Hoe krijg je meer inschrijvingen op je nieuwsbrief?
Een mailinglijst is één van de belangrijkste manieren om een publiek regelmatig te kunnen bereiken. Wanneer je voldoende mensen hebt, die via jouw nieuwsbrieven naar je site toekomen, dan hoef je je minder aan te trekken van de nukken van zoekmachines en social media.
Een andere waarom een mailinglijst belangrijk is voor je bedrijf is dat je de mensen ook tijdig kan bereiken.
Stel, je hebt een speciale aanbieding voor ‘Black Friday’. Voor jouw aanbieding is geïndexeerd is door Google en terugkomt in de zoekresultaten is het al bijna weer Valentijn.
Kortom, een mailinglijst is belangrijk. Maar hoe kom je aan een goede mailinglijst? En hoe zorg je ervoor, dat meer mensen zich inschrijven? Want meer opt-ins kan iedere ondernemer wel gebruiken, toch?
1. Zorg dat het inschrijfformulier opvalt / uitnodigt
Ik zie nogal eens websites waarbij het opt-in formulier eigenlijk helemaal niet opvalt. Een heel bescheiden regeltje onderaan de footer van je pagina.
Nu is één ding het geval met footers. Niemand kijkt ernaar. In een vorige versie van mijn website had ik letterlijk op iedere pagina een footer met mijn adres. Op mijn contactpagina stond alleen een contactformulier.
Dat heb ik heel snel aangepast, omdat ik nogal eens te horen kreeg, dat men nergens op mijn site een adres of telefoonnummer kon vinden. Het stond dus letterlijk op iedere pagina, maar omdat men het op de contactpagina verwachtte werd het over het hoofd gezien. Want wie kijkt er nu naar een footer.
Zorg ook weer, dat het niet teveel opvalt. En dan bedoel ik, dat je ervoor zorgt, dat je opt-in niet compleet moet misstaan op je website. De meeste mailing lijst providers als MailChimp, ActiveCampaign en vele andere bieden je de mogelijkheid om een opt-in formulier te ontwerpen binnen hun site en dit dan met een eenvoudig stukje JavaScript in je pagina op te nemen.
Het probleem hier is vaak dat de stijl compleet verschillend is dan de stijl van je website zelf. Een complete stijlbreuk.
Vrijwel iedere formulieren plugin heeft -in de gratis of pro versie- een mogelijkheid om een formulier te integreren met de grote mailinglijst providers. Maak er gebruik van.
2. Plaats je formulier op meerdere pagina’s
Wij Nederlanders zijn een bescheiden volk. En we houden er niet van om te veel ‘aan te houden’. Ik kom heel wat sites tegen, waar de enige mogelijkheid om je in te schrijven voor de nieuwsbrief is door te klikken op een link als ‘gratis e-boek’ en dan dat gratis e-boek aan te vragen.
Maar wat nu, wanneer ik dat gratis e-boek compleet niet interessant vind, maar de inhoud van je blog wel?
Zorg ervoor, dat iemand op allerlei plaatsen zich in kan schrijven voor een nieuwsbrief. Denk hierbij aan -maar beperk je niet tot- bijvoorbeeld :
- Op je homepage
- Onderaan je blogposts
- Wanneer iemand commentaar geeft op een blogposts
- Tijdens het bestelproces
- In pop ups die verschijnen wanneer de bezoeker interesse heeft getoond.
Op die laatste wil ik even wat dieper ingaan. Ik kom nogal eens op sites, waar ik een pop up te zien krijg op iedere pagina die ik open. De kans dat ik hier iets mee doe is nul-komma-weinig. Het is alleen maar irritant. Wanneer er wel een kans is, is bijvoorbeeld wanneer ik al 60% van je blogartikel heb gelezen. En dan nog is een ‘slide in’ (een pop up onder aan de pagina die ‘binnen schuift’ vaak efficiënter en zorgt voor meer opt-ins dan een aggressieve pop up in het midden van de pagina.
