GravityForms vs Formidable Forms – Clash of the Bureaucrats

Als je ruzie gaat zoeken welke formulieren de beste zijn, dan ben je echt een bureaucraat 😉

Formidable Forms | GravityForms vs Formidable Forms - Clash of the Bureaucrats

Een aantal maanden geleden kreeg ik een mailtje van een lezer van mijn blog. Hij schreef mij ongeveer: ‘Beste Wilko, jij blogt zo vaak over GravityForms, maar heb je wel eens gekeken naar ‘Formidable Forms’. Volgens mij is deze plugin veel beter. Ik ben benieuwd naar jouw mening’.

Toen ik de site van ‘Formidable Forms’ bezocht, werd mij al snel duidelijk, dat ik -wanneer ik een eerlijke test uit wilde voeren- ik de ‘Elite’ editie nodig zou hebben en dat was mij toch een iets te prijzig product om zomaar even voor een test aan te schaffen.

Ik dus een vriendelijk berichtje geschreven naar de makers van Formidable Forms en tot drie weken terug niets meer gehoord. Maar toen ik eenmaal antwoord kreeg, kwam dit met een evaluatieversie van hun formulieren plugin.

Dus als een echte bureaucraat ging ik aan de slag om uit te vinden, welk formulier het beste is. Ik weet het. Dat klinkt heel sneu.

Een eerste indruk

Wat je natuurlijk als eerste doet, wanneer je een nieuwe formulieren plugin in je handen krijgt, is het maken van een opt-in formulier en een contactformulier.

De ‘form builder’ van Formidable forms ziet er goed uit. Links heb je de verschillende formulierelementen en rechts de ‘drag and drop’ area waar je jouw formuliervelden in kan laten vallen. Het idee is grotendeels hetzelfde als bij GravityForms, we werken alleen de andere kant op.

Als ik de kenmerken van een formulierveld in moet vullen, dan doe ik dat onder een tweede tab aan de linkerkant en niet -zoals in GravityForms- in een gebied onder het veld zelf. Persoonlijk blijk ik de aanpak van Formidable Forms wel fijn te vinden. Het nadeel van GravityForms met de veldeigenschappen is dat je velden zo vaak ‘verspringen’, wanneer je van het ene naar het andere veld gaat om aan te passen.

Wat mij dan wel weer tegenvalt is het feit dat Formidable Forms geen ‘samengestelde velden’ kent. Wanneer ik in GravityForms een samengesteld veld toe wil voegen, zoals bijvoorbeeld een adres, dan kan ik dat vrij snel doen en zijn de onderdelen van dit veld netjes geformatteerd.

In Formidable Forms kost mij dit meer tijd, aangezien ik een adres veld voor veld toe moet voegen. Bovendien heb ik nog niet kunnen ontdekken, hoe ik een veld huisnummer na de naam van een straat kan krijgen, en niet eronder. En hetzelfde probleem heb ik met de postcode.

Maar laat ik hier geen conclusies over trekken, het heeft mij ook een jaar gekost, voor ik ontdekte hoe je in GravityForms twee velden naast elkaar zet.

De documentatie

En nu we het toch hebben over ‘snel iets ontdekken’. De documentatie van Formidable Forms is echt erbarmelijk. Begrijp mij goed. Ze hebben een heel uitgebreide documentatie, maar deze heeft hoofdzakelijk betrekking op een oude versie van Formidable Forms met een totaal andere userinterface. Ik heb letterlijk geen enkel YouTube filmpje binnen hun documentatie aan kunnen treffen, wat mij liet zien hoe de interface nu precies werkt, waarbij je ook daadwerkelijk de huidige interface kreeg te zien.

De plugin is werkelijk een mooi product (lees verder om meer te ontdekken), maar het is een beetje dom om de documentatie zo achter te laten lopen bij je werkelijk product.

Formulieropmaak

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen. GravityForms sucks op het gebied van het opmaken van de formulieren. Dat na bijna 10 jaar GravityForms men daar bij RocketGenius nog steeds niet begrijpt, dat dit werkelijk één van de grootste makkes van GravityForms is, is mij een raadsel.

