Wat lazen de mensen op de WordXPression blog?
(En waarom zou jij moeten weten, wat de mensen graag op jouw blog lezen)
Vraag jij je wel eens af, wat de mensen die jouw blog bezoeken graag lezen? Ik doe dat in ieder geval wel. En daarom onderzoek ik zo eens in de drie maanden welke blogposts nu eigenlijk het meeste verkeer aantrekken. Waarom is dat belangrijk om te weten?
Allereerst is het natuurlijk belangrijk om te weten, of er een match is tussen wat jij schrijft en wat mensen graag lezen. Wanneer je schrijft om niet gelezen te worden, kan je beter een dagboek bijhouden of dichter worden.
Toch is er meer te onderzoeken dan alleen de aantallen bezoekers, wat dat geeft eigenlijk nog heel weinig informatie. Want uiteindelijk is waarschijnlijk jouw doel met bloggen precies hetzelfde als het mijne: Je wilt graag dat de bezoekers bij je kopen.
Wat dus belangrijk is, is niet alleen de aantallen bezoekers, maar ook wat die bezoekers doen. Want iemand die alleen jouw website bezoekt en vervolgens weer vertrekt is niet echt interessant voor jouw omzet. Iemand die een blogpost leest en daarna doorgaat naar een product pagina wel, die heeft immers kennis genomen van de inhoud van de site.
En ook als iemand niet direct koopt, maar zich wel aanmeldt voor jouw nieuwsbrief, is dit natuurlijk een ‘win’.
Maar er is meer, wat je uit die populaire pagina’s kan halen. Wat als het goed is, heb jij vanuit jouw blogberichten ook gelinkt naar andere berichten van je. Bij zowel Google Analytics als bij Matomo Analytics is het mogelijk zogenaamde ’transitiediagrammen’ op te vragen voor de pagina’s van je website.
Deze diagrammen laten via welke bronnen mensen op die specifieke pagina komen, en hoe ze deze pagina’s ook weer verlaten. Kortom, wat interesseert de mensen die jouw site bezoeken. En weten wat mensen interesseert is toch wel cruciaal om interessante content te produceren, dacht je niet?
Kortom, de bezoeken aan je site geven belangrijke informatie over wat er nu wel en niet interessant is voor de bezoekers aan je blog. En mocht je meer willen weten over hoe je blogposts schrijft die converterend publiek aantrekken, dan moet je zeker mijn cursus ‘PowerBlogging‘ eens bekijken.
De Populairste Blogposts bij WordXPression in 2021
Wanneer je een artikel over de ‘populairste blogposts van 2021’ wilt schrijven, is de vraag eigenlijk, hoe je de ‘Blogposts van 2021’ zou willen definiëren. Want wanneer het gaat om de populairste blogposts verschenen in 2021, dan heeft de eerste blogpost van 2021 een oneerlijke voorsprong op de laatste van 2021. Je hebt immers met die eerste een jaar de tijd gehad deze te bekijken.
En eerlijk gezegd, is dat ook geen gegeven wat mij persoonlijk zou interesseren. Dus alle blogposts tellen mee en logischerwijs hebben de blogposts van voor 2021 -omdat deze al een ‘reputatie’ in Google hebben en meerdere interne links op de site- hier een groot voordeel over die van 2021. En zoals je ook in het overzicht zal zien, zijn de blogposts daadwerkelijk verschenen in 2021 ondervertegenwoordigd in het overzicht. Degene die er wel zijn hebben het dus ‘extra goed’ gedaan.
De top 10
Hieronder tref je de titels aan van de tien meest populaire blogposts. De titel kan soms wat verschillen van de titel die je ziet, omdat de titel hieronder de titel is die ik voor SEO gebruik. Soms is de titel boven het artikel enigszins anders. En soms compleet verschillend.
En zie je in een artikel ‘in 2021’ ziet, wil dat niet altijd zeggen, dat het artikel ook daadwerkelijk in 2021 is gepubliceerd. Soms smokkel ik een beetje om een titel meer ‘klikbaar’ te krijgen.
1. HTTP Error – Wanneer WordPress Afbeeldingen niet willen uploaden
Dit is zonder enige twijfel na de homepage de meest bezochte pagina op de WordXPression site. En dat is op zich natuurlijk bijna vanzelfsprekend, omdat vrijwel iedere WordPress gebruiker vroeg of laat met dit probleem te maken krijgt. Ik heb het nooit doelbewust willen ‘promoten’ binnen Google. Het artikel is dan ook totaal niet geoptimaliseerd, maar dat neemt niet weg, dat mensen dit artikel vrij makkelijk vinden.
Het levert me niet veel conversie op, zelfs niet aan ‘doorklikken’, want de meeste mensen die dit artikel bezoeken hebben een probleem. En wanneer je een probleem hebt, dan wil je een oplossing (in veel gevallen geeft dit artikel die oplossing ook). Is het probleem opgelost, dan ga je verder met wat je aan het doen was, je gaat niet verder lezen.
