Dynamische prijsstrategieën voor WooCommerce: Verhoog je omzet!

Dynamische prijsstrategieën, wat is het en hoe helpt het je aan meer omzet.

Dynamische prijsstrategieën
Naar mate het makkelijker wordt om zelf een webshop te beginnen wordt het ook steeds moeilijker een concurrentiepositie te krijgen of te behouden. Eén van de manieren om een concurrentievoordeel te behouden is door gebruik te maken van dynamische prijsstrategieën. Dynamische prijzen, ook wel bekend als flexibele prijzen, stellen je in staat om prijzen aan te passen op grond van verschillende factoren, zoals vraag, aanbod, specifieke doelgroepen of andere klantsegmenten, en tijd van het jaar.

In dit artikel kijk ik graag met jou naar de verschillende methoden die er beschikbaar zijn voor het implementeren van dynamische prijsstrategieën. Wat ik hier bespreek is overigens niet alleen mogelijk voor WooCommerce, maar ik houd WooCommerce graag aan als voorbeeld. In Shopify of welk ander e-Commerce platform waar je enige vorm van controle hebt, zijn deze strategieën ook mogelijk. Vaak wel moeilijker en meer kostbaar om te implementeren.

Door dynamische prijsstrategieën te implementeren zorg je er niet alleen voor dat meer klanten kopen, maar ook dat klanten meer kopen. Aanvullend aan dit artikel is het ook goed, om het artikel over het verhogen van je omzet per bestelling te lezen.

Wat zijn Dynamische Prijsstrategieën?

dynamische prijsstrategieën

In Nederland hebben we de cultuur niet meer met betrekking tot het onderhandelen over prijzen. Wanneer je in Europa meer naar het zuiden of het oosten gaat zal je vooral in kleinere winkels en op markten ervaren dat prijzen heel flexibel zijn. Maar zelfs met ‘vaste’ prijzen zijn in Nederland (en de rest van de wereld met een calvinistische cultuur) ‘speciale prijzen’ geen uitzondering.

Een vooroorlogs voorbeeld

Dynamische prijsstrategieën

Ik weet niet in hoeverre het volgende verhaal 100% feitelijk is, of gebaseerd op een familie legende. Mijn opa van vaders zijde had voor de Tweede Wereldoorlog een kruidenierszaak in Bruinisse (feit). Destijds had hij in Bruinisse maar één concurrent (ook een feit).

Mijn opa en zijn concurrent deden de inkopen bij dezelfde groothandels (vermoedelijk feit) en hadden dezelfde inkoopprijzen (vermoedelijk feit).

En nu begint de familie legende. Mijn opa deed betere zaken. Om een voorbeeld te geven, zijn concurrent verkocht destijds ‘appelsienen’ (sinaasappels) voor vijf cent. Mijn opa verkocht (vermoedelijk dezelfde) ‘appelsienen’ voor zes cent per stuk. Tien voor 50 cent. Omdat mijn opa’s appelsienen 20% duurder waren dan die van zijn concurrent, maar per 10 net zoveel kostten, werden mijn opa’s appelsienen beter geacht (De duurder is beter illusie, de enige reden voor het succes van de iPhone en de Samsung Galaxy) en kochten mensen liever mijn opa’s appelsienen in ‘grote’ hoeveelheden.

Een tweede geweldige marketing truc -alhoewel ik betwijfel of mijn opa het woord zelfs kende- was dat ieder kind een ‘stroopsoldaat‘ kreeg, wanneer de moeder bij mijn opa kocht. En nu weet iedere winkel het, wanneer je kinderen ‘iets lekkers’ geeft, zeuren ze de ouders aan de kop, om daar te kopen.

Voorbeelden van dynamische prijsstrategieën

dynamische prijsstrategieën

Vraag en aanbod

Prijzen stijgen en dalen afhankelijk van vraag en aanbod. Er zijn producten waarbij de inkoopprijs sterk schommelt, en er zijn producten waarvan de inkoopprijs stabiel is, of geleidelijk beweegt naar boven, of beneden.

Wanneer jij producten verkoopt met een sterk schommelende (inkoop)prijs, kan je jezelf een goede marktpositie verwerven door niet de verkoopprijs direct te bepalen, maar deze afhankelijk te maken van je inkoopprijs.

Randvoorwaarde is, dat je beschikt over een boekhoudprogramma, inkoop- en voorraadbeheer programma of een ERP waarin je deze gegevens kunt vastleggen en waarmee een (REST) API interface mogelijk is.

In plaats van je verkoopprijs direct te bepalen, maak je de verkoopprijs afhankelijk van de inkoopprijs, zoals geregistreerd in je inkoop systeem. Er is een aantal factoren, waardoor jouw verkoopprijs bepaald worden, en die leg je vast.

