Waar je als visuele kunstenaar op moet letten…
Twee weken geleden ben ik begonnen met mijn drieluik over websites voor visuele kunstenaars. Hieronder reken ik iedere ondernemer die iets verkoopt wat je onder ‘visual arts’ zou kunnen rekenen. Het grote verschil tussen jou product en de producten van de gemiddelde ondernemer, is dat in jouw geval jouw afbeelding inderdaad krachtiger moet zijn dan duizend woorden, om iets te kunnen verkopen. Als jouw afbeelding niet voor zichzelf spreekt, is het onmogelijk om dit door middel van krachtige verkoopteksten alsnog te kunnen verkopen. Maar hoe zorg je ervoor, dat jouw klant terecht komt bij juist die afbeelding, die hem of haar het meest aanspreekt? In dit artikel wil ik je iets meer laten zien van de onderdelen, die jouw website beslist moet hebben, om goed te kunnen verkopen.
Een slider : Het mag!
Een tijd geleden heb ik verteld, hoe weinig effectief een slider in veel gevallen is. In veel gevallen is echter iets heel anders dan in alle gevallen. Toen noemde ik al als uitzondering de website voor de visuele kunstenaar.
Een bezoeker aan jouw site moet eigenlijk vanaf de homepage al gegrepen zijn door jouw stijl, anders zal hij weinig moeite doen, om de website verder te onderzoeken. Wat jij dus nodig hebt, is een middel op de homepage om een deel van jouw werk direct onder de aandacht van je bezoeker te kunnen brengen. Een slider is hier een prima middel voor. Maar geen gewone slider.
Een afbeelding krijgt namelijk de volle aandacht, wanneer de bezoeker minimaal 5 seconden de tijd heeft -en neemt- om er naar te kijken. Wanneer je echter 5 seconden lang iedere afbeelding laat zien, wil dat zeggen, dat na 60 seconden jouw bezoeker slechts 12 voorbeelden van jouw werk heeft kunnen zien. Om er -min of meer kunstmatig- voor te zorgen dat hij toch meer te zien krijgt, maken we geen gebruik van een gewone slider, maar van een zogenaamde ‘layered slider’.
Layered sliders
Een layered slider bouwt de afbeelding in meerdere lagen op. Je hebt vast wel eens voorbeelden gezien, waar eerst een afbeelding wordt ‘ingeschoven’ en daarna over de afbeelding teksten worden geplaatst. Dat is precies het soort slider wat jij nodig hebt, alleen plaats jij niet alleen teksten over je afbeelding.
In de slider wil je een zo breed mogelijk spectrum van jouw werk onder de aandacht van de bezoeker brengen. Je begint dus je werk in te delen in categorieën. Dat kan op basis van de gebruikte materialen zijn (acrylverf, waterverf, houtskool). Of op basis van onderwerp (landschappen, stadsgezichten, stillevens). Of welke andere indeling er voor jouw doelgroep maar belangrijk zou kunnen zijn. Voor iedere categorie maak je een achtergrond slide en daarover heen presenteer je 3 tot 5 van je werken in die categorie. Vervolgens ‘schuif je de afbeeldingen’ in volgens het volgende schema :
- 0 sec : Achtergrondafbeelding
- 1 sec : Eerste categorieafbeelding
- 2 sec : Titel van de categorie
- 3 sec : Tweede categorieafbeelding
- 4 sec : Derde categorieafbeelding
Gebruik je 5 werken, dan laat je de afbeeldingen op de halve seconde inschuiven… Staat alles op het scherm, dan wacht je 2 seconden. Dan plaats je een nieuwe achtergrondafbeelding en begin je alles van voor af aan voor een nieuwe categorie
Hierbij zorg je dat iedere categorieafbeelding klikbaar is naar een pagina van dat specifieke kunstwerk. De titel van de categorie linkt naar de specifieke titel.