Toch is in al die jaren dat dit artikel gepubliceerd staat het artikel goed geweest voor in ieder geval vier nieuwe ‘strippenkaart klanten‘. Want in hun geval was het probleem toch wat complexer en moesten we er wat dieper induiken.
2. Vergeet die teleprompter. Ik heb hier een werkbaar alternatief voor jou!
Ook dit artikel is zo’n ‘onbedoelde topper’. Hoewel nummer twee in de populairste blogposts op de WordXPression blog, heb ik bij het schrijven van dit artikel nooit verwacht, dat dit artikel zoveel verkeer aan zou trekken. Oorspronkelijk is dit artikel direct gericht aan bestaande lezers. Een deel van mijn klanten heeft een online leeromgeving en ‘hoe presenteer je jezelf op een talking head‘ video blijkt voor iedereen een uitdaging te zijn. Dat dit artikel zo razend populair geworden is in zijn algemeenheid is leuk, maar het levert mij weinig converterend verkeer op.
3. Hoe groot moeten de afbeeldingen op mijn WordPress site zijn?
Net zoals het artikel over de teleprompter is dit artikel geschreven als een service aan mijn bestaande klanten- en lezerspubliek. Nooit gericht op de zoekmachines. De vraag over de grootte van afbeeldingen in WordPress blijkt bij vrijwel iedere klant vroeg of laat naar voren te komen en het is best handig, om naar dit artikel te kunnen verwijzen, in plaats van iedere keer hetzelfde verhaal aan iemand anders uit te leggen.
En dat het werkelijk een ‘Frequently Asked Question’ is moge blijken uit de enorme verkeersstromen, die dit artikel opleveren. En het aardig is, dat dit artikel afgelopen jaar ook verantwoordelijk was voor de meeste nieuwe inschrijvingen op mijn nieuwsbrief. Dus het converteert nog goed ook!
4. WooCommerce in het Groot – MultiSite, MultiStore, MultiVendor
Dit artikel is mijn topper. Wanneer ik de directe conversie vanuit een blogpost bekijk (de bezoeker klikte op het contactformulier bij dit artikel, en werd daarna ook daadwerkelijk klant), dan is dit de absolute winnaar. Het artikel kijkt naar de drie verschillende manieren waarop je ‘WooCommerce in het groot’ op kunt pakken. En dit artikel is de directe aanleiding geweest voor een aantal toch wel heel leuke projecten.
5. Online training maken – Welke prijs kan je vragen in 2021?
Dit artikel is heel wat ouder dan de titel doet vermoeden. En sinds het verschijnen behoorde het al tot de populairste blogposts in de WordXPression blog. Simpelweg omdat het een antwoordt geeft op denk ik wel de meest gestelde vraag door cursusontwikkelaars : ‘Welke prijs kan ik vragen’.
En die vraag blijft actueel. Het antwoord ook!
6. Wat te doen wanneer je WooCommerce mail niet aankomt bij de klant?
Ook dit is weer een ‘service artikel’, een blogartikel bedoeld als service aan bestaande klanten en lezers. Toch werd het één van de populairste blogposts. Wat kan je doen, wanneer een bestelbevestiging of een andere ’transactionele email’ uit WooCommerce niet aankomt. Maar zoals zo vaak: Wanneer iets een probleem bij klanten en lezers is, is dit vaak ook een probleem voor een groter publiek. Indirect heeft deze blogpost mij toch een paar nieuwe klanten opgeleverd (inschrijvingen op nieuwsbrieven van mensen die later klant werden).
7. Vier WordPress Plugins voor online boekingen besproken
Ik schrijf al jaren over boekingen plugins en ik implementeer al jaren boekingssystemen op WordPress site. Maar het éne boekingssysteem is het andere niet. Het maakt bijvoorbeeld een groot verschil of je een stoel in een kapsalon, een vergaderzaal of een vakantiehuisje met extra services wilt boeken. Dat is ook de reden, dat er niet één algemeen geldige oplossing is.
Bij het kijken naar deze blogpost is vooral het transitiediagram heel belangrijk: Het laat mij zien welke andere artikelen over boekingssystemen mijn bezoekers lezen. Want de daadwerkelijke conversie komt meestal niet vanuit dit blogartikel, maar vanuit één van de vervolgartikelen rond hetzelfde onderwerp.
8. WooCommerce Composite Products – Samengestelde producten
De WooCommerce Composite Products plugin voegt een belangrijke functie toe aan de ‘WooCommerce producten typen’, die eigenlijk er al standaard in zou moeten zitten. In deze blogpost vertel ik meer over wat ‘Composite products’ zijn. En voor wat conversie betreft, doet dit artikel het heel goed vanwege de affiliate link naar deze toch niet onbelangrijke missende functie van WooCommerce.
9. Magische knoppen met Elementor in WordPress
Wat mij eigenlijk het meest verbaasde is dat er in de top tien van populairste blogposts in de WordXPression blog, slechts één artikel over Elementor voorkomt. Wil dat zeggen, dat Elementor minder populair is, dan ik dacht? Beslist niet, omdat in zijn totaal, de artikelen ‘getagd’ als posts over Elementor wel druk bezocht worden.
