Een Directory voor passief inkomen

Directory voor passief inkomen

Hoe verdien je passief inkomen met mensen op weg te helpen?

Om te beginnen wil ik je duidelijk maken, dat een ‘directory voor passief inkomen’ absoluut geen nieuw idee is. Sterker nog, het is het idee wat de drijvende kracht is geweest achter talloze dot com miljonairs.

Een heel belangrijk punt is echter dan 20, 10, 5 jaar geleden je nog diep in de broekzak moest tasten om jouw ideeën waar te maken, terwijl het vandaag de dag voor een paar honderd euro realiseerbaar is.

En dat is gelijk een goed gegeven en een gevaar. Want wanneer teveel mensen zich op dezelfde markt werpen, wordt de markt niet alleen verzadigd, maar ook vergiftigd.

Maar laten we eerst eens een paar stappen terug nemen. Wat is no eigenlijk een ‘directory’?

Wanneer je -net zoals ik- een oudgediende van de command prompt bent -en het maakt hierbij niet uit of het MS-DOS, Unix of een ander tekst georiënteerd operating system is- dan is een ‘directory’ vooral wat vandaag de dag een folder of map is in een grafische omgeving.

Maar eigenlijk is een directory meer, het is de plaats waar vanuit je ‘verwezen wordt’ (to direct, verwijzen) naar iets anders. En lang voordat de computers zo belangrijk werden, dat ze onze taal bepaalden, was in het Engels taalgebied een ‘directory’ vooral een lijst met belangrijke adressen.

En toen het Internet groeide werden directories op het internet steed belangrijker. En niet alleen in het ‘pre google tijdperk’, maar ook ‘post google’.

Een directory voor passief inkomen

Voordat we Google hadden, hadden we een groot aantal index sites, die we konden gebruiken om sites van een bepaald type te vinden. Ik kan me goed herinneren hoe ik voor Google -als Delphi programmeur- regelmatig gebruik maakte van lijsten op dit soort ‘index sites’ om sites op het gebied van mijn toenmalig vakgebied te vinden. En wie van de WWW veteranen kan zich ‘Yahoo Circles’ niet herinneren?

Maar vandaag de dag kunnen we alles vinden op het Internet via Google. Dus gelukkig hebben we geen andere gegevensbronnen meer nodig.

Maar hoe waar is dit eigenlijk?

Wanneer ik een keer geen zin heb om te koken, en ook geen zin heb om de deur uit te gaan, dan ga ik niet op zoek in Google naar een bedrijf wat mij voedsel kan bezorgen, maar ik zoek via Thuisbezorgd of Uber eat naar een bedrijf wat mij iets thuis kan bezorgen.

Kortom, ik gebruik Google niet, maar een ‘index’ die ik eerder via Google heb gevonden om mijn doel te bereiken.

Directories begrijpen

In grove lijnen zijn bedrijven als ‘Thuisbezorgd’ en ‘Uber eat’ directories. Ze helpen mij een partij in mijn regio te vinden, die mij vandaag voedsel kunnen leveren, passend binnen mijn behoeften van dit moment.

In principe is een ‘directory’ niet veel meer dan een lijst van bedrijven die in mijn behoefte kunnen voorzien. En wanneer ik zo’n lijst op stel voor de bezoekers van mijn site, dan zijn ze daar enorm mee geholpen toch?

Het zal je dan ook niet verbazen dat in de begintijd enorm veel van dit soort lijsten werden opgesteld. En hoewel er al jaren geen geld meer zit in ‘bedrijvenregisters’, zijn er nog steeds mensen die dit soort ‘directories’ opstellen in de hoop er toch wat mee te kunnen verdienen.

Maar wanneer dit een dood spoor is, waarom zou ik dan nog moeite doen, om zelfs maar over zo’n ‘directory’ te schrijven?

