Van Webmaster Tools naar Google Search Console…
Wanneer ik met nieuwe klanten praat, dan onderkennen ze meestal wel het belang van Google Analytics. Wat overigens nog steeds niet wil zeggen, dat ze hier ook optimaal gebruik van maken. De meeste mensen hebben er echter geen idee van wat ze nu eigenlijk met ‘Google Search Console’ moeten beginnen.
En op zich is dat niet zo vreemd. Want Google Search Console is denk ik wel één van Google’s minst toegankelijke tools. Je krijgt een groot aantal menuopties, die je allerlei informatie geven, maar wat moet je met deze informatie doen?
Nu is het leren werken met Google Search Console niet zomaar in één blogpost uit te leggen. Dat komt vooral, omdat het vooral een gereedschapskist is. Ieder stukje gereedschap heeft zo zijn eigen rol en wordt gebruikt in een eigen context. Per slot van rekening gebruik je ook een schroevendraaier niet om een spijker in het hout te slaan. Of een hamer om een balk in te korten.
Wat kan ik doen met de Google Search Console?
Er is een groot aantal taken wat je met behulp van die ‘Search Console’ uit kan voeren.
- Pagina’s doorgeven aan Google om te indexeren
- Pagina’s doorgeven aan Google om niet meer te indexeren
- Keywords ontdekken om mijn site beter vindbaar te maken
- De positionering van mijn pagina’s ontdekken voor specifieke keywords
- De snelheid van mijn pagina’s bekijken, zowel voor desktop als telefoon
- Fouten in de opmaak van mijn pagina’s ontdekken. Met name wanneer het zogenaamde ‘schema’s’ voor Google’s Rich Search Content betreft.
- Het ontdekken van ‘foute’ video’s in je content.
Maar laten we eerst eens kijken, hoe je ervoor kan zorgen, dat Google Search Console geactiveerd wordt?
Starten met Google Search Console
Beginnen met Google Search Console is eigenlijk heel makkelijk. Tenminste, wanneer je Google Analytics al geactiveerd hebt op je website.
Het enige wat je hoeft te doen is naar de Google Search Console Pagina te gaan en je website aan te melden. Heb je al een Analytics account, dan hoef je alleen aan te geven, dat jouw Analytics account ook toegang tot Search Console moet krijgen. Als één van de domeinen in jouw Analytics account al bevestigd is als jouw domein, dan heb je ook toegang tot Google Search Console.
Google Search Console in je WordPress Dashboard
Een tijdje terug heb ik de Google Site Kit besproken. Een handige plugin om diverse diensten van Google te integreren in je website. Hoewel de informatie die je op de Search Console link zelf vindt veel uitgebreider is, is het goed om voor een ‘eerste probleemanalyse’, de Google Site kit te gebruiken.
Zoals in bovengenoemd artikel besproken, zijn er ook enkele andere plugins die vergelijkbare informatie zichtbaar maken.
Wat je als eerste doet: Je XML Sitemap doorgeven!
Het eerste wat je natuurlijk wilt is dat Google jou weet te vinden en vooral snel weet te vinden. En om dat te doen moet je als eerste je XML Sitemap doorgeven aan Google.
Wat is een XML Sitemap?
Een XML Sitemap is een bestand in het ‘XML’ formaat. Hoe zo’n bestand er uitziet hoef je eigenlijk niet te weten, het enige wat belangrijk is om te weten, is dat er talloze plugins zijn, die zo’n XML Sitemap voor je kunnen aanmaken.
Zo’n XML Sitemap geeft een aantal belangrijke dingen aan Google door:
- Welke URL’s komen er voor op de website die jij graag geïndexeerd wilt hebben
- Wanneer is de pagina achter deze URL voor het laatst aangepast
- Hoe vaak zal gemiddeld de content van deze URL worden aangepast.
Op basis van deze gegevens zal Google besluiten, wanneer en hoe vaak de pagina’s bezocht zullen worden om te worden geïndexeerd.
Begrijp goed: Het feit dat je doorgeeft dat een pagina is aangepast wil niet zeggen, dat Google ook zo spoedig mogelijk bij je op bezoek zal komen.
Waarom zou ik dit via Google Search Console doorgeven?
De meeste van bovengenoemde plugins waarmee je een XML sitemap aan kan maken, zullen ook direct na het aanpassen van een pagina of blogpost aan Google doorgeven, dat er iets in de sitemap is gewijzigd. Daar hoef je verder helemaal niets voor te doen.
Bovendien zullen de meeste van deze plugins er ook nog eens voor zorgen, dat in de header van iedere pagina wordt aangegeven, waar Google de sitemap kan vinden.
