Een Community voor je Online Leeromgeving – Enkele kritische aantekeningen

Social Learning is mooi – maar het moet wel werken.

Een community voor je online leeromgeving.

Enkele jaren terug heb ik een artikel geschreven over de mogelijke kracht van Social Learning. En hoewel het ontwikkelen van een community voor je online leeromgeving een enorm potentieel heeft om jouw cursisten langer te laten blijven, meer trainingen te laten volgen en kortom tot iedereen voor meer waarde leidt, merk ik dat veel aspirant online trainers de praktische problemen onderschatten en de werkelijke waarde van ‘Social Learning’ vaak overschatten.

Vandaar dat dit misschien een goed moment is, om mijn eerdere artikel wat te nuanceren. En in ieder geval een aantal praktische handvatten te geven, om een ‘Social Learning’ omgeving te creëren.

Cursisteninteractie in drie stappen

Er zijn heel wat ondernemers die met een online leeromgeving willen beginnen en mij vragen om er direct een forum in te bouwen. Op zich is daar helemaal niets mis mee. Maar wanneer ze dit aangeven vertel ik ze toch eerst het verhaal, wat ik ook nu aan jou vertel.

1. Een behoefte tot het opdoen van kennis

community voor je online leeromgeving

Wanneer iemand zich aanmeldt om jouw online cursus te gaan volgen, wil iemand in eerste instantie kennis opdoen. Hij verwacht dat jouw cursus hem of haar alle benodigde kennis zal leveren.

Natuurlijk. Pobody is Nerfect. Zelfs jij niet. Jouw cursus zal op alle punten niet even duidelijk zijn en vragen achter laten bij je cursist. Hij neemt geen genoegen met de kennis die jij hem aanbiedt, maar wil meer weten.

Nu kan je daar op twee manieren mee omgaan. Je kan kiezen voor het standpunt, dat de cursist voor de cursus heeft betaald, niet voor alle eventuele verdere vragen die hij heeft. Wil hij meer weten, dan moet je cursist je maar inhuren voor persoonlijke begeleiding.

Een tweede manier is om jouw cursist de mogelijkheid tot terugkoppeling te geven. Je cursist kan via een commentaar of Q&A functie vragen stellen bij de les en jij beantwoord die.

2. Behoefte tot het stellen van vragen.

community voor je online leeromgeving

Op korte termijn zal de eerste aanpak -laat de cursist voor extra begeleiding betalen- de meest lucratieve. Op lange termijn zal de tweede aanpak beter voor jou uitpakken.

Want wanneer alle cursisten zonder enige drempels hun vragen bij de les kunnen stellen, dan geven ze jou de kans jouw cursus beter bij hun behoeften te laten passen. Je kan lessen die niet duidelijk genoeg zijn bijstellen of compleet nieuwe lessen ontwikkelen.

Gaan de vragen van jouw cursisten meer de diepte in, dan is dit een goede indicatie, dat er markt is voor een ‘gevorderde’ versie van jouw cursus en wordt er veel gevraagd naar onderwerpen buiten de scope van de cursus zelf, dan zou een compleet nieuwe cursus behoorlijk lucratief kunnen zijn.

Door de mogelijkheid van het stellen van vragen ontdek je de velden van kennis waar een doelgroep die zich al bereid heeft getoond te betalen voor jouw kennis hongerig naar is. En niets is zo makkelijk dan een favoriete maaltijd te verkopen aan een hongerige klant.

3. Het delen van kennis

Een community voor je online leeromgeving

Wanneer je een Q&A sectie toevoegt aan je online cursus, dan zal in de eerste tijd het ‘vragenverkeer’ aardig slechts in één richting gaan. Men vraagt aan jou, jij geeft te antwoorden.

Naarmate de kennis van je cursisten groeit, zal het steeds vaker gebeuren, dat een vraag van één cursist en jou antwoord daarop zal leiden tot een gerelateerde vraag van een andere cursist. En met een beetje geluk gaan cursist één en cursist twee met elkaar in gesprek en delen hun ervaringen met betrekking tot het onderwerp.

En op dat moment is het tijd voor beschuit met muisjes. Want de eerste aanzet voor jouw ‘community’ is geboren. Nu is het nog een kwestie van het in goede banen leiden.

Waarom een forum op een cursus site gedoemd is te mislukken -Tenzij je het juist doet, natuurlijk!

Wanneer je op de eerste dag van het live gaan van je online leeromgeving direct een forum aanbiedt, dan is dit gedoemd te mislukken, tenzij je beschikt over een groot voorrecht waar veel startende ‘online opleiders’ niet over beschikken.

Heb je namelijk al een community vanuit jouw cursus en opleidingsactiviteiten of is jouw online leeromgeving een uitbreiding op je fysieke (groeps)trainingen? Kortom kennen jouw cursisten elkaar al, voor ze aan je online training beginnen? Dan is er een grote kans, dat een forum direct zal slagen.

Is dat niet het geval, dan is de kans zeer groot dat het je niet zomaar zal lukken een community voor je online leeromgeving op te zetten.

Stilte in de bibliotheek!

