Wat vinden je klanten van de producten die jij verkoopt?
Tijdens mijn eCommerce trainingen, krijg ik nogal eens de vraag of het nu wel, of juist niet verstandig is om klanten de mogelijkheid te geven om een recensie te geven met betrekking tot het product wat zij gekocht hebben.
Laat één ding duidelijk zijn. Het is altijd goed om recensies te krijgen. De optie die WooCommerce jou standaard toe biedt, moet je zeker willen gebruiken. Wat je waarschijnlijk ook in de praktijk zal merken is, dat het nog enorm tegen zal vallen om ook daadwerkelijk deze recensies te krijgen. En vooral de goede recensies. Dat is niet omdat je product slecht is, maar omdat mensen nu eenmaal makkelijker klagen, dan dat ze extra tijd en moeite nemen om iets positiefs over jouw producten te vertellen.
Het leek mij daarom goed om eens een tiental goede tips op een rijtje te zetten, zodat we samen kunnen kijken hoe jij meer en betere recensies op jouw website kan krijgen.
Maar laten we eerst eens beginnen om ervoor te zorgen, dat je uitsluitend de juiste recensies ontvangt.
1. Sta uitsluitend geverifieerde kopers toe om een recensie te geven.
Geen recensies
In WooCommerce heb je eigenlijk vier opties met betrekking tot het wel of niet toestaan van product recensies. De eerste optie is ‘niet toestaan’. Dat is niet echt handig en ik adviseer je dan ook, om hier niet voor te kiezen (je klikt dus niets aan).
Iedereen mag recensies plaatsen
De tweede optie is ‘iedereen mag een recensie plaatsen’ (Je klikt alleen ‘Productbeoordelingen inschakelen’ aan). Ook dit is niet aan te raden. Indien je hier voor kiest kan je namelijk drie soorten misbruik verwachten. De eerste vorm van misbruik is doodgewone spam. Er worden ‘recensies’ geplaatst, die geen recensies zijn, maar doorverwijzingen naar andere websites. De tweede vorm is het plaatsen van negatieve recensies van mensen die nooit het product gekocht hebben.
Dit merkte een klant van mij al snel. Enkele weken nadat zijn website online ging, stond zijn site vol met negatieve recensies… ook van producten die hij nog niet had verkocht. Opvallend was, dat alle recensies afkomstig waren van eenzelfde range IP adressen. En dat alle recensies een vrijwel identieke tekst hadden. Alleen de productnamen waren verschillend.
De derde vorm van ‘misbruik’ is geen echt misbruik, maar betreft recensies van klanten met een slechte ervaring met een bepaald product. Wel of niet bij jou gekocht kan ze eigenlijk niet schelen. Ze googelen het product en schrijven hun frustratie van zich af.
Een ‘Gecontroleerde eigenaren’ vermelding
Een derde mogelijkheid is te vermelden of iemand een gecontroleerde eigenaar is. Een klant die inlogt en daarna zijn recensie plaatst heeft daarmee bewezen, dat hij het product daadwerkelijk ook heeft gekocht. Dit maakt inzichtelijk welke recensies betrouwbaar zijn, maar nemen nog steeds niet de enorme hoeveelheden werk weg, die samenhangen met het misbruik van de recensie optie hierboven besproken.
Alleen gecontroleerde eigenaren toestaan recensies te schrijven.
En dit is dus de beste optie. Sta alleen gecontroleerde kopers van het product toe om een recensie over het product te schrijven. Zij hebben immers ervaring met zowel het product als jouw bedrijf en hun recensies zijn relevant.
Tip 2: Sta ook negatieve recensies toe!
Ik zeg dit dus letterlijk in iedere e-commerce cursus van WordXPression. En iedere keer dat ik dit zeg, zie ik een aantal mensen vragend kijken. Waarom zou ik dit in vredesnaam willen doen? Hier is een tweetal goede redenen voor te bedenken.
Het bestaan van negatieve recensies geeft meer vertrouwen in de waarde van de recensies in het algemeen!
Wat zou jou indruk zijn, wanneer je een site bezoekt met uitsluitend positieve 5 sterren recensies? Ik weet niet of ik te achterdochtig ben, maar ik zou direct denken, dat de beheerder van de site heel selectief is met betrekking tot de recensies die worden toegestaan. En ik zou niet erg geneigd zijn om de recensies te gebruiken bij het maken van mijn productkeuze. En dat is nu juist wel wat de bedoeling van een recensie is.
Een negatieve recensie met toelichting is een ‘keuzehulp’ geen veroordeling van het product.
Negatieve recensies kunnen je veel tijd en geld besparen, tenminste… indien er een toelichting is, waarom dit product ‘niet goed’ zou zijn. Stel je voor, ik zou een koelkast willen kopen. En in de recensies lees ik dat hij eigenlijk aan al mijn eisen voldoet. Er is echter ook één negatieve recensie, die aangeeft, dat de koelkast relatief veel geluid maakt.