Maar de aandacht is verdeeld over de vele ‘subonderwerpen’ van Elementor. Maar de ‘Magische knoppen’ lijkt in ieder geval een titel, die goed de aandacht trekt.
Het artikel gaat erover hoe je met Elementor Pro ‘click to dial’, ‘email’ en andere ‘magische knoppen’ kan maken.
10. WP Cron – Wat is het – Wat kan je ermee?
Het blogartikel over WP Cron was één van de eerste blogartikelen op de WordXPression site. En het heeft eigenlijk altijd veel aandacht gekregen. In 2019 besloot ik het artikel echter helemaal opnieuw te schrijven, omdat het op dat moment zo populaire artikel (het heeft sinds 2013, toen ik met een jaarlijkse top 10 voor mijzelf begon in de top 10 gestaan) eigenlijk een heleboel informatie niet gaf, omdat in 2011, toen ik het schreef, die mogelijkheden nog niet bestonden.
En dat is dus iets wat je soms ook met een blogpost moet doen. Is je blogpost nog steeds razendpopulair, maar is het in jouw eigen optiek niet langer meer representatief, herschrijf het gewoon. Je doet er jezelf en je bezoekers veel plezier mee.
Populariteit per categorie
Interessant natuurlijk, dat deze tien blogposts zo populair zijn, maar welke categorieën zijn eigenlijk het populairst? Over welke onderwerpen las men graag in 2021.
Wat het ‘onderwerp’ van een blogpost is, kan je natuurlijk op een aantal manieren bekijken. Allereerst is de vraag of je als onderwerp de ’tag’ of de ‘categorie’neemt. En de tweede vraag is natuurlijk, of je -omdat veel blogposts meerdere tags of categorieën heeft- je ook aan ‘dubbeltellingen’ doet.
Voor het onderstaande overzicht doe ik het op een zo ‘helder’ mogelijke manier. Ik ga namelijk uit van de categorie die ik bij een bepaalde blogpost als ‘hoofdcategorie’ heb aangegeven.
Per categorie geef ik de drie meestgelezen posts, zonder verdere bespreking.
1. e-Commerce
- WooCommerce in het groot – MultiSite, MultiStore, MultiVendor
- Wat te doen, wanneer je WooCommerce mail niet aankomt bij de klant
- WooCommerce Composite Products – Samengestelde Producten
2. WordPress Plugins
- Vier plugins voor boekingen besproken
- Magische knoppen met Elementor in WordPress
- Een boekingsmodule voor jouw Bed and Breakfast
3. Webdesign
- Hoe groot moeten de afbeeldingen op mijn WordPress site zijn?
- Kleurenpsychologie voor websites en logos
- Een mega-menu in Elementor – Daar heb je geen plugins voor nodig
4. Online cursussen / e-Learning
- Vergeet die teleprompter – handige tips voor een werkbaar alternatief
- Online training maken – Welke prijs kan je vragen in 2021?
- Video tekst animaties maken (dit artikel zal in het eerste kwartaal van 2022 worden herschreven)
5. Algemeen
- HTTP Error – Wanneer WordPress Afbeeldingen niet willen uploaden
- WP Cron – Wat is het – Wat kan je ermee?
- Foto’s vrijstaand maken
6. Marketing
- MailPoet vs. MailChimp – Wie zet wie voor aap?
- Landing Pages in Elementor
- Landing pages in WordPress – Hoe zit dat nou?
7. SEO
- Rank Math Pro is het de moeite waard?
- Elementor en SEO – Gaat dat wel samen?
- Hoe Google Search Console jouw business kan helpen
8. Bloggen
Bijna 700 blogposts!
Met deze blogpost erbij, staan er op dit moment 667 blogposts gepubliceerd op de WordXPression blog. Ik heb er in het verleden heel wat geschreven, maar soms is een artikel achterhaald. Bijvoorbeeld omdat het tips geeft die in de huidige versie van WordPress niet meer van toepassing zijn, omdat de plugin niet meer bestaat, of omdat een plugin die ooit heel goed was, een heel verkeerde weg in is geslagen. Alleen in het afgelopen jaar heb ik bijvoorbeeld meer dan 40 blogposts ‘opgeruimd’ door ze te verwijderen, of even op ‘prive’ te zetten, in afwachting van een complete rewrite, omdat de informatie hopeloos verouderd was.
Tijdens de 12 jaar die WordXPression in oktober 2022 gaat bestaan, heb ik meer dan 800 blogposts voor de WordXPression blog geschreven, tientallen gast-posts en ook nog eens tientallen posts op andere sites van mijzelf.
En die ervaring met bloggen deel ik graag met je. Dat doe ik in de cursus ‘PowerBlogging‘ waarin ik letterlijk alles met je deel van wat ik over de jaren geleerd heb met betrekking tot bloggen. En hier gaan we natuurlijk ook op de SEO. Ook op de SEO van de toekomst, je leert er ook het nodige over BERT van Google.