Laten we eerlijk zijn. We laten allemaal geld liggen.
Je hebt een webwinkel. En je hebt een redelijke tot zeer goede omzet. Het maakt eigenlijk niet zoveel uit, hoeveel je omzet, want hoogstwaarschijnlijk behaal je toch maar een fractie van je werkelijk potentieel om geld te verdienen met je webshop.
Om de simpele reden, dat je in de waan van alle dag onvoldoende aandacht besteed aan het potentieel van jouw webwinkel om er (nog) meer mee te verdienen.
Ik heb in het verleden meer dan eens geschreven over de mogelijkheden om meer omzet met je website te behalen. En ik bezoek regelmatig de webshops van klanten en lezers van mijn nieuwsbrief. En toch merk ik, dat veelal geen, of slechts enkele, van deze maatregelen zijn geïmplementeerd.
Wat weerhoud ons ervan? Ik zeg moet opzet ‘ons’, omdat ik zelf moet bekennen, dat ik ook niet alles even consequent geimplementeerd heb in mijn eigen shops.
De meerwaarde is niet gelijk duidelijk
Eén van de problemen is, dat de meerwaarde van het implementeren van zo’n maatregel niet direct duidelijk is. Wanneer ik bijvoorbeeld een complete email automation opbouw, kost mij dat behoorlijk wat tijd. En het duurt weken, soms maanden, voor ik werkelijk merk, dat het werkt.
Wat wel heel duidelijk is, is dat er bestellingen binnenkomen die verzonden moeten worden, vragen gesteld worden, die beantwoord moeten worden en nog veel meer.
Dit jaar begint een groot aantal ondernemers aan een compleet nieuw e-commerce avontuur. Dit jaar zijn de cursisten van de T-Shirt Academy begonnen met een cursus, waarin hun creativiteit en commerciële vaardigheden zullen worden uitgedaagd.En tijdens die training komt uitgebreid aan bod, wat je allemaal kan doen om je omzet met je webshop te verhogen. Maar ik durf nu al te voorspellen, dat het grootste deel van de cursisten hier maar een klein deel van uit zal voeren.
Om hen aan te moedigen, maar ook om jou als ‘reguliere’ webshop eigenaar nog eens de puntjes op de i te laten zetten, hierbij een lijst met 10 ‘quick wins’ die in 2020 de omzet van jouw webshop zeker zullen verhogen.
1. Echt… neem die abandoned cart serieus!
Ik heb het meer dan eens gezegd. Eén van de quick wins om je omzet te verhogen, is een abandoned cart procedure op je website in te richten. Of je dit nu door een pop up of via geautomatiseerde emails: Een goede abandoned cart procedure kan gemiddeld je omzet met zo’n 30% verhogen.
2. De volgende omzet booster: Adviseer kopers op basis van reeds gekochte producten
Voor mijn t-shirt shops is 60% van de omzet afkomstig van een sales automation waarbij klanten producten geadviseerd krijgen op basis van reeds eerder gekochte producten. Ik heb dit heel recent (nogmaals) besproken en het is zeker te adviseren dit artikel door te lezen en -belangrijker nog- dit te implementeren.
Dit is behoorlijk wat meer werk dan het eerste geadviseerde punt, maar hé, voor het verdubbelen van je omzet mag je best wat werk verrichten!
3. Verhoog de gemiddelde waarde per bestelling (Average Order Value)
Wanneer iemand je winkel bezoekt en iets koopt, bestaat er een grote mogelijkheid, dat hij op dat moment ook meer zou willen kopen, dan hij oorspronkelijk verwacht had, indien jij hem op de juiste wijze stimuleert.
Zullen we afspreken dat jij in 2020 de Average Order Value, de AOV, van jouw webshop met minimaal 20% omhoog zal laten gaan? Hoe je dat doet heb ik enkele jaren geleden al uitgebreid uit de doeken gedaan.
4. Implementeer browser berichten
Je kent ze misschien wel, die ‘browser push notificaties’. Kleine pop ups vanuit je Internet browser waardoor je berichten kan krijgen van specifieke diensten waarop je je hebt geabonneerd. Wat misschien minder bekend is, is dat dit soort berichten heel makkelijk zelf te implementeren is.
Wat mogelijk nog veel minder bekend is, is dat mensen zich hier makkelijker op abonneren dan op een nieuwsbrief. Op dit moment hebben meer dan 10.000 mensen zich geabonneerd op de ‘push berichten’ van WordXPression en heeft ruim 30.000 mensen een abonnement op de push berichten van één of meerdere van mijn t-shirt sites.
Ok, met een nieuwsbrief bereik ik procentueel een veel groter publiek. Maar 3% van 10.000 mensen is toch ook 300 mensen die de site zullen bezoeken. Bovendien blijkt dat voor webshops dit soort berichten geweldige ‘buying triggers’ zijn, wanneer je af en toe een ‘Flash sale’ aankondigt. Wat dat is, gaan we later op in.
5. Gebruik couponcodes
Ik kan het niet genoeg herhalen. We hebben dolgraag korting en in ‘Cool met Coupons‘ leg ik je uit, hoe je op verschillende manieren je omzet kan verhogen door korting te geven.
6. Kondig een ‘flash sale’ aan…
Flash sales zijn kortingsacties die één dag of een weekend duren. Biedt een flinke korting aan op een deel van je productaanbod. In de praktijk werkt het vaak zo, dat de kopers niet alleen afgeprijsde, maar ook niet afgeprijsde artikelen kopen.
Bij zo’n flash sale kan je een tweetal verschillende doelen nastreven, maar weet voor jezelf wel duidelijk wat het doel is wat je na wilt streven.
Eén mogelijkheid is dat je meer wilt verkopen aan de klanten die al bekend bij je zijn. Een dergelijke flash sale zal je dan ook typisch aanbieden via je nieuwsbrief of via browsernotificaties.
Een tweede doelgroep kan de groep mensen zijn, die je tot nu toe nog niet wist te bereiken. Zo heb ik zelf met mijn t-shirt shops rond Black Friday een grote sale waarbij ik 30% korting op mijn complete collectie aanbiedt. Ik verdien letterlijk geen cent op deze sale. Sterker nog, het kost mij geld omdat ik wel geld uitgeef om te adverteren.
Maar op lange termijn levert mij dit geld op. Omdat ik een goed geregelde ‘sales automation’ heb, worden vroeg of laat de meeste van de ‘Black Friday’ kopers overgehaald tot vervolgaankopen.
En daar was het mij nu net om te doen!
7. Maak landingspagina’s voor producten en productbundels
De grootste fout die je kan maken is een advertentiecampagne via Facebook Ads of Google Ads aan te bieden die de klant naar direct naar een productpagina sturen.
Vergeet niet, dat die klant compleet buiten de context van jouw webwinkel op die pagina terecht komt. Zorg er dus voor, dat je een volwaardige landingspagina hebt, het liefst één met een salesfunnel erachter.
8. Blog over je producten
Het is vaak heel moeilijk om jouw producten vindbaar te maken in de zoekmachines. Helemaal wanneer je algemeen gangbare producten verkoopt. Op het moment dat Apple met het nieuwste model iPhone XYZ uitkomt, kan je er gif op innemen, dat iedereen die de telefoon verkoopt zijn best zal doen om de nieuwste iPhone XYZ bovenin de zoekresultaten te krijgen.
Probeer dus nooit je producten puur op productnaam vindbaar te maken. Maar blog bijvoorbeeld over onderwerpen als :
- Een vergelijk tussen de iPhone XYZ en de Huawei ABC
- Maak foto’s van je huisdier met de iPhone XYZ
- Tien tips om het batterijgebruik van de iPhone XYZ te verminderen
om maar eens een paar dingen te noemen.
9. Bied gratis producten aan
Met mijn t-shirt stores heb ik regelmatig een actie, waarbij de kopers een gratis product (meestal een mok) krijgen, wanneer ze voor meer dan een bepaald bedrag bestellen. Dit is vaak een trigger om grotere bestellingen te plaatsen. Een extra gratis product doet het vaak beter dan een -in principe vaak zelfs meer waardevolle- korting.
10. Meet, ken je KPI’s
Maar wat je ook doet, zorg dat je weet wat je doet en dat je hier ook op kan sturen. Om dit te kunnen, moet je in ieder geval je Key Performance Indicators goed kennen. Wat dat zijn, en waarom je die moet kennen lees je in mijn blogpost hierover.
Klaar om het serieus op te pakken?
Ben je er helemaal klaar voor om voor 2020 je webshop serieus op te pakken? Dan zijn ‘eCommerce – Seriously‘ en ”WooCommerce – in Detail‘ waarschijnlijk precies de trainingen die je zoekt. Schrijf je hier vandaag nog voor in!