Website Migratie : Van wat-dan-ook naar WordPress zonder een centje pijn.
Vroeg of laat moet je er allemaal aan geloven. Je hebt een prachtige, of minder prachtige, website maar hij is niet in WordPress gemaakt. En om allerlei redenen, heb jij besloten, dat je een site in WordPress wilt. Maar jouw huidige site wordt heel goed gevonden door Google en je zit natuurlijk deze bezoekersaantallen liever niet omlaag gaan. Website migratie zou een heel pijnlijke operatie kunnen worden.
Nu kan ik je in ieder geval één troost geven: De zoekmachines, met Google voorop, zijn dol op WordPress en jouw WordPress site heeft een goed potentieel beter gevonden te worden dan je oude site. Maar voorlopig biedt Google alleen maar ‘oude’ links naar jouw site aan. Links, die -wanneer je eenmaal een WordPress site hebt- nergens op uit zullen komen.
Maar WordPress zou WordPress niet zijn, als we hier geen oplossing voor hebben in de vorm van een plugin. En leuker nog: Het is een plugin, die we net twee weken terug hebben besproken, de ‘Redirect’ plugin…
Wanneer je een nieuwe website maakt, is het altijd goed om de content van je oude site nog eens goed door te nemen. Zie het als verhuizen. Je kunt alles in verhuisdozen proppen en in het nieuwe huis zijn plaatsje geven. Je kunt ook alles in je huis voorwerp voor voorwerp bekijken en beslissen, welk voorwerp je nog wel wilt hebben en wat je niet meer nodig hebt.
Zo is het vaak met een website ook. Bij een kritische inspectie, zul je ontdekken, dat er talloze pagina’s voorkomen, die totaal niet meer van belang zijn. Andere pagina’s zijn nog steeds van groot belang. Hoogst waarschijnlijk zul je bij het maken van een nieuwe website ook een aantal pagina’s toevoegen, die je voorheen nog niet had.
Inventarisatie van de oude site
Het is een goed idee om, voordat je aan de nieuwe site begint te werken, eens een kritische lijst van al je pagina’s op de oude site op te stellen. Plak de URL’s rustig in een spreadsheet, zet in de volgende kolom de functie van die pagina. Daarna bedenk je, welke pagina’s je zeker nodig zult hebben. Hiervoor bedenk je een nieuwe pagina-naam en die zet je in de kolom naast de pagina waar hij mee overeenstemt. Let goed op. Met overeenstemmen bedoel ik vooral het overeenstemmen in de functionaliteit van de pagina. De tekst zelf mag best opnieuw kritisch onder de loep worden genomen.
Op deze manier krijg je dus een lijst (een ‘map’) welke oude URL naar welke nieuwe pagina moet verwijzen.
Toch zal niet iedere oude URL naar een nieuwe pagina gaan verwijzen. We hebben bijvoorbeeld besloten, dat de pagina ‘CV’ niet meer op de site terug hoeft te komen. Omdat we echter niet willen, dat de bezoeker aan onze site op een niet-bestaande pagina komt, ‘mappen’ we deze URL met een pagina die er in functie zo dicht mogelijk bijkomt. In ons geval de ‘Over Ons’ pagina.
Wanneer je nieuwe site nu is gebouwd is het tijd om ervoor te zorgen, dat de mensen die in Google zoeken, nog steeds de juiste informatie krijgen op jouw site. In de ‘Redirect’ plugin voeren we nu de hele ‘link lijst’ in. Bij ‘Old URL’ voeren we onze niet-wordpress url in en onder ‘New URL’ de site op onze nieuwe site.
Wat er nu gaat gebeuren
Indien iemand nu gebruik maakt van een oude link in Google of in zijn eigen browser geschiedenis, zal hij terechtkomen op de oude URL. WordPress is echter zo slim deze URL ‘op te pakken’ en door te geven aan de ‘Redirect’ plugin. Deze plugin geeft een boodschap aan Google, of aan je browser, dat deze link is ‘verhuisd’. Daarna zal je browser ‘doorgaan’ naar het nieuwe adres waar hij de informatie vindt.
Het voordeel is evident: Google krijgt minder ‘foutcodes’ als geprobeerd wordt de site te indexeren, maar in plaats daarvan wordt Google doorverwezen naar de plaats waar de pagina nu te vinden is. Met als gevolg een sneller bijgewerkte indexering van je site. En wanneer je een foute URL in je browser intikt of aanklikt, zal er toch keurig naar die site worden gegaan. De juiste URL wordt dan toch direct in beeld gezet.
In alle gevallen een grote verbetering van de gebruikerservaring.