niet voor marketingdoeleinden worden gebruikt.