Volgende instructies voor Google dus om jouw sitemap te vinden. Waarom zou je nog eens een keer extra via de Google Search Console vertellen waar de sitemap staat?
Is dat niet compleet redundant?
Nee. Want wanneer jij Google over jouw sitemap vertelt via enig andere manier dan via de Google Search Console, zal Google die sitemap wel proberen te gebruiken, maar zal absoluut geen verdere informatie geven.
Meld je jouw sitemap echter aan via de Search Console, dan zal Google jou ook terugkoppeling geven over deze sitemap.
Zoals bijvoorbeeld :
- Is Google in staat geweest deze sitemap te lezen?
Het is natuurlijk leuk om een sitemap door te geven, maar wat nu, wanneer om welke reden dan ook Google niet in staat zou zijn deze sitemap te lezen. - Wanneer is deze sitemap voor het laatst gelezen?
- Welke fouten worden er in de sitemap aangetroffen?
Een mogelijke fout is natuurlijk dat een URL niet bestaat. Wanneer zo’n sitemap echter dynamisch door een plugin wordt aangemaakt, zal zo’n fout niet voorkomen. Wat bijvoorbeeld wel een voorkomende fout kan zijn is dat een pagina een ‘no-index’ property heeft, of voorkomt in de robot.txt als een pagina die niet geïndexeerd moet worden, terwijl hij ook voorkomt in de sitemap. In zo’n geval is het natuurlijk fijn als dit gemeld wordt, zodat je alsnog kan bekijken, of het nu juist de bedoeling is, dat deze pagina wel of niet geïndexeerd moet worden.
Op welke zoekwoorden wordt je website al gevonden?
De Sitemap is noodzakelijk om alle andere rapportages relevant te maken. De sitemap is geen doel op zich.
Eén van die andere rapportages die ik zelf zeer belangrijk vind, is de rapportage met betrekking tot de zoekwoorden waarop de site wordt gevonden.
In het ‘Prestatie’ (Performance) rapport vind ik terug hoe vaak mensen mijn website in Google hebben gevonden.
Voor de duidelijkheid, dit is dus niet een rapport over het aantal bezoekers van mijn website, omdat mijn bezoekers ook van andere bronnen dan de Google zoekmachine komen.
Wat deze gegevens nog veel relevanter maakt is dat ik ook te zien krijg hoeveel mensen een zoekopdracht hebben ingegeven waarbij mijn pagina binnen de Google zoekresultaten werd getoond.
Dus stel je voor. Google Search Console vertelt mij, dat op een bepaalde dag 1000 mensen mijn site bezocht hebben via zoekopdrachten via Google.
Is dat nu veel of weinig? Dat licht er natuurlijk helemaal aan, hoe vaak mensen hebben gezocht op termen, bij mijn pagina’s in de zoekresultaten werden getoond.
Nu moet je dat ’tonen’ met een gezinsverpakking zout nemen. Want ’tonen’ betekent voor Google, dat je bij de eerste 100 zoekresultaten voorkwam. Op de eerste pagina krijg je 10 zoekresultaten te zien. En je weet wat ze zeggen over het plegen van een moord: Wanneer je een moord pleegt, verberg het lijk op pagina 2 van de Google zoekresultaten. Niemand die daar ooit kijkt!
Andere belangrijke KPI’s
Weet je (nog) wat KPI’s zijn? Key Performance Indicators, ofwel getallen die van belang zijn om jouw marketing beleid op te bepalen. En wanneer we het over zoekmachine optimalisatie en keyword marketing hebben, dan is er een aantal KPI’s, die zeer van belang zijn.
En hoewel Googles Search Console deze gegevens als geaggregeerde gegevens geeft in de grafieken, kunnen we daar weinig mee. Want wat we willen, zijn de KPI’s per zoekwoord. Gelukkig geeft Google Search Console deze ook in de tabellen onder de grafieken. Klik je namelijk op één van de entries in de tabel, krijg je een grafiek specifiek voor die zoekterm te zien.
De informatie die je uit Google Search Console kan halen is zeer belangrijke informatie voor jouw positionering in de zoekmachines. Informatie die je eigenlijk ook liever niet bekend maakt, omdat jouw concurrentie hier hun voordelen mee zouden kunnen doen.
In mijn voorbeeld hieronder gebruik ik een zoekwoord waar ik ’toevallig’ goed op gevonden wordt. Het gaat over de vindbaarheid van mijn artikel over een ‘zelfgemaakte teleprompter‘, een artikel wat het toevallig goed doet in Google op dit moment, maar voor mij persoonlijk niet echt een strategisch artikel is geweest.