Ik noem het graag het ‘Stilte in de bibliotheek!’ effect. Er zijn van die plaatsen, waar je aanvoelt, dat het niet ‘past’ om luid te spreken. Bibliotheken en kerken zijn hier goede voorbeelden van.

Wanneer op dag één een cursist jouw cursus volgt en klikt op de ‘forum’ button… wat krijgt hij dan te zien?

Een compleet leeg forum.

Dat is compleet niet uitnodigend om vragen te stellen. Dus de meesten zullen dit wel achterwege laten. Maar jouw tiende cursist heeft wat meer bravoure en stelt een vraag in het forum.

Wat ziet cursist dertig wanneer hij jouw forum bezoekt? Een forum met één vraag van een cursist… en die vraag is een maand oud.

Dat is mogelijk nog meer ontmoedigend.

En iedere vraag die er gesteld gaat worden zal tientallen cursisten ontmoedigen vragen te stellen… omdat het allemaal zo leeg is.

Maar wanneer dan wel?

Ok, op dag één moet ik dus geen forum introduceren. Maar welke dag dan wel? Dat is afhankelijk van hoe de Q&A sessies bij de lessen zich ontwikkelen. Op het moment, dat je het een aantal keren ziet gebeuren, dat cursisten met andere cursisten in gesprek gaan, dan is de kans groot, dat dit ook makkelijker in een forum zou gebeuren.

Maar hoe krijgt dit forum de aandacht? Want er is echt meer bij nodig dan alleen het installeren van een plugin. Jouw cursisten hebben namelijk al de gewoonte aangeleerd om alle vragen in de Q&A te stellen. En nu we het toch over de Q&A hebben, dat volstaat toch ook? Of niet?

Forum versus Q&A

Een Q&A is bedoeld voor vragen die mensen bij specifieke lessen hebben. Stel, ik heb een cursus met een les over formulieren in Elementor. En een cursist komt er niet uit, hoe hij of zij Elementor kan koppelen met MailChimp. Daar kan ik dan een toelichting bij geven. Of misschien gebruikt hij een programma voor zijn marketing mail wat ik helemaal niet ken, maar is er wel een cursist die dat wel gebruikt. Dan kan die ene cursist de andere helpen.

Een forum plaatst de vragen in een wat grotere scope. Een nadeel van een les in een Q&A is bijvoorbeeld, dat dit antwoord bij een bepaalde les staat. Buiten de context van die les is het moeilijk of niet te vinden. Bij gerelateerde lessen zullen dezelfde vragen meerdere malen gesteld worden.

In mijn formulieren voorbeeld: Wanneer ik een les heb voor een opt-in, een contact en een bestelformulier, zal de vraag over de koppeling mogelijk bij ieder formulier (door hopelijk verschillende mensen, anders hebben ze niet veel geleerd) steeds opnieuw gesteld worden.

Een forum is meer een ‘centrale kennisbank’. Het staat los van de context van de lessen.

Beginnen met een forum

community voor je online leeromgeving

Wanneer je werkt met WP Courseware of LearnDash, dan is de keuze voor de forum software vrij eenvoudig. BBPress past gewoon het best. Vooral wanneer je het ‘nog socialer’ wilt gaan maken met BuddyPress.

Maar het beginnen met een forum -zoals we zojuist gezien hebben- is meer dan het installeren van een plugin. Het is zaak mensen te motiveren om actief deel te gaan nemen aan je forum.

Hoe krijg je dit voor elkaar?

De beste manier is om je cursisten te vragen om daadwerkelijk iets in het forum te posten.

Dan bedoel ik natuurlijk niet, dat je vraagt ‘Wil je alsjeblieft iets in het forum posten’. Dat zal niet werken. Maar wanneer je al een groep cursisten hebt, die regelmatig posten in de Q&A bij een specifieke les, dan zijn die waarschijnlijk maar al te bereid om ook te posten in een forum, als er maar een duidelijke vraag ligt. En een duidelijke reden om te posten. Ik deel hieronder een drietal strategieën die op mijn advies door verschillende klanten succesvol zijn gebruikt.

De volgende cursus

Een heel succesvolle strategie is je cursisten te vragen, wat de volgende cursus is die je moet maken. Dit is werkelijk de allermakkelijkste manier om je cursisten actief te maken in een forum, mits je voldoende cursisten hebt.

Begin met het lezen van de op en aanmerkingen in de Q&A’s in je verschillende cursussen en probeer te bedenken, welke cursussen jouw klanten het meest interessant zouden kunnen vinden gebaseerd op hun terugkoppeling.

Vervolgens post je een allereerst bericht in het forum en in dit bericht vertel je minimaal het volgende

  • Ik wil aan de slag gaan met een nieuwe cursus voor mijn bestaande cursisten.
  • Gebaseerd op jullie terugkoppeling denk ik dat ‘Cursus A’ en ‘Cursus B’ goede opties zouden zijn.
  • Voor welke van deze twee heb jij de voorkeur, en wat zou je minimaal in die cursus terug willen zien?

Het volgende wat je doet is je hele cursistenbestand die cursussen relevant aan ‘Cursus A’ en ‘Cursus B’ hebben gevolgd mailen, met het verhaal dat je hun inbreng wilt voor een nieuwe cursus die je gaat ontwikkelen.

Je neemt een link op naar de forumpost in je email.

Frequently Asked Questions

Meestal is een ‘Frequently Asked Questions’ pagina niet werkelijk een pagina waarop ‘veel gestelde vragen’ staan, maar een pagina, waarmee jij wilt anticiperen op vragen die je verwacht.

Wat je echter ook kan doen is een werkelijk veelgestelde vragen functie voor cursisten te maken. Uit de Q&A bij je lessen kan je waarschijnlijk vrij makkelijk allerlei veel gestelde vragen destileren.

Organiseer de vragen en probeer uit de specifieke vragen een aantal algemene vragen te bedenken.

Maak vervolgens een forum groep aan ‘FAQ’, met een aantal fora per ‘hoofdonderdeel’ van de FAQ. Gaat jouw cursus bijvoorbeeld over Photoshop, benoem een aantal hoofdonderdelen als ‘Photoshop en Webdesign’, ‘Photoshop voor fotografen’ etc…

Plaats vervolgens in die fora de vragen die je hebt bedacht, met de antwoorden erbij.

Omdat de FAQ nu geen ‘vraag en antwoord spel’ is, maar een FAQ waar mensen ook in mogen ‘doorvragen’, heb je een grote kans een meer levende community in je fora te krijgen.

Een Meta Q&A

Er is echter ook een compleet alternatieve manier om je forum ‘onder water’ alvast op te starten. Je begint gewoon met een forumplugin, maar je maakt de fora niet direct toegankelijk via de forum pagina.

Je creëert voor iedere cursus een forum groep, en voor iedere les een forum. Onder aan je les maak je een knop aan om je cursisten naar de Q&A te sturen, maar die Q&A is eigenlijk het forum wat hoort bij de les.

Omdat mensen makkelijker hun vragen in een Q&A bij een les stellen in plaats van op een forum, wordt op deze manier het forum eigenlijk ‘onder water’ gevoed.

Desgewenst kan je een extra link in je cursus opnemen met een titel als ‘Q&A’s van alle lessen’ en dit naar de forumgroep pagina laten verwijzen.

Het enige wat je ‘extra’ hoeft te doen om nog meer interactiviteit te krijgen is in iedere forum groep (weet je nog, een forum groep is gekoppeld aan een cursus) enkele fora toe te voegen die specifiek zijn voor de cursus, maar niet direct aan een les gekoppeld.

En dan… is er Elementor

In de standaard set-up van WordPress en BBPress kan je dit zonder programmeren alleen realiseren door binnen de les van je cursus een link op te nemen naar je ‘forum’ of ‘forum groep’ pagina. Met Elementor kan het allemaal net iets mooier. Je kan je ‘Q&A’ opnemen binnen de cursuspagina en op eenzelfde manier tonen als de ‘comments’ die standaard in veel LMS-en bij een les getoond kunnen worden.

Een LMS op de groei

Voordat Elementor er was -of eigenlijk voor ik er mee begon te werken- was het opzetten van een LMS altijd een zorgvuldig plannen. Want ik moest goed op de hoogte zijn van de klant zijn ‘groeiplannen’, omdat op een eenmaal ingeslagen weg het veranderen van richting een kostbare zaak was.

Zo weigeren bijvoorbeeld BBPress en BuddyPress goed samen te werken met een groot aantal thema’s. Al eens BuddyPress gebruikt met een Divi gebaseerd thema? Bezorgt je slapeloze nachten. Dus bij een keuze voor het thema voor een LMS moest er niet alleen rekening gehouden worden met het LMS zelf, maar ook hoe mogelijke uitbreidingen op het LMS in de toekomst mogelijk zouden kunnen conflicteren met het gekozen thema.

Omdat Elementor Pro zelf prima samenwerkt met de genoemde plugins en Elementor Pro je min of meer onafhankelijk van het gekozen thema maakt, is dat probleem uit de wereld.

Als er één gebied is, waarop ik blij ben, dat Elementor bestaat, dan is dat wel op het gebied van de online leeromgevingen.

WordXPression Online Leeromgevingen

Ben je op zoek naar een Online Leeromgeving en wil je eenvoudig starten, maar wel met goede doorgroeimogelijkheden wanneer je online leeromgeving een groot succes wordt, dan ben je bij WordXPression aan het goede adres. Sinds 2012 bouw ik leeromgevingen voor ondernemers (en instellingen, maar dat is nu even niet de focus van het verhaal) en sinds begin 2018 met gebruikmaking van Elementor Pro. Voor meer informatie verwijs ik je graag naar mijn specifieke aanbieding voor Online Leeromgevingen.

Wees eens aardig en deel dit met je vrienden
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 
Imkersdreef 525
7328DG Apeldoorn
06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Leer WP Courseware kennen

Binnenkort start WordXPression weer een nieuwe online live training WP Courseware.

Bouw zelf je online leeromgeving. Inclusief licentie WP Courseware

INCLUSIEF LEVENSLANGE LICENTIE WP COURSEWARE!

Flinke kortingen op cursussen van WordXPression.