Heb ik een open keuken, die uitmond in de huiskamer, dan zou dit een groot bezwaar kunnen zijn, en zou ik kunnen beslissen deze koelkast niet te kopen. Staat de koelkast echter in een bijkeuken of op een andere plaats ‘verwijderd’ van de ruimte waar mensen hun dagelijks leven leven, is het mogelijk, dat het geluidsniveau van de koelkast totaal irrelevant voor mij is.
De negatieve recensie zorgt er in ieder geval voor, dat ik op de hoogte ben en voorkomt, dat ik besluit het product terug te willen sturen.
3. Maak ‘sterbeoordelingen’ verplicht!
Als consument ben ik het meest geïnteresseerd in twee soorten beoordelingen. De hele goede en de hele slechte. Wanneer ik honderd beoordelingen door moet lezen om een indruk van het product te krijgen, word ik echter niet heel blij. Ik vind het dan ook heerlijk als ik eerst de meest recente ‘vijf sterren’ beoordelingen kan lezen en daarna de meest recente ‘1 ster’ beoordelingen. Dat geeft mij een goede indruk.
Bovendien… het is onmogelijk om een gemiddelde te berekenen van een uitsluitend geschreven beoordeling. Sterbeoordelingen maken het mogelijk twee producten onderling te vergelijken.
4. Voel je ondanks al het bovenstaande vrij je recensies te ‘censureren’.
In de vorige tip heb ik aangegeven, dat je vooral ook negatieve recensies toe moet staan. Toch is het goed om ‘nutteloze’ recensies te verwijderen. Let op, ik zei ‘nutteloze’, en niet ‘negatieve’ recensies. Want ook positieve recensies kunnen totaal nutteloos zijn.
Het doel van recensies is je sitebezoeker en potentiële klant te helpen om een keuze te maken voor het juiste product. Wanneer iemand uitsluitend schrijft ‘Goed product’ en een vijf sterren recensie geeft, zegt dit nog niets over het product.
Omdat vrijwel niemand door een zee van nietszeggende recensies wil waden, is het goed om nietszeggende recensies te censureren.
5. Geef je potentiële recensent richtlijnen.
Plaats een pagina op je site, waar je enkele richtlijnen heeft, hoe een goede recensie kan worden geschreven. Want het is natuurlijk heel jammer, wanneer iemand heel veel tijd steekt in een lang verhaal, waarin hij vertelt hoe makkelijk jouw site te navigeren is, hoe vriendelijk jouw service is… en jij vervolgens besluit dat je deze recensie niet plaatst, omdat hier niets over het product wordt verteld.
6. Nodig kopers op het juiste moment uit een recensie te schrijven!
Het probleem met het niet krijgen van recensies, is meestal niet, dat de koper van je product hier niet toe bereid is, maar vooral dat je klanten andere prioriteiten hebben. De gemiddelde klant is best bereid een recensie te schrijven, maar denkt hier gewoon niet aan. Op het moment, dat hij het product bestelt, heeft hij nog niets om over te schrijven. Op het moment, dat het product arriveert heeft hij nog onvoldoende ervaring met het product om dit te doen. En daarna heeft nog wel het product, maar niet meer de verkoper van het product de attentie.
Het is daarom ook goed om de koper van jouw product er aan te herinneren, dat recensies welkom zijn. En het beste moment is op het moment dat jouw koper de tijd heeft gehad om het product te leren kennen.
Er zijn diverse WordPress plugins die het mogelijk maken om dit bericht een ingesteld aantal dagen na de koop te zenden. Mocht je met MailChimp werken, kan je ook de eCommerce opties van MailChimp hiervoor gebruiken.
Enkele ‘Review Reminder’ plugins zijn :
- YITH WooCommerce Review Reminder. Van deze plugin is er een gratis en een betaalde versie. Met de gratis versie is het aantal ‘dagen ter herinnering’ standaard op 7 ingesteld.
- Write a Review Reminder. Eénvoudige, maar krachtige plugin, waarmee je alles kan doen, wat je nodig hebt voor een goede ‘review reminder’.
- Advanced Review Reminder. Minder eenvoudig, maar veel krachtigere plugin dan de bovengenoemde ‘Write a review reminder’. Bovendien is deze plugin op het moment dat ik dit artikel schrijf iets goedkoper dan zijn concurrent.
- WooCommerce Image Review for Discount. Deze plugin hoort ook in het rijtje van ‘review plugins’ thuis, maar je kan hier nog veel meer mee. Iets verderop in dit artikel wordt hij nader besproken. Leuk feitje, deze plugin is de voordeligste van alle betaalde opties in deze lijst.
7. Beloon degenen die een review schrijven!
Zoals ik al eerder aangaf, de meeste klanten zijn bereid een review te schrijven, wanneer ze herinnerd worden aan de mogelijkheid dit te doen. Hun bereidheid zal echter groter worden, als hier ook een beloning tegenover staat. Deze beloning kan op twee manieren worden geboden.