Aan de hand van het zoekwoord ’teleprompter’, laat ik je zien, hoe je gegevens uit Google Search Console kan gebruiken om je positionering in Google te verbeteren.
De periode voor onderstaande gegevens is een periode van 3 maanden, de ‘default’ periode voor rapportages in Google Search Console.
(Gemiddelde) CTR
De ‘CTR’ is de ‘Click Through Rate’. Ofwel hoe vaak -als een percentage op de vertoningen- klikt men op specifiek jouw site in de Google zoekresultaten, wanneer men een specifieke zoekterm heeft ingegeven.
De relevantie voor deze KPI is vooral afhankelijk van het hieropvolgende gegeven. De gemiddelde positie.
(Gemiddelde) Positie
De eerste zes posities in de zoekresultaten van Google krijgen ongeveer 80% van alle kliks. Hierbij is het zo, dat de verdeling over de kliks op deze posities min of meer gelijkmatig is. Positie 1 heeft kans op ongeveer evenveel kliks als Positie 6.
Ik zie dat ik in de zoekresultaten voor ‘Teleprompter’, ik gemiddeld op positie 4,7 sta. Ofwel, mijn positie zal vooral wisselen tussen de posities 4 en 5.
Gebaseerd op al het bovenstaande zou ik dus mogen verwachten dat ik ongeveer één zesde deel van die 80% van alle kliks zou mogen krijgen. Dat is 13%.
Wat ik echter krijg is een gemiddelde CTR van 5,2%.
Wil ik meer verkeer krijgen voor dit zoekwoord, dan is het geen goed idee om tijd en energie er in te steken om hoger in de resultaten komen te staan. Ik kan beter mijn tijd en energie steken in pogingen om meer mensen tot kliks te verleiden.
En dat doe ik door eens een blik te werpen op hoe het zoekresultaat er nu precies in Google uit komt te zien. En vooral, hoe ziet dit zoekresultaat er uit ten opzichte van de resultaten van de concurrentie?
Ik zal hier dus vooral de SEO titel van mijn blogpost aan willen passen, om deze ‘aantrekkelijker’ klikbaar te krijgen.
Sta ik niet in deze ’top 6′, dan zal ik vooral maatregelen willen nemen om wel in die top 6 te komen. Hoe ik dat kan doen wordt onder meer uitgebreid besproken in het SEO hoofdstuk van mijn PowerBlogging cursus.
Tabblad pagina’s
In de tabellen onder de grafiek zie ik onder meer een tabblad ‘pagina’s’. Dat is op zich ook een heel interessant tabblad om eens nader naar te kijken.
Hier staan namelijk de URL’s die gevonden worden met behulp van dit specifieke zoekwoord. Het eerste wat je hier bijvoorbeeld zou kunnen ontdekken, is dat jouw gevonden pagina helemaal niet de door jou beoogde pagina was.
Stel je bijvoorbeeld voor, dat ik een teleprompter als product aan zou bieden. En in Google Search Console ontdek ik plotseling, dat niet mijn product, maar mijn blogpost gevonden wordt.
Het is dus zaak om in mijn blogpost uitgebreid naar het product te verwijzen. Want daar wil ik uiteindelijk de bezoeker hebben.
Tabblad ‘landen’
Onder het tabblad ‘landen’ zie ik de landen waar vanuit het zoekverkeer afkomstig is. Mocht blijken, dat het grootste deel van het verkeer uit ‘verkeerde’ landen komt, landen waar ik geen zaken mee doe, zal ik mogelijk in de context duidelijker moeten maken, waar ik gevestigd ben.
Tabblad ‘apparaten’
In het tabblad ‘apparaten’ kan ik zien, door hoeveel mensen met welk device het wordt bekeken. Persoonlijk doe ik daar op het ‘zoekwoord niveau’ helemaal niets meer.
De laatste twee tabbladen van Google Search Console gebruik ik eigenlijk ook niet echt.
Maar wat kan ik nu nog meer met de gegevens die ik uit de zoekwoorden in Google Search Console haal?
Waar mag ik grote zoekvolumes verwachten?
Een ander belangrijk gegeven is met betrekking tot de grootte van de de zoekvolumes. Want één van de dingen die ik met mijn lijst zoekwoorden kan doen, is deze sorteren op zoekvolume, of sorteren op het aantal kliks.
Sorteer ik op zoekvolume, dan zie ik bijvoorbeeld, dat pagina’s op mijn site in zoekresultaten 41.328 maal naar voren is komen voor de afgelopen maand en dat er in totaal maar 81 keer op is geklikt.