Formidable Forms heeft het wat dat betreft beter gedaan, omdat er een aparte menuoptie is, waaronder je nieuwe stijlen kan aanmaken en bestaande stijlen kan toekennen aan je formulier.

Integraties en inflaties

Het eerste wat je natuurlijk wilt weten, is of het mogelijk is om Formidable Forms te gebruiken met jouw email marketing provider.

Hierop kan ik gelukkig positief antwoorden. Dat is mogelijk.

Mooi zal klant 1 dan zeggen, wat kost het om Formidable Forms samen met MailChimp te kunnen gebruiken?

Op dit moment 99 dollar, zal ik antwoorden, maar volgens de site is de normale prijs 149 dollar.

Da’s best wel duur, zal klant 1 zeggen. En daar kan ik alleen bevestigend op antwoorden. Maar ik zal hem ook wijzen op de rest van deze blogpost en hem duidelijk maken hoeveel meer hij heeft in vergelijking met MailChimp.

Dan komt Klant 2. Zij heeft van Klant 1 gehoord, dat hij zo enorm blij is met Formidable Forms. En zij vraagt mij, hoeveel het gaat kosten om Formidable Forms met ActiveCampaign te gebruiken.

Op dit moment 399 dollar, zal ik antwoorden, maar volgens de site is de normale prijs 449 dollar.

Zijn ze nu helemaal van de pot gerukt! zal Klant 2 verontwaardigd uitroepen. En ik sta met een mond vol tanden, want tja… voor een simpel opt-in formulier is 450 dollar toch best wel aan de prijzige kant.

Totaal onlogische prijsstructuur

money
euro cash background closeup

Formidable Forms beschikt over een groot aantal prachtige integratiemogelijkheden. Maar logica in hun prijsbepaling is ver te zoeken.

Met betrekking tot GravityForms zijn de integratiemogelijkheden duidelijk: In het onderste prijssegment kan je alleen integreren met de Marketing Mail providers, maar dan ook met alle gangbare.

Formidable Forms is hier compleet onlogisch. Met een ‘Basic’ account (nu 99 dollar en voor 1 site) kan ik integreren met MailChimp en AWeber, met een ‘Business’ account (199 dollar en 15 sites) met GetResponse en wil ik met ActiveCampaign integreren dan mag ik 399 dollar neertellen. Maar dan mag ik de plugin wel op een oneindig aantal sites installeren.

Ik heb het idee, dat de makers van de plugin een serie goede integraties hebben bedacht, iedere integratie op een papiertje hebben geschreven en vervolgens uit de hoge hoed getrokken om te bepalen welke integratie bij welke versie hoort.

Om het product een beetje recht te doen, moet je eigenlijk de twee duurste varianten van de plugins met elkaar vergelijken.

Extern of intern gericht?

Het grootste verschil tussen Formidable Forms en GravityForms is hier denk ik wel het type integratie wat voornamelijk ondersteund wordt. De meeste GravityForms integraties zijn met externe, niet WordPress georienteerde systemen. De meeste Formidable Forms integraties zijn met WordPress plugins en WordPress ‘eigen’ content.

Wat ik bijvoorbeeld enorm charmant vindt aan Formidable Forms is de mogelijkheid om ‘repeater fields’ te gebruiken. Mocht je niet weten wat ‘Repeater fields’ zijn, dan moet je beslist mijn recente blogartikel over GravityForms en de ‘Gravity Perks’ eens lezen.

Een andere leuke mogelijkheid is de mogelijkheid om ‘Dynamische data’ te gebruiken. Hoewel het niet zo ver gaat als de dynamische data die we in GravityForms met de juiste ‘Perk’ (zie de link hierboven) kunnen gebruiken, is dit toch iets wat we standaard missen in GravityForms.

GravityForms lijkt een stuk voordeliger dan Formidable Forms. Maar om GravityForms (bijna) dezelfde mogelijkheden als Formidable Forms te geven, zou ik het complete pakket van ‘Gravity Perks’ (op dit moment 259 dollar per jaar!) plus GravityForms Styles Pro moeten kopen. En hoewel de laatstgenoemde plugin geen terugkerende kosten heeft, zijn de kosten wel per site. Zou ik de plugin op 20 sites willen plaatsen, zou ik dus bijna 600 dollar kwijt zijn. Wil ik GravityForms op 20 sites gebruiken met de mogelijkheden die Formidable Forms mij biedt, dan zou GravityForms dus ruim 1100 dollar kosten, volgens de prijzen van vandaag!