Omdat er wel degelijk brood in zit. En dat heb ik recentelijk uit mogen vinden. Het gaat er dan echter niet om, om een soort ‘algemeen’ bedrijvenregister (or restaurants, uitgaansgelegenheden of welk ander platgetreden pad dan ook) op te stellen, maar juist een directory voor een niche publiek.

Omdat ik niet mijn eigen markt wil verzieken (ik heb nog een aantal ideetjes die ik uit wil gaan proberen), ga ik in dit artikel uit van een paar wellicht wat minder voor de hand liggende zaken. En een aantal voorbeelden die duidelijk ‘platgelopen paden zijn’.

Een directory voor passief inkomen begin je over niche onderwerpen

Directory voor passief inkomen

Laat bovenstaande vooral heel duidelijk zijn. De zoveelste ‘restaurant site’ zal niet echt veel publiek meer trekken. Maar wat nu, wanneer je een directory opstelt voor een niche publiek.

Laten we onze denkbeeldige vriendin ‘Miep’ eens van stal halen. Miep is een papegaai-logopediste. En wellicht wist jij het niet, maar met de juiste logopedie kan je veel bereiken om papegaaien beter te leren spreken. Wil je wat meer dan ‘Lorre koppie krauw’ horen, maar een zinvol gesprek over diepgaande onderwerpen met je papegaai aan willen knopen, dan is een papegaai-logopedist de aangewezen persoon om jou en je gevederde vriend te helpen.

Nu is Miep niet de enige papegaai-logopediste. Er zijn er zo’n honderd in Nederland, en binnen heel Europa toch wel zo’n duizend. Maar omdat papegaai-logopedist geen beschermd beroep is, zijn ze moeilijk te vinden via Google. Tegenwoordig noemt iedereen die een kromsnavel een woordje heeft geleerd zich al papegaai logopedie. Miep en haar vrienden zijn echter aangesloten bij POLLY (Papegaai onderwijzende logopedisch leerkracht.. niemand weet meer waar de ‘Y’ voor staat), en zijn gecertificeerd Papegaai logopedist.

Dus het leek Miep -bedenk nog steeds, onze logopediste is geheel denkbeeldig- een goed idee om een register op te stellen met de contactgegevens van alle gecertificeerde papegaai logopedisten.

Een tweede voorbeeld

In ons tweede fictieve voorbeeld gaan we uit van de net uitgevonden ‘hover surfplank’. Een ‘hover surfplank’ is een surfplank die je dank zij een luchtkussen op straat kan gebruiken om te straat surfen. En naast onze denkbeeldige surfplank stel ik je gelijk ook even voor aan Theo, een jongeman die enorm fanatiek straat surft.

Theo komt op het idee om een directory site te maken over alles wat met ‘hover surfplanken’ te maken heeft. Van plaatsen waar je ze kan kopen, sites die technische tips geven en de adressen van ‘hover surf scholen’.

Een goed idee voor een directory

Wanneer je een directory voor passief inkomen wilt maken, dan heeft het weinig zin om een idee wat anderen al oneindig gekopieerd hebben nogmaals te kopiëren, het moet een niche zijn en er moet interesse voor zijn.

Wanneer iets nieuw is -zoals Theo zijn hover surf directory – of als iets relatief onbekend is -zoals Miep haar papegaaien logopedie- dan bestaat er een redelijke kans, dat zo’n initiatief kan slagen. Nadoen van wat al uit ten treuren is gedaan heeft minder kans op succes.

Van idee tot werkelijkheid

Maar wat nu als jij zo’n goed idee voor zo’n directory hebt? Dan komt de volgende stap. Het realiseren van zo’n idee. En wil je zo’n idee met succes weg kunnen zetten, dan heb je behoorlijk wat aan software nodig.

Laten we eens beginnen met het idee om mensen zelf zo’n directory item op jouw site te laten beheren. In het voorbeeld van Miep, stel, ik ben een papegaaien logopedist. Omdat Miep natuurlijk niet alle gegevens zelf bij wil moeten werken, moet ze voorzieningen hebben, waardoor de eigenaar van zo’n profiel dit zelf kan doen.