3. Vertel regelmatig onder aan je blogpost, dat mensen zich in kunnen schrijven…
Het is zo simpel. Regelmatig eindig ik mijn blogposts met de tekst ‘blijf op de hoogte’… en daar vertel ik hoe mijn bezoeker op de hoogte kan blijven. Het aardige is dat in de laatste twee jaar kliks op dit soort ‘calls to action’ voor mijn site de meeste nieuwe inschrijvingen op hebben geleverd’.
Het idee erachter is eigenlijk eenvoudig.
Waarom schrijft iemand zich in voor een nieuwsbrief? Omdat hij of zij waarde verwacht.
En je kan nog zulke geniale zinnen bedenken aan de kop van een formulier, wanneer je het aanbod doet dat iemand na het lezen van waardevolle informatie nog meer waardevolle informatie kan krijgen, ben je overtuigender dan welke geniale header dan ook.
4. Geef een gratis geschenk.
Maar laten we eerlijk zijn, mensen zijn ‘geschenk moe’. Er is een overvloed van gratis e-boeken en andere producten en je moet wel iets heel bijzonders bieden, wil je sowieso iemand kunnen verleiden een email adres achter te laten. Zelf merk ik zowel bij mijzelf als mijn klanten dat ‘gratis geschenken’ het steeds minder doen en -zoals in het vorige punt genoemd- de belofte van regelmatig terugkerende waardevolle informatie veel beter werkt.
Toch is het niet iets wat je na moet laten. Vertrouw er echter niet op als enige bron voor je listbuilding. In mijn ervaring is slechts 30-40% van mijn sign ups nog maar geïnteresseerd in gratis e-boeken of geschenken.
5. Een opt-in is geen sollicitatie.
Nog niet zo gek lang geleden wilde ik op een site een gratis e-boek downloaden.
De maker van de site dacht, dat ik er geen moeite mee zou hebben de volgende velden in te vullen :
- Voornaam
- Achternaam
- Bedrijfsnaam
- Aantal medewerkers
- Email adres
- Telefoon
- Mobiele telefoon
- Sector bedrijf
- Functie
- Uw rol in het beslissingsproces
- Binnen hoeveel maanden denkt u ons product aan te willen schaffen
en natuurlijk alle velden verplicht.
Van mij mochten ze hun e-boek houden.
Houd het simpel. Een email adres is eigenlijk voldoende, tenzij je -net zoals ik- het fijn vindt om in je email liever ‘Beste Jan’ (en dan alleen indien de lezer ook heeft gezegd, dat hij Jan heet) dan ‘Beste lezer’ te zetten.
6. Gebruik exit-intent pop-ups voor meer opt-ins
Zelf wissel ik nogal met het gebruik van exit pop-ups. Soms beveel ik een product aan, soms bied ik mensen aan zich in te schrijven voor mijn mailinglijst.
Een exit pop-up is het minst storend, omdat iemand op dat moment al actie onderneemt om ‘weg te gaan’. Je bezoeker wordt dus niet gestoord tijdens het lezen. Daar tegenover staat natuurlijk dat hij mogelijk zo snel weggaat, dat hij je aanbieding niet eens ziet. Maar mijn ervaring is toch, dat er aardig wat mensen (zo’n 1 op 1000) toch actie ondernemen naar aanleiding van een exit pop-up.
7. Zorg voor meer interessante koppen dan ‘schrijf je in voor de nieuwsbrief’
Probeer eens wat nieuws in plaats van ‘schrijf je in voor de nieuwsbrief’. Enkele aardige voorbeelden
- Blijf op de hoogte op je vakgebied
- Blijf de competitie één stap voor en schrijf je in
- Krijg exclusieve informatie direct in je inbox
8. Betaal voor je verkeer
Mensen kunnen zich alleen inschrijven voor je nieuwsbrief, wanneer ze eerst op je website komen. Dat is logisch. Teveel mensen vertrouwen er echter op, dat men ‘vanzelf’ wel naar de website komt. Helaas werkt dat niet zo, helemaal al niet wanneer je nieuw bent op een competitieve markt.