  • Vaste kosten inkoop – Naast de variabele kosten, heb je ook de vaste kosten voor je product bij inkoop. Denk hierbij aan inklaringskosten en transport kosten.
  • Gewenste marge – Er is een bepaald minimum bedrag wat je als marge wilt hebben. Dit geef je aan als een percentage.
  • Vaste kosten verkoop – Verpakkings en verzendkosten, kosten van opslag etc. berekend per item
  • Korting – Wat is de maximum korting, die je bij een promotie wilt geven? Verreken dit met de minimale verkoopprijs.
  • Psychologische prijs – 14,23 inclusief BTW is geen ‘psychologische prijs’. Bepaal je strategie voor jouw psychologische prijzen. Afgerond op hele euro’s? Eindigend op ,99 of ,95? Alle bedragen eindigend op 9 of 7 euro?

Wanneer je deze factoren kan benoemen is het geen enkel probleem om de verkoopprijs dynamisch te laten berekenen. Het is echter altijd maatwerk. Allereerst moet er een koppeling gemaakt worden met jouw inkoopsysteem, en ten tweede moeten jouw ‘rekenregels’ (zoals in bovenstaand voorbeeld, of meer uitgebreid) geïmplementeerd worden. Als je dit wilt, heb je meestal voldoende aan 10 uur support strippenkaart om dit als maatwerk in jouw shop in te bouwen.

Voorgedefinieerde specifieke doelgroepen

Afhankelijk van je niche is het mogelijk om jouw doelgroep van te voren te benoemen.

Zelf ben ik sinds 2002 actief op het gebied van e-commerce. In 2009 heb ik voor mijn toenmalige werkgever (2010 werd ik zelfstandig) een webshop gebouwd voor een bedrijf wat ‘hobby specifieke producten’ (ik houd het algemeen) wilde verkopen aan clubs en verenigingen die zich bezig hielden met die specifieke hobby. De ‘hobby’ had net zo goed een professionele of educatieve niche kunnen zijn. De eigenaar van de webshop maakte kortingsafspraken met verenigingen, waarbij de leden van zo’n vereniging extra korting kregen na aanmelding. Bovendien was er een ‘kickback’, waardoor de verenigingen een percentage van de gecreëerde omzet via hun leden terug ontving in de verenigingskas.

Een tweede manier om doelgroep specifieke kortingen te geven is door voor jouw klanten een ‘VIP club’, een ‘Premium club’ of wat voor andere specifieke ‘ledenclub’ dan ook aan te maken. De leden van jouw club krijgen extra korting.

Met een plugin als WooCommerce Role Based Prices kan je verschillende ingelogde gebruikers verschillende prijzen laten zien, gebaseerd op hun gebruikersrol.

Een andere manier om voorgedefinieerde doelgroepen te implementeren binnen je winkel is door in je periodieke mailingen een kortingsbon op te nemen, die uitsluitend voor leden is bedoeld. Dit is een goede manier, wanneer je geen ‘algemene korting’ geeft, maar een product specifieke korting. Dit is bijvoorbeeld heel goed te doen met MailPoet, een combinatie van plugin en mailingdienst, die ik enkele weken geleden heb besproken.

Klantgedrag

Een andere dynamische prijsstrategie is individuele kortingen gebaseerd op het koopgedrag van een klant. Binnen deze strategie zijn er overigens verschillende dynamische prijsstrategieën mogelijk.

Specifieke aanbiedingen op basis van eerder gekochte producten

Eén manier is door een klant specifieke aanbiedingen te sturen op basis van producten binnen een bepaalde productgroep. In mijn recente artikel over kortingscodes en het gebruik daarvan heb ik dit uitgebreid beschreven onder het vierde punt.

Aanbiedingen op basis van een bestede omzet

Eerder in dit artikel heb ik de suggestie gedaan met betrekking tot ‘VIP klanten’. Je kan natuurlijk iedere klant zelf laten kiezen, of deze wel of geen VIP klant wil worden, maar je kan dit ook ophangen aan een bij jouw shop bestede omzet. Wat voor jou een reëel bedrag is, is natuurlijk afhankelijk van de gemiddelde omzet die je per jaar per klant hebt. Met behulp van sales automation is het mogelijk om geheel automatisch een klant die minimaal een x-bedrag in het laatste jaar heeft uitgegeven deel uit te laten maken van zo’n speciale ‘kortingsgroep’.

Tijdgebonden- en seizoensaanbiedingen

We kennen natuurlijk allemaal de tijdelijke kortingen op producten. Kortingen rond de kerst, rond moeder- en vaderdag en andere bijzondere gebeurtenissen binnen het jaar. WooCommerce biedt ‘vanuit zichzelf’ al ondersteuning op tijdgebonden kortingen in te stellen. Wanneer je bij een product een kortingsprijs opgeeft, kan je ook een begin- en einddatum voor deze korting instellen.

Welkomsaanbiedingen

De gemiddelde klant onthoudt de naam van een winkel pas, wanneer deze er gemiddeld drie maal iets gekocht heeft. Een goede dynamische prijsstrategie is dan ook de klant na de eerste aankoop direct een korting voor de volgende bestelling aan te bieden. Ook dit heb ik -onder punt 1- duidelijk besproken in mijn artikel over kortingcoupons.