Daarnaast wil ze er ook iets aan verdienen, dus naast gratis vermeldingen heeft ze ook ‘premium’ vermeldingen, mensen die net iets hoger in de zoekresultaten worden geplaatst.

En tenslotte, je wilt kunnen zoeken om papegaaien logopedisten bij jou in de buurt, dus er zal ook iets van ‘intelligentie’ ingebouwd moeten zijn, wat nog steeds in de buurt is.

Kortom behoorlijk wat. En wanneer je dergelijke software op maat zou willen laten maken, dan zou je toch al snel enkele duizenden euro’s kwijt zijn.

Zelf was ik dus bezig in mijn ‘vrije uurtjes’ een vergelijkbare directory te maken (en het heeft niets met papegaaien of surfboards te maken), maar zelfs voor iemand met de vaardigheden om het zelf te programmeren, gaan daar aardig wat uurtjes inzitten.

Gelukkig liep ik tegen een plugin aan, die me daarbij kon helpen. Nu wil ik niet al te diep op die plugin in gaan, maar wel naar de mogelijkheden die je hebt om zo’n gebouwde directory te ‘vercommercialiseren’, of zoals ze zo mooi in het Engels zeggen ’to monetize it’.

Want zo’n directory is als het goed is meer dan alleen maar een ‘online register over een bepaald onderwerp’. Er zijn diverse manieren, waarmee je hier geld aan kan verdienen.

Premium listings

Wanneer je wilt, dat je directory geld op gaat leveren, is het vooral belangrijk dat de plaatsing in die directory gratis is. Dat lijkt misschien wat tegenstrijdig. Maar om wat voor directory ook tot een succes te maken, heb je inhoud nodig. En die inhoud krijg je het snelst, wanneer je het gratis maakt, inhoud toe te voegen.

Op het moment dat je voldoende inhoud hebt, zal je ook zoekverkeer krijgen, anders beslist niet. En op het moment dat je zoekverkeer hebt, dan is het pas interessant voor de profiel eigenaren in jouw directory om te gaan betalen om hoger geplaatst te worden, of meer mogelijkheden te hebben.

Wat je dan (en niet eerder!) kan doen is premium listings aan te gaan bieden. Tegen betaling kan iemand hoger in de zoekresultaten eindigen… bijvoorbeeld omdat eerst de premium leden en daarna pas de niet betalende leden worden getoond.

Advertenties van derden

Wil je met je directory voor passief inkomen ook daadwerkelijk enig passief inkomen verdienen, dan zijn advertenties van derden een mooie bron daarvoor. De bezoekers aan jouw site hebben één ding gemeenschappelijk. Ze zijn allemaal geïnteresseerd in het onderwerp van jouw site. Dus het plaatsen van advertenties rond het onderwerp van jouw site is zeker zeer zinvol. Je kan hierbij denken aan Google Ads, TradeTracker, of individuele affiliate programma’s.

Advertenties van de leden

Je kan de mensen die een profiel op je site hebben ook de mogelijkheid aanbieden om te adverteren. Waarom noem ik dit als een tweede optie? Omdat dit -hoewel het idee hetzelfde is- technisch heel andere eisen stelt.

Wanneer je gebruik maakt van een derde partij, dan heeft die derde partij alle software en randvoorwaarden om dit adverteren mogelijk te maken. Jij hoeft dus nergens over te beschikken. Wanneer je zelf de mogelijkheden aan gaat bieden aan jouw leden om advertenties op de site te plaatsen, zal je zelf ook de rapportages over deze advertenties bij moeten houden.