Verloot periodiek een prijs onder de inzenders.
Waarom denk jij, dat Bol.com en CoolBlue bij vrijwel ieder artikel tientallen recensies hebben staan? Natuurlijk in de eerste plaats omdat ze een groot klantenbestand hebben, maar een heel belangrijk ander punt is, dat ze iedere maand een bestedingstegoed van 100 euro (op het moment dat ik dit schrijf) verloten onder degenen die een recensie hebben geschreven. Nu is een bestedingstegoed van 100 euro misschien wat te veel voor jou om als prijs aan te bieden, maar kleinere bedragen zijn natuurlijk ook interessant. En als je nog heel weinig kopers hebt, is de tweede mogelijkheid wellicht een betere optie.
Geef iedereen die commentaar geeft een kortingsbon
Met deze methode sla je eigenlijk twee vliegen in één klap. Je maakt het aantrekkelijk voor je kopers om een review te plaatsen, maar ook om opnieuw te bestellen. In mijn gratis e-boek ‘Cool met Coupons‘ bespreek ik dit in meer detail.
Beloon niet alleen de positieve reviews
Een belangrijk punt hier, is dat je niet alleen de positieve, maar eigenlijk al je reviews moet belonen, of een kans moet laten maken op de prijs. Je wilt immers eerlijke reviews hebben, die je klant helpen bij het maken van een keuze. Op wat voor manier dan ook de ‘resultaten opkrikken’ werkt tegen je.
8. Gebruik de ‘review request’ email om andere, gerelateerde producten onder de aandacht te brengen
Wanneer je met behulp van een plugin of MailChimp verzoekt om een review kan het ook goed zijn om ‘gerelateerde producten’ or ‘recent bekeken producten’ onder de aandacht te brengen. Dit om een tweetal redenen.
Wanneer een klant een email ontvangt waarin hij een korting krijgt op zijn volgende aankoop, of een kans op een winkeltegoed, wordt het nog aantrekkelijker deze prijs te winnen of deze korting te krijgen, wanneer aan hem producten die hem interesseren direct onder de aandacht worden gebracht.
De tweede reden is, dat je eigenlijk ieder contactmoment met de klant aan moet grijpen om hem producten die hem interesseren onder de aandacht te brengen. Ook al is de klant helemaal niet van plan een recensie achter te laten, kan de mail hem nog steeds motiveren tot een volgende aankoop.
Het makkelijkst is dit te realiseren, wanneer je MailChimp eCommerce gebruikt. MailChimp houdt namelijk niet alleen bij welke producten een klant gekocht heeft, maar ook welke producten hij heeft bekeken.
9. Maak de reviews aantrekkelijk door foto uploads
In diverse blogartikelen over eCommerce heb ik je al verteld, dat je eigenlijk nooit teveel foto’s van je product kan hebben. Door middel van foto’s wil je eigenlijk een brug slaan tussen het ‘ontastbaar zijn’ van het product en de wens van de klant dit product te kopen.
Wat is er mooier dan de geschreven gebruikerservaringen aan te vullen met foto’s? Foto’s die kopers van het product hebben gemaakt van hoe zij het product gebruiken.
De eerder genoemde plugin WooCommerce Image Review for Discount biedt eigenlijk alles wat je hiervoor nodig hebt. Nodig je klanten niet alleen uit om een review achter te laten, maar gelijk om dit door middel van een review met foto van het product te doen.
Als bijkomend voordeel kan dit ook leiden tot een betere vindbaarheid van je website. Want Google is dol op user generated content. Maar ‘rich user generated content’, zoals content met foto’s vindt Google nog leuker.
10. Laat je top producten zien!
Het is natuurlijk prachtig om te zien welke producten het best gewaardeerd worden. En daarvoor heeft WooCommerce een handige widget : ‘Products by rating’. Door deze widget aan de sidebar toe te voegen, worden direct de best gewaardeerde producten zichtbaar.
Maar dit is eigenlijk niet goed genoeg. Want je wilt natuurlijk laten zien, wat de best gewaardeerde producten zijn binnen de categorie waar jouw bezoeker op dat moment aan het zoeken is. Of beter nog, we tonen de producten die verwant zijn aan het product wat de bezoeker op dat moment aan het bekijken is.
Helaas zijn hier geen widgets voor, maar gelukkig is dit goed op te lossen met een shortcode :
Tenslotte
Een goed converterende webwinkel is meer dan alleen het installeren van een paar plugins en dan hopen dat het goed komt. In het gratis e-boek ‘Dertien maal Winst met Woo‘ leer je een aantal methoden die de omzet van je webwinkel aanzienlijk kunnen verhogen. Wil je echter het onderste uit de kan halen, dan wijs ik je graag op een tweetal trainingen van WordXPression. Namelijk ‘eCommerce – Seriously‘ en ‘WooCommerce – In Detail‘.