Bulkprijzen

Een dynamische prijsstrategie die het ook goed doet is de toepassing van bulk- of staffelprijzen. Wanneer je meer van één exemplaar van een product koopt krijg je extra korting. Met een plugin als Bulk Discounts for WooCommerce is dit eenvoudig te realiseren.

Combi kortingen

Hoewel een combi korting nauw verwant is aan ‘bulk prijzen’, is het toch net iets anders. In plaats van één product, biedt je een combinatie van producten aan, die bij elkaar voordeliger zijn, dan het product los. Dus bijvoorbeeld, een combinatie van een camera, cameratas en geheugenkaart die als set goedkoper is, dan de producten los gekocht.

De gereedschappen voor dynamic pricing

Eén van de mooie dingen van WooCommerce is dat een aantal tools om dynamic pricing te implementeren als standaard zijn ingebouwd. Zaken zoals kortingscodes en tijdgebonden kortingen. Voor andere zaken heb je echter extra plugins of maatwerk nodig.

Een aantal nuttige plugins

MailPoet

In mijn artikel over WooCommerce en MailPoet heb ik al uitgebreid uitgelegd, wat er allemaal met MailPoet mogelijk is. De mogelijkheid om unieke kortingscodes te genereren voor gebruik in je mailingen, de ‘automation’ mogelijkheden en de relatief eenvoudige integratie met andere plugins biedt vrij veel van de zaken, die je als webwinkelier ondersteunen om een effectieve dynamische prijsstrategie op te zetten.

AutomateWoo

Wanneer je MailPoet niet gebruikt, is AutomateWoo een goed alternatief voor het ‘automation’ gedeelte binnen WooCommerce. AutomateWoo en MailPoet werken ook prima samen met elkaar. AutomateWoo bevat een groot aantal automation functies die in MailPoet niet standaard voorkomen. Zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid om op basis van een wishlist een klant herinneringen te sturen.

Een groot verschil tussen AutomateWoo en MailPoet is dat AutomateWoo uitgaande mail niet mooi op kan maken. Naast elkaar -MailPoet voor de opmaak en de nieuwsbrieven, AutomateWoo voor een meer uitgebreide automation- werken de plugins prima samen. Niet verwonderlijk omdat beide plugins door hetzelfde bedrijf zijn gemaakt.

Product Dynamic Pricing and Discounts for WooCommerce

Een zeer uitgebreide plugin met die je ondersteunt bij de meest uiteenlopende dynamische prijsstrategieën, inclusief bulk prijzen.

Bulk accounts for WooCommerce

Biedt de optie om bulk prijzen op te nemen op je website. In vergelijking tot direct hierboven genoemde plugin, biedt Bulk Accounts minder dan Product Dynamic Pricing, maar kost ook een stuk minder.

WooCommerce role based prices

Wanneer je verschillende prijzen voor verschillende doelgroepen hebt, is dit een goede plugin. Eenzelfde functionaliteit vind je overigens ook in Product Dynamic Pricing (PDP), maar ook hier geldt, weer, wanneer je naar een vrijwel compleet pakket ‘pricing rules’ zoekt, is PDP de goede oplossing voor je, maar zoek je alleen voor role based pricing, dan ben je met Role Based Prices een stuk goedkoper uit.

Maatwerk code

Wanneer jouw dynamische prijsstrategie niet voorkomt in één van de bovengenoemde plugins, dan is er altijd nog de optie van maatwerk. Een goed uitgangspunt voor maatwerk kan één van de woocommerce code snippets zijn, die je aantreft in de WordXPression Snippet Base.

Ondersteuning nodig bij jouw WooCommerce webshop?

Wanneer je ondersteuning zoekt bij jouw WooCommerce webshop dan ben je bij WordXPression op het juiste adres. Of het nu gaat om maatwerk voor jouw shop, een ‘kritische kijk’ op wat je kan verbeteren, of een compleet redesign, neem rustig contact op en ontdek wat WordXPression jou te bieden heeft. En met de WordXPression Support Strippenkaart hoeft het allemaal niet zo kostbaar te worden.

Voor wat betreft het redesign van je shop, heb je dit artikel ook al gelezen?

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Meest populaire blogposts
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Voeg je koptekst hier toe

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 

Bezoekadres
Eperweg 135 (op afspraak)
8072 PL Nunspeet

Postadres
Aardoliestraat 14-I
7553GT Hengelo

06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Gratis e-Boek: Een Goed Converterende Webshop

Realiseer de omzet die je verdient!

Deze post rapporteren

Wanneer deze post niet meer relevant is of verouderde informatie bevat, zou ik het op prijs stellen wanneer je dit door wilt geven., zodat ik dit eventueel bij kan werken. De persoonlijke gegevens die je hieronder invult worden alleen gebruikt om de mail te versturen en zal niet voor marketingdoeleinden worden gebruikt.