Het zoekwoord is relevant voor mijn business. Dus daar moet ik wat mee!
Kijk ik naar de pagina’s die in de Google zoekresultaten naar voren komen, dan zijn dit pagina’s die allemaal al goed verkeer ontvangen vanuit andere zoekwoorden. Ik ga dus absoluut niet proberen deze pagina’s ook nog eens voor dat specifieke zoekwoord te optimaliseren.
Maar wat weerhoud mij ervan een blogpost te schrijven, geoptimaliseerd voor dit ene zoekwoord met zoveel potentieel?
Eigenlijk niets!
Google Search Console is dus uitermate geschikt om ‘nieuwe’ zoektermen te ontdekken, waarop ik mijn site in de toekomst kan gaan optimaliseren.
Dekking
Tot nu hebben we gekeken hoe vindbaar je site is, maar je kan Google Search Console ook gebruiken om te ontdekken hoe onvindbaar je site is. En dat doe je onder het kopje ‘Dekking’.
Onder dit kopje kan je namelijk zien welke fouten Google Search Console te rapporteren heeft met betrekking tot het crawlen van je site.
Dit is onder te verdelen in de ‘echte fouten’, ‘geldig met waarschuwing’, ‘geldig’ (dus eigenlijk niets mis mee) en ‘uitgesloten’.
Uitgesloten
Nu lijkt ‘uitgesloten’ toch wel redelijk zorgwekkend. Dat zijn URL’s waarvan Google besloten heeft deze niet in de index op te nemen. En bij de gemiddelde WordPress website zal dat aantal vele malen hoger zijn, dan het aantal pagina’s wat wel wordt opgenomen.
Moet ik hier wakker van liggen? Dat ligt er maar net aan, maar het is goed om er toch af en toe eens naar te kijken.
Bij de WordXPression site is één van de redenen van de vele uitsluitingen bijvoorbeeld, dat Google denkt, dat een groot aantal pagina’s toch wel heel erg op elkaar gelijkende content heeft. En die pagina’s zijn dus uitgesloten.
En daar ben ik het helemaal mee eens. In de meeste gevallen gaat het hier om pagina’s die zogenaamde ’tag’ archieven zijn. Op bijvoorbeeld een blogpost over marketing zouden bijvoorbeeld gelijktijdig de tags ‘facebook ads’, ‘remarketing’ en ‘google ads’ voor kunnen komen. De ’tag’ pagina’s zullen inhoudelijk daarom sterk op elkaar lijken. En is het een veel voorkomende zoekterm, dan komen er misschien 2,3,4,5 of meer pagina’s voor met dezelfde content die veel op elkaar lijkt.
En Google negeert die pagina’s . Behalve eentje. Wanneer je mijn artikel leest over duplicate content, begrijp je ook dat ik mij hier geen zorgen over maak.
Andere uitsluitingen
Deze ’tag archieven’ vormen dus de grootste groep uitsluitingen. Op mijn WordXPression site wordt de op één na grootste groep uitsluitingen gevormd door zogenaamde ‘redirects’. Opnieuw iets waar ik mij geen zorgen over maakt. Ik vertel Google namelijk dat in plaats van op ‘dit-is-mijn-pagina’ een bepaalde pagina voortaan te vinden is op ‘dit-is-ook-mijn-pagina’. In plaats van dit twee keer op te nemen in de index, zegt Google heel terecht, dat een ‘redirect’ niet meedoet.
Er zijn ook pagina’s waarvan ik Google nadrukkelijk vraag deze niet te indexeren. Bijvoorbeeld de download pagina’s in een opt-in proces, of pagina’s die deel uitmaken van een serie pagina’s die gevolgd moet worden.
De enige categorie ‘uitsluitingen’ waar ik mij werkelijk zorgen over zou maken -maar die ik gelukkig zelf nooit heb gehad- zijn die uitsluitingen waarbij iemand bezwaar heeft gemaakt tegen de pagina. Bijvoorbeeld omdat ik hierop privé gegevens van iemand aan de wereld zou tonen, of waar inbreuk gemaakt wordt op copyrights.
Fout
Dus laten we gewoon verder kijken naar de pagina’s die echt fouten bevatten. In de afbeelding zie je, dat er twee foutcategorieën voorkomen in mijn rapport.
Welke categorie het ook is, het komt er altijd op neer, dat de crawler niet in staat is geweest de pagina te laden.
Klik ik op een specifieke categorie dan krijg ik voorbeelden van pagina’s waarmee het fout is gegaan. Ik krijg zelden alle pagina’s met fouten te zien.