Een driedeling
Op de homepage zorg je ook voor een drietal ‘service afbeeldingen’. Om te begrijpen wat dat is, volstaat het om naar de homepage van WordXPression te kijken. De drie cirkels met ‘Webdesign’ , ‘Training’ en ‘Consultancy’, dat zijn ‘service afbeeldingen’. Alleen jij zorgt er voor dat bij jou in deze afbeeldingen de populairste categorieën van jouw werk staan. En natuurlijk linken deze weer naar een pagina met dezelfde categorieën van je werk.
Een pagina per kunstwerk
En ieder kunstwerk van jou verdient een eigen pagina. Hier mag je je kunstwerk wel in woorden beschrijven. Je kunt hier iets vertellen over de achtergrond, de gebruikte materialen, de betekenis ervan. Of je kunt de afbeelding gewoon voor zich laten spreken. Voor deze pagina’s gebruik je de ‘Berichten’ van de blog. De berichten hebben namelijk als voordeel, dat je trefwoorden (tags) en categorieën kunt gebruiken. Hierdoor kun je mensen als het ware ‘verder leiden’ naar andere, gerelateerde werken.
Een ander belangrijk punt is, dat je gebruik kunt maken van een plugin voor ‘related posts’, om deze werken ook op dezelfde pagina direct zichtbaar te maken. Een alternatief is WooCommerce te gebruiken om je werken te tonen. Dan biedt je de klant direct de mogelijkheid jouw kunstwerk online te kopen. Zijn jouw werken unicaten, schakel voorraadbeheer van WooCommerce in en geef een voorraad van ‘1’ op. Laat verkochte werken gewoon staan (met als opmerking, dat het is verkocht). Zelfs een verkocht werk is een prima middel om mensen naar vergelijkbare, nog niet verkochte werken te leiden.
Alternatief is gebruik te maken van een Gallery plugin. Omdat dit eigenlijk een categorie apart is, wordt dit in de nabije toekomst in een ander artikel uitgebreid besproken.
Een waarschuwing
Sommige thema’s hebben ‘ingebouwde post types’ zoals ‘Gallery’ , ‘Images’ of ‘Portfolio’. Dit lijkt misschien een voordeel, maar sta er wel bij stil, dat je in zo’n geval voor de rest van je leven vast zit aan dat thema. Mocht je deze functie van je thema gebruiken en daarna van thema wisselen, ben je ineens dit type kwijt. Je mag je complete oeuvre dan opnieuw nogmaals invoeren. Maak dus geen gebruik van ‘in het thema ingebouwde’ features, die je later -bij een ander thema- ook nog nodig zou kunnen hebben!
En dan… het juiste thema
Er is niet zoiets als ‘het juiste thema voor de kunstenaar’. In principe is ieder thema bruikbaar, maar een aantal mooie voorbeelden vind je bij PhotoCrati, de maker van goede thema’s voor fotografen… maar de meeste thema’s die zij maken zijn ook prima geschikt voor andere visuele kunstenaars. Bij andere thema-makers kun je vaak ook goed terecht als je zoekt onder de trefwoorden ‘Photography’, ‘Art’ of ‘Portfolio’.
Maar ben je heel kritisch en wil je een grote invloed hebben op hoe jouw toekomstige website er uit zal gaan zien, dan is het natuurlijk ook meer dan het overwegen waard, om hem gewoon helemaal zelf te maken.
En dat doe je dan natuurlijk niet met zo’n amateuristisch tooltje als ‘Wix’. Want sinds Elementor er is, kan je zelf prachtige websites maken.
Veel mooier nog: Periodiek geef ik een training waarin je samen met een aantal andere cursisten zelf je portfolio website leert maken. Voor informatie, kijk op de site van WordPress Basistrainingen.
Een ander -maar aanmerkelijk duurder- alternatief is natuurlijk jouw thema op maat te laten maken. En daarvoor kun je natuurlijk prima terecht bij WordXPression.
Foto’s in dit artikel zijn van mij.