Merchandize

En natuurlijk kan je via de site ook je eigen artikelen verkopen. Of het nu zelf ontworpen ‘Print on Demand’ artikelen als t-shirts en mokken zijn, kant en klare artikelen, die je via dropshipping aanbiedt, of het zijn artikelen die je bij een derde partij inkoopt, als het relevant is voor de doelgroep die je site zal bezoeken, is het zeker de moeite waard om te ontdekken, of je ook merchandize via jouw directory kan verkopen.

Het aanbod

Zelf heb ik inmiddels een paar leuke directory sites gebouwd, gebruikmakend van verschillende plugins die uitstekend met elkaar samenwerken. In de toekomst zullen deze plugins apart besproken worden, maar voor die tijd wil ik een beperkt aantal lezers van mijn blog de mogelijkheid geven om zelf een directory op te gaan zetten, gebaseerd op hun eigen unieke idee. En daar biedt ik een workshop van twee dagen voor aan.

Wees je ervan bewust, dat je naast de kosten van de workshop per jaar zo’n 250-300 euro per jaar kwijt zal zijn aan licenties (dat bedrag zal niet groter worden wanneer je meerdere directories wilt bouwen).

Tijdens deze workshop leer ik je stap voor stap hoe je met behulp van een aantal plugins een complete directory website kan bouwen, waarmee alles mogelijk is, wat hierboven is beschreven. En meer.

Voor wie is deze workshop bedoeld?

Deze workshop is bedoeld voor mensen die al een idee hebben ‘dat ze een keer zo’n directory zouden willen bouwen’ (mogelijk noemde je het in gedachten geen ‘directory’, maar ‘database’, ‘adressenboek’ of nog anders) maar geen idee hebben waar te beginnen.

Deze workshop is niet bedoeld voor mensen die al allerlei manieren voor passief inkomen hebben geprobeerd, en nu eens willen kijken ‘of dit wat is’. Heb je nog geen idee tot welke doelgroep je je zou willen richten, dan heeft deelname aan deze workshop weinig tot geen nut voor je.

Elementor Pro

De gebruikte plugins voor deze workshop werken goed samen met verschillende page builders, waaronder Beaver Builder, Elementor Pro en (niet mijn favoriet) DIVI. Tijdens de workshop zelf kijken we naar hoe we Elementor Pro kunnen gebruiken om de website op te bouwen. Voor mensen die weinig ophebben met Elementor Pro, kijken we ook hoe hetzelfde mogelijk is met Gutenberg.

De workshop is zeer zeker geen Elementor (Pro) cursus. Mocht je tijdens de workshop Elementor willen gebruiken, dan raad ik je in ieder geval aan één van onderstaande cursussen te volgen.

Zonder kennis van Elementor is het overigens ook goed mogelijk deze cursus te volgen. Je zal alleen wat minder flexibiliteit in het ontwerp hebben.

Nog niet uitgelezen?

Vind je dit artikel interessant? Mooi! Want ik heb nog veel meer te bieden. Op deze site vind je letterlijke honderden artikelen over WordPress, marketing, e-commers, e-learning en nog veel meer onderwerpen. Op zoek naar meer informatie? Kies één van de trefwoorden hieronder of tik een zoekopdracht in.

Meest populaire blogposts
Enkele trefwoorden om vergelijkbare posts te vinden:

Voeg je koptekst hier toe

Word je website de baas. Neem vandaag nog contact op!

Contact Information

WordXPression 

Bezoekadres
Eperweg 135 (op afspraak)
8072 PL Nunspeet

Postadres
Aardoliestraat 14-I
7553GT Hengelo

06-10449807 (van 9:00 tot 17:00 van ma-vr)

KVK : 75580152 

Social media
Stuur een bericht

Deze post rapporteren

Wanneer deze post niet meer relevant is of verouderde informatie bevat, zou ik het op prijs stellen wanneer je dit door wilt geven., zodat ik dit eventueel bij kan werken. De persoonlijke gegevens die je hieronder invult worden alleen gebruikt om de mail te versturen en zal niet voor marketingdoeleinden worden gebruikt.