Dat is me nogal een groot bedrag. Gelukkig maar, dat ik al die functionaliteit in de meeste formulieren niet echt zelf nodig heb. Maar de functionaliteit die Formidable Forms biedt is beslist geen overbodige luxe.

Front End Editing

Wat Formidable Forms werkelijk uniek maakt is de mogelijkheid tot Front End Editing en alles wat daarmee samenhangt.

De meeste formulieren plugins bieden formulieren aan die maar één kant op gaan. De bezoeker aan de site vult een formulier in, het formulier wordt verzonden en dat is het. De bezoeker heeft niet de mogelijkheid de gegevens ooit aan te passen.

Dat is natuurlijk heel goed geschikt voor vrijwel alle toepassingen waarbij jij als site eigenaar informatie wilt hebben over je bezoeker. Maar wat nu, als de bezoeker informatie achterlaat, die hij later moet kunnen wijzigen.

Een voorbeeld

Laten we eens een voorbeeld nemen. Een vacaturesite. Jij wilt een website waar werkgevers hun vacatures op achter kunnen laten. Met GravityForms is het -met de juiste add ons- heel goed mogelijk om een werkgever een vacature in te laten vullen en vervolgens deze als ‘Custom Post Type’ op te slaan. Echter na het verzenden van deze vacature, kan de werkgever er nooit meer bij. Hij zal de beheerder van de site moeten vragen om alle mutaties en een eventuele verwijdering te doen. De enige mogelijkheid die je hebt om je werkgever de vacatures zelf te laten beheren, is door hem toegang te geven tot de backend van WordPress.

Niet echt praktisch dus.

Ben je echter als gebruiker aangemaakt en ingelogd, dat biedt Formidable Forms je ook de mogelijkheid om Custom Post Types die door jou zijn aangemaakt ook aan de frontend te wijzigen. De werkgever in dit voorbeeld kan dus bijvoorbeeld -indien hij is ingelogd- naar een pagina ‘mijn vacatures’ gaan en de betreffende vacatures aanpassen of verwijderen.

Hier houdt echter wel het ‘mooie visuele bouwen’ op. Want om in ieder geval een overzichtje te kunnen maken welke gegevens aangepast moeten kunnen worden, zal je ‘views’ moeten maken… en die maak je voor Formidable Forms in HTML.

Conclusie

Formidable Forms is op veel fronten een geduchte concurrent voor GravityForms. Hoewel de plugin in eerste instantie behoorlijk wat duurder lijkt dan GravityForms, krijg je voor deze prijs wel behoorlijk wat meer.

Het is jammer echter, dat de makers een nogal vreemd prijsbeleid hanteren, waardoor voor gebruikers van bepaalde marketing mailers de plugin compleet oninteressant is.

Wat ook jammer is, is dat de documentatie van Formidable Forms op het moment dat ik dit schrijf behoorlijk wat te wensen overlaat. De meeste online documentatie is naar aanleiding van een (veel) oudere versie gemaakt en niet meer bijgewerkt, waardoor grote delen van de gebruikersdocumentatie compleet onbruikbaar zijn.

De mogelijkheid om formulieren te maken die geschikt zijn voor frontend editing spreken mij echter bijzonder aan.

Wanneer je behoefte hebt aan een website, waar de bezoekers hun gegevens kunnen achterlaten en zelf kunnen onderhouden, neem dan eens contact op.

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Meest populaire blogposts
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Voeg je koptekst hier toe

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 

Bezoekadres
Eperweg 135 (op afspraak)
8072 PL Nunspeet

Postadres
Aardoliestraat 14-I
7553GT Hengelo

06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Deze post rapporteren

Wanneer deze post niet meer relevant is of verouderde informatie bevat, zou ik het op prijs stellen wanneer je dit door wilt geven., zodat ik dit eventueel bij kan werken. De persoonlijke gegevens die je hieronder invult worden alleen gebruikt om de mail te versturen en zal niet voor marketingdoeleinden worden gebruikt.