De fouten die toevallig op dit overzicht voorkomen bleken redirects te zijn naar pagina’s die ik recent had verwijderd en een aantal 500 fouten, die waren ontstaan toen tijdens een korte storing de ‘bot’ de site bezocht.
Fouten die zichzelf gewoonlijk repareren. Al duurt het met betrekking verwijderde pagina’s altijd even voor Google door heeft, dat de pagina’s er echt niet meer zijn.
Moet je fouten dus maar gewoon negeren? Beslist niet. Het is goed om een ‘404 monitor’ te installeren en regelmatig je site op ‘dode links’ te testen. Ik zou je zeker willen aanbevelen om dit blogartikel van mij hierover eens door te lezen.
Geldig met waarschuwing
Ik heb geen flauw idee wat ik onder ‘Geldig met waarschuwing’ concreet mag verwachten. Ik gebruik Google Search Console en voorloper ‘Google Webmaster Tools’ nu al enkele jaren, en onder ‘geldig met waarschuwing’ heb ik nog nooit iets mogen lezen.
Krijg jij daar meldingen, voel je helemaal vrij om in de commentaren hieronder jouw melding te plaatsen en dat kijken we samen hoe dit op te lossen is.
Geldig
Onder ‘Geldig’ vind je alle URL’s die door Google bezocht zijn en die in principe in de index worden opgenomen.
Dit wil natuurlijk niet zeggen, dat deze URL’s ook op vindbare plaatsen komen te staan.
Waarom je Google Search Console vandaag moet activeren!
Wanneer je Google Search Console nog niet actief hebt, moet je dit eigenlijk vandaag nog activeren. Zelfs wanneer je geen idee hebt, dat je hiermee zou willen doen.
Op het moment dat een klant problemen heeft met de vindbaarheid van zijn website is kijken in de dekkingsgegevens het eerste wat ik zal doen. Deze ‘dekkingsgegevens’ worden over de tijd opgebouwd. Om een goed beeld te krijgen van de problemen van de klant heb ik dus minimaal twee weken gegevens nodig.
Het tweede wat ik zal doen is kijken naar je positionering voor zoekwoorden. Heeft je site meer dan 100 bezoekers per dag, dan heb ik aan een maand voldoende gegevens om een goed inzicht te krijgen.
Heeft je site minder dan 50 bezoekers per dag, dan wil ik toch minimaal 3 maanden gegevens zien.
Dus op het moment, dat jij om hulp vraagt (en het maakt niet uit of het aan mij of een andere WordPress professional is) en je hebt nog geen Google Search Console, ben je behoorlijk onthand.
Google Site Kit en Google Search Console – Informatie per pagina
Nog niet zo gek lang geleden heb ik Google Site Kit besproken. Eén van de leuke dingen hiervan, is dat de informatie uit Google Search Console naar jouw website wordt gebracht.
Ben je als ‘beheerder’ ingelogd in WordPress dan zie je in de zwarte menubalk boven aan de pagina het Google logo met daarnaast de tekst ‘Site Kit’. Klik je op dit logo, dan zal bovenaan de pagina een overzicht komen met betrekking tot enkele statistieken van die pagina. Het wordt echter interessanter, wanneer je klikt op ‘meer informatie’.
Dan krijg je namelijk niet alleen te zien hoe vaak de pagina bezocht is, maar krijg je ook een overzicht voor welke zoektermen deze pagina ooit in de zoekresultaten voorkwam en hoe vaak hier op geklikt werd.
Kortom, onmisbare informatie om jouw pagina beter vindbaar te maken!
Wordt vervolgd…
In deze blogpost ben ik uitgebreid ingegaan op vindbaarheid van je website in Google en hoe Google Search Console je daarbij kan helpen.
Een tweede belangrijk punt in je vindbaarheid is de kwaliteit van de informatie die je aanbiedt. En ook hier kan Google Search Console je helpen. In de nabije toekomst zal ik in een tweede blogartikel hier dieper op ingaan.
Heb je jouw Google Search Console gegevens, maar weet je niet wat je er mee moet?
Heb je wel voldoende Google Search Console gegevens, en je hebt je Google Analytics gegevens ook netjes op orde, maar je wilt eens klankborden hoe je deze gegevens kan gebruiken om ook daadwerkelijk meer verkeer te krijgen? Overweeg dan eens een Online Video Consult. Ik help je graag jouw bezoekersaantallen te verhogen!
Een andere mogelijkheid is natuurlijk deel te nemen aan de online live cursus ‘Meer weten door te Meten‘