Wanneer je een gratis e-boek, video, cursus of podcast beschikbaar stelt kan het een goede strategie zijn om hier aandacht aan te geven via een advertentie. Zelf heb ik dit een aantal keren gedaan (met name voor mijn bouwzelfjewpwebsite site) en met goede resultaten.
Je bereikt met adverteren vaak een publiek wat je anders niet zo snel zou bereiken.
9. Maak een aparte landingspagina
Eén fout die veel mensen maken wanneer ze via een advertentie mensen naar hun site proberen te krijgen is dat ze de mensen direct naar hun site proberen te lokken.
Fout!
Jij plaatst zo’n advertentie met één doel, hoewel die doelen per advertentie verschillend kunnen zijn
- Jij wilt dat iemand zich inschrijft voor de nieuwsbrief
- Jij wilt dat iemand je product koopt
- Jij wilt dat iemand zich aanmeldt voor een gratis intake gesprek
Zorg er dan ook voor, dat de persoon die op jouw site komt niet door iets anders wordt afgeleid. Niet door een ‘VANDAAG 10% KORTING’ boodschap, niet door ‘Lees de blog’ en al helemaal niet door niet gerelateerde pop ups.
Maak een landingspagina zonder enige afleiding. Dat zal je zeker meer opt-ins opleveren, dan je bezoeker gewoon naar een pagina op je website te leiden.
10. Split test de methoden die je gebruikt
En als laatste… wat je ook doet, test het. Ik heb meer dan eens over split testen / a/b testen geschreven en het is zeker de moeite waard om dit alles nog eens goed na te lezen.
Last but not least : Push berichten… een heel andere vorm van opt-in
Wanneer we het over meer opt-ins hebben, dan hebben we het meestal over meer mensen op je mailing lijst. Er is echter nog een manier om een publiek te kunnen bereiken en dat is door middel van browser push berichten.
Omdat iemand helemaal anoniem kan blijven, is het vaak makkelijker je op een push bericht te abonneren dan op een email lijst. En dat heb ik zelf gemerkt: Mijn lijst met abonnees voor push notificaties (waar ik in 2017 mee begonnen ben) is inmiddels ruim 10x zo groot dan de lijst met abonnees voor mijn nieuwsbrief (waar ik in 2010 mee begonnen ben). Relatief klikken er op een pushbericht minder mensen door, namelijk slechts zo’n 30% van de aantallen die doorklikken op links vanuit mijn nieuwsbrief, maar absoluut is dat nog steeds een groter aantal.
Toch zie ik op sites van mensen waarvan ik weet dat ze lezers van mijn nieuwsbrief zijn slechts zelden zo’n ‘bel’ die het mogelijk je in te schrijven voor die pushberichten.
Je laat zo kansen liggen!
Ik had het al aangegeven… blijf bij!
Natuurlijk kan ik het in dit blogbericht niet nalaten te vertellen, dat het inschrijven op de WordXPression nieuwsbrief wel een heel goede manier is om bij te blijven op je vakgebied. Want ik schrijf niet alleen over hoe je meer mensen op je mailinglijst kan krijgen, maar ik schrijf regelmatig over onderwerpen die het jou als ondernemer helpen meer succes op het Internet te hebben.
En dat ‘op de hoogte blijven’ kan je doen, door het formulier onderaan deze pagina in te vullen, waarna je wekelijks een nieuwsbrief met waardevolle informatie krijgt, of door op de rode bel linksonder op deze pagina te klikken en de instructies te volgen.
Je krijgt dan zodra er een nieuwe blogposts is geplaats een bericht in je browser met een directe link naar dit bericht. Vers